Ga naar inhoud
  • 0

Waar komt het conderswater vandaan?


Marco456

Vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Tja ik moet zeggen dat die ook een beetje naar de kl*te is geholpen.

 

Airco fan was kapot toen ik hem kocht (gaat je display van knipperen als die het heeeel heet heeft).

Daarna was de aansturing van de aircofan kaduuk dus alleen de 2de stap deed het.

en hij is denk ik nog nooit bijgevuld.

 

Dus daar wordt die niet vrolijk van!!

Van het weekend maar is ff naar kijken heb ook nog een airco reiniger die ik er in kan spuiten, kijken waar het water blijft!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek
Naar mijn mening behoort een goed onderhouden airco niet te lekken maar misschien kan Theo hier iets over zeggen?

 

Daar wil ik gerust iets over zeggen..

 

Een airco systeem verliest per jaar gemiddeld ongeveer 10% aan koudemiddel emissie, (verlies) op een vulgraad van 700 gram is dit 70 gram per jaar !

Het verlies ontstaat door de afdichtingen (O-ringen) en door de slangen, het systeem heeft niet gesoldeerde leidingen, verbindingen zoals een koelkast bevat.

Het ac systeem heeft veel te verduren, bewegingen, temperatuur verschillen en zo meer, tevens te denken aan zomer en winter perikelen.

Daar komt bij, dat de compressor een open compressor is ! de afdichting van de as geschied door een keerring, bij een koelkast spreken we van een gesloten compressor, omdat beweging e.d geen optie is voor gesoldeerde leidingen (breken af) werd gekozen voor flexibele bevestiging.

Voor een auto van 7 jaar ! die nooit is gecontroleerd kan dit best mogelijk zijn, het is ook maar een gemiddelde.

 

Vooral nu met warmere temperaturen zal condenswater ontstaan, omdat warmere lucht meer waterdamp bevat en kan opnemen, tegenover koude lucht.

 

Van het weekend maar is ff naar kijken heb ook nog een airco reiniger die ik er in kan spuiten, kijken waar het water blijft!!

 

Als de airco reiniger niet van schuim naar water omzet vergeet het dan maar, en let daar mee op welk merk je gebruikt, die van MOTIP is de grootste rotzooi wat god onder de hemel heeft.

 

Lees dan deze ffe viewtopic.php?f=147&t=35629

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

7%, 10% ik zat in de buurt,maar mijn stek (heb het pas geleden om moeten ruilen voor een F-gassen certificaat ) en auto-airco certificaatjes zijn dan ook al weer een jaar of 5 oud :lol:

(en heb er daarna wegens cariereverandering ook niets meer mee gedaan helaas)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb het nog even gauw nagezocht in de boeken maar ik geef theo helemaal gelijk het is 10%,wat een auto-airco gemiddeld verliest aan koudemiddel en niet 7% zoalsik zei,dat geld namelijk voor industriele koelinstallaties.Dus Theo bedankt voor de correctie :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

@Marco je kunt die van Valeo gebruiken is veiliger dan die van Motip.

 

Wat ik zei gebruik die niet van motip ! daar moet je mee op letten en goed de gebruiksaanwijzing lezen, als je dat niet doet kun je voor verassingen komen te staan.

 

Bij het gebruik van dit middel "MOETEN" alle gebruikers afgesloten worden "ACCU AFKOPPELEN", na gebruik moet het spul 30 min. inwerken, de auto moet gesloten blijven, na die 30 min ramen en deuren open zetten voor nogmaals 30 min (luchten), daarna de accu pas terug aansluiten.

 

Dit spul wordt in schuim vorm op de verdamper gespoten, zet zich uit als scheerschuim, verlaat het systeem als vloeistof via de condenswater afvoer.

Heeft een agressieve werking op electrische onderdelen/componenten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Waar precies zit het afvoer pijpje en wie kan mij vertellen hoe ik deze het beste kan ontstoppen. Ik had namelijk 3 weken geleden voor mijn vakantie een bijrijder met natte voeten :D en er kwam een soort walm :shock: uit mijn midden ventilatie roosters. Ik dacht eerst dat het rook was en heb onder de motorkap gekeken maar gelukkig geen brand :mrgreen: . Thuis ontdekte ik een laag water onder de mat van de bijrijder.

 

Ik las dus in deze topic dat als het pijpje verstopt zit de condenswater bij de voeten komt :D:D

 

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb je toevallig geen laag koelvloeistofpeil?

Als er walm uit je roosters komt verdenk ik de kachelradiateur als eerste.

Ruikt het zoetig in de auto?

 

Betreft het pijpje kun je het beste als de auto is warmgereden, deze op een parkeerplaats neerzetten stationair laten draaien met de airco aan.

Na 5 minuten ligt er een plasje onder je auto bij (binnezijde achter) het rechter voorwiel.

Als dat plasje er ligt is je buisje open.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Waar precies zit het afvoer pijpje en wie kan mij vertellen hoe ik deze het beste kan ontstoppen. Ik had namelijk 3 weken geleden voor mijn vakantie een bijrijder met natte voeten :D en er kwam een soort walm :shock: uit mijn midden ventilatie roosters. Ik dacht eerst dat het rook was en heb onder de motorkap gekeken maar gelukkig geen brand :mrgreen: . Thuis ontdekte ik een laag water onder de mat van de bijrijder.

 

Ik las dus in deze topic dat als het pijpje verstopt zit de condenswater bij de voeten komt :D:D

 

Alvast bedankt

 

Komt ie goed lezen en dan pas gaan wreutelen als de motor koud is :idea:

 

Op het schutbord, ongeveer onder de accu zit de afvoer van de airco.

tussen de accu en de motorblok met je hand naar beneden gaan, daar vindt/voel je een kleine zwart plastiekklepje dat is het afvoergaatje, het zit ongeveer 60 cm diep.

 

Een andere manier is het dashboard kaste uitbouwen .. en zoek naar de condens opvangbak en zie je een kleine uitloop, die in een soort trechter verdwijnt deze gaat door het schutbord.

Onder in de condensatiebak zit het afvoertuitje wat in de trechter hangt, het afvoertuitje verstopt meestal ! met lucht door blazen of met een electrodraad ander voorwerp door steken.

 

viewtopic.php?f=137&t=24617

 

 

viewtopic.php?f=147&t=35629

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik denk dat Barry het probleem heeft opgelost met de natte voeten :D zocht en vroeg naar de condenswater afvoer?

Waarop ik een repley plaatste waar deze zich bevindt..

 

Helaas heeft Barry naar het schijnt geen foto's gemaakt.

 

zie deze viewtopic.php?f=147&t=35629

 

thx theo !

 

als de eerste volgende die dit gaat opzoeken gelijk een foto kan maken ?

dan zet ik wel verhaaltje in de KB :wink:

 

Dus nu allemaal :D de auto of motor ruimte in duiken ook al heeft niemand last van natte voeten :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja mensen, Theo heeft het al vermeld.

Foto's maken was onmogelijk onder de motorkap.

Heb het via binnen opgelost en idd niet aan de foto's gedacht. Bij het trechtervormig afvoer pijpje heb ik een slangetje naar binnen gedrukt en vervolgens

de compressor erop gezet. Na een paar keer spuiten heb ik de auto en de clima aangezet en ik zag dat er nu water onder de auto druppelde.

Dus nu geen natte voeten meer!!

 

Theo nogmaals bedankt voor de ondersteuning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

jammer dat het topic zo abrupt stopt :

 

heb namelijk natte voetjes bij de bijrijdersstoel .

Ik heb het dashboardkastje gedemonteerd zoals omschreven hierboven en kom er achter waar het vandaankomt .

 

het is een afvoer van iets wat aansluit op een pijpje ,en juist die afdichting van afvoer naar pijpje lekt ;het is een sponsachtige ring.

 

Weet iemand hoe je daar bij komt en wat het is?

 

groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb tussen de sponsachtige ring die jij beschrijft een soort benzine lijding slang\ ruitensproeier slang o.i.d. zo diep mogelijk naar binnen geschoven en vervolgeng de luchtpistool erop gezet.

Zoals jij het omschrijft loopt het trechtertje vol en loopt de vloeistof langs de ring naar de voetjes.

 

 

Greetzz

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je hebt helemaal gelijk ,maar zou graag dat trechtertje er even af hebben :) ,en heb geen idee hoe die unit vastzit.

Maar morgen gaat die naar de garage hiervoor, ze dachten dat het de deuren waren terwijl ik toch echt zei onder het dashboardkastje ,maar ja ,dan zijn de deuren ook maar gelijk afgekit plus het is een garantiegeval.

 

Bedankt voor je antwoord!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden