Ga naar inhoud
  • 0

ruimte tussen de pompverstuivers en cilinderkop


koelecees

Vraag

Hallo, ik heb een probleem wat ik nog niet teruggevonden heb op het forum nml mijn passat 3c heeft ruimte tussen de pompverstuivers en de aluminium bussen van de cilinderkop.

 

De pompverstuivers zitten maar met 1 boutje vast en gaan dan na een aantal duizenden kilometers enigzins scheef in de bus zitten, en daar dan langs lekken.

 

Nou is mijn auto in onderhoud bij een meedenkende garage (lees 1 mans bedrijf) die informeerde bij een revisie bedrijf dat bedrijf wist meteen de klacht te vertellen ,het op drie cilinders lopen wat na een tijdje weer overgaat, als de auto een tijdje stilstaat en weer gestart wordt loopt hij weer slecht, het schijnt een klacht van de 2.0 TDI te zijn.

Ze hadden ook genoeg gereviseerdekoppen op voorraad want het was goede handel

Vanaf 160.000 km zouden ze komen mijn auto heeft 190.000 gelopen dus is net nieuw :lol:

 

Mijn vraag is dit echt zo ik lees er weinig over en zoals ik de constructie zie van de pompverstuiver is het wel te begrijpen dat deze los gaan zitten.

Als dit een constructiefout is die bekend is moet er toch wel een tegemoet koming zijn van VW want dit grapje gaat mij tussen de 1500 en 2000 euro kosten. :(:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Is inderdaad een bekend probleem. Het komt door het boutje was naar mijn mening te klein is voor de krachten die het op moet vangen.

Het is beter om de verstuivers iedere 60k te trekken en de afdichtingen, het brandplaatje en de boutjes te vervangen.

Pas op als je hem zelf losmaakt om te kijken, vervang dan altijd de boutjes want dit zijn zogenaamde rekboutjes die maar eenmalig kunnen worden gebruikt.

 

Is het boutje al teveel opgerekt dan zit er niets anders op dan een gereviseerde kop. Het stalen raakvlak van de verstuiver is harder dan het aluminium raakvlak van de kop dus de kop gaat eraan. En als het trouwens andersom was geweest (dat verstuiver zachter is dan de kop) dan lost het ook niets op want 4 verstuivers zijn net zo duur als een gereviseerde kop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het lijkt mij ook dat het boutje veel krachten te verwerken krijgt ik zou zelf de verstuiver aan beide kantan vastzetten.

 

Maar goed als alles weer goed is en de kop vervangen is heb ik weer een fijne auto, ik vondt het alleen vreemd dat er nagenoeg niets op het forum over te vinden is.

Ook niet veel op problemcars.nl

Maar goed het is gebeurd misschien is dit een tip voor de toekomstige kopers die meer willen weten over de klachten van dit type motor.

Bedankt voor je reactie

Groet Cees

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit probleem kan ook eerder voorkomen (spreek uit ervaring) had dit probleem al bij 90k km

Men heeft toen de verstuiver die problemen had verwijderd, schoon gemaakt en op een ander positie gezet en toen was de storing weg.

Bij het terug zetten van de verstuiver op zijn eigenlijke plek cyl 3was de storing weg.

Ze hebben de zaak weer in elkaar gezet maar na 3 maanden, op de snelweg viel hij uit en rijden op 3 cyl naar de garage toch die verstuiver + kabelboom moeten vervangen, daarna (ik kruis twee vingers, klop op hout) geen problemen meer

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wanneer het hier een 2.0 16V betreft zit de verstuiver er met twee boutjes in. Zolang de auto goed start hoef je je niet druk te maken over de kop, echter de afdichtingen vervangen moet voldoende zijn, dit geld voor beide types verstuiver. Ik zie hier vaak genoeg "uitgeslagen" gaten maar dit leid eigenlijk nooit tot problemen.

 

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

martijn v o: jij zegt:Het is beter om de verstuivers iedere 60k te trekken en de afdichtingen, het brandplaatje en de boutjes te vervangen

 

Toen ik bij de garage stond (met het probleem dat een verstuiver defect was, wist we toen nog niet) werd ik gebeld met de vraag of ik akkoord ging met +/- 400 - 500 euro voor analysekosten omdat met de zaak flink moest openschroeven. bij het uitlezen wist men niet waar te zoeken en moest een materiaal analyse doen Lees verstuivers nakijken. men gaf aan dat de "storing" verstuiver iets meer dan de andere ver(in)sleten was maar na het herplaasten in eerste instantie geen storing meer gaf maar drie manden toch moeten vervangen incl kabelboom

 

Dus voor de gemiddelde sleutelaar niet te denk ik of weer een rip van de stealer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mij zitten de verstuivers met 1 boutje vast en bij starten loopt hij slecht na verloop van tijd loopt de motor weer normaal, Dat was de eerste klacht toen is ook de kabelboom vervangen.

In eerste instantie was het probleem weg maar kwam snel terug.

Mijn garage heeft een revisiesetje gemonteerd de auto starte goed maar na een tijdje draaien toch weer problemen op de eerste cilinder.

De verstuivers gewisseld 1 met 3 en vice versa maar bleef probleem geven dit was afgelopen vrijdagavond om 23,00 uur

Conclusie garage: toch maar een nieuwe kop bestellen. Of zijn er nog andere suggesties.

Let wel ik wil nog weleen tijdje door met de auto dus een goede oplossing is voor belangrijker dan bv 10.000 er nog mee kunnen rijden ik hoop er meer mee te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ja is wel lekker om rond te rijden in een betrouwbare auto.

Ik had mijn probleem in eerste instantie in frankrijk waar de VW dealer (mobiliteits farantie) me in de steek liet, Had geen tijd dus via ANWB naar een andere garage laten slepen maar die konden het probleem ook niet vinden.

Uiteindelijk is de auto via de ANWB naar Nederland getransporteerd waar de stealer de diagnose stelden dat de pompverstuiver o.a. het problemen was maar helaas ook duopomp defect en ik na het achterlaten van 3000 euro (incl grote beurt 120K) weer kon rijden.

maar 3 maanden later weer 916 euro voor een nieuwe pompverstuiver+boom kwijt was

Dus laat ze die duopomp ook nakijken of die niet lekt dan gaan die nieuwe verstuivers er ook weer aan

Bij mij was het advies om ook de tankpomp mee te nemen als die duopomp kapot is vraag daar ook na

 

Zit nog te denken om actie te ondernemen mbt die pomp want vele met mij hebben hem reeds moeten vervangen. Men plaatst nu een gemodificeerde versie dus het eerste ontwerp is dus slecht

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Martin: Defecte tandempomp geeft geen verdere gevolgschade althans als de lekkage zoals jij die hebt gehade van de olie naar de diesel is.

Er zijn ook gevallen waar de diesel in de olie komt en dan is er wel zeker kans op gevolgschade als je er te lang mee blijft rijden.

 

tankpomp vervangen hoeft niet deze gaat ook wel eens kapot maar dat is makkelijk op te sporen en te vervangen, dus dat zou ik niet doen.

 

Wat hebben ze in hemelsnaam uitgevoerd voor 3000 euro??? jeemig de peemig zeg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

heb de rekening er bij gepakt heb iets overdreven het is 2500 euro

de factuur staat vol met in en uitbouwen maar destijd kreeg ik de ruwe bedragen:

defecte tandempomp 300 euro

uit voorzorg tankpomp 300 euro

Diagnose kosten pompverstuiver 400 euro

iets met stuurkolom hoes 50 euro

gloeibougies 100 euro

grote beurt ivm olie moest toch vervangen worden en km stond in de buurt van 120k met riem 600 euro

kleppendeksel 300 euro

een ventiel of zo 250

die sukkel die de auto op de sleepauto heeft gezet in Frankrijk had mijn velg beschadig en een gewichtje er af dus uitlijnen 35 euro

 

En dan later toch nog die pompverstuiver moeten laten vervangen a 916 euro

 

ik moet er gewoon niet maar aan denken pff

Jij snap ik was niet zo VW fan,

Als laatste kreeg ik in eerste instantie niet de twee overnachtingen betaald , eentje maar terwijl niet mijn schuld was dat het in Frankrijk zo lang duurde

Uit eindelijk liet PON de dealer een overnachting betalen want die immers lekker verdient aan mij dus die 100 euro ja die kreeg ik terug

 

Sorry is het weer een lang verhaal geworden, verder rijdt de auto prima hoor, vele riepen dumpen die bak maar van binnen is hij bijna nieuw met 2 jaar garantie :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een update mijn auto staat weer voor de deur :D:D:D

Gisterenavond laat was hij weer lopend, niet zoals in eerste instantie een nieuwe kop maar een nieuwe nokkenas en nieuwe klepstoters.

 

Mijn garage is toch verder gaan zoeken van het slechte lopen en constateerde de defecte klepstoter de was in gelopen op de nokkenas.

Vermoedelijk heeft er toch diesel in gelekt en is in de olie gekomen.

Hij heeft al twee maal olie en filters gewisseld en volgende week doen we dat nog weer een keer.

 

Ik hoop dat er geen gevolgschade aan zit te komen maar momenteel loopt hij weer als een zonnetje :D

Zijn jullie weer op de hoogte het enigste schrikmoment wat er zeker nog aankomt is de rekening maar dat hoort er ook bij.

Groet Cees

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee er is verder niets vervangen alleen de nokkenas en de klepstoters.

Er is nu 3 keer olie verwisseld en dat doen we na 1000 kilometer weer

Het blok loopt nu erg mooi rustig zonder schudden of trillen.

In overleg met mijn garage hebben we alles verder zo gelaten hij wil mij niet onnodig opkosten jagen

Hij heeft ook bij diverse bedrijven info ingewonnen wat het beste is om te doen de revisie bedrijven willen graag alles vervangen die denken aan hun eigen winkel.

Deze monteur vervangt alleen wat hij nodig vindt en gaat niet op de voorhand van alles vervangen.

Maar de tijd zal het leren.

Ik heb de nokkenas gezien en nok wat er helemaal af of het zo hoorde mooi glad dus ik denk dat dit al lang aan de gang is geweest.

Ik heb de auto nu zo'n 10,000 dus weet niet beter zoals hij liep voor mijn gevoel zit er nu meer power in maar dat kan ook tussen de oren zitten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

je doet niet vervelend maar er zat ruimte tussen de pompverstuivers daar is een revisie zet op los gelaten maar ik kan het in de groep gooien

 

Jij vermoed dat de tadempomp zou lekken en daardoor de diesel in de olie zou zijn gekomen?

 

Is dat buiten het stijgende oliepeil nog ergens anders aan te zien of te ontdekken?

 

Ik wil graag alles uitsluiten want wil toch nog een tijdje plezier hebben van deze auto

Ik hoor graag van je

Groet Cees

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als de tandempomp kapot is zal er ook olie naar de diesel leken dus hou het filter in de gaten

Het is een veel voorkomend probleem die pomp, VW heeft nu ook een aangepaste versie als vervanging dus men geeft op die manier toe dat die eerdere versie niet goed is. Je verwacht dat je er lang mee zou moeten doen maar die van mij ging na 3 jaar kapot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zal maandag even contact opnemen wat ik begreep was de brandstof filter zo'n 2000 kilometer geleden bij de onderhoudsbeurt wel vuil/donker maar nu niet.

Maar we kunnen hier beter na kijken in principe moet de olie er na 1000 kilometer uit ik hou het olie niveau in de gaten en dan meteen het filter checken

Nog meer tips alles is welkom

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kleine correctie.

De tandempomp kan naar twee zijden kapot zijn.

 

Indien er olie in je diesel terechtkomt kun je dit controleren door het oliefilter te checken deze wordt zwart. Is niet erg gaat ook niets van kapot.

Indien er diesel in je olie terecht komt kun je dit alleen zien door een stijgend oliepeil. Maar de lekkage kan klein zijn en als je auto toevallig wat olie verbruikt kom je er bijna niet achter. Als je hier lang mee door blijft rijden draait je hele blok in de soep.

 

Was de defecte nok bij jou op dezelfde plaats als de defecte verstuiver of zat deze op een andere posistie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dat was de zelfde plaats alleen de verstuiver was niet defect het vermoeden bestaat dat de klepstoter defect was voor de inlaat deze was helemaal uitgesleten.

En of de auto olie verbruikt weet ik niet bij mij niet hij rookt ook niet of zo dus dat is moelijk te controleren.

Hij krijgt wel smering op deze plek en het was alleen deze nok van cilinder 1 heel appart als de smering helemaal niet goed zou zijn dan zouden er meer slijtplekken moeten zijn likt mij

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

:lol: zie hieronder nog een kleine correctie... op deze correctie... brandstoffilter.. niet het oliefilter checken.. :roll:

 

Kleine correctie.

De tandempomp kan naar twee zijden kapot zijn.

 

Indien er olie in je diesel terechtkomt kun je dit controleren door het -brandstoffilter te checken deze wordt zwart. Is niet erg gaat ook niets van kapot.

Indien er diesel in je olie terecht komt kun je dit alleen zien door een stijgend oliepeil. Maar de lekkage kan klein zijn en als je auto toevallig wat olie verbruikt kom je er bijna niet achter. Als je hier lang mee door blijft rijden draait je hele blok in de soep.

 

Was de defecte nok bij jou op dezelfde plaats als de defecte verstuiver of zat deze op een andere posistie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden