Ga naar inhoud
  • 0

Veranderingen Aircosystemen van R134 naar... ?


Gast TheoStek

Vraag

Begin september/oktober 2009 hebben de VDA (Verband der Automibilindustrie) leden (Audi, Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Porche, Ford en Opel middels een persmededeling bekent gemaakt in principe te hebben gekozen voor R-744 (CO2).

 

Het duitse milieuministerie dringt er op aan dat Duitse autofabrikanten deze doorbraak moeten maken en de ontwikkelings/onderzoeks kosten niet bevroren zullen raken.

Ik denk dat zowel R744 en HFO1234yf toegepast gaan worden, beiden hebben voor en na-delen.

HFO1234yf kan met kleine aanpassingen zonder problemen vervangen worden op R134a systemen, vanaf 2017 wordt R134a volledig uitgefaserd (niet meer verkocht of gebruikt worden) HFO1234yf heeft 4 maal het broeikaseffect van CO2 en is licht ontvlambaar.

R134a systemen kunnen niet omgebouwd worden naar R744, R 744 heeft hogere werkdrukken en kan bijvoorbeeld in landen met extreem hoge temperaturen niet gebruikt worden (Azië, Dubai enz,)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Jasper dat heeft te maken met de GWP waarde van het koudemiddel !

 

GWP betekent Global Warning Potential van het aircokoudemiddel, R134a heeft een GWP van 1430 !

R134a tast en heeft geen invloed meer op het gat in de ozon laag, wat R12 wel had en andere chloor bevattende koudemiddelen, "MAAR" R134a heeft wel effect en werkt mee aan het broeikas effect en daar willen ze van af.

Wat wil dit nu zeggen het GWP met een waarde van 1430 voor R134a: Twee Passat's die lek slaan met een vulgraad van 700 gram= een totaal van 1400 gram!! Een ander half kilootje R134a laten ontsnappen betekent voor de atmosfeer hetzelfde als 15.000 km rijden aan Co2 uitstoot.

 

Als we er dan van uitgaan dat Co2 een GWP heeft van 1 tegenover 1430, heeft de Europese overheid besloten dat de GWP niet hoger mag komen te liggen dan 150 GWP, alle koudemiddelen boven de waarde van 150 GWP worden verboden en uit gefaserd.

Het nieuwe koudemiddel HFO1234yf ligt vier keer hoger in GWP dan Co2, maar blijft onder de grens van 150 GWP.

 

Tevens is uit onderzoek naar voren gekomen dat de laatste vijf jaar veel meer koudemiddel R134a is verkocht tegenover de peilingen van jaren van te voren, dit heeft ook weer te maken met bedrijven die toch afvullen terwijl ze weten dat het systeem lek is! en de DHZ spuitbussen die verkocht worden via internet (MP) en automaterialen zaken terwijl ze sinds 2007 verboden zijn te verkopen of wel te gebruiken.

I.v.m de nieuwe F-gassen verordening dit jaar (diploma in leveren en nieuwe aanvragen) heb ik dus ook een e-mail naar VROM gestuurd voor opheldering.

 

Van: Overheid.nl - Overheidsorganisaties

Reply-to: noreply@overheid.nl

Aan:

Onderwerp: [Overheid.nl] Ontvangstbevestiging

Datum: 31-05-10 08:42:32

 

 

U heeft het volgende bericht gestuurd aan Overheid.nl:

Doe het zelf Airco spuitbussen.

 

Geachte,

 

Ik heb in het verleden al ééns gerapporteerd over de airco doe het zelf spuitbussen die te koop worden aangeboden, deze mogen sinds 2007 niet meer verkocht worden.

Als auto airco monteur dien ik straks te bezitten over de nieuwe diploma f-gassen verordening voor 1 juli 2010, na deze datum mag ik geen airco onderhoud laat staan koudemiddel terug winnen.

Maar particulieren mogen wel zonder diploma de airco zelf bij vullen.

Ik vind dat de overheid daar toch iets aan moet doen, er wordt gestreeft naar een beter milieu, maar al die spuitbussen en gassen belanden in de lucht of in de prullenbak bij ondeskundig gebruik, want 1 maal zoń spuitbus is gebruikt is deze niet meer af te sluiten.

 

Dit is toch dweilen met de kraan open.

 

Heuts automaterialen, Brezan, Halfords en andere automaterialen zaken verkopen deze troep.

 

http://www.mekotrading.com/

 

Met vriendelijke groet,

 

Theo van Sundert

 

Reactie van VROM..

 

Van: Postbus Publieksvoorlichting VROM

Aan:

Onderwerp: Reactie op uw e-mail

Datum: 07-06-10 10:59:12

 

 

Geachte heer van Sundert,

 

Dank voor uw e-mail van 31 mei. U geeft een waardevol signaal af. Het is inderdaad verboden om de door u genoemde spuitbussen op de markt te brengen. De betrokken beleidsafdeling zal uw signaal doorsturen naar de VROM-Inspectie en zal met hen overleggen hoe de verschillende partijen beter van dit verbod op de hoogte kunnen gesteld kunnen worden.

 

Met vriendelijke groet,

 

Peter van den Boom

 

Coördinator burgercorrespondentie

Directie Klimaat& Luchtkwaliteit

 

Ministerie van Volkshuisvesting,

Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM)

 

Wat doen ze er méé! juist niets het is maar klein schalig? toch wordt het verkocht en gebruikt :angry: moet ik dan nog het koudemiddel terug winnen :evil: en ervoor betalen om af te voeren :angry:

Maar steek ééns een sigaret op in een restaurant op het werk of laat het toe, ze staan langs je..daar wordt wel op gecontroleerd.

 

Maar ja, nog zes jaar is het dan dweilen met de kraan open! maar g*dverd*mme :angry: als mijn koudemiddelbalans niet klopt!! leg het dan maar uit. :angry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

heb de berichten even gesplitst van het nieuwe Passat topic..

 

2017 wordt R134a volledig uitgefaserd (niet meer verkocht of gebruikt worden)

Wat gaat er dan gebeuren met auto's die nog met een R134a systeem rondrijden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het staat wat raar vermeldt

2017 wordt R134a volledig uitgefaserd (niet meer verkocht of gebruikt worden)

Wil zeggen dat de leverancier van koudemiddelen "niet" meer mag verkopen, en ik mag het "niet" meer gebruiken.

 

Het gaat precies hetzelfde als met de voorganger R12, zolang het systeem werkt op R134a in 2017 is er niemand die je kan verplichten tot ombouw.

Pas als het systeem geserviced moet worden of wanneer het systeem buiten werking is, zal de uitvoerende instantie ( aircoboer,garage) de regels moeten naleven en het systeem moeten ombouwen naar het nieuwe vervangende koudemidel bijv: HFO1234yf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
En dan zijn er altijd wel een paar illegale Japie's die 'm toch effe ergens voor je kunnen vullen, net als nu met R12 :mrgreen:

 

dat is ook de reden dat Theo al die regelgeving om zijn oren krijgt. Als alle auto's goed geserviced en onderhouden worden, plus dat fabrikanten betere kwaliteit van materialen gebruiken. Zouden de lekkages minder zijn, en de nood om de regels aan te scherpen minder zijn. :| hierdoor hebben bedrijven die het goed proberen te doen meer kosten en gaan de prijzen weer om hoog.

 

Nederland en Denemarken liepen aldoor voorop, STEK of vergelijkbaar was in veel landen niet verplicht.

een rare regel in de stek was;

dat er in nederland geen stek nodig was voor installaties onder 3kg en minder als 500 watt aan compressor vermogen.

denk aan de koelkast thuis. zo kwamen die japie's aan R12 en R22 zonder papieren. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hola ATS, hier moet ik je wel effe terug roepen op deze bewering

dat er in nederland geen stek nodig was voor installaties onder 3kg en minder als 500 watt aan compressor vermogen.

 

VROM heeft indrtijd beslist dat voor installatie's kleiner dan 3 kg, geen STEK erkenning meer nodig was, toch was het befaamde auto airco monteur diploma van kracht.

Toen deze regelgeving van kracht was, dachten veel adspirant garage's, airco boeren, dat ze zonder STEK erkenning! zomaar aan de slag kondn gaan!!

Het diploma was toch vereist, en daar komen ze nu van terug... wil ze niet te eten geven: welke garage toch koudemiddl terug wint en niet over de nieuwe F-gassen verordening beschikt.

 

Dat zijn de japie's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dat klopt ook, het is de combi onder de 3kg en 500 watt die het mogelijk maakt zonder stek te werken.

de compressor van een auto is altijd meer dan 500 watt, dus moet je ten alle tijden stek hebben als je werkt met auto's.

wou alleen aangeven hoe die japie's jou (en een heleboel andere) het leven zuur maken, door een regel te misbruiken :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat had ik al in de smiezen Antoine, wat blijkt uit je bijdrage.

 

Hieruit kan ik opvatten dat je liever een onsje meer betaalt en kwaliteit verlangt/krijgt, tegenover dat de prijs elders goekoper is en opgezadelt wordt met telkens weer problemen waar het bedrijf zelf de wenkbrauwen moet fronsen.

De diploma is en blijft van kracht, ook met de nieuwe wetgeving F-gassen verordening..

 

Uitspraak van mij heb ik verwijderd, daar dit on- professioneel is/was, tegenover gurby (Gerben) en dacht dat dit betrekking op mij had.

 

Excuus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij een retrofit (ombouw) van R12 ----> R134a volstaat het niet om alleen de filter/droger te vervangen.

 

Bij de oude R12-systemen word een minerale smeerolie gebruikt. Bij de R134a synthetische olie de zgn. PAG-olie (poly-alkyleen-glycol ) nadeel is dat deze olie sterk hychroscopisch is.

Het verschil, dat R134a niet gebruikt kan worden met de minerale compressor-olie (mengt zich niet).

De minerale olie wat in de compressor zit en tevens achterblijft in leidingen/verdamper en condensor zal door het systeem te spoelen verwijderd moeten worden.

Om een ombouw toch mogelijk te maken naar R134a, is de ester minerale olie ontwikkeld (polyolester of POE) als smeer olie voor de compressor, deze olie mengt zich wel met R134a.

De viscositeit is ook anders van deze oliën voor PAG vanaf 46 tot 150, voor POE 100.

Kan dan de POE olie gebruikt/toegepast worden op de meest courante ac systemen Nee, omdat de meeste compressor fabrikanten PAG olie gebruiken overeenkomstig met de viscositeit.

Ook de service nippels moeten veranderd naar het R134a systeem, hiervoor worden retrofit koppelingen gebruikt, die bovenop de bestaande worden gemonteerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nieuwe compressor hoeft niet, de afdichting moet wel vervangen worden!

Dat is vaak een tijdrovende klus, wat niet betrekkelijk goedkoop kan uitvallen ! ook met de gedachten of er nog wel onderdelen voor te verkrijgen zijn welk merk (fabrikant) compressor gemonteerd is.

De garage waar ik kind aan huis ben, heeft bijvoorbeeld een Mazda RX7 van '81, systeem R12, een dikke 30 jaar oud en niets meer voor te verkrijgen zelfs geen filter/droger.

Dan ben je aangewezen op andere alternieve/vervangende onderdelen die in aanspraak kunnen komen en eventueel aangepast moeten worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

leuke discussie maar de regelgeving is toch wel wat ingewikkelder er staan een aantal dingen in dit topic die niet van toepassing zijn.en er staan dingen in die gewoon weg niet kloppen.en er staan ook dingen in die wel weer kloppen.

het is iig zo dat de stek normen geen wettelijke bepalingen meer zijn.voor de nodige handelingen heb je u het f-gassen diploma en die heb je weer in 5 catogorien.

 

maar goed dit is een aardig onoverzichtelijke regelgeving waar je met een discusie op een forum toch niet uitkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ben graag bereid om antwoordt te geven op dit topic die niet van toepassing zijn?

Er staan dingen vermeld die niet kloppen ? en ook weer die wel kloppen.?

 

De Stek normen zijn idd veranderd, maar niet door STEK zelf, hier heeft VROM een lepel in de pap en is europees vast gelegd.

Precies, het F-gassen diploma ! wil zeggen dat éénder welk bedrijf dan ook wat hier niet over beschikt ! volgens de nieuwe regelgeving niet meer aan airco installatie's mag werken, of onderhoud mag uit voeren? dit geldt voor alle landen die toe behoren tot de Europese Unie.

Ook ik heb dit jaar voor 1 maart 2010, mijn voormalige STEK diploma moeten in leveren om een aanvraag te doen voor de nieuwe F-gassen verordening diploma.

De 5 catogiriën lopen ook uit één, dat heeft te maken met het voormalig diploma..?

Ik mag dus niet aan een koelinstallatie werken of onderhoud uit voeren die meer bedraagt dan 3kg ! bijvoorbeeld : koeltransport (vleeswaren).

Met de nieuwe F-gassen verordening heeft STEK in overleg met het ministerie van VROM ervoor gezorgd dat iedereen die het "auto airco monteur" diploma heeft deze onverwijld kan in leveren ! mits aan bepaalde voorwaarden werd voldaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

jep dat klopt ik heb mijn stak diploma ook ingeleverd en heb nu een cat 1 diploma en mag al het onderhoud aan installaties uitvoeren. maar bv de wat eerder in dit topic gezegdt wordt kleiner dan 3 kg en 500 watt????die 500 watt heeft nog nooit een rol gespeeld?

plus dat ook na 2017 auto,s met r134a gewoon nog steeds geserviced mogen worden met r134a echter niet meer gerepareerd mogen worden.en weet niet welk diploma je hebt maar het enige waar je bij auto airco,s een diploma voor moet hebben is voor het terug winnen van het koudemiddel alle verdere handelingen zijn niet diplomaplichtig.dit geld alleen voor auto airo,s onder de 3 kg.niet voor kleine koelinstallaties onder de 3 kg.

 

roel

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Nou als ik dit lees wordt verwacht dat een gediplomeerd persoon alle activiteiten uitvoerd volgens mij:

http://www.senternovem.nl/mmfiles/Regel ... 298816.pdf

 

 

dit ik de oude regelgeving.

ik heb vorige week een voorlichting gehad van vrom en agentschap nl.

en laten we het beper ken tot alleen de regelgeving omtrend de auto airco.

 

er geldt alleen een diplomaplicht voor het terugwinnen van het koudemiddel.

voor de andere handelingen is geen diplomaplicht meer.in het f-gassen regelement.

(ga niet naar de logica zoeken want die ga je niet vinden.zoek daar al 8 jaar na bij de overheid maar die is er niet)

 

dus autobedrijven hebben alleen een gediplomeerd persoon nodig voor het leeghalen van voertuigen.

voor andere handelingen is en bekwaam persoon voldoende.

echter dient een bedrijf wel een f-gassen bedrijfcertificaat aan te vragen.dit komen ze 1 keer op locatie controleren of je alles voor elkaar hebt denk aan apparatuur een gediplomeert persoon enz .

als alles kolpt krijg je het certificaat.ze komen daarna geen controlles meer doen.ook hoef je niet meer te verantwoorden waar je koudemiddel blijft.verder als je nu stek gecertificeerd bent kun je dit vergeten heeft voor de wet geen waarde meer.ook de controlles van stek hoeven niet meer het mag wel want stek blijft wel bestaan.

 

ik krijg als het goed is nog een mail waar alle nieuwe regels in staan en zal deze zeker even posten dan hoeven we ook geen discussies meer te voeren :)

 

als er ietss niet duidelijk is vraag het gerust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

bij 3kg en minder dan 500 watt was het zo dat je het had over huishoudelijk apparaten, daar was geen stek voor nodig.

we hebben dit laten uitzoeken door zowel vrom, nvkl en op europees vlak door verschillende buro's in de betreffende landen.

 

dus koelkasten en vrieskisten werden anders beoordeeld als een auto airco of een prof. biertapinstallatie.

om een grens te hebben is de 500 watt comprssor vermogen er bijgehaald.

(maar dit stond alleen letterlijk in de wet en niet in de documentatie van de bv het vroegere stek)

 

Let op dit waren de regels! ik gaf alleen aan hoe je aan r134a kon komen zonder papieren en deze weg is vaak misbruikt.

 

De nieuwe regels zijn hier weer op aangepast. artikel waar de link naar verwijst is van 2006-2009. de regels waar ik naar verwijs zijn van volgens mij 1997 welke dus al vervallen is.

als je de topics na leest zie je dan ik altijd het in de verledentijd heb geplaats duiden dat het van voor de f gassen regelgeving was, ik nog theo hebben aangegeven dat het nu nog zo is. over de huidige regels kan ik geen aanvullig geven op de reeds geplaatste info.

 

Mij inbreng in dit topic was misschien niet duidelijk genoeg en daar voor mijn excuse.

hoop dat we dit onderwerp (500 watt) kunnen laten rusten, was alleen bedoelt als reden voor de veranderingen in de wet.

en waarom de regels strenger zijn geworden.

 

Roel, alle info betreft nieuw regels is welkom, je mag ze ook pb-en naar me.

(Ben nu bezig met een studie over service werk in UK en welke regels er daar. :book: )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

to ats:ik wilde me het even houden bij de regels voor auto,s omdat als we hetover de gehel regelgeving gaan hebben we er hellemaal niet uitkomen.het is zo dat momenteel 90%van de bedrijven nog niet weet hoe of wat.

 

ik krijg de hele precentatie nog gemaildt van vorige week maar dit is de meest recente info die er is.

 

ik val ook niemand aan ik vul alleen aan wat ik weet.

das altijd lastig om te weten hoe iemand iets bedoeld zonder dat je de persoon hoort of ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

plus dat ook na 2017 auto,s met r134a gewoon nog steeds geserviced mogen worden met r134a echter niet meer gerepareerd mogen worden.

roel

 

Ben ik het niet mee ééns met deze stelling.

 

Namelijk: De milieueisen voor koudemiddellen binnen de Europese Unie worden in 2011, onder andere voor de auto-industrie R134a al aangescherpt.

 

In 2017 zal het verbod op het verhandelen en gebruiken van HCFK’s in de gehele Europese Unie in gaan, wat in feite het begin is van de uitfasering.

Dat wil dan ook zeggen dat je een R134a systeem niet meer mag servicen, anders heeft de uitfasering geen enkele zin.

 

Wel is het zo dat auto's die zijn voorzien met R134a in of na 2017 gewoon ermee door mogen blijven rijden totdat deze geserviced moeten worden en dan is een retrofit (ombouwen) verplicht naar het nieuwe koudemiddel.

Het gebeurt op dezelfde manier als met R12, mogen ermee rijden totdat deze geserviced moet worden.

 

De wetgeving is één grote warboel en is ook onduidelijk, ik ben benieuwd of daar geen controle uit voort vloeit, als er geen controle op wordt verricht ! is het dweilen met de kraan open.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden