Ga naar inhoud

  • 0

Oliedruk te laag 1.8T


peedeepee

Vraag

Vanmiddag een dagje weg geweest van Den Haag naar Eindhoven. Lekker mijn auto trakteren op een stuk snelweg. Had ik op de terugweg het volgende: een aantal malen 'STOP!'' knipperend op mijn boordcomputer betreffende de motorolie die begon aan te geven dat er geen oliedruk was en dat zsm de motor uit moest (in het duits dan, Motor Aus!). Gelijk langsgegaan bij een VW dealer om het uit te lezen (op aanraden van de ANWB die ik had gebeld en was langsgekomen). Het rapport liet geen motorolie druk probleem zien, alleen een foutmelding betreffende de climatronic en de nokkenas verdeler.... de man ging zijn collega er even bijroepen aangezien hij dacht dat die vorige week ook al zo'n geval had met een 1.8T. Komt ie aanlopen en begin gelijk over de oliepomp en dat waarschijnlijk het probleem met de nokkenas ook over zou zijn met een nieuwe pomp. Een nieuwe oliepomp dus.. en gelijk 10 minuten later de rekening opgemaakt. Bij elkaar tegen de 500 euro incl arbeidskosten. Nog maar even niet gedaan, even een second opinion bij mij lokale garage gaan halen. Conclusie hadden ze te snel getrokken naar mijn mening... wellicht is het wel de printplaat die al eens door de vorige eigenaar is laten vervangen en waar ik deze week de factuur voor de garantie nog nagestuurd krijg.

 

Het enige bijzondere is: gisteren heb ik olie bijgevuld... een half litertje, precies de juiste hoeveelheid. Wel de juiste, aangezien ik deze bij de VW dealer gehaald heb, maar toch zou het kunnen dat ik iets gemengd heb wat niet mag, maar het boekje zegt daar niets over... de olie die ik bijgevuld heb is: CASTROL SLX LONGLIFE III MOTOROLIE.

De melding ontvang ik na een minuut of 20 rijden met minimaal 1500 toeren... in de stad op weg naar huis heb ik maar in zijn 4 gereden met nog geen 50 KM snelheid, alleen om de toeren lager te houden...

En ja: oliepeil is goed.

 

Wie o Wie kan me een paar tips geven?

* Heeft de foutmelding van de nokkenasverdeler te maken met de oliedruk?

* Indien ik hier te lang mee door blijf rijden rijdt ik volgens de VW man mijn motor in de soep en wordt het kostenplaatje geen 500, maar 4500 euro... :cry:

* Wat kan ik doen om een zo betrouwbaar mogelijk analyse te krijgen wat er met de wagen is?

* Zou het helpen als ik olie laat verversen en waar zou ik dat het beste doen?

 

Ik hoor graag van jullie en zal regelmatig reply-en...

 

:(:?:(:cry:

 

Bedankt alvast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 218
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat een gez..k met die k.t 1.8t motor.

 

Vorige week op weg naar Bern, ging onderweg bij mij ook het olie lampje branden. Olie gecheckt en iets bij gevuld. Na 10 minuten weer olielamp. Vervolgens langs de kant gezet en dacht dat ik naast een traktor stond, maar het was mijn auto. De kleppen tikte hard en motor viel uit.

Conclussie bij vw dealer in duitsland oliedruk laag dus waarschijnlijk pomp kapot en wie weet verder wat voor motor schade.

Krijg nu verschillende adviezen.

 

1. oliepomp vervangen, motor reinigen etc. kosten tussen 600 en 700 euro

2. andere motor erin. kosten????

 

Jullie nog advies of tips?

 

Thnx en groeten laker

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Is duidelijk dat er een tijdelijk oliedruktekort is geweest en dat kan funest zijn voor een motor. Zou voor nr1 gaan, nr2 ben je zo 2-3 mille verder met inbouw, afhankelijk wat voor andere motor je erin zet (2de hands, gereviseerd)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het vervolg op mijn motor perikelen,

Donderdag de auto weer opgehaald en inmiddels een stuk armer geworden rekening was maar liefst € 1.300, oliepomp is vervangen en dat bleek ook de boosdoener, voeg later wat foto`s toe zodat jullie kunnen zien wat een mazzel ik tot toe heb gehad, kosten voor lichten carter en vervanging oliepomp zitten ongeveer op € 650.00 , aanzuigbuis en zeef zaten helemaal dicht ,oliepomp is het duurste onderdeel, € 231.00 ex btw, en arbeidsloon + Btw is ook niet mis, verder is links voor mijn veer vervangen en de bovenste achterste draagarm links.

Auto loopt weer als een zonnetje en is veel stiller,

Mijn vakantie kan gaan beginnen met een veilige bolide op pad...!

post-4887-1423822737,6565_thumb.jpg

post-4887-1423822737,7347_thumb.jpg

post-4887-1423822737,8753_thumb.jpg

post-4887-1423822738,0159_thumb.jpg

post-4887-1423822738,094_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wat een gez..k met die k.t 1.8t motor.

 

Vorige week op weg naar Bern, ging onderweg bij mij ook het olie lampje branden. Olie gecheckt en iets bij gevuld. Na 10 minuten weer olielamp. Vervolgens langs de kant gezet en dacht dat ik naast een traktor stond, maar het was mijn auto. De kleppen tikte hard en motor viel uit.

Conclussie bij vw dealer in duitsland oliedruk laag dus waarschijnlijk pomp kapot en wie weet verder wat voor motor schade.

Krijg nu verschillende adviezen.

 

1. oliepomp vervangen, motor reinigen etc. kosten tussen 600 en 700 euro

2. andere motor erin. kosten????

 

Jullie nog advies of tips?

 

Mijn advies laat de oliepomp vervangen en carter schoonmaken met motorflush, kost wat maar je hebt er geen nieuwe auto nog motor voor.

ps. lees mijn verhaal maar eens....

 

suc 6

grtzz

bunk

 

Thnx en groeten laker

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Daarom nogmaals het advies aan iedereen en vooral de 1.8T bezitters: CHECK (geregeld) DE ONDERZIJDE VAN JE OLIEVULDOP ( en daarbinnen) voor koolaanslag; een voorbode voor black sludge of te wel kool/aankoek problemen met alle gevolgen van dien.

Been there, done that.........!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het oordeel vd meester is geveld.

 

Na vervanging blijkt nu ook de turbo kapot te zijn en de nok tikt ook nog iets.

Ik geef het op. Als er mensen zijn met interesse in de auto hoor ik dat graag.

Ook als je tips hebt ivm een opkoper.

 

Thnx

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

2de hands turbo heb je voor 2-300 euro (of soms nog minder) en het kost een sleutelaar 4-5 uur om die erin te zetten. Wellicht is de gestelde diagnose niet goed tenzij de olieafvoer is verstopt geraakt agv de olieproblemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb de pas aan een handelaar kunnen verkopen, met kapotte turbo.

Heb er nog 2000 e-tjes voor kunnen krijgen.

Dit leek mij het maximaal haalbare.

Voorlopig dus geen passat meer :(:cry: voor de deur. Komt nu de overweging om de lease auto ook prive te gaan rijden, maar das een C5.

Dus opzoek naar een VW.

 

Allen bedankt voor het advies!!!!!!!!!!!!!! :thx:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

beste forumleden,

 

Inmiddels terug van Vakantie en totaal geen problemen meer gehad met de Passat, voor mijn vakantie de carter laten lichten en schoonlaten spoelen alle reparaties aan veerpoot en draagarm laten doen a € 1.300 maar nu is alles weer ok, ongeveer 350.000 km gereden zonder 1 druppel olieverbruik, motor loop als een zonnetje , dus ben blij dat ik dit heb gedaan ondanks de kosten...

Mijn advies als je dit probleem hebt, laat carter lichten en gebruik Forte motorflush, kost wat maar je hebt er geen nieuwe auto voor !

Grtz

Bunkie

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben nu ook de klos. Gisteren de melding STOP oliedruk!! :shock:

 

Mijn Passat staat nu bij de dealer. Eerst kon er niets worden geconstateerd (uitlezen gaf geen code). Daar de auto binnenkort toe is aan een beurt, was het advies om het maar aan te kijken en dat men er bij de beurt nog een keer naar zou kijken. Ik dus met een ontevreden gevoel naar huis.

 

Bijna thuis werd er gebeld door de garage. Of ik toch maar terug wilde komen, want bij mijn motor (APU) was dit toch een melding die je serieus moet nemen. De Passat staat nu dus op de brug en morgen gaat de carterpan eronderuit. Totale kosten waren eerst € 350,00 (zonder olie). Tegen de avond werd er gebeld dat een apart filter (zeef in carter) voor de APU niet los te koop is en dat de gehele pomp waarschijnlijk moet worden vervangen. Pomp kost € 285,00 (dit in tegenstelling tot de eerder in dit topic genoemde € 128,00). Mogelijk dat er bij het tweede bedrag nog BTW bijmoet, maar dan blijft er nog een heel gat over. Of is de € 128,00 een ruikpomp of zoiets. Totale grap gaat nu dus een dikke € 750,00 kosten (incl. de olie dan).

 

Oorzaak volgens de garage is het "lakken" (?) van de olie. Hieronder verstaat de garage het vormen van slugde en andere vervuiling die funest kan zijn voor een turbomotor. Dus ook bij motoren die geen longlife programma hadden doet dit euvel zich voor!!

 

Als morgen de carterpan eraf is ga ik kijken. Dan bespreken we of het schoonmaken van de "zeef" mogelijk is of dat de zeef inclusief pomp moet worden vervangen. Ook nog even kijken of de olieslangen richting turbo nog goed zijn.

 

Overigens zegt mijn garage dat je geen schoonmaak producten (doorspoelen) mag gebruiken, daar je later tegen andere problemen kan aanlopen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Welkom bij de sludgeclub....................................Ja, dit akkefietje gaat vaak meer kosten dan je denkt. ECHTER, je kunt beter op ervaringen van dit board vertrouwen dan op de betweterige en vaak foutieve verklaringen/adviezen van de diverse dealers. MAW hou je ogen en oren wijd open, neem niet zomaar alles aan en vertel ze dat je er veel over gelezen hebt op dit forum; dan worden zij meestal voorzichtiger met hun "adviezen".

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Welkom bij de sludgeclub....................................Ja, dit akkefietje gaat vaak meer kosten dan je denkt. ECHTER, je kunt beter op ervaringen van dit board vertrouwen dan op de betweterige en vaak foutieve verklaringen/adviezen van de diverse dealers. MAW hou je ogen en oren wijd open, neem niet zomaar alles aan en vertel ze dat je er veel over gelezen hebt op dit forum; dan worden zij meestal voorzichtiger met hun "adviezen".

 

Ben het met je eens, maar Van der Velde is niet onbekend met de 20VT motoren (ook vele door JD behandelde exemplaren, of door SKN).

 

Er is mij verteld dat het aankoeken (niet sludge, daar had mijn motor geen last van) waarschijnlijk is ontstaan door verkeerde olie. Door de vorige eigenaar?, waarbij de auto wel in onderhoud was bij VW, of dan toch de garage waarvan ik de auto kocht (Renault, wel met 2 jaar garantie maar ..... :roll: ).

 

Straks de auto ophalen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

OK, sludge en verkoling wordt vaak doorelkaar gehaald, maar het blijft een (verkeerde) olieprobleem. Het geregeld blijven checken van de onderzijde van je olievuldop op koolafzetting is IMHO een must voor iedere (vooral) 1.8T bezitter en ben je er al vroeg bij. Zodoende heeft het bij mij toen niet geleid tot een oliedrukmelding, maar wel tot bijna verstopte turbo aan/afvoer olieleidingen en carterontluchting. Ook de toepassing van een groter, of beter, grootst mogelijke oliefilter, is een aanrader cq must.

 

Ben benieuwd wat ze gevonden hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wel balen zo, die aankoeking/aanslag die jij nu hebt lijkt wel op een soort vernis-laag, kleur is geelbruin en naarmate het erger wordt donkerbruin. De oorzaak is verkeerde olie van de vorige eigenaar.

 

De aanzuigbuis is idd niet een onderdeel in de catalogus maar is wel los te halen van de oliepomp. Wel raar dat het dan geen apart nummer krijgt. Wellicht is de aanzuigbuis toch schoon te maken, bv met paraffine. 1 middel om je blok toch min of meer schoon te krijgen is auto-rx uit de US, hier heb ik veel goede berichten over gelezen. Die vernislaag gaat overal op zitten dus zal toch een middel gezocht moeten worden. Bumpie wat is het onderdeelnummer van die aanzuigbuis dan?

 

Hier een 1.8T met 170dkm waar alleen Mobil 1 is gebruikt:

headclean.jpg

 

1.8T met 110dkm waarvan de oliehistorie onbekend is, is nog redelijk:

headvarnish.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden