Ga naar inhoud
  • 0

koelprobleem


aknmonster

Vraag

goedemorgen beste dames en heren,

 

Ik ben Hicham en in het bezit van een mooie zwarte 2,5 tdi comfortline uit 2002

 

De km stand is net over de 245km en de motor is gerviseerd bij +- 220

 

Toen is vervangen :

 

de nokkenassen

waterpomp

distributie

14kleppen enz enz

 

sinds een tijdje heb ik koelingsproblemen d.w.z. onevenredig veel verlies van koelvloeistof

ik rijd de auto dagelijks tussen de 150 en 250km

 

soms verscvhijnt er een STOP Kuhlmittel prufen in mijn scherm. dan is het een kwestie van bijvullen en verdergaan.

 

Heb vervangen de dop van het expansievat en vandaag het expansievat zelf...

Heb mijn peilstok gecontroleerd op de aanwezigheid van water of sludge in de olie maar dat is niet het geval.

De vloeistof G12 uiteraard is mooie helder roze van kleur ook.

 

1 van onze knappe koppen hier nog een idee wat het zou kunnen zijn ??

 

Alvast bedankt groeten Hicham

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Systeem af laten persen om het lek te vinden.

 

Radiateur kan lek zijn

Slangen kunnen lek zijn

Kachelradiateur (binnen) kan lek zijn

Ik weet niet of jouw motorblok het heeft maar de EGR koeler kan lek zijn

De intercooler kan lek zijn

De waterpomp lekken via het asje

en de koppakking kan ook lekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij iedere garage dit is niet specifiek een VW-dealer klus.

kosten is niet te zeggen want het hangt ervan af hoe lang ze bezig zijn ofwel hoe snel ze het vinden.

 

Als je een beetje handig bent kun je misschien zelf met een compressor op de oude dop van het expansie vat met koppelingen een verbinding maken en dan met lekspray de diverse onderdelen aflopen.

 

Je moet trouwens niet je peilstok controleren op slugde maar de olievuldop is een betere plaats.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

het beste kun je de auto warm rijden, uit zetten en dan op een hefbrug gaan kijken, de druk is nl het grootst als de auto uit staat/stationair draait..

 

Vermoedelijk is het een watertuitje of een hoekje van de radiateur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

danke schon mein herren,

 

nou martijn ben er laatst mee naar magdeburg gereden zo'n 650km heen vanaf thuis en toen was het 37 C en toen moest ik hem om de 200 km bijvullen veiligheidshalve met een liter of zo... heb het expansievat vervangen 2 dagen geleden en nu is het al veel minder... meestal na een lange nacht moet ik hem wel bijvullen s morgens.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

zo dat is wel een forse lekkage.

ik zou hem eens goed afvullen en dan onder de radiateur een stuk karton leggen met twee bakstenen erop.

Dan de volgende morgen eens kijken of het karton nat is dat kun je veel beter zien dan op de straat.

 

Eerste verdachte zou toch de radiateur zijn. Hoe ziet de radiateur eruit? Meestal is de lekkage in de onderhoek, misschien kun je daar de lekkage sporen zien.

 

Wat bedoel je met flens achter op de motor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

er schijnt ergens een slang te lopen die wel vaker dit soort dingen flikt #*$&($^&(#^%

 

radiateur ziet er namelijk goed uit ga morgenochtend even weer onder de auto liggen misschien dat ik iets over het hoofd heb gezien....

 

denk toch maar een mooie scirocco tdi dsg in de full operational leasen wordt paranoia van mijn passy v6 maar als het rijdt rijdt het goed hahahahaha....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ook wel eens meegemaakt dat de koelvloeistof door een lekke koppakking in de cylinder terechtkwam en er uiteindelijk door de uitlaat dus uit werd geblazen. Het hangt er bij zo'n koppakking maar net vanaf waar hij lek is. Soms krijg je olie in je koelvloeistof (sludge), soms borrelt alleen je koelvloeistof op door verbrandingsgassen en soms komt je koelvloeistof in de verbrandingskamer terecht. Ik zou toch even checken wat er gebeurt als je de vuldop van je koelvloeistof losdraait en dan je motor even laat lopen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

even een update

 

ga morgen de radiator laten vervangen en hoop dat ik dan eindelijk van mijn probleem af ben...al blijft er ergens een spook met een lekke koppakking in mn hoofd zitten....fingers crossed...weet iemand waar ik de originele onderdeelnummers kan opzoeken van mijn passat

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

de radiator is vervangen maar helaas......

 

de motor bouwt nog steeds te veel druk op en loost die dan via de overloop van het expansievat van de koelvloeistof....

heb de CO gemeten d.m.v. een snuffelset....de vloeistof blijft blauw i.p.v. geel als er dus CO gemeten zou zijn.\

\Heeft er iemand nog een idee ????

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Allereerst de oude koelvloeistof eruit laten lopen en dan goed spoelen met water.

Je kunt het beste de tuinslang er op zetten. Alle onderdelen systematisch spoelen (radiateur thermostaat lossen).

Als je er zeker van bent dat je alle grondig gespoeld hebt de zaken weer aan elkaar verbinden.

Systeem vullen met water, ontluchten denk aan de kachelradiateur open te zetten.

Nadat de auto op bedrijfstemperatuur is gereden, 15 minuutjes laten draaien daarna 15 minuutjes laten staan met motor uit en dan het water er weer uit laten stromen (ter voorkoming van doorwarming niet direct na het rijden doen!), opvangen in een emmer om te kijken of het water helder is. Als het water niet helder is herhalen. Is het water wel helder vullen met koelvloeistof.

 

Daarna peil goed in de gaten houden omdat je een tablet hebt gebruikt om een lek te dichten. Het lek kan door het spoelen weer gaan lekken.

Indien je lekkage hebt de zaak laten afpersen om het lek te vinden. Meestal de radiateur aan de rechter onderzijde.

 

Vooral geen zaken in het water flikkeren om het spoelen te helpen zoals soda e.d. Soda tast aluminium aan er hiermee wordt de zaak alleen maar verstopter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

Daarna peil goed in de gaten houden omdat je een tablet hebt gebruikt om een lek te dichten. Het lek kan door het spoelen weer gaan lekken.

Indien je lekkage hebt de zaak laten afpersen om het lek te vinden. Meestal de radiateur aan de rechter onderzijde.

 

die radiateur heeft TS net vervangen..

 

Vooral geen zaken in het water flikkeren om het spoelen te helpen zoals soda e.d. Soda tast aluminium aan er hiermee wordt de zaak alleen maar verstopter.

 

wat betreft Soda.. dit helpt erg goed om de verstopping op te heffen.. en het is echt niet zo dat het soda wat je verdund in warm water zo maar een gat in je alu vreet.. je moet gewoon erg goed spoelen met water..

 

Je zou wel even kunnen kijken of er wel stroming is door even de slang naar de kachelradiateur los te maken terwijl de motor loopt(bij een koude motor), anders is misschien je waterpomp defect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden