Ga naar inhoud
  • 0

2.3L V5 AGZ stotter"VRIJ", w8 op baasje uit Spain 2010-08-27


hawky007

Vraag

:!: Motor stottert af en toe WEl en soms ook niet..... 3 aug aangemeld bij dit forum; om voor het eerst sinds jaren zelf naar de motor te kijken i.p.v. de VW dealer ( stealer hier he?). Veel getypt en veel bijdragen gehad. Intussen.....

 

VAG_COM uit laten draaien door onze moderator, alwaar de motor ( gelukkig) slecht liep. :!: Geen relevante foutcodes gevonden... hoewel een aantal blokken door Jasper niet gevonden konden worden bij de voor hem minder bekende 2.3 V5.

Volgende keer koop ik een TDI, want daar weet Jasper zeker wel raad mee trouwes.

 

Met Lucht Massa Meter stekker los en vast gereden op de terugweg; geen verschil: af en toe stotteren en af en toe was het weg (?)

 

Dus daarna thuis:

.....Klepdeksel gelicht gecontroleerd, schoongemaakt, alles netjes samengebouwd ( oude restjes olie verwijdert/ black sludge );

Vervolgens de motor gespoelt ( Valvoline Engine Fluh) en de grote beurt afgemaakt met nieuw oliefilter, luchtfilter, Benzinefilter, Carterontluchtingslangen schoongemaakt.......

 

:!: Probleem niet weg. Na monteren van een nieuwe accu ( was 'ie wel aan toe) leek het probleem zelfs groter. (?)

 

ben Vrijdag nog bij de VWgarage geweest. Jammer genoeg liep de Passat natuurlijk redelijk op dat moment.

Ik had nog een idee meegekregen van Matthijs; dus vroeg de monteur om de TEMP,sensor even aan te wijzen om de stekker los te trekken ( misschien verkeerd 'kwakkelend signaal of zo ; alles kan natuurlijk). Na 15 min. in het kantoor naar de comp. kijken en zoeken.....NIET kunnen vinden..... AFIJn......(ze zien ook niet vaak een VW Passat bij de dealer) oke het is en V5, maar toch......( vraag dan gdvar^@#$ aan een mede 1e monteur ...man ....man)

 

als iemand weet waar fysiek alle sensoren zitten bij m'n 2.3L V5 motor: AGZ model:3b5 (= 5 deurs Variant) en met name in eerste instantie de temp.sensor ben ik heb zeer erkentelijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
Ben benieuwd of je het probleem verholpen krijgt. Leuke foto's wel.

 

 

Als je het TOPIC onderwerp Hoofdje leest kun je al een vermoeden krijgen Dommi ( LOL ik kon het niet laten :banned: )

Vandaag het Topic Hoofd gewijzigd in: 2.3L V5 AGZ vandaag ook oké followup 2010-08-17_20:09

 

m.v.g.

Erwin

 

Ohw, dat had ik helemaal nog niet gezien. Mooi! Aan die van mij zijn ze nu hard bezig.

 

Nog steeds geen foto's ? Alleen maar woorden?

Jammer Jammer,

Komp zeg, ik zeg altijd: "een paar foto's zeggen meer dan woorden of een bosje bloemen"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
7:29 u. kmstand: 58 km

Na benzinefilterwissel Ca. 20 km gereden.

Gasklep staat in basisstand.

( injectoren zijn blijkbaar nog vuil.............dan is dat de hoofd-oorzaak dus geweest, als het gepruttel straks over is):

 

http://www.youtube.com/watch?v=HrYG4ISa3jY

 

Na die eerste rit 2 x 74 km.

 

http://www.youtube.com/watch?v=BOBrxHo8x2Y

 

( zie boordcomoputeruitlezingen: 1,6 uur - 74 km - gemiddeld 66 km/u. - 1:10,7 l /km )

 

redelijk tot mooi stationair :thumb:

 

 

 

maar wat komt zij nou weer doen tijdens m'n test..... :blink:

 

 

chapeaux

 

het filmpje met gesputter/ gesnotter/ gestotter vòòr die 150 km rit zit er nu ook bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In Spain met een VW POLO 1.4,

met het idee dat de 2.3V5 gewoon in Nederland staat te wachten om weer stottervrij te mogen rijden.

 

 

 

Het is fijn

om Passat-rijder te zijn

 

Leuke o-t-o trouwens die nwe VW-POLO; rijd best lekker:

fototjes Matthijs?, nou dar komen ze dan ps ik heb er ( nog) niet aan gesleuteld ....post-12167-1423824959,1848_thumb.jpgpost-12167-1423824959,3254_thumb.jpgpost-12167-1423824959,3723_thumb.jpgpost-12167-1423824959,4192_thumb.jpgpost-12167-1423824959,4192_thumb.jpgpost-12167-1423824959,5286_thumb.jpg

 

Oké dan , Scheuren maar//////////////////////////////////////

gr., Uit España

post-12167-1423824959,4817_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

m'n laatste bericht was: In Spain met een VW POLO 1.4,

met het idee dat de 2.3V5 gewoon in Nederland staat te wachten om weer stottervrij te mogen rijden.

Dus ik ga ervan uit dat, met nog geen 100.000km op de teller, mijn passat met mijn bescheiden acties tevreden is gebleven.

gr,

Erwin

en p.s. goed te horen dat het probleem bij jouw Passat verholpen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb soortgelijke problemen als hierboven beschreven. Sinds een dag of 10 rijdt de auto opeens stotterend met gelijke toerentallen. De ene keer wat meer dan de andere.

Ook bij gas loslaten wat stotterend rijden, maar dat deed ie al langer.

Starten doet ie de laatste 2 dagen ook moeilijker (moet langer startmotor laten draaien) en nu sinds een paar dagen bij koude motor loopt het toerental terug bij gas geven, alsof ie zich verslikt of te weinig brandstof krijgt. Dat is na een paar minuten of een paar keer goed gas geven over, maar deed ie eerder niet.

Bij rijdend gas geven pakt de motor soms slecht op, om daarna (bij wat hogere toeren > 2.500) goed op te pakken.

 

Heb inmiddels het volgende gedaan/gevonden:

1. De vacuümslangen vernieuwd (niet die van plastic want die blijken goed, maar de rubberen met stoffen omhulsel).

2. Het gasklephuis verwijderd en gereinigd (zat zwarte aanslag op de klepranden en rond de doorgang bij de klep).

3. Het membraam dat afgetakt zit van de brede aanzuigbuis ter hoogte van het gasklephuis, blijkt niet op vacuümzuigen te reageren. Dit onderdeel (3B0128101) wordt vervangen. Het membraam blijkt namelijk sterk vervuild en vervormd. Misschien is dat (mede) een oorzaak van het stotterend lopen......?

 

Bij het demonteren van het gasklephuis, braken er spontaan een paar T-stukjes af van de koelvloeistofslangen van en naar het gasklephuis, dus die samengestelde slang wordt vernieuwd (3B0122073D).

Ook de aansluiting van de koelslang op de cilinderkop bleek wat lekkage te geven. Deze wordt ook vervangen.

Meteen wordt alle koelvloeistof ook ververst.

 

Nu de boel toch open ligt, heb ik nog wat vragen:

1. Hoeveel liter koelvloeistof is nodig voor verversen?

2. Is het noodzakelijk / slim om met b.v. een tuinslang het koelsysteem met schoon water door te spoelen?

3. Waar kan de koelvloeistof het beste afgetapt worden? Is daar een speciale aftapplug voor?

4. Moet het gasklephuis na montage weer gekalibreerd worden? Zo ja, wie wil dat voor mij doen (bij voorkeur omgeving Rotterdam e.o., maar wat verder is ook geen bezwaar)?

5. Waar moet ik nog meer naar kijken, vervangen of reinigen en waar kan ik dergelijke zaken precies vinden en demonteren/losmaken?

 

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Alvast bedankt voor de support!

Grtz, NoppieV5

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En je tankt 'niet' bij de TinQ of een andere witte pomp?

Dat membraam heeft er natuurlijk mee te maken.

.....mocht het probleem nog bestaan.....dan heb je vast links en rechts al eens iet gelezen over de LMM ( de luchtmassameter)

 

p.s. ik werd geïnformeerd via notificatie.

Verder wel tevreden over je Passat?

 

Ik wel: en verwen hem nog steeds( op advies van Vdub 'ooit ' ) met V-Power van SHELL :idea:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Vdub: je zegt niet doorspoelen, maar ik zie in het expansievat op sommige plekken aanslag (lijkt op dunne zeep in de kleur van de koelvloeistof) dat ook in wat slangetjes elders blijkt neergeslagen. Een soort aderverkalking, maar dan anders.

Het laat zich redelijk gemakkelijk verwijderen, maar er zal in andere slangen ook wel zitten.

Met spoelen kan je toch dergelijke losse deeltjes verwijderen?

Ik neem aan dat er niet veel water zal achterblijven (eventueel met perslucht nablazen kan toch geen kwaad?).

Bestaan er reinigingsmiddelen voor het koelsysteem of toevoegingen die dergelijke aanslag voorkomen?

 

Wat betreft de gasklep: ik heb het huis eraf gehaald en t.b.v. het reinigen de klep herhaaldelijk open gekanteld. Het kunststofhuis aan de zijkant ben ik verder niet aan of in geweest. Als ik het goed begrijp is kalibreren noodzakelijk?

Veel vragen, maar ik check voor alle zekerheid de (on)mogelijkheden, voordat ik zaken onbedoeld beschadig.

 

@Hawky007: Nee, tank gewoon Texaco euro 95. Heeft ie altijd goed op gelopen. Zekerheidshalve heb ik vorige week wel een reinigingsmiddel aan de tank toegevoegd, voor het geval er een injector vervuild zou zijn.

Toen 7.000 km terug het brandstoffilter is vervangen, heb ik een paar keer V-power getankt, maar daar voelde ik geen verschil in met rijden of andere verbeteringen naderhand.

De invloed op het rijgedrag door de werking van de LMM is toch aan te tonen door de stekker van de LMM los te halen en als dat geen verschil geeft, is de meter defect? Heb dat nog niet getest.

Is de LMM een meter die het alleen of wel of niet doet, of kan die ook uitvalverschijnselen hebben?

 

Nog wat aanvullende info: de auto is vorige week APK (goed)gekeurd. Daarbij bleek de CO2-meting niet op 0 uit te komen, maar rond de 1-2 te blijven hangen. Dat zou erop duiden dat er ergens niet volledig verbrand wordt.

Heb de bougies gecontroleerd. Alle neuzen waren keurig koffiebruin.

Kan die CO2-waarde ook met de LMM verband houden?

 

Als ie het goed doet, ben ik best tevreden over de auto. Met de nieuwe bobine, - bougiekabels en - bougies deed ie het weer goed, tot vorige week.

Nu ook weer schokken, maar weer anders en slecht oppakken van het gas bij koude motor en/of lage toeren.

Ik hoop maar dat het vervangen van de vacuümslangen en de klep bijdragen aan de oplossing.

Zal na de brandstofflush weer eens aan de V-power gaan.

Verwen je auto maar lekker, dan blijft het goed doen (als het mee zit).

 

Alweer bedankt en hoop dat jullie of anderen mijn vragen kunnen beantwoorden of ervaringen willen delen.

Grtz, NoppieV5

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Je mag best spoelen als je die aanslag weg wil hebben, maar noodzakelijk is het niet.

Gasklephuis moet idd nu opnieuw gekalibreerd worden.

OK!

 

spoelen hoeft niet,want die zgn. aanslag ontstaat alleen , daar waar de koelvlst.in contact komt met lucht en kan indrogen. Zoals je al zei: lost weer vlot op in water. Klvlst = schoon > dan=je systeem schoon.

 

Ik heb niet gechecked welk membraam je laat wisselen, maar zou dat eerst even afwachten.

Het membraam dat die luchtklep verdraaid aan de andere zijde van de carburateur aan de luchtinlaatbak, zorgt voor 'verkorting van de luchtdrukgolf' in het aanzuigspruitstuk. Als die het niet meer doet dan heb je problemen bij het gas geven, omdat de terugslag luchtdrukgolf dan zorgt voor het intermiterend tegenhouden van de 'normale' luchtstroom.

 

Dan pas gaan denken aan de LMM.

Stekker lostrekken, heeft geen effect, omdat die computer dan een çonstante warde 'aanneemt' en de motor gewoon loopt. ( alleen behoorlijk wat meer verbruik). Wel zal een 'defecte LMM' zoals je op het forum wel zal kunnen lezen , vaak langdurig ingeleid worden door het 'gestotter etc. wat er hier ook speelt' , hoogstwaarschijnlijk omdat de afgegeven waarden niet analoog, maar met sprongen afgegeven worden bij defect raken van de meter ( erg gevoelige sensor, die je ook niet mag 'beroeren of schoon moet trachten te maken, want dan is hij kaduuk).

 

Probeer anders na die membraamwissel , als het probleem nog bestaat een LMM uit te mogen wisselen.

 

gr, erwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een update, want de boel zit weer in elkaar of is ververst.

Wat nog gedaan:

1. Reinigingsmiddel aan brandstof toegevoegd (je weet immers maar nooit).

2. Bougies gecontroleerd. Hebben allemaal een mooie koffiebruine neus.

3. Temperatuur- en luchtmassameter met een zacht doekje en fluwelen handje zeer voorzichtig gereinigd.

4. Koelvloeistof vernieuwd (originele rode).

 

De bovenste dunne slang van het expansievat bleek iets te lekken (staat nu in back order). Deze provisorisch gerepareerd met verlijmende krimpkous.

De gasklep is (nog) niet opnieuw gekalibreerd en ook de ecu is niet gereset of uitgelezen.

 

Na alles weer gemonteerd en gevuld te hebben vol verwachting gestart.

De motor sloeg niet direct aan en plofte slechts wat.

Bij doorstarten begon hij onregelmatig te lopen en met gas geven reageerde hij pas goed als ie boven de 2.000 tpm kwam. Daaronder horten en stoten en terugval in toeren bij gas geven.

Na opnieuw starten sloeg ie gewoon aan en liep goed stationair. Rijden deed ie ook goed en het schokken bleek nagenoeg verdwenen. Alleen bij vol gas geven even een schokje en rond de 2.000 tpm een schokje. Verder vloeiend. Bij optrekken vanuit stilstand geen grote terugval in toeren en bij gedoseerd gas geven goed op- en doortrekken.

 

De koude start blijkt nog steeds een probleem, nu sterker als daarvoor.

Na starten dreigt de motor af te slaan. Bij gas geven valt het toerental juist terug. Bij gas los slaat de motor net niet af en neemt het toerental met horten en stoten toe met een klein beetje gas geven.

Door zodanig gas geven dat de motor in toeren toeneemt en niet terugvalt, pakt ie uiteindelijk op en loopt boven de 2.000 tpm als een speer. Daaronder zolang ie koud is, onregelmatig lopen en bij gas geven terugval in toeren.

Zodra de motor warm is, loopt ie zoals hiervoor omschreven na opnieuw starten.

Het stationaire toerental blijft bij warme motor in eerste instantie hoger (1.150 tpm) om pas na enige tijd terug te lopen tot de standaard 850 tpm.

Omdat de gerepareerde koelslang aan het expansievat nog iets lekt, niet meer dan 15 km gereden per rit.

Daardoor niet kunnen constateren of het verbruik nu hoger is dan normaal (gemiddeld verbruik bij veelal de wettelijke maximum snelheden volgend (met een max. van 100 km/u op de snelweg) 7.5:100 (1:13,3)).

 

Nu heb ik de volgende vragen:

1. Heeft de slechte koude start te maken met het niet kalibreren van de gasklep of niet resetten van de ecu?

2. Wie wil en kan mij daarmee helpen (mijn laptop blijkt geen stroom via de - werkende - voeding te krijgen :-x ).

2. Is er een oorzaak die hier specifiek voor is en hoe deze te diagnosticeren en op te lossen?

 

Graag weer jullie hulp en alvast bedankt daarvoor!

Grtz, NoppieV5

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

trek eens je radio eruit als het een aftermarket radio is. Je kan met een busje remmenreiniger wel even controleren of je toevallig een lekkage hebt in je vacuumsysteem..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
trek eens je radio eruit als het een aftermarket radio is. Je kan met een busje remmenreiniger wel even controleren of je toevallig een lekkage hebt in je vacuumsysteem..

OK, ga ik eens proberen.

Heb je ook een reactie op de gestelde vragen?

Grtz, NoppieV5

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag via via maar eens de boel uit laten lezen met VAG-apparatuur.

De auto gaat steeds rotter lopen. Koude start is een ramp, maar als er eenmaal toeren zijn gemaakt en er wat warmte is, dan liep ie redelijk gelijkmatig.

Er is 2x uitgelezen. 1x de aangegeven storingen en na reset van de meldingen en in basisstand zetten van de gasklep de 2e x.

Er kwamen 3 storingen in beide gevallen naar voren, namelijk:

- 00561 mengsel aanpassing - statisch

- 00525 lambdasonde G39 (is dat die voor of na de katalysator?) - sporadisch

- 00553 lmm onderbreking / kortsluiting massa - statisch

Saillant detail: nadat de gasklep was gekalibreerd liep de motor helemaal niet meer bij starten.

Pas met vol gas geven kwam er langzaam leven in en dan nog met beperkte toeren en onregelmatig lopen.

Nu loopt de motor echt vreselijk rot. Niet meer af en toe stotterend maar echt met horten en stoten, slecht op gas reageren, niet of met schokken en stoten tergend langzaam accelereren, enz.

Fijn als je met zo'n barrel in een file terecht komt, zoals ik dus.

Verbruik ook razend hoog, omdat je steeds volgas moet rijden om met veel moeite wat snelheid te maken.

Kortom: een ramp om mee te rijden!

Motor bleek ook erg warm bij thuiskomst (na 30 min), ondanks dat de watertemperatuurmeter keurig 90º aangaf.

Er kwam zelfs een soort rook vanaf de achterkant, zonder dat er iets van een lekkage was te vinden.

Ik denk en hoop vooral(!) dat die verband hield met de nieuwe koelslang, waarbij tussen de zilverkleurige isolatie en de slang zelf bij de montage koelvloeistof was gelopen en eventueel met rommel op de slang en isolatie zelf vanuit nieuwigheid.

 

Volgens de monteur kunnen de storingen met de lmm en lambdasonde te maken hebben met kabelbreuken.

Met de lmm zou dat kunnen. Die stekker heb ik immers los gehad.

De stekker van de lamdasonde voor de katalysator (bruine stekker die onder het expansievat van de koelvloeistof tegen het schutbord zit) ben ik nooit aan geweest.

Het rommelen aan de individuele draden gaf geen merkbaar resultaat in het lopen van de motor, maar dat zegt waarschijnlijk niet veel.

De storingen kunnen natuurlijk ook met elkaar verband houden.

 

Wie heeft met deze foutmeldingen ervaringen en kan me helpen bij het zoeken van de oplossing?

Graag jullie hulp!

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

die 1e foutmelding:

Mogelijke verschijnselen:

Verhoogd brandstof verbruik

Uitlaat vervuild

 

Mogelijke oorzaken:

Brandstofdruk te laag

Overslaan

Lek in lucht inlaat

Injector(s) (N30, N31, N32, N33, N83, N84) defect, lekken

Onjuist signaal van LMM (G70)

Hot wire for MAF sensor (G70) not burning off cleanly

O2S (Oxygen Sensor) regulation faulty

Uitlaatsysteem lekt tussen de cilinderkop en de katalysator

EVAP (tank ontluchting), klep (N80) zit vast in open stand

 

Mogelijke oplossingen:

Check (regeling) brandstofdruk

Check ignition system components

Check Injectors N30, N31, N32, N33, N83, N84

Check G70

Check wire to O2S (Oxygen Sensor) probe

Check uilaat

Perform Output DTM (Output checks)

 

 

 

Als de ze wist komen 2 en 3 dan nog weer terug na het starten? Indien 3 terug komt zou ik de LMM vervangen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

Als je "de foutmeldingen verwijdert" komen 2 en 3 dan nog weer terug na het starten? Indien 3 terug komt zou ik de LMM vervangen..

 

 

De Luchtmassameter uitwisselen: mee beginnen zou ik ook zeggen . ( al eens meer gemeld ; en Vdub ook dacht ik 8-) )

Anders koop je er gewoon ééntje en na testen stuur je die door naar mij : ik betaal je wel ( als het de goede is)

( altijd al eentje reserve willen hebben)

Zo, dat heb ik effe netjes opgelost voor je he? hoef je geen onnodige kosten te maken ! :idea:

 

:arrow: of je daarna met vagcom alles moet resetten weet vdub wel.

 

p.s. die stekkers loshalen en contactspary gebruiken is altijd : zeg maar 'noodzaak' is mijn ervaring om contact corrosie teniet te doen

gr, erwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@Vdub en Hawky bedankt voor jullie snelle respons.

 

Vdub: de mogelijke oplossingen zijn duidelijk, maar is dat te doen voor een amateur met niet specialistische meetapparatuur?

Heb je wat meer aanwijzingen voor wat zelf te doen is en hoe en wat niet?

 

@Hawky: Genereus gebaar van je! Waardeer ik zeer en maak ik graag gebruik van, indien van toepassing.

Maar jij hebt een 3B5 en ik een 3B2. Zit daar motorisch verschil in dat je weet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden