Ga naar inhoud
  • 0

Werking orrifice/accumulator.


Gast TheoStek

Vraag

Gast TheoStek

In op volging van de airco meeting bij Antonio afgelopen zaterdag, plaats ik een korte beschrijving/werking met foto' s van de orrifice en accumulator.

 

De compressor brengt onder hoge druk en temperatuur, die varieert in normale omstandigheden tussen de 10 tot 20 bar, het gasvormige koudemiddel de condensor binnen.

De temperatuur bedraagt ongeveer 40 tot 70 °C.

In de condensor wordt het warme gasvormige koudemiddel door de luchtstroom afgekoeld, zodat het koudemiddel van een gasvormige toestand over gaat in een vloeibare toestand.

We noemen dat condenseren. Door de rijwind en de werking van de motorventilator staat de condensor aan een groot luchtvolume bloot, hierdoor wordt de druk (bar) verlaagt in de condensor.

 

Wanneer het koudemiddel is gecondenseerd moet eerst de druk worden verlaagd voor dat het kan verdampen.

De orifice tube ook wel capillair genoemd zorgt voor die drukdaling, het capillair regelt de hoeveelheid koudemiddel die de verdamper wordt binnengelaten. Omdat het capillair altijd in de hogedrukleiding is geplaatst kun je dit component van buitenaf

niet gemakkelijk zien of herkenen, wel kun je gemakkelijk het temperatuursverschil voelen in de leiding waar het capillair zit, voor het capillair is de leiding redelijk warm, achter het capillair is deze koud. Na het uitschakelen van de klimaatbeheersing is er bovendien vaak nog een stroming van koudemiddel langs het capillair tot de druk overal gelijk is. Dit kun je horen (sissen) het lijkt dan alsof de airco lekt.

Belangrijk: het sissen is normaal omdat het koelproces wordt afgesloten, echter is het niet normaal dat d.mv. de motor stil te leggen het ac systeem ook stil gelegd wordt!!

Er wordt altijd gesuggereerd ik heb automatische airco en staat altijd aan FOUT ! Automatische airco wil zeggen dat er automatische klimaat beheersing is, toch moeten de instelling ingegeven worden hoe warm of koud we het willen hebben. Ieder ac systeem heeft een AC/Econ knop.

 

1 Inlaat hogedrukzijde, 2 gaasfilter; 3. gekalibreerde opening; 4. O-ring; 5. uitlaat lagedrukzijdepost-3769-1423824792,6007_thumb.jpg

 

Omdat er door het capillair meer koudemiddel vloeit dan de verdamper kan laten verdampen, vloeit aan de uitgang van de verdamper altijd vloeibaar koudemiddel mee ! wat in de compressor terecht kan komen.

Omdat te voorkomen is de accumulator tussen de verdamper en de compressor geplaatst. De accumulator is een voorraadtank waar het vloeibaar koudemiddel in belandt. Het vloeibaar koudemiddel beland op de bodem terwijl de gasvormige deeltjes blijven zweven. Deze deeltjes worden door de compressor aangezogen.

Door een volumevergroting en de zuigkracht van de compressor kan het laatste vloeibare koudemiddel verdampen in de accumulator. In de accumulator bevindt zich een absorptie-element (8) en een filter (6). De bedoeling daarvan is allerlei vuil- en waterdeeltjes op te nemen en vast te houden. Het absorptie-element raakt verzadigd door vocht en verliest zijn werking na 2 jaar. Een filter droger werkt precies hetzelfde, verschil: deze zit tussen condensor en verdamper gemonteerd.

 

post-3769-1423824793,9443_thumb.png

 

1 aansluiting lagedrukschakelaar, 2 aansluiting naar compressor, 3 inlaat vanaf verdamper ,4 kunststofkap, 5 U-buis, 6 gaasfilter, 7 compressorolie, 8 droog element.

 

De smeerolie vermengt zich met het koudemiddel, hierdoor verspreidt de olie zich door de volledige installatie, maar de grootste hoeveelheid olie bevindt zich in de compressor 50 %.

De olie smeert niet alleen de draaiende delen maar zorgt ook voor koeling en afdichting.

Als de olie teveel in contact komt met lucht zal deze vocht opnemen, vooral de PAG-olie zal dit doen, opgenomen vocht heeft een nefaste invloed op de werking van de klimaatbeheersing. Het grootste probleem ! water is niet samen drukbaar, waardoor de compressor schade zal oplopen aan de kleppen/zuigers, vocht veroorzaakt ook oxidatie (metal plating). Een ander probleem is het vocht kan ook bevriezen (verstopping) waardoor het systeem open scheurt.

 

De levensduur van een filter-droger/accumulator bedraagt twee jaar. Het droog element (8) is na twee jaar verzadigd. Dit materiaal kan zo’n zes tot twaalf gram vocht opnemen per jaar, wanneer het droog element (8) zijn maximale opslagcapaciteit bereikt komt het overige vocht in het systeem en leidt tot ijsvorming in het expansieventiel/orifice en de verdamper. Daarbij kan het droog element ook los komen of oplossen en wordt met het koudemiddel meegevoerd. De vuildeeltjes verdelen zich in het systeem en komen terecht bij de orrifice, (verstopping) het zal dan niet lang duren aan mag men een burnout van de compressor verwachten.

 

Theo

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Top! En nog bedankt voor de uitleg gisteren. Ik heb vele vragen gesteld (en niet alleen ik) je zult er wel gek van geworden zijn :mrgreen: En wat betreft het zwaar lopen, daar neem ik wel contact over op met mn monteur (Hans) om te kijken wat het zou kunnen zijn.

 

Wat was het HEET gisteren :bash:

 

En ik zal dit ff in de KB zetten, mooie uitleg!

 

viewtopic.php?f=141&t=35486

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek
Top! En nog bedankt voor de uitleg gisteren. Ik heb vele vragen gesteld (en niet alleen ik) je zult er wel gek van geworden zijn :mrgreen: En wat betreft het zwaar lopen, daar neem ik wel contact over op met mn monteur (Hans) om te kijken wat het zou kunnen zijn.

 

Wat was het HEET gisteren :bash:

 

En ik zal dit ff in de KB zetten, mooie uitleg!

 

Ik heb daar zelf nog aan lopen/liggen/staan denken, mogelijkheden zwaar aanslaan/draaien : overvulling, slecht gevacumeerd, spoel/magneetkoppeling compressor, dynamo, te laag toerental, ?

 

Overvulling en slecht gevacumeerd, brengt een te hoge druk naar voren, was niet aan de orde, een slechte compressor blijft zwaar draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik rij zelf korte stukken, airco staat op auto. Bij wegrijden staat bij deze temperaturen de fan volop te draaien.

Is het goed dat de airco op auto staat of kan je hem beter handmatig bedienen met deze temperaturen en korte ritjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek
Dus wellicht toch een slechte compressor? Nog bepaalde manieren om het te kunnen controleren?

En ik zat ook al te denken aan de maneetkoppeling.

 

Weerstand spoel meten moet ongeveer 3 á 4 Ohm hebben, oneindige weerstand spoel defect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dag Theo,

 

duidelijke uitleg!

 

Hoe kom ik er achter wat er in mijn auto zit; een accumulator of een filterdroger?!

En het advies om deze elke twee jaar te vervangen hoor ik niet terug bij VW specialisten; die zeggen de filterdroger alleen te vervangen bij een slecht/niet werkende airco.... en is de reden dat het vervangen van de filterdroger rond de €120 is dat de bumper in de service stand moet ofzo; het materiaal is maar €25?!

 

Ik ben een beetje aan het zoeken naar wat handig is om te doen; hoe vaak 'normaal' de airco te onderhouden of meteen de 'verbruik onderdelen' ook te laten doen. Wat doen jullie?!

 

ok, alvast bedankt.

 

Henk

 

3bg variant, 13-jt-hd, 1.9tdi, 240k

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek
Dag Theo,

 

duidelijke uitleg!

 

Hoe kom ik er achter wat er in mijn auto zit; een accumulator of een filterdroger?!

En het advies om deze elke twee jaar te vervangen hoor ik niet terug bij VW specialisten; die zeggen de filterdroger alleen te vervangen bij een slecht/niet werkende airco.... en is de reden dat het vervangen van de filterdroger rond de €120 is dat de bumper in de service stand moet ofzo; het materiaal is maar €25?!

 

Ik ben een beetje aan het zoeken naar wat handig is om te doen; hoe vaak 'normaal' de airco te onderhouden of meteen de 'verbruik onderdelen' ook te laten doen. Wat doen jullie?!

 

ok, alvast bedankt.

 

Henk

 

3bg variant, 13-jt-hd, 1.9tdi, 240k

 

 

Henk je komt er gemakkelijk achter of het ac systeem een filter/droger of een accumulator , je hoeft alleen maar deze how to goed te lezen.

Til de parafaan op en als je op de dunne leiding (HD) een wartel ziet zitten ? heeft jouw systeem een accumulator.

 

En het advies om deze elke twee jaar te vervangen hoor ik niet terug bij VW specialisten; die zeggen de filterdroger alleen te vervangen bij een slecht/niet werkende airco....

 

I.d.d dat klopt, soms zijn ze te beroerd, maar wanneer werkt de airco niet meer naar behoren, dat kan alleen de houder/eigenaar beamen.

Een duidelijke airco diagnose moet uitmaken of het systeem wel of niet goed functioneerd, en daar schort het aan bij veel garage's of dealers.

Tevens zijn er ook andere meningen verdeeld in de trend van ? heb er nooit iets aan laten doen, allemaal geld verkwisten, is nergens voor nodig..

Wat voor de 1 geldt, geldt niet voor de andere, ééns komt de tijd en komen ze zich zelf tegen, die mensen zijn er bij uitstek met deze redenatie..gelukkig maar want daar leef ik van.

 

het materiaal is maar €25?!

 

En de rest, vergeet niet de werkzaamheden en alles wat daar mee samen hangt !

een medeforummer heeft me recent een aantal dagen geleden gevraagd, (via mail) of de prijs van € 117,-normaal was voor de accumulator ? en dat ook nog door de dealer in rekening gebracht.

De medeforummer heeft me ook de rekening in pdf bestand door gestuurd, SCHRIKBAREND HOOG.

En nog hebben ze bij het groot airco onderhoud, het oude koudemiddel terug in het systeem gepompt met een aanvulling van 90 gram en brengen ze milieu kosten in rekening.

 

Wat doen jullie?!

 

De meeste stemmen gelden, als er 1 zegt dat airco onderhoud nodig is en wordt geacht en drie of vier beaamen die beter weten, zal de rest volgen en de raad aan nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Theo,

 

ook bedankt voor deze uitzetting! Ik zal eens onder mijn parafaan gaan kijken.

Ook zal ik de airco het hoog op de 'onderhoudslijst' gaan zetten, wellicht ben je binnenkort een keer in de buurt?!

 

fijne dag!

 

henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden