Ga naar inhoud
  • 0

Stotterend lopen


bruens

Vraag

Beste Leden,

Ben in het bezit van een VW Passat variant (3b5) 2.3 VR5 automaat.

 

Sinds enige tijd loopt de motor stationair onregelmatig (niet altijd maar wel vaak)

 

Als ik plus minus 100 km rijd houd hij soms in.

 

Bij plotseling gas geven houdt hij even in.

 

De gebruiksmeter daalt dan.

 

Soms start hij met een koude motor erg slecht, net als hij op 3of 4 poten loopt.

 

Er is een nieuwe temperatuurmeter ingezet, maar geen verbetering.

 

Mijn gevoel is dat de motor misschien te weing benzine krijgt?

 

Is dit mogelijk?

 

Groet,

 

George Bruens

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
Met vag-com, engine --> measure block --> group 60(?). Daar moet adp. ok staan. Resetten door op switch to basic settings klikken. Alleen bij motor uit doen. Je zou de klep idd moeten horen tikken. Keer of 2-3.

 

Reinigen wil nog wel ns mislukken. Simpelweg omdat het niet gedaan wordt. Kijk daar goed heen.

 

Als julie er niet uitkomt zou ik een eigen topic openen of zoeken naar jullie type motor. Anders gaat dit zo verwarring scheppen.

 

 

bij een 1.6 kan het ook 090 of 096 of 098 zijn ipv 060. Tevens moet je eerst in Engine naar 10 Adaption, 00 Save en dan naar basic settings en die 060 etc proberen. als je ADP OK zit, contactsleutel eruit en 10 sec wachten

 

Koppeling veroorzaakt het ploffen iig niet. Eerder de LMM of een bobine.

 

 

Matthijs: Als ik dat stukje in "V5 handboek 23_v5_agz_eng" over de LMM goed lees, kun je ERGO: die LuchtMAssaMeter uitsluiten door die stekker los te maken en te zien of het probleem nog bestaat (?)

I.v.m. dat stukje :

In the event of failure of the air mass meter,

the engine management system computes a

substitute value.

............( zou het verstandig zijn om die hele uitleg over de LMM als nieuw topic neer te zetten ? Omdat er zoveel wordt verwezen naar de LMM i.v.m. de 'gerritspeek uitleg' : die het loshalen van de stekker overigens niet voorsteld. Kan /og mag dit dan niet? >> ik heb het wel gedaan bij aanvang van mijn stotterproblemen, maar zorgde voor geen verschil in behaviour van de motor, dus had ik die toen al uitgesloten.......OF WAS DIT een te voorbarige conclusie? en zo ja waarom dan? )

m.v.g.

Erwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vanmorgen bij een Vw dealer geweest, voor een diagnose.

Ze hebben niets kunnen vinden.

Hij gaf dus geen storing.

Maar de monteur zie wel dat hij onregelmatig liep, daarvoor kwam ik ook.

Advies, gooi er een blikje system cleaner in ( gedaan).

Misschien zijn het de injectoren wel werd er geopperd.

En zet maar neer à 100,00 € uur , dan vinden we het wel.

Ik wacht eerst maar de Cleaner af.

george Bruens

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Busje cleaner, andere benzine zijn allemaal wel aardige 'probeersels' maar is mijns inziens niet : de oorzaak opzoeken en wegnemen.

 

Daarmee maak je bijv. niet de opgbouwde vervuiling in alle carteontluchtingspagettislangetjes en aanverwante slangetjes die naar sensoren gaan schoon.

Jouw wagen is net zo oud als die van mij, dus die dunne rubberen slangetjes zijn allemaal aan vervanging, maar zeker aan schoonmaken toe.

Ik heb er OF overheen gelezen OF het is niet gebeurd.

Maar ik heb 'ongeveer dezelfde problemen'de laatste 4500 km en ben nu dus die 'verteerde slangetjes' aan het schoonmaken.

Ik ben van plan om ze allemaal te vervangen incl. de vacuumslangetjes, want die zullen ook wel verteerd zijn.

gelukkig heb ik vandaag of morgen 'eindelijk'm'n bestelde deutsche WErkStaTThanDbuCH, dan weet ik precies waar die rommel allemaal zit.

 

p.s. kijk jij eens naar die plastic UFO tussen je carterontluchtingsslang en je luchtinlaat(grote) slang die wring je er met een schroevendraaier zo tussenuit.

Daaraan vast zit een 7 mm katoenomhuld rubber slangetje van uitw 7 mm inw 2 à 3 mm ( kan ik niet meten want is bij mij verteer door de oliedampen).

 

Mijns inziens is dat bij jouw ook allemaal vervuild van binnen. Die staan ook in verbinding met je sensoren en meetapp. Met andere woorden als dat vuil /erstopt zit is of verteerd en lucht lekt ( vacuum) kan er ook lang gezocht worden ....

 

Wat denk je ervan ?

 

gr . Erwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vervolg Stotterend lopen.

 

Donderdag bij Vw dealer in Dordrecht geweest.

De motor is uitgelezen, maar ze konden niets vinden.

Daar ik toch met een slecht lopende motor aankwam.

De auto werd gelijk aan de kast gezet, zonder ermee te gaan rijden.

Nadat de monteur ging proefrijden,

kreeg als antwoord , de motor loopt prima, geeft geen storing.

Dat klopt na resetten loopt hij altijd even een tijdje goed.

Zo krijg je dus nooit een goed beeld van een auto.

Verder zei men ,maak maar een afspraak dan vinden we het wel.

Alternatief was een busje cleaner bij de benzine.

Heb ik gedaan.

Loopt steeds slechter.

Maandag komter een nieuw benzine filter in.

Kijken wat dat voor resultaat geeft.

Wordt vervolgt.

George B

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Vervolg Stotterend lopen.

 

Donderdag bij Vw dealer in Dordrecht geweest.

De motor is uitgelezen, maar ze konden niets vinden.

Daar ik toch met een slecht lopende motor aankwam.

De auto werd gelijk aan de kast gezet, zonder ermee te gaan rijden.

Nadat de monteur ging proefrijden,

kreeg als antwoord , de motor loopt prima, geeft geen storing.

Dat klopt na resetten loopt hij altijd even een tijdje goed.

Zo krijg je dus nooit een goed beeld van een auto.

Verder zei men ,maak maar een afspraak dan vinden we het wel.

Alternatief was een busje cleaner bij de benzine.

Heb ik gedaan.

Loopt steeds slechter.

Maandag komter een nieuw benzine filter in.

Kijken wat dat voor resultaat geeft.

Wordt vervolgt.

George B

 

 

Benzinefilter en luchtfilter wisselen is altijd het eerste wat gedaan wordt.......

Vraag dan of ze de dopjes van het nieuwe benzinefilter op de oude zetten ( dun kun je op een later tijdstip eens kijken hoe vuil die was, door eerst een beetje met de pijlrichting MEE en daarnea de grotere hoeveelheid TEGEn de pijlrichting in in en schoon glazen potje te mieteren).

succes,

Erwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

....................dus:

 

te vervuild, verstopt benzinefilter de oorzaak? of het gasklephuis in basisstand?

 

of heb je dat tegelijk gedaan .....jammer voor mij dat. i.v.m. gelijkONwaardige problemen,

gr. Erwin

 

ps. gasklephuis/ basisstand heb ik ( nog) niet gedaan, maar na m'n grote beurt nog te weinig km ers gemaakt om uitsluitsel te hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bij mij benzinefilter vervangen en de gasklephuis opnieuw ge reset en iemand hier zei nog ff naar engine -> adaption daarna 00 save ook gedaan dus. vandaag nog geen problemen gehad hoop dat het ook zo blijft :D

 

je moet eerst die adaption 00 save doen, DAN het gasklephuis in zn basisstand zetten..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oké Bruens,

 

Lees mijn Topic: "2.3L V5 AGZ stottert NIET MEER oké followup 2010-08-17_20:09 "

 

had gelijk(on)waardige problems>

 

relatief eenvoudig te tackelen:

 

Conclusie:

0) Uitgelezen bij collega clublid met VAG-Com...........> Daardoor veel oorzaken uit kunnen sluiten.

1) Benzinefilter knettervuil ......................................> Benzine filter vernieuwd.

2) Gasklep met m'n nieuw verworven Vag.... proggie > in basisstand gezet.

3) Motorolie ( was 60.000 km oud) ...........................> na nokkenasruimte schoongemaakt> geflushed en nieuwe Oliefilter en Olie gewisseld.

 

Weet je nou of dat benzinefilter erg vuil was...?

Is het probleem bij jou nu ook verdwenen?

en ( voorlopige) conclusie?

gr. Erwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Vervolg stotteren.

 

Maandag 16 -9 bij de garage een nieuwe benzine filter geplaatst.

Bij de oude kwam de drab eruit.

Loopt iets beter. Meer toeren bij stationair lopen.

 

Wat betreft de gasklep, is dat moeilijk om deze in de basisstand te zetten?

 

George

Eerst de gasklep schoonmaken ( ook de achterkant) met doeken en evt (was)benzine. Overigens maak dan ook meteen ( Héél ) voorzichtig die luchttempsensor Stuurboord ( vooraan) je lucht inlaatkanaal schoon ( "aaien" - niet wrijven).....( draai je met één bout eruit ( kan je aan de stekker laten zitten) en wrik je hem voorzichtig eruit ( pas op: is fragiel).

 

Ligt eraan of je de software V.G-..M hebt. Dan druk je de stekker in de usb vd laptop zet het sleutelcontact aan ( niet starten) en leest eerst de evt. fouten af, slaat ze op in een mappie ( om hier te tonen) en dan

 

Stekker in de comp. uitlees aansluiting. Sotware starten en sleutel in contactslot ( contact aan ; niet starten):

 

dan: Vdub z'n vereenvoudigd lijstje:

 

01 Engine

10 Adaption

00 [save] (yes/ok/sure oid)

 

01 Engine

04 Basic Settings

Block 060 [Go] wachten tot ADP run in ADP OK veranderd (je zou gasklephuis kunnen horen)

[Go Back]

 

contactsleutel eruit, 10sec wachten en dan motor starten

 

 

succes,

Erwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vervolg slecht lopen

 

Weer naar een Vw dealer geweest.

Hebben alles nagekeken.

Bobine goed

Meetwaardeblokken uitgelezen

Compressie goed, tussen 10.3 en 11.10

Connector gereinigd

Ze hebben niets kunnen vinden

Advies was

Ontsteking transformator en regelapp. vermogenseindtrap te vervangen.

 

Thuisgekomen liep hij nog rotter als nooit te voren.

 

Vrijdag naar een Bosch specialist geweest.

Hier stond eenzelfde auto met dezelfde klacht.

 

Advies was

 

Zet er maar een nieuwe distributieketting + spanners op en het euvel is verholpen.

 

Wie herkent dit?

 

George

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

zo maar wat schreeuwen kunnen we allemaal...............

 

zet voor ons even alles in één reply op een rijtje,

Dat is makkelijk voor jezelf EN

dan hoeft 'men' niet meer het hele topic na te pluizen, wat WEl en wat nog NIET is gedaan.

 

en "HOEVEEL kilometer heb je gereden NADAt het benzinefilter is vernieuwd?

Kijk er is een ENORM verschil met "injector"-cleaner( <

 

zoiets is ook handig:

Ik heb een: 2.3L V5 Variant 110kW/150 Pk type: 3b5 Motor: AGZ bj. Jan.2000 kmstand: 95.360

We wachten even ,

succes

Erwin

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bij mij benzinefilter vervangen en de gasklephuis opnieuw ge reset en iemand hier zei nog ff naar engine -> adaption daarna 00 save ook gedaan dus. vandaag nog geen problemen gehad hoop dat het ook zo blijft :D

mijn passie doet toch weer raar :( inhouden en ploffen wil binnenkort lmm ff testen met vag com zodra k erachter kom hoe t moet :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ Bruens

Heb sinds kort gelijke klachten.

Hoe zijn die van jou uiteindelijk opgelost?

Graag tips, zodat ik ook verder kan met oplossen van het probleem.

Alvast bedankt voor je reactie.

Grtz, NoppieV5

 

P.S.

Ik heb mijn eigen topic gemaakt, om wat meer overzicht te hebben.

Zie verder: viewtopic.php?f=183&t=41392

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Deze zomer weer veel last gehad van onregelmatig lopen van de motor dus weer aan het zoeken geweest.

 

Twee dingen gedaan.

  • 10 x gaspedaal ingeduwd en los laten schieten ( las ik ergens op internet ).
    Gasklep afgesteld met vagcom ( 098 )

 

Starten is nu lijkt het opgelost.

Bij buitentemp van 25 of meer starte hij erg slecht en nu geen centje pijn meer. Loopt heel regelmatig stationair.

 

Blij mens so far :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Twee dingen gedaan.

  • 10 x gaspedaal ingeduwd en los laten schieten ( las ik ergens op internet ).
    Gasklep afgesteld met vagcom ( 098 )

 

Da's mooi dat het opgelost is. Maar komt dat nu door het laten losschieten van het gaspedaal of de afstelling van de gasklep?

Heb je gecheckt wat iedere handeling apart voor effect had?

 

Met het gaspedaal kan ik maar twee gevolgen bedenken:

1. Door het helemaal indrukken maak je de kabel meer gangbaar (remedie: misschien eens opnieuw helemaal smeren?)

2. Door het losschieten valt de gasklep beter op zijn plek terug (remedie: gasklep en -huis reinigen, zodat de klep weer goed aansluit op de bedding).

Beide klussen zijn eenvoudig uit te voeren, zonder nieuwe instellingen.

Zie ik iets over het hoofd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Denk niet dat je iets over het hoofd zie en was er ook erg sceptisch over maar omdat het niks koste toch maar geprobeerd.

Moet wel eerlijk zijn dat ik het tegelijkertijd gedaan heb dus niet 100% zeker dat het aan het gaspedaal lag.

 

Maar ......

 

Het was een langlopend probleem ( 7 jaar ? ) en zelfs de dealer kreeg het niet weg ( adviseerde me dan dus ook een bepaalde benzinesoort ).

 

Gasklep was verschillende malen al schoongemaakt én gekalibreerd ( ook door de dealer ) maar telkens zonder resultaat.

Heb me op het internet rot gezocht toen ik op een Amerikaans Audi forum deze tip tegen kwam. Was als ik me het goed herinner iemand uit een garage maar ben de link kwijt.

 

Het heeft inderdaad dan iets met óf de kabel óf het gasklepmechanisme te maken denk ik .....

Verder kan ik alleen maar fantaseren.

 

Mijn probleem was slecht starten én zeer onregelmatig stationair lopen ( afslaan ).

 

Kan mijn eigen draadje niet meer vinden hierover en per ongeluk aan dit draadje gehangen ( dit draadje staat ook bij mijn "bekijk je eigen berichten" wat niet klopt lijkt mij ..... maar dat is of topic ).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
.....Heb me op het internet rot gezocht toen ik op een Amerikaans Audi forum deze tip tegen kwam. Was als ik me het goed herinner iemand uit een garage maar ben de link kwijt......

Oke, het is een goede tip om zo af en toe op deze wijze je gaspedaal te beroeren.

Baat het niet, dan schaadt het niet.

Nog veel fijne kilometers gewenst.

Grtz, Noppie

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden