Ga naar inhoud
  • 0

Geen foutcodes, maar airco werkt niet?


Insane J

Vraag

Heb gisteren gigantisch veel geleerd van alle topics hier! Wat een geweldig forum, heb echt zowat de volledige twee eerste pagina's met topics doorgenomen :) Hoe bedoel je tijd teveel :angel:

 

Maar de reden hiervoor was dat mijn airco het dus niet meer doet sinds afgelopen zomer. In eerste instantie heb ik 2 of drie keer gehad dat toen ik m'n auto startte, het display van m'n climatcontroll module begon te knipperen voor een tijdje. (heb hier ook al zoveel topics over voorbij zien komen, dus moet bekend in de oren klinken) Dit was in Frankrijk, en de auto stond dan al een tijdje in de zon, dus hij zal flink warm geworden zijn.

 

Maargoed, na die drie keer niet meer gehad en de airco leek het gewoon nog prima te doen.

 

Een paar weken later reed ik op de route du soleil, en het begon toch wel heel erg warm te worden in de auto. Dus airco op LO gezet, maar er kwam geen koude lucht uit. SH*T! airco kaduuk :( Rest van de vakantie raampjes open en climat module uit OF op ECON. Ik dacht, dat laat ik later nog wel eens fixen.

 

Afijn, auto heeft zaterdag grote beurt + APK gehad, dus ik had gevraagd om ook even naar de airco te kijken. Monteur vertelde me dat hij de airco ietsje had bijgevuld en dat hij het nu weer gewoon deed. Ik blij, geen dure reparaties.

Maar toen ik m'n auto ophaalde en ermee ging rijden kwam ik erachter dat hij het nog steeds niet deed. Ja er kwam redelijk koude lucht uit, maar het was dan ook 10 graden buiten... Een airco hoort dan gewoon KOUD te worden?!

 

Dus vandaar dat ik toen begonnen ben met het doornemen en bestuderen van alle topics hier en man wat ben ik veel te weten gekomen! Heb als eerste gekeken of er foutcodes in de climat module stonden, ik verwachtte er een hele hoop naar aanleiding van de verhalen/ervaringen hier en omdat mijn module ook een paar keer had geknipperd tijdens het aanzetten van de auto. Maar wat denk je? 444 00, ofterwijl: alles OK! Dus ik de "zelf diagnose" gestart, ook alles OK :) fijn, dat is een pak van m'n hart...

 

Dus toen eens gaan kijken of de fan wel aansloeg... En zoals ik al dacht, nee. Die bleef dus uit. Ook bedacht ik me dat ik al heel lang geen gesis van onder de motorkap meer heb gehoord wanneer ik de auto uitzette en de airco had gebruikt. Voorheen had ik dat namelijk wel, toen de airco het nog deed.

 

Kan het NIET FUNCTIONEREN VAN DE FAN ervoor zorgen dat er gewoon geen echt koude lucht uitkomt? Of kan dat alleen er niet voor zorgen en is er sowieso meer aan de hand?

 

bij voorbaat dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb dit eens gehad met mijn Seat. Het kan een aantal oorzaken hebben:

 

- pomp defect (heel duur grapje)

- zekering stuk (onder de motorkap?)

- te weinig koelmiddel

 

Ik had eerst mijn pomp stuk, en das niet leuk. Daarna deed ie het een hele tijd prima. Maar vervolgens deed ie het wel eens, dan weer niet.

Bleek een zekering op de accu te zijn die eruit schroeide. Vervangen door een nieuwe, en klaar.

 

Dus ik zou eerst even gaan zoeken naar de zekeringen en deze doormeten.

 

Uitgangstemperatuur van een airco moet zo rond de 4 graden liggen.

 

In ieder geval succes!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Maargoed, na die drie keer niet meer gehad en de airco leek het gewoon nog prima te doen.

Dan zal het systeem een te hoge druk gehad hebben, hetzelfde verhaal bij, route du soleil.

 

Monteur vertelde me dat hij de airco ietsje had bijgevuld en dat hij het nu weer gewoon deed. Ik blij, geen dure reparaties.

 

Bijvullen bestaat niet ? wel terug afvullen, hiervoor zal het gehele systeem leeggehaald moeten worden, gevacumeerd en dan wordt er terug afgevuld.

Snap dan ook niet dat die monteur verder niets vermeld heeft over de druk in het systeem, want met bijvullen als die dat werkelijk heeft gedaan, wordt niks opgelost.

 

Een airco hoort dan gewoon KOUD te worden?!

Is niet altijd zo, fase verandering vindt alleen plaats mits voldoende warme lucht wordt aangevoerd, dan is de druk in de verdamper, gerelateerd aan de dampdruk en die bepaalt dan ook de laagste temperatuur,

Tevens kan de airco maar enkele graden koelen boven de dampdruk, daaronder kan niet.

 

Dus toen eens gaan kijken of de fan wel aansloeg... En zoals ik al dacht, nee. Die bleef dus uit.

Als de Fan niet aanslaat ! krijg je al te maken met een te hoge druk in het systeem (druk wordt niet verlaagd) dit kan problemen geven voor de compressor.

Als er voldoende rijwind is, zal die de druk verlagen in de condensor en koelt de airco ook, sta je stil dan merk je dat de airco niet meer koelt.

 

Ook bedacht ik me dat ik al heel lang geen gesis van onder de motorkap meer heb gehoord wanneer ik de auto uitzette en de airco had gebruikt. Voorheen had ik dat namelijk wel, toen de airco het nog deed.

Verkeerd gebruik van de ac instalatie..

Kan het NIET FUNCTIONEREN VAN DE FAN ervoor zorgen dat er gewoon geen echt koude lucht uitkomt?

Ja dat klopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ook bedacht ik me dat ik al heel lang geen gesis van onder de motorkap meer heb gehoord wanneer ik de auto uitzette en de airco had gebruikt. Voorheen had ik dat namelijk wel, toen de airco het nog deed.

Verkeerd gebruik van de ac instalatie..

 

Hoe kun je deze verkeerd gebruiken?? Die van mij staat op AUTO, en "sist" ook altijd even na. De CC regelt alles, zelfs al zet je hem op ECON, dan nog kun je weinig kiezen, behalve temperatuur, snelheid aanjager en waar je wilt dat de lucht heen stroomt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank je wel Theo, ik zie jou echt als AIRCO god :P

Maar als ik die fan repareer bestaat de kans dat de airco het dus gewoon weer zal doen als vroeger?

Ik zal trouwens vanavond even aan die monteur vragen wat hij precies gedaan heeft. We gaan dan namelijk ook de as hoesjes aan de voorkant vervangen.

 

En Ruben, ik denk dat Theo bedoeld dat je je airco al uit dient te zetten even voordat je de motor uitzet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ook bedacht ik me dat ik al heel lang geen gesis van onder de motorkap meer heb gehoord wanneer ik de auto uitzette en de airco had gebruikt. Voorheen had ik dat namelijk wel, toen de airco het nog deed.

Verkeerd gebruik van de ac instalatie..

 

Hoe kun je deze verkeerd gebruiken?? Die van mij staat op AUTO, en "sist" ook altijd even na. De CC regelt alles, zelfs al zet je hem op ECON, dan nog kun je weinig kiezen, behalve temperatuur, snelheid aanjager en waar je wilt dat de lucht heen stroomt...

 

Beste Ruben,

 

Ik heb dikwijls gezegd, dat de stand "auto" niets te maken heeft met de airco zelf! de ecc regelt niet alles zelf. Wat zegt ecc ,( electronic climate controle ) Er wordt automatisch electronisch de temperatuur geregeld die "VOORAF" is ingesteld !

 

En dan ga ik met deze bewering mee.

 

En Ruben, ik denk dat Theo bedoeld dat je je airco al uit dient te zetten even voordat je de motor uitzet?

 

Juist.

 

Maar als ik die fan repareer bestaat de kans dat de airco het dus gewoon weer zal doen als vroeger?

Idd, maar moet de vulgraad ! ook in orde zijn.

 

Na het uitschakelen van de klimaatbeheersing is er bovendien vaak nog een stroming van koudemiddel langs het capillair tot de druk overal gelijk is. Dit kun je horen (sissen) het lijkt dan alsof de airco lekt.

Belangrijk: het sissen is normaal omdat het koelproces wordt afgesloten, echter is het niet normaal dat d.mv. de motor stil te leggen het ac systeem ook stil gelegd wordt!!

Er wordt altijd gesuggereerd ik heb automatische airco en staat altijd aan FOUT ! Automatische airco wil zeggen dat er automatische klimaat beheersing is, toch moeten de instelling ingegeven worden hoe warm of koud we het willen hebben. Ieder ac systeem heeft een AC/Econ knop.

 

viewtopic.php?f=147&t=35485

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

OK, dat maakt op zich een hoop duidelijk. Echter, nu de vraag der vragen... Hoe dien je te handelen indien je de ECC voor aankomst uit wilt zetten??

 

Voor Insane J; excuses voor de offtopics. Hopelijk is de reparatie goed te doen en financieel aanvaardbaar. Hou ons in ieder geval op de hoogte!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
OK, dat maakt op zich een hoop duidelijk. Echter, nu de vraag der vragen... Hoe dien je te handelen indien je de ECC voor aankomst uit wilt zetten??

 

Zet de airco ten minste een 10 min van tevoren uit als de plaats van bestemming is bereikt, gebruik hiervoor de ac of econ toets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb trouwens net even de zekeringen geïnspecteerd, en wat denk je... De 40A zekering was kaduuk.

Hoe zoiets zomaar kan gebeuren blijft me een raadsel, zal misschien een keer een te hoge voedingsstroom hebben gekregen ofzo.

Anyway, de fan draait weer en volgens mij word de airco ook weer een stuk kouder dan voorheen. (ook al is het slechts 7 graden buiten)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Uitgangstemperatuur van een airco moet zo rond de 4 graden liggen.

 

Rond de 4 graden?

Ik heb eens m'n ecc laten controleren en toen was die rond de 8 graden - dat was goed zei de monteur.

Zelf heb ik met een gekalibreerde meter zo'n 2 jaar na het vullen nog een keer gemeten met de probe in het middelste rooster en de luchtstroom via dit rooster; na enige minuten ca. 10 graden tijdens stationair draaien en rond de 8,5 rond de 1200 tpm. De buitentemperatuur was toen ca. 20 graden en de auto stond in de zon. Dat leek me goed - of niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat kan het gevolg zijn van kortsluiting of een te hoge stroom waardoor de zekering eruit knalt.

Spanning voor de zekering is 12 Volt.

 

U = IxR (spanning = stroom x weerstand)

P = UxI (vermogen = spanning x stroom)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Jurriën, een zekering springt als je kortsluiting maakt of een te hooge stroom !

Kortsluiting lijkt je stug, dus blijft een te hoge stroom over.

 

Ik neem aan dat het nogaltijd de 40 A zekering is die doorslaat van de condensorventilator ?

De condensorventilator is een bekend euvel bij Passat, als de motor intern kortsluiting veroorzaakt door moeilijk draaien, dan kan de zekering door slaan.

Er zijn nog andere oorzaaken, het relais blijft plakken ! of de voorschakelweerstand is kapot van de condensorventilator!

Als de voorschakelweerstand boven zijn maximale werkspanning komt slaat die door, deze moet dus ook beperkt electrische stroom door laten ! voor de eerste trap (snelheid).

Hoe minder weerstand, des te meer stroom, hieruit volgt dan: hoe meer stroom vloeit des te hoger wordt de spanning.

Is de spanning te hoog (meer dan 12 volt) knalt de zekering eruit.

 

ik hoop dat dit je iets in de richting stuurt naar de oorzaak..

 

suc6

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het probleem is opgeklaard ...!

 

Na verschillende PM's beantwoord te hebben en rechtstreekse e-mail, heb ik Jurriën vandaag in Maastricht mogen begroeten en in levende lijve de hand kunnen schudden.

Maar voor Jurriën, was dit bezoek helaas voor korte duur en moest huiswaarts keren, wat ik betreur :( omdat ik nog ergens een sprankje hoop had :?: gezien de e-mail wisseling.

De bedoeling was om groot airco onderhoud te verrichten ? ik heb Jurriën laten weten dat groot airco onderhoud alleen kan plaats vinden, op het punt dat de orifice uit het systeem wordt gehaald.

 

Betreurend :( dat er 45 gram koudemiddel uit het systeem is gehaald :!: terwijl 700 gram is voor geschreven, op dat moment heb ik gedacht en gezegd dit is genoeg om de compressor naar de kl**te te helpen, ben benieuwd naa de orifice hoe die eruit ziet :arrow:

Schrikbarend wat ik daar uithaalde :evil: , Jurriën mag mijn verhaal verder voort zetten. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inderdaad, ik had ook nog een sprankeltje hoop aangezien ik de airco (sinds hij niks meer deed) eigenlijk nooit meer gebruikt. Dus zodoende had ik de hoop dat hij daarmee nog niet beschadigd zou zijn, maar helaas...

 

Zie hier de Orifice:

img00064201102051124.th.jpg

zoals te zien is zit deze vol met slijpsel van de compressor en dit betekend over en uit :(

 

Aangezien ik de auto nog geen jaar heb blijkt wel dat de vorige eigenaar en mogelijk zelfs de Volkswagen dealer te weinig onderhoud hebben verricht aan het aircosysteem. Met het gevolg dat mijn aircopomp nu dus is overleden en ik een ander moet gaan scoren.

 

Helaas kon Theo er verder ook niets van maken en zal ik een andere keer terug moeten komen...

 

dus beste forummers, laat je airco systeem eens controleren (een diagnose stellen) want voor je het weet is het te laat met rampzalige gevolgen :( Nogmaals, mijn dank gaat uit naar Theo voor zijn uitleg tijdens het hele proces, ik heb er in ieder geval een goede les geleerd! Bij mijn volgende auto met airco gelijk een airco check laten uitvoeren voordat ik tot kopen over ga of iig gelijk na de aankoop...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dus beste forummers, laat je airco systeem eens controleren (een diagnose stellen) want voor je het weet is het te laat met rampzalige gevolgen :( Nogmaals, mijn dank gaat uit naar Theo voor zijn uitleg tijdens het hele proces, ik heb er in ieder geval een goede les geleerd! Bij mijn volgende auto met airco gelijk een airco check laten uitvoeren voordat ik tot kopen over ga of iig gelijk na de aankoop...

 

Dat kan op 23 April! Zie hier: viewtopic.php?f=116&t=38756

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ik heb er in ieder geval een goede les geleerd!

 

Die heb je i.d.d geleerd, maar toch ben je in feite tergoeder trouw geweest bij de aankoop en nadat je hebt geconstateerd dat de airco niet meer werkte, bij route du soleil.

Mijn bericht:

Dan zal het systeem een te hoge druk gehad hebben, hetzelfde verhaal bij, route du soleil.

Dus er was al één en ander gaande met het airco systeem !

 

Afijn, auto heeft zaterdag grote beurt + APK gehad, dus ik had gevraagd om ook even naar de airco te kijken. Monteur vertelde me dat hij de airco ietsje had bijgevuld en dat hij het nu weer gewoon deed. Ik blij, geen dure reparaties.

 

Mijn antwoord enz, enz:

Bijvullen bestaat niet ? wel terug afvullen, hiervoor zal het gehele systeem leeggehaald moeten worden, gevacumeerd en dan wordt er terug afgevuld.

Snap dan ook niet dat die monteur verder niets vermeld heeft over de druk in het systeem, want met bijvullen als die dat werkelijk heeft gedaan, wordt niks opgelost.

 

Ik kan het helaas niet anders formuleren, dat de garage hier een (grote) fout heeft begaan en ze niet verder hebben gekeken dat de neus of garage lang is.

M.a.w. de garage heeft geredeneerd, we verrichten airco bijvullen, het masjien moet zich terug betalen en zal de airco wel (weer) werken, voor hoelang ?

Op dat moment vertrouw je erop dat alles in orde is, maar helaas schijn bedriegt, het resultaat werd zaterdag bekend en heb ik je ook gezegd dat dit al eerder bezig was.

Ik heb je in email verteld, dat wanneer er schade aan de compressor is ontstaan dit duidelijk wordt door de orifice eruit te halen, tevens de werkwijze dat nadien pas de accumulator wordt vervangen als de orifice geen vervuiling laat zien. Andersom werkt niet dan kan de accumulator weggegooid worden.

Ik had ook kunnen zeggen, ga maar lekker sjoppen in Maastricht en had ik het systeem terug in werking kunnen stellen voor bepaalde tijd en achteraf gezegd, tja spijtig dat het niet lang geduurd heeft de compressor toch schade opgelopen.

Ik wil zelf niet op die manier behandelt worden, laat staan ik de klant wel zo ga behandelen, dan ben ik het sop op de kool niet waardt, dan heb je te maken met BEUN HAZEN.

 

Ik heb 1 voordeel bij mij mag de klant altijd aanwezig zijn, zodat deze ziet welk werk ik verricht.

Men kan zelf het oliepijl, rem, ruiten, koelvloeistof controleren e.d indien nodig zelf bijvullen, maar dit is niet mogelijk bij de airco installatie, dan wordt gewacht tot men merkt het systeem niet meer koelt.

Die besparing kan de portemonnee op den duur flink aan tasten..

Voor jou in dit geval, een bittere, zurende, na smaak betreffend op ac installatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
heb je nog geen andere compressor?

Ebay.de een optie?

 

Nee dat is geen optie, je krijgt of kunt namelijk het probleem hebben of dit rebeuild of nieuwe compressors zijn.

Als koper wil je ook garantie hebben, veronderstel dat er toch iets gebeurd met de compressor enz, enz.

Waar wordt de garantie geclaimd !

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden