Ga naar inhoud
  • 0

balansas speling na vervanging oliepomp


fwschoon

Vraag

Hallo, ik heb een passat 2.0tdi uit oktober 2005.

 

Eerder al, in december, had ik gemeldt via dit forum dat er een oliepomphuis vervangen moest worden bij mij.

Nu is tijdens mij vakantie weer oliedruk problemen ontstaan.

 

De garage geeft aan dat er wellicht speling in de balansas zat die dus de aandrijving van de oliepomp verpest heeft. Eindgevolg is complete motor kapot (had maar paar honderd meter uitgereden naar de kant van de weg).

Van een andere garage begreep ik dat ze eigenlijk vorige keer naast het oliepomp(huis) ook de as goed hadden moeten bekijken, en eigenlijk hadden moeten vervangen.

 

Vraag is dus, zou dit gevolg schade kunnen zijn? Doordat vorige keer de reparatie niet voldoende is geweest?

 

Ik heb na de vorige reparatie een aantal maanden en ongeveer 8000km kunnen rijden. Waarbij de auto toen wel al veel olie gebruikte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik neem aan dat er op de reparatie garantie zit.

 

Je hebt neem ik aan motorcode BMP. Hiervan is de eerste generatie uitgerust met een oliepomp/balansasaandrijving voor zien van een ketting. Door de grote krachten in het motorblok ontstaat na verloop van tijd speling op deze ketting. Het gevolg hiervan is dat de aandrijfas van de oliepomp/balansasaandrijving niet passend meer is op het kettingtandwiel. (Of de as slijt of het kettingtandwiel is mij niet bekend maar dat zal de zachtste metaalsoort zijn).Het grote gevolg hiervan is dat de oliedruk niet meer gehaald wordt met een in de soep gedraaid motorblok.

 

Van deze aandrijving is een terugroepaktie geweest (13D8 staat in je sevice boekje bij de achterste bladen).

 

De modificatie die hierbij is uitgevoerd is dat het kettingtandwiel is vervangen door een normaal tandwiel en dat er tevens een omkeer tandwiel wordt geplaatst. Dit omkeer tandwiel is nodig om de oliepomp/balansasaandrijving de juiste kant op te laten draaien. Dit tandwiel dien middels een thermische krimpverbinding gemonteerd te worden. Dat houdt in dat het tandwiel op een kookplaat wordt warmgestookt om deze te laten uitzetten waardoor deze over de as past. Bij het afkoelen krimpt hij weer waardoor er een vaste verbinding ontstaat.

 

u terugkomend op je probleem:

 

Indien de motor te weinig olie heeft gehad en hij is in de soep gelopen en hij heeft voldoende olie gehad (neem een foto van het peil op je peilstok!!) dan kan dit door twee dingen komen:

1- De aandrijving van de oliepomp/balansas aandrijving is niet goed. Dit is dus garantie omdat de garage dit vervangen heeft en dus niet goed heeft gedaan.

2- De oliepomp zelf is inwendig kapot. Dit is (door jou) moeilijk aan te geven of dit komt door de reparatie of dat er voor deze tijd al ernstige slijtage is geweest, tenzij de garage de de oliepomp zelf ook heeft vervangen dan is het natuurlijk ook garantie. Je kunt het erop gooien dat als de oliepomp voor de reparatie ook al versleten was of ernstige slijtage had dit gezien had moeten worden tijdens de ombouw en had getest kunnen worden middels een hoeveelheidsmeting en drukmeting.

 

Tevens de vraag (geen relatie met de verantwoordelijkheid gewoon belangstelling) : Is de ombouw nog coulance geweest of heb je dit zelf moeten bekostigen?

 

Edit: Tevens lees ik je andere draadjes. Als je een passat 3C 2.0 tdi naar de garage brengt met de melding te weinig oliedruk en de garage zet in op de turbo zou ik op zoek gaan naar een betere garage.

 

Kijk hier maar even dan is het duidelijk:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor de reactie.

Ik was nog gebonden aan de garage vanwege de verkoop, ben er idd niet blij mee.

 

Ze hebben me vorige uitgelegd (geprobeerd) dat het oliepomphuis vervangen moest worden.

Deze keer zou het gaan om de balansas, of in elk geval de aandrijving van de oliepomp.

Ik dacht te begrijpen via via dat indien de oliepomp of het oliepomphuis vervangen wordt, dat dan de as die het aandraaid goed bekeken moet worden en liefst ook meevervangen moet worden.

 

De modificatie was al eerder, voor de koop, gedaan. Dit zou er dan los van moeten staan.

 

Maar ik ben een leek, dus ik kan eea niet goed beoordelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Laat je in ieder geval niet afbluffen.

 

Het is mij nog niet duidelijk wat er kapot is en wat er vervangen moet worden.

 

Kijk in je service boekje wanneer de modificatie (13D8) exact is uitgevoerd.

Vraag aan de garage zwart op wit wat er kapot is gegaan en wat hiervan de oorzaak is en wat hiervan de gevolgschade is. Dit is belangrijk want als jij uiteindelijk aangeeft om tot reparatie over te gaan en er is meer kapot dan dat zij opgeven sta je een stuk sterker.

Vraag aan de garage als je dit hebt of zij een coulance verzoek willen indienen bij PON omdat de kwalitatief goede spullen van VW niet zo snel kaduuk mogen gaan.

Het helpt altijd een beetje als je erbij verteld dat de garage er ook niets aan kan doen.

Probeer een verdeelsleutel af te spreken op basis van tijd of kilometers.

 

Het diffentieelhuis (balansasmodule) kost zo'n 900 euro (inclusief tandwielen en oliepomp) en de oliepomp kost zo'n 175 euro beide incl. BTW excl. montage.

Montage moet je niet onderschatten het is redelijk wat werk.

 

De aandrijving van de oliepomp heet de meenemer artikelcode 03G115281A en kost maar liefst 4 euro.

 

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

thanks voor de reactie, ik probeer het netjes te regelen met de garage. probeer nu voldoende te begrijpen wat ik kan doen en wat het is.

In elk geval heeft de garage aangegeven dat de motor kapot is doordat het geen olie heeft gehad.

 

Vervanging is dus niet alleen oliepomp of aandrijving van de oliepomp, maar waarschijnlijk complete motor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ook een passat 3C oktober 2005, (BMP TDI) waarbij al de aandrijving vervangen was naar tandwiel aandrijving. (bij vorige Duitse eigenaar) Doodleuk reed ik op snelweg met 90kmh.. Stop Oil pressure.. N iets vreemds behalve turbo kapot. Oorzaak is dat de stift (zeskant staaf) die zit gemonteerd in de balansas doordraaide in de balansas. Slijtage of ondeugedelijke constructie... Ik hou het op het laatste..

 

Ik heb de balansassen set uitgebouwt staafje in balansas gelast en weer gemonteerd. Ook een nieuwe turbo en het ding fluit als weer 5000km. Dus geen nieuwe balansassen setkopen. Vastlassen, centreren op een draaibank dat bespaard je 1000eu. Want constructie blijft hetzelfde dus kan weer stuk.

 

Doe er je voordeel mee..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Indien het een geheel compleet blok is:

 

De tandempomp (brandstofpomp/vacuumpomp) of deze vervangen is door een nieuwer type deze gaan ook wel eens kapot. Let op je ziet het niet aan de buitenkant dat ie kapot is hij lekt intern olie en benzine. Afhankelijk van de plaats van de lekkage krijg je of diesel in je olie of olie in je diesel en dat is allebei niet wenselijk.

 

Tevens laten kijken naar de zittingen van de verstuivers in je kop. Meestal plaatsen ze de verstuivers over. De verstuivers zijn harder dan de kop. Als de vlakking in de de kop is beschadigd deze niet gebruiken.

 

Indien het een gedeeltelijk blok is:

 

Als ze alleen een onderblok nemen (met daarin de draaiende delen zoals krukas, drijfstangen en zuigers) en dat ze je gehele kop overzetten moeten ze goed kijken naar de eventuele schade van je eigen kop. Voornamelijk de nokkenassen en de lagering hiervan.

 

In ieder geval bij beide opties:

Laat gelijk even je koppelingsplaat bekijken het zou vervelend zijn als ie over een half jaar vervangen moet worden.

Uiteraard direct je distributieriem en multiriem MET spanners en rollers laten vervangen omdat je niet weet wat er met het donorblok is gebeurd.

Ik zou ook voor een nieuwe waterpomp gaan de boel ligt toch los.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Inmiddels al weer een vraag over de aanleiding van mijn probleem.

 

De eerste keer is de oliepomp vervangen.

Nu is de balansasmodule (volgende garage 1000eur) kapot gegaan.

 

Had de garage bij de vervanging van de oliepomp ook moeten zien dat de balansasmodule niet goed was? Of kan het zijn dat die als gevolg van de reparatie kapot is gegaan? Of is dit gewoon slijtage en had de garage die niet kunnen zien?

 

Nogmaals volgens de garage was de balansasmodule al enige tijd geleden gemodificeerd, naar aanleiding van de terugroepactie.

De boekjes liggen in mijn auto (die in de garage staat), ik kan nu dus niet controleren of de modificatie idd gedaan is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

afgezien van de oorzaak moet de auto gemaakt worden.

De motor is kapot,te kapot om nog zomaar te maken, te lang zonder olie gezeten.

 

Alternatief zou een vervangende motor zijn.

Ze hebben me een aanbod gedaan voor een gebruikte (dus niet gereviseerde maar 2de hands) motor met 15k op de teller.

Ik krijg daar dan maar 3 maanden garantie op.

 

Zelf heb ik wat gezocht en het lijkt me beter als ik een gereviseerde motor neem.

Ik krijg op gereviseerde motoren meer garantie (vaak een jaar), en ik weet dan zeker dat die (mits door een goed revisiebedrijf uitgevoerd) compleet is nagekeken.

 

concreet, iemand advies gebruikte of gereviseerde motor?

En de vraag wat een normale prijs is. De gebruikte motor zou 3000eur zijn excl inbouw en eventuele additionele zaken (distributie filters etc).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En een nieuwe motor of door VW gereviceerde motor waarbij PON ook een gedeelte betaald?

Ik begrijp dat de motor is kapot gegaan door een inwendig defect en dat is niet de schuld van de bestuurder (indien er genoeg olie heeft ingezeten natuurlijk).

Hoeveel kilometers heeft ie nu gelopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Geen standaard regeling uiteraard maar ik zou de zaken eens op papier zetten samen met je dealer om een poging te wagen.

Naar mijn mening mag een motorblok niet na 5 jaar in de soep lopen doordat er inwendig iets kapot en dit niet aan de gebruiker is te wijten (als VW dit in de reclame folders zet koopt geen mens meer een VW. Ja sorry meneer hij gaat na 5 jaar kapot maar tot die tijd rijdt hij wel heel heerlijk!)

 

Het is een zwak punt van de 2.0 TDI en de jouwe heeft de ketting naar tandwiel modificatie gehad dus ik geef je zeker een kans. En zeg nou zelf stel dat het een verdeling zou worden dan heb je voor minder wel een nieuw blok met garantie in plaats van een tweedehandsje.

 

Heeft ie altijd zijn beurtjes bij de dealer gehad?

Heb je een rechtsbijstand verzekering?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is een ex lease auto en altijd netjes onderhouden bij een dealer. De lease maatschappij heeft zelf een aantal reparaties uitgevoerd bij een bovag garage en dus niet een vw dealer.

Rechstbijstand heb ik maar aangezien de lease maatschappij waarvan ik hem gekocht heb (een gerenomeerde partij niet zomaar een louche handelaar) geen bovaglid is, zegt rechtsbijstand dat ik geen recht heb op rechtshulp via de verzekering.

 

De lease maatschappij heeft ook medegedeeld dat ze niet meer mee willen werken om te komen tot een goede financiele oplossing.

We zoeken ze nog uit of ik eventueel iets met een coulance regeling bij PON kan doen, al zal ik dat dan op persoonlijke titel moeten doen...zij willen me adviseren maar willen dat niet voor mij doen.

 

 

 

Verhaal is wel dat ik al 20.000 km ongeveer heb gereden sinds de aankoop (had ik me zelf ook niet gerealiseerd, dacht dat het een stuk minder was...beetje naief).

Met daarbij tussendoor een aantal in mijn ogen forse reparaties (oliepomp, turbo, olielekkages, aandrijfas linker voorwiel, verstuiver, problemen met de computer) waarbij de lease maatschappij een groot deel van de kosten voor haar rekening heeft genomen (maar ik ook een deel heb meebetaald).

 

Hun stelling is dat het genoeg is na al die reparaties, mijn stelling is dat de auto nooit goed is geweest.

Nu is het kijken wat ik doe, juridisch aanvechten of accepteren. Ik neig naar juridisch aanvechten en beroepen op non conformiteit.

 

Bovag zegt in elk geval dat ik de garage niet kan aanspreken op eventuele foutieve reparaties (oliepomp vervangen en niet zien dat de balansasmodule ook niet goed is), omdat ik niet zelf de opdrachtgever was van de reparatie (dit was de lease maatschappij). Zij twijfelen niet aan de garage waardoor ik geen kans maak om de reparatie ter discussie te stellen.

Enige wat ik kan doen is de verkoper (de lease maatschappij) aanspreken.

 

De vraag is nog of mijn zaak hard genoeg is.

Globaal denk ik 15k betalen en maar een half jaar rijden(wel 20.000km) met bovendien veel reparaties 4 a 5 serieuze reparaties en lange periodies dat die in de garage heeft gestaan is een sterk verhaal. Nog sterker zou eventueel zijn dat er diversen olieproblemen zijn geweest gerepareerd en dat de huidige olieproblemen niet geconstateerd zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Snap eigenlijk niet dat er in de 2.0 16v tdi in de Golf/A3 gèèn balansassen zitten en bij de Passat/A4 wel? Misschien is een Golf motor wel een optie, ben je in ieder geval van de balansassenellende af.........motor loopt er niet minder mooi om.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden