Ga naar inhoud

Hoe te rijden met een caravan?


Fopperr

Aanbevolen berichten

Dit jaar gaan we voor het eerst op vakantie met de caravan.

 

Heb een 3c 2.0tdi met chippie en 170pk en 390nm o.i.d.

We hebben een Hobby 495 UF excellent o.i.d. van totale lengte 6,50. Leeg gewicht is ongeveer 1300kg, max 1500kg.

 

Hoe kan ik het beste met zo'n combi rijden? Dan bedoel ik natuurlijk niet hoe ik de bochten moet nemen, dat kan ik van grote aanhangers maar met name de koppeling, toerental e.d.

 

Zijn er hier ervaren rijders met caravan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 77
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

dat idee had ik namelijk ook, je merkt als je onder de 2000rpm komt, de motor minder op gang komt.

Als je door trekt tot 3000rpm en je schakelt over, komt hij boven de 2000rpm terug en trekt hij hem makkelijk verder.

 

In de bergen sowieso in de 4 rijden? Met 80km/h rijdt hij ongeveer 2000rpm. Ligt er natuurlijk ook aan hoe stijl de bergen zijn he...

Link naar reactie
Delen op andere sites

frankrijk is 130 km/u

belgie en luxemburg 90 km/u

ga je door oosterijk of zwitserland dan heb je een vignet nodig.

hou de reisbussen goed in de gaten want die hebben een aardige zuigende kracht.

net zoals tankwagen en vrachtwagens waar je auto's op kan zetten.

 

tip: gaan ze jou inhalen rij dan iets over de streep niet te veel.

ga je hun inhalen (reisbus dat ga je niet lukken want die rijden aardig door) ga dan iets meer naar links rijden is de zuigende kracht ook veel minder.

verder kogeldruk minimaal tussen de 62kg en 75kg met fietsen achterop ga dan rond de 70kg zitten dan heb jeook niet zo last van slingeren.

en leg de zwaren spullen zo veel mogelijk laag in de caravan en is de caravan te zwaar na jou zin doedan wat spullen in de auto.

 

ik hoop dat je genoeg info hebt en alvast een hele fijne vakantie toegewenst en een goeden reis.

gr dennis

Link naar reactie
Delen op andere sites

zelf vind ik het altijd ook prettiger dat het trekkende voertuig zwaarder is dan de caravan/aanhanger. Mijn mening hoor.

 

PS er was vorig jaar ofzo een uitzending op weg misbruikers ofzo. Had iemand teveel gewicht op de aanhanger. Kreeg ie een boete. Toen kwam die gast er achter dat de auto ook aangeladen mocht worden. Dus als ie meteen een aantal van die stoepbandjes in de auto had gedaan was er niks aan de hand geweest ivm overgewicht.

 

Oftewel let ook op je max trek gewicht, kunnen flink in de papieren lopen die boetes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je er maar voor zorgt, dat je toch wel ruim 70kg op de kogel hebt komt het wel goed.

En het meeste gewicht heb ik altijd links zitten, omdat de wegen altijd aflopen naar de rechter kant(deed dit ook met de paarden trailer)

Nu zit er bij mij niet zoveel gewichts verschil tussen, ongeveer 50kg tussen links en rechts.

Voor dat wij op pad gaan weeg ik beide kanten even.

Ik rijd zelf met een knaus 500 fu sudwind nieuw model, deze weegt ook totaal 1500kg toppie.

 

Waar je wel even op moet letten, zijn de vrachtwagens met nieuwe auto's erop, deze geven een Rare turbulentie.

 

Kijk anders hier even.

http://www.caravantrekker.nl/

 

Succes en een fijne vakantie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let op in Duitsland, daar mag je maar 80 als je niet zo'n mooie sticker hebt achter op je caravan hebt. Doorgaans kun je redelijk veilig 10km/h daarboven zitten. Let bij inhaalverboden goed op als je toch een poging waagt. Bij mij is het tot nu toe altijd goed gegaan :mrgreen: maar de bekeuring is toch ter hoogte van een leuk diner!

Als je niet harder gaat dan 90 kun je beter in je 5 blijven rijden. De koeling is nl. niet voldoende als het toerental te laag is. Ga je 100 of 110 is in de 6 goed mogelijk op redelijk vlakke wegen. Ik schakel doorgaans terug als de snelheid terugloopt. 1 versnelling terug betekend meestal dat je het tempo dan goed kunt vasthouden.

Inderdaad goed opletten bij hoge voertuigen, die zuigen aardig. Geldt ook voor grote bestelbussen!! Zoals grote Crafters of Sprinters!

Kogeldruk is erg belangrijk voor de stabiliteit maar zorg dat er ook wat massa in de kofferbak ligt. En zoals al eerder aangehaald de zware dingen bij voorkeur laag en bij de as in de caravan.

En dan gewoon relaxed rijden! Als je de zaak goed beladen hebt en je doet geen gekke dingen is er niets aan de hand. Je zult ontdekken dat het lekker ontspannen rijdt bij het wat lagere tempo. Gewoon genieten! Je hebt ook tijd zat om onderweg links en rechts wat te zien (als je niet 'snachts rijdt :mrgreen: )Je bestemming bereik je overigens makkelijk binnen een dag. Dat mag geen probleem zijn.

Veel plezier 8-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even toevoeging qua overnachtingen, doe dit op een camping! let op bij parkeerplaatsen richting het zuiden van frankrijk, Lyon, Dyon, Marseille.

Het komt hier geregeld voor dat er gas naar binnen wordt gespoten en vervolgens ben je alles kwijt.

Mij zwager was vorig jaar de pineut vlak bij perpignan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Las net in een ander topic dat je naar Neuenburg/Rhein gaat. Ik denk dat je dan over de 3 gaat en dan moet je bij Limburg/Lahn even opletten. Er is daar een vrij steile afdaling en daar gelden een inhaalverbod en flinke snelheidsbeperkingen. Hou je daar wel aan, want ze staan daar heel vaak op te controleren en het is inderdaad een lastig stuk. Er zitten daar trouwens nog een paar langere afdalingen en een caravan heeft de vervelende neiging juist in afdalingen te willen gaan slingeren.

Verder is het goed te doen, als je de regio Frankfurt eenmaal voorbij bent is de route zo vlak als een biljarttafel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik schakel met een automaat altijd zo dat het toerental boven de 2000rpm blijft. Dus niet in zn 6 gaan kachelen met 80.. gewoon terug naar 5 of 4 als het toerental maar boven de 2000rpm blijft ivm koeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zat zelf te denken met de handbediening weg te rijden en dan verder in de d stand door te rijden.

 

Het gaat met name mij om het wegrijden ,vanwege het snelle doorschakelen,ligt de motor onderin te snorkelen,vandaar de info over andere gebruikers en hun ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ik mijn pa ook gezegd, dat hij beter tiptronic kan rijden dan de dsg, heeft beide geprobeerd en de tiptr is hem veel beter bevallen. De dsg wil te laag in toeren.

 

We rijden btw idd via de 3, weet dat er een klim en afdaling is... Thanks voor de tip... Zal iets voor mij zijn om dure boetes binnen te halen op vakantie..

 

Als de caravan begint te slingeren tijdens een afdaling, gewoon remmen neem ik aan? Gas geven maakt wel heel spannend lijkt mij :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de 3B tdi's kon je volgens mij als optie een dubbele koelvin kiezen. ik heb er i.i.g. een en dat is ideaal met caravan of karretje met 3ton grind hehehe (was trouwens blij dat oranje speelde, minder politie op de weg)

 

 

Men zegt, en heeft mij met me aanhanger rijbewijs halen verteld dat als je aanhanger/caravan gaat slingeren waneer ie recht achter de auto is even goed te remmen.

 

juist gas geven! Dan trek je de boel weer recht...

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden