Ga naar inhoud
  • 0

RNS 510 navigatiebeschermer is leverbaar!


Passat-Fanaat

Vraag

Beste mensen,

 

Eindelijk, eindelijk kan ik jullie updaten over het systeem dat je RNS 510 navigatiesysteem beschermt tegen diefstal.

Het is gelukt. De beschermer is vanaf vandaag te bestellen bij de dealer.

 

Hoe is de beschermer tot stand gekomen?

Ik heb medio december 2009 een uitvinding gedaan die samen met PON verder is ontwikkeld.

Hierbij heeft PON alle mogelijke medewerking gegeven; zij wilden het probleem ook zo snel mogelijk oplossen.

 

Waarom heeft het zo lang geduurd?

Dat had drie belangrijke oorzaken:

- Er zijn verschillende sterkte-tests uitgevoerd in samenwerking met PON. Pas na verschillende tests waren we echt tevreden over de inbraakwerende werking.

- De beschermer moest ergonomisch en mooi worden vormgegeven en zeer precies passen. Dat vereiste geavanceerde techniek en meerdere prototypes.

- Voor de beschermer is patent aangevraagd. Dat kost tijd en vereist radiostilte. Ik kon dus niet eerder communiceren over welke vordering dan ook.

 

Voor welke auto's is de beschermer nu beschikbaar?

Op dit moment is de beschermer beschikbaar voor de VW Passat (v.a. 2005) en de VW Golf VI.

PON heeft aangegeven dat de komende maanden ook beschermers voor alle andere VW-modellen worden ontwikkeld.

Dan volgen ook beschermers voor SEAT en Skoda. Hier hoeven alleen de bevestigingspunten voor te worden ontwikkeld, wat veel minder tijd kost dan de beschermer zelf.

 

Hoe kom ik aan een beschermer?

Vanaf vandaag is de beschermer te bestellen bij de VW-dealers. Zij zijn gisteren geïnformeerd over de beschermer. Er is ook informatie verstrekt aan enkele fleetowners van leasemaatschappijen. Inbouw moet plaatsvinden door de dealer. Dat is zelf nauwelijks te doen. Is echt precisiewerk, de dealer heeft hier (speciaal) gereedschap voor.

 

Wat gaat de beschermer ongeveer kosten?

PON heeft aangegeven dat de beschermer tegen kostprijs wordt geleverd. Reken op ongeveer EUR 200,-- inclusief inbouw door de dealer.

 

Hoe werkt de beschermer?

De beschermer bestaat uit een mooi vormgegeven zwarte metalen kap. Hij kan eenvoudig op vier stalen 'paddestoeltjes' worden geschoven die in het dashboard zijn aangebracht.

Deze paddestoeltjes zijn met een slim systeem zeer vast gemonteerd in het dashboard. De kap bedekt het navigatiesysteem volledig en wordt met een sleuteltje op slot gedaan.

Monteren of losmaken van de kap kost slechts enkele seconden. De kap kan opgeborgen worden in je portiervak. Je dashboard of je navigatiesysteem beschadigen niet bij monteren of losmaken. Je navigatiesysteem / radio / DVD speler kan gewoon blijven werken, zelfs als je de kap laat zitten tijdens de rit (dan bediening via het stuurwiel).

 

Beschermt dit systeem werkelijk afdoende?

Volmondig: JA.

De beschermer is bestand tegen boren, slijpen, schroevendraaiers, breekijzers, etc.

Samen met PON zijn zeer grove en brute slooptests uitgevoerd: Hij gaat niet stuk. Je navigatiesysteem is niet toegankelijk.

Het gehele systeem, de beschermer, de bevestigingspunten en het slot zijn van topkwaliteit en worden in Nederland geproduceerd.

Bovendien is je navigatiesysteem volledig afgedekt, dus van buiten is wel te zien dat de beschermer aangebracht is, maar niet welk systeem erachter zit.

 

Is er al praktijkervaring opgedaan?

Ja, het prototype is drie weken geleden in mijn auto ingebouwd.

Het werkt perfect.

 

Zijn er foto's?

Ja, ik heb er twee toegevoegd, van de vier (sierlijk vormgegeven) bevestigingspunten ('paddestoeltjes') en van de gemonteerde beschermer.

 

Ik ben erg benieuwd naar jullie reactie.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jeroen 'Passat-Fanaat'

Uitvinder

post-9415-1423825003,276_thumb.jpg

post-9415-1423825003,4323_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

De inbouw viel mij erg mee, ze hadden 2 uur er voor uit getrokken, maar naar een uurtje waren ze klaar.

Ik had zelf verwacht dat de onderste bevestigingspunten iets verder in het dahsboard zouden zitten, zodat de kap nog strakker aangesloten zit.

Maar het is een goed ontworpen solide slot!

post-10643-1423825230,1536_thumb.jpg

post-10643-1423825230,2786_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De twee setjes foto's vergelijkend... Lijkt het nou maar zo.. of zijn er twee versies met verschillende afmetingen paddestoeltjes? Had je het daar niet een keer over, Jeroen? Op de foto's lijken mijn paddestoeltjes kleiner als die van 'jpinside'.. Of is dat gezichtsbedrog?

 

Ziet er inderdaad goed uit. Zo te zien hebben de dealers de RNS Navi Lock netjes ingebouwd.

Graag jullie gebruikerservaringen!

 

Grtz,

 

Jeroen 'Passat-Fanaat'

 

Wat betreft overige gebruikerservaring so far... bevalt me goed! Het plaatsen en verwijderen is een fluitje van een cent. Plaatsen of verwijderen neemt schat ik in zn geheel slechts 10-15 seconden in beslag schat ik..

Wel heb ik een beetje ruzie met de opbergplek in de deur. Op zich wat afmetingen betreft past hij vrij goed. D.w.z. hij zit aardig klem in de lengte in het deur opbergvak en rammelt niet. Echter als je de deur wat te snel opendoet dan ligt hij op de grond. Dat heb ik nou al twee keer gehad. ( :( de eerste dutsen zitten er dus reeds in). Hij is volgens mij eigenlijk net iets te hoog/zwaar om echt stabiel in het deurvak te passen. Is de beschermer speciaal designed om in de deur opgeborgen te worden of is het toeval dat hij daar 'aardig' in past?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
De twee setjes foto's vergelijkend... Lijkt het nou maar zo.. of zijn er twee versies met verschillende afmetingen paddestoeltjes? Had je het daar niet een keer over, Jeroen? Op de foto's lijken mijn paddestoeltjes kleiner als die van 'jpinside'.. Of is dat gezichtsbedrog?

 

De paddestoeltjes bij mij zijn, rond 10mm hoog 11,2mm

 

Het plaatsen en verwijderen is met 1 hand te doen, 10 sec als je het voorzichtig doet.

 

Ik stop de lock in de rugleuningzak van de bijrijdersstoel, dan rammelt het ook niet, en ook hier in een beweging eruit te halen!

Wat een prettig detail is, dat de sleutel er ook uit kan als hij niet gemonteerd zit!

 

Gr JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

Het plaatsen en verwijderen is met 1 hand te doen

 

Ik denk toch echt niet dat ik je dat nadoe. :roll: Zal het is een keer proberen. Maar, het is toch een heel gevaarte en best een zwaar en lomp ding. Maar dat is van weinig belang aangezien ik degelijke bescherming van mijn RNS wil en die functie heeft de beschermer zeker!

 

 

Ik stop de lock in de rugleuningzak van de bijrijdersstoel, dan rammelt het ook niet, en ook hier in een beweging eruit te halen!

 

Das een goeie. Had ik eigenlijk nog niet aan gedacht. :embarassed:

 

 

Wat een prettig detail is, dat de sleutel er ook uit kan als hij niet gemonteerd zit!

 

Dat is inderdaad ERG prettig. Kan je je sleutel mooi bij de contactsleutel houden. Daar is over nagedacht! Goed bezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Over de paddestoeltjes: Ja er zijn twee versies. Ze verschillen slechts minimaal qua grootte, maar de laatste productieversie is net iets eleganter vormgegeven. Functioneel verschillen ze vanzelfsprekend niet van elkaar.

Als je met twee handen de beschermkap plaatst of verwijdert, vooral door het aandrukken naar beneden als je hem monteert en naar boven duwen als je hem demonteert, dan duurt de handeling maar een paar seconden.

 

Het sleuteltje kan inderdaad ook worden uitgenomen als de beschermkap niet wordt gebruikt.

 

Opbergen kan in het portiervak (bij mij is hij er nog nooit uitgevallen) maar dan kan e.e.a. gaan rammelen. De rugleuningzak is een mogelijkheid, maar als ik alleen rijd, dan leg ik hem natuurlijk gewoon op de bijrijdersstoel tijdens de rit. De RNS Navi Lock is niet speciaal ontworpen om in het portiervak te passen, de maatvoering van de 2DIN was bepalend. Zoals jullie hebben geconstateerd, is de beschermkap best zwaar; het materiaal is topkwaliteit en moet natuurlijk voldoende weerstand bieden tegen het dievengilde.

 

Grtz,

 

Jeroen 'Passat-Fanaat'

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik zit ook te denken om de nav beschermer te laten monteren. Hetgene wat dit tegenhoudt is de verzekering. Ik heb ze nogmaals over dit punt gebeld en gevraagd of zij van mij verwachten dat ik zo'n navi-lock laat monteren, er wordt immers van de verzekerde verwacht dat die zijn uiterste best heeft gedaan om de goederen te beschermen. Mijn agent zei dat mijn auto tot €5000,- extra verzekerd was voor dit soort goederen, navigatie, velgen e.d. Dat zou dus betekenen dat de alle extra accessoires t.o.v. de "standaard" auto die bij vw destijds geleverd is, verzekerd zijn tot €5000,-

 

Voor het de uitkering van de verzekering zou ik het dus volgens hen niet hoeven doen. Dan nog heb je het gezeik dat je auto gemold wordt en alle trammelant eromheen.

 

Wat denken jullie hiervan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou.. ik heb/had eigenlijk exact dezelfde afweging gemaakt..

Mijn auto is ook prive-bezit en ook ik ben erg goed verzekerd (zelfs geen eigen risico). Ik heb zelfs even mijn verzekering gebeld om te vragen of ze wellicht mee wilde betalen aan de Navi-lock. :shock: Het antwoord daarop is te raden... Nee, dus.

Dus de kosten voor de lock is ook in mijn geval feitelijk weggegooid geld. Maar omdat ik NIET zit te wachten op het gezeik als mijn auto gesloopt is heb ik toch maar besloten hem te laten installeren. Ik heb gewoon meer rust zo..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Fopperr en @vdb: Een hele begrijpelijke afweging: Laat ik de RNS Navi Lock monteren of verzeker ik de eventuele schade?

Als je een hele goede verzekering hebt (geen eigen risico EN geen terugval in no-claim) dan zou je het risico kunnen nemen. In geval van diefstal ben je dan alleen de tijd kwijt. Maar let op: verzekeringsmaatschappijen kunnen daarna voorwaarden gaan stellen aan een vervangende navi. Enkele leasemaatschappijen plaatsen na diefstal van een RNS 510 geen nieuwe terug: te groot risico.

Bovendien zijn dergelijke 'goede' verzekeringen meestal niet erg goedkoop. De afweging moet je zelf maken.

 

De rust is ook wat waard. Telkens als je naar je auto loopt onzeker zijn wat je nu weer aantreft is niet echt fijn.

 

Grtz,

 

Jeroen 'Passat Fanaat'

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Sinds begin deze maand heb ik ook een (2e-hands) Passat. Heerlijk! Precies 8 dagen lang heb ik een MFD2 navigatiesysteem gehad, ondanks mijn Alarmklasse 3 systeem. Vorige week vond ik echter mijn raam uitgesneden terug tegen mijn gevel en bood het middenconsole ruimte voor een ander systeem...

 

Een nieuw navigatiesysteem van VW is voor mij veel te duur. (Verzekering dekt alleen fabriek-af navigatie uit 2006: de RNS 300 bleek dat te zijn). De MFD2 is, hoe oud ie ook nu al is, nog steeds zo'n €2100! (terwijl het in 2006 €1800,- incl DVD Europa was; beetje gek).

 

Ik wil nu als alternatief een Zenec NC2010, maar met Navi lock natuurlijk! Past dat eigenlijk?

De afmetingen zijn 178 mm x 153 mm x100 mm. Iemand enig idee?

 

Het gaat dus om dit ding: http://www.zenec.com/en/products/ego/vo ... ze-nc2010/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@MV1: Als je een VW Passat model v.a. 2005 hebt, dan past de RNS Navi Lock. Dat zijn dus alle (B6) Passats die nu minder dan 5 jaar oud zijn.

Zo te zien past de beschermkap ook gewoon in combinatie met de Zenec. De kap zit over de 2DIN opening heen. Er is rekening gehouden met de afstand die de twee onderste draaiknoppen van de RNS 510 uit het dashboard steken. Als de Zenec knoppen evenveel of minder uitsteken, dan past de beschermkap.

De RNS Navi Lock is dus zeker niet exclusief bedoeld om de RNS 310 en RNS 510 te beschermen; alle systemen met 2DIN inbouwmaat die niet al te ver uitsteken kunnen beschermd worden.

 

Grtz,

 

Jeroen 'Passat Fanaat'

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo, dit is mijn eerste post hier, maar ik lees regelmatig mee op dit forum en met deze thread in het bijzonder.

Ook uit mijn (nou ja, van de baas dan) Passat is al 2 keer de RNS510 gejat (4 x in totaal, de kerel die de auto voor mij had was ook al 2 keer het haasje) en ik was al driftig op zoek naar alternatieve radio`s, totdat ik hier de RNS NaviLock tegenkwam.

Heb meteen de leasemaatschappij gebeld om te vragen wat hun mening hierover was. Ze hadden er nog nooit van gehoord, dus heb ik het maar via de wagenparkbeheerder gespeeld. Hij heeft uiteindelijk geregeld dat ik de NaviLock mocht bestellen. (Toch raar, het lijkt die leaseboeren niets te kunnen schelen, elke keer weer al die schade)

Twee weken geleden is hij dan daadwerkelijk ingebouwd bij dealer van den Udenhout in Den Bosch, na een week of 3/4 wachten. Eerst niet leverbaar, toen backorder, toen de boormallen die verkeerd waren, maar goed; hij zit er nu op!

 

Als gebruikersfeedback kan ik het volgende zeggen:

- de 'padddestoeltjes' zien er netjes uit, ik vind ze niet storend

- de afsluitkap past goed; kost wel wat kracht om hem over de paddestoeltjes te schuiven; ik kan het zeker niet met 1 hand zoals ik hier al ergens las. Dit vind ik echter geen bezwaar; meer een bewijs dat de boel stevig zit.

- het sluitmechanisme van de afsluitkap werkt prima, zonder enige weerstand open en dicht als de kap er eenmaal op zit

- geheel sluit goed aan en voelt solide aan

 

Al met al een zeer tevreden gebruiker tot nu toe, en een grote :thumb: naar Passat-Fanaat! Ik slaap weer iets rustiger tegenwoordig, waarvoor dank!

 

P.s.:

Ik blijf het wel belachelijk vinden dat een privé-persoon met zo`n oplossing moet komen, en dat VW al die jaren noppes heeft ondernomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@TDI-Fan: Goed om te horen dat je tevreden bent met de RNS Navi Lock.

De leasemaatschappijen zijn door PON wel degelijk geïnformeerd, maar kennelijk is niet bij elke maatschappij de boodschap overgekomen.

In de eerste weken na de marktintroductie zijn er inderdaad wat vertragingen in de levering van de RNS Navi Lock opgetreden, maar die zijn nu achter de rug.

De gebruikersfeedback kan ik alleen maar bevestigen. Er is veel 'engineering' gaan zitten in het goed laten passen van de beschermkap. Als hij te los zit gaat hij rammelen tijdens het -met kap- rijden en geeft hij mogelijkheid om met een breekijzer onder de rand te komen. Als hij te vast zit, dan is het snel aanbrengen van de kap gebruiksonvriendelijk. Met twee handen is de beste methode: je zet de kap net iets boven de paddestoeltjes en duwt met twee handen de kap rechtstandig naar beneden. Als hij recht zit, dan is het slot zonder noemenswaardige weerstand soepel te sluiten.

 

Het had natuurlijk beter geweest als VW zelf op voorhand een afdoende oplossing had bedacht. PON heeft echter veel moeite gedaan en medewerking gegeven om de ontwikkeling van de RNS Navi Lock mogelijk te maken. Het resultaat telt: de beschermkap is beschikbaar voor een aanvaardbare prijs en werkt!

 

Thanks voor je feedback,

 

Jeroen 'Passat Fanaat'

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Yep, mijn Navi-Lock zit er in sinds gisteren. Ben helemaal happy. Ziet er netjes uit, kap wel 'zwaar', maar geeft ook gevoel van degelijkheid (1,5 week geleden was mijn RNS510 er weer uit gehaald, vorig jaar oktober was 1e keer -> hoop dat het nu definitief afgelopen is). Leasemij (LP) vond het verder prima plan (moest wel even doorvragen/aandringen -> ze kwamen ook met Zenec als alternatief -> maar lees hierboven dat iemand deze ook wil beveiligen -> heeft een Zenec dan geen afneembaar front?).

 

Anyway: @Jeroen -> alles lof en complimenten! Ben heel blij dat er nu een oplossing is!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Twee weken geleden de Navilock bestelt via Autobedrijf Ploumen in Meerssen (Maastricht), gisterenmorgen ingebouwd, ik was de eerste voor ze, dus ik vond het wel spannend, tis toch een zeer nauwkeurig klusje.

Goede ervaren en vooral secure monteur had de lock er echter in 1 uurtje strak in zitten, ben geen vaste klant bij ze, sterker nog ,nooit eerder bij ze geweest, maar complimenten voor de goede service die ik daar heb mogen ervaren.

En dan nu nog 2 foto's.post-11648-1423825258,7144_thumb.jpgpost-11648-1423825259,2144_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb vrijdag de NaviLock laten inbouwen bij NaviShop na een week of 3 wachten, duurde ruim een uur maar het resultaat mag er zijn.

(zie eerder geposte foto's door beckc00 op dit forum).

Aanbrengen is simpel en tijdens het rijden past de NavilLock bij een Passat 3C Highline met gemak in het handschoennenkastje.

Vanwege het gewicht van de NaviLock denk ik niet dat je ooit last krijgt van enig gerammel.

Ziet er heel netjes maar vooral degelijk en veilig uit. Een aanrader voor elke RNS510 bezitter (vooral als je rustig wilt slapen!)

NB. gezien het feit dat professionele bedrijven ruim een uur nodig hebben voor (een hele nette) inbouw zou ik dit niet snel zelf doen.

 

@Jeroen:hartelijk dank voor dit imo prima product!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden