In op volging van de airco meeting bij Antonio afgelopen zaterdag, plaats ik een korte beschrijving/werking met foto' s van de orrifice en accumulator.
De compressor brengt onder hoge druk en temperatuur, die varieert in normale omstandigheden tussen de 10 tot 20 bar, het gasvormige koudemiddel de condensor binnen.
De temperatuur bedraagt ongeveer 40 tot 70 °C.
In de condensor wordt het warme gasvormige koudemiddel door de luchtstroom afgekoeld, zodat het koudemiddel van een gasvormige toestand over gaat in een vloeibare toestand.
We noemen dat condenseren. Door de rijwind en de werking van de motorventilator staat de condensor aan een groot luchtvolume bloot, hierdoor wordt de druk (bar) verlaagt in de condensor.
Wanneer het koudemiddel is gecondenseerd moet eerst de druk worden verlaagd voor dat het kan verdampen.
De orifice tube ook wel capillair genoemd zorgt voor die drukdaling, het capillair regelt de hoeveelheid koudemiddel die de verdamper wordt binnengelaten. Omdat het capillair altijd in de hogedrukleiding is geplaatst kun je dit component van buitenaf
niet gemakkelijk zien of herkenen, wel kun je gemakkelijk het temperatuursverschil voelen in de leiding waar het capillair zit, voor het capillair is de leiding redelijk warm, achter het capillair is deze koud. Na het uitschakelen van de klimaatbeheersing is er bovendien vaak nog een stroming van koudemiddel langs het capillair tot de druk overal gelijk is. Dit kun je horen (sissen) het lijkt dan alsof de airco lekt.
Belangrijk: het sissen is normaal omdat het koelproces wordt afgesloten, echter is het niet normaal dat d.mv. de motor stil te leggen het ac systeem ook stil gelegd wordt!!
Er wordt altijd gesuggereerd ik heb automatische airco en staat altijd aan FOUT ! Automatische airco wil zeggen dat er automatische klimaat beheersing is, toch moeten de instelling ingegeven worden hoe warm of koud we het willen hebben. Ieder ac systeem heeft een AC/Econ knop.
Omdat er door het capillair meer koudemiddel vloeit dan de verdamper kan laten verdampen, vloeit aan de uitgang van de verdamper altijd vloeibaar koudemiddel mee ! wat in de compressor terecht kan komen.
Omdat te voorkomen is de accumulator tussen de verdamper en de compressor geplaatst. De accumulator is een voorraadtank waar het vloeibaar koudemiddel in belandt. Het vloeibaar koudemiddel beland op de bodem terwijl de gasvormige deeltjes blijven zweven. Deze deeltjes worden door de compressor aangezogen.
Door een volumevergroting en de zuigkracht van de compressor kan het laatste vloeibare koudemiddel verdampen in de accumulator. In de accumulator bevindt zich een absorptie-element (8) en een filter (6). De bedoeling daarvan is allerlei vuil- en waterdeeltjes op te nemen en vast te houden. Het absorptie-element raakt verzadigd door vocht en verliest zijn werking na 2 jaar. Een filter droger werkt precies hetzelfde, verschil: deze zit tussen condensor en verdamper gemonteerd.
De smeerolie vermengt zich met het koudemiddel, hierdoor verspreidt de olie zich door de volledige installatie, maar de grootste hoeveelheid olie bevindt zich in de compressor 50 %.
De olie smeert niet alleen de draaiende delen maar zorgt ook voor koeling en afdichting.
Als de olie teveel in contact komt met lucht zal deze vocht opnemen, vooral de PAG-olie zal dit doen, opgenomen vocht heeft een nefaste invloed op de werking van de klimaatbeheersing. Het grootste probleem ! water is niet samen drukbaar, waardoor de compressor schade zal oplopen aan de kleppen/zuigers, vocht veroorzaakt ook oxidatie (metal plating). Een ander probleem is het vocht kan ook bevriezen (verstopping) waardoor het systeem open scheurt.
De levensduur van een filter-droger/accumulator bedraagt twee jaar. Het droog element (8) is na twee jaar verzadigd. Dit materiaal kan zo’n zes tot twaalf gram vocht opnemen per jaar, wanneer het droog element (8) zijn maximale opslagcapaciteit bereikt komt het overige vocht in het systeem en leidt tot ijsvorming in het expansieventiel/orifice en de verdamper. Daarbij kan het droog element ook los komen of oplossen en wordt met het koudemiddel meegevoerd. De vuildeeltjes verdelen zich in het systeem en komen terecht bij de orrifice, (verstopping) het zal dan niet lang duren aan mag men een burnout van de compressor verwachten.
Vraag
Gast TheoStek
In op volging van de airco meeting bij Antonio afgelopen zaterdag, plaats ik een korte beschrijving/werking met foto' s van de orrifice en accumulator.
De compressor brengt onder hoge druk en temperatuur, die varieert in normale omstandigheden tussen de 10 tot 20 bar, het gasvormige koudemiddel de condensor binnen.
De temperatuur bedraagt ongeveer 40 tot 70 °C.
In de condensor wordt het warme gasvormige koudemiddel door de luchtstroom afgekoeld, zodat het koudemiddel van een gasvormige toestand over gaat in een vloeibare toestand.
We noemen dat condenseren. Door de rijwind en de werking van de motorventilator staat de condensor aan een groot luchtvolume bloot, hierdoor wordt de druk (bar) verlaagt in de condensor.
Wanneer het koudemiddel is gecondenseerd moet eerst de druk worden verlaagd voor dat het kan verdampen.
De orifice tube ook wel capillair genoemd zorgt voor die drukdaling, het capillair regelt de hoeveelheid koudemiddel die de verdamper wordt binnengelaten. Omdat het capillair altijd in de hogedrukleiding is geplaatst kun je dit component van buitenaf
niet gemakkelijk zien of herkenen, wel kun je gemakkelijk het temperatuursverschil voelen in de leiding waar het capillair zit, voor het capillair is de leiding redelijk warm, achter het capillair is deze koud. Na het uitschakelen van de klimaatbeheersing is er bovendien vaak nog een stroming van koudemiddel langs het capillair tot de druk overal gelijk is. Dit kun je horen (sissen) het lijkt dan alsof de airco lekt.
Belangrijk: het sissen is normaal omdat het koelproces wordt afgesloten, echter is het niet normaal dat d.mv. de motor stil te leggen het ac systeem ook stil gelegd wordt!!
Er wordt altijd gesuggereerd ik heb automatische airco en staat altijd aan FOUT ! Automatische airco wil zeggen dat er automatische klimaat beheersing is, toch moeten de instelling ingegeven worden hoe warm of koud we het willen hebben. Ieder ac systeem heeft een AC/Econ knop.
1 Inlaat hogedrukzijde, 2 gaasfilter; 3. gekalibreerde opening; 4. O-ring; 5. uitlaat lagedrukzijde
Omdat er door het capillair meer koudemiddel vloeit dan de verdamper kan laten verdampen, vloeit aan de uitgang van de verdamper altijd vloeibaar koudemiddel mee ! wat in de compressor terecht kan komen.
Omdat te voorkomen is de accumulator tussen de verdamper en de compressor geplaatst. De accumulator is een voorraadtank waar het vloeibaar koudemiddel in belandt. Het vloeibaar koudemiddel beland op de bodem terwijl de gasvormige deeltjes blijven zweven. Deze deeltjes worden door de compressor aangezogen.
Door een volumevergroting en de zuigkracht van de compressor kan het laatste vloeibare koudemiddel verdampen in de accumulator. In de accumulator bevindt zich een absorptie-element (8) en een filter (6). De bedoeling daarvan is allerlei vuil- en waterdeeltjes op te nemen en vast te houden. Het absorptie-element raakt verzadigd door vocht en verliest zijn werking na 2 jaar. Een filter droger werkt precies hetzelfde, verschil: deze zit tussen condensor en verdamper gemonteerd.
1 aansluiting lagedrukschakelaar, 2 aansluiting naar compressor, 3 inlaat vanaf verdamper ,4 kunststofkap, 5 U-buis, 6 gaasfilter, 7 compressorolie, 8 droog element.
De smeerolie vermengt zich met het koudemiddel, hierdoor verspreidt de olie zich door de volledige installatie, maar de grootste hoeveelheid olie bevindt zich in de compressor 50 %.
De olie smeert niet alleen de draaiende delen maar zorgt ook voor koeling en afdichting.
Als de olie teveel in contact komt met lucht zal deze vocht opnemen, vooral de PAG-olie zal dit doen, opgenomen vocht heeft een nefaste invloed op de werking van de klimaatbeheersing. Het grootste probleem ! water is niet samen drukbaar, waardoor de compressor schade zal oplopen aan de kleppen/zuigers, vocht veroorzaakt ook oxidatie (metal plating). Een ander probleem is het vocht kan ook bevriezen (verstopping) waardoor het systeem open scheurt.
De levensduur van een filter-droger/accumulator bedraagt twee jaar. Het droog element (8) is na twee jaar verzadigd. Dit materiaal kan zo’n zes tot twaalf gram vocht opnemen per jaar, wanneer het droog element (8) zijn maximale opslagcapaciteit bereikt komt het overige vocht in het systeem en leidt tot ijsvorming in het expansieventiel/orifice en de verdamper. Daarbij kan het droog element ook los komen of oplossen en wordt met het koudemiddel meegevoerd. De vuildeeltjes verdelen zich in het systeem en komen terecht bij de orrifice, (verstopping) het zal dan niet lang duren aan mag men een burnout van de compressor verwachten.
Theo
Link naar reactie
Delen op andere sites
17 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten