frenske1973 Geplaatst 2 juli, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 2 juli, 2010 Domme vraag misschien... maar welke fan is van de airco? Eentje ( links ) is zo te zien een visco-fan die aangedreven wordt door de motor. Neem aan dat deze voor de motorkoeling is? De andere ( rechts ) is een electrische. Deze draait echter niet als ik de airco inschakel. Heb echter geen problemen met de airco. Hij koelt prima met deze temperaturen. 1.9 Tdi 130pk Aut bwj 2002 Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 ATS Geplaatst 2 juli, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 2 juli, 2010 de electrische, volgens mij, en correct me if i'am wrong, wordt de fan gestuurd door een temp en druk sensor. maar als je zeker wil zijn kan je een mede forum lid (theo stek) vragen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Jasper Geplaatst 2 juli, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 2 juli, 2010 Inderdaad, ene visco fan is van de motorkoeling. Andere is van de airco, hoort wel te draaien bij ingeschakelde airco. Fan kan kapot zijn, of aansturing ervan. Links van het kapje van het stuurbekrachtigingsreservoir zit de stekker ervan. (Je ziet opzich dan ook de draad naar de fan lopen.) Kunt die stekker eraf halen en spanning meten met multimeter, weet je of het de aansturing is of de fan zelf. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Gast TheoStek Geplaatst 2 juli, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 2 juli, 2010 Domme vraag misschien... maar welke fan is van de airco?Eentje ( links ) is zo te zien een visco-fan die aangedreven wordt door de motor. Neem aan dat deze voor de motorkoeling is? De andere ( rechts ) is een electrische. Deze draait echter niet als ik de airco inschakel. Heb echter geen problemen met de airco. Hij koelt prima met deze temperaturen. 1.9 Tdi 130pk Aut bwj 2002 Domme vragen bestaan niet, als je het niet weet, je ziet vanuit de bestuurders zijde. De condensorventilator (rechts) moet draaien en wordt aangestuurd bij een druk van 1,6 bar, zeker bij deze temperaturen!! de electrische, volgens mij, en correct me if i'am wrong, wordt de fan gestuurd door een temp en druk sensor. maar als je zeker wil zijn kan je een mede forum lid (theo stek) vragen. Klopt ATS de ventilator wordt aangestuurd door de HD schakelaar, het systeem kan niet fatsoenlijk werken als de bewuste ventilator niet draait. Zoals Jasper al vermelde Inderdaad, ene visco fan is van de motorkoeling. Andere is van de airco, hoort wel te draaien bij ingeschakelde airco. Fan kan kapot zijn, of aansturing ervan.Links van het kapje van het stuurbekrachtigingsreservoir zit de stekker ervan. (Je ziet opzich dan ook de draad naar de fan lopen.) Kunt die stekker eraf halen en spanning meten met multimeter, weet je of het de aansturing is of de fan zelf. Wil toch nog ff duidelijk vermelden, als de fan (ventilator niet aanslaat) de druk in het systeem te hoog wordt, de HD schakelaar kan defect zijn waardoor het systeem niet wordt uit geschakeld !! Gebruik de airco niet meer, ofwel je krijgt een F16 geluid na verloop van tijd, of de prijs van een Stelth bommen werper Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 frenske1973 Geplaatst 2 juli, 2010 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 2 juli, 2010 Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Zal vanavond of morgenvroeg even meten/zekeringen controleren of de ventilator de geest heeft gegeven. Ben blij dat ik de vraag gesteld heb, want hij hoort dus wel te draaien! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Jasper Geplaatst 2 juli, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 2 juli, 2010 zo zie je maar, er bestaan geen domme vragen Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 frenske1973 Geplaatst 2 juli, 2010 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 2 juli, 2010 Vanavond eea doorgemeten. Op de stekker ( dikke met bruine en rode draad onder de deksel van het reservoir vd stuurbekrachtiging ) meet ik 12v bij inschakelen van de airco, en als ik de airco op econ zet, valt de spanning na een paar seconden weg. Zekering 25 is ook in orde. Dus ga er vanuit dat de aansturing in orde zou moeten zijn. Heb voor de zekerheid nog even rechtstreeks 12v op de stekker naar de ventilator toe, gezet. Echter draaide deze niet. Juiste conclusie dat de ventilator overleden is, of zie ik nog iets over het hoofd? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Gast TheoStek Geplaatst 3 juli, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 3 juli, 2010 Aansturing klopt, rechtstreeks 12 v en niet draaien ventilator naar de vaantjes. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 frenske1973 Geplaatst 3 juli, 2010 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 3 juli, 2010 Bedankt voor de bevestiging Theo! Dan maar een nieuwe ventilator bestellen, en volgende week vervangen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Jasper Geplaatst 3 juli, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 3 juli, 2010 Inderdaad, had ik ook, 12V op de stekker, maar rechtstreeks 12V op de fan, draaide de fan niet meer. Ik heb toen voor een imitatie gekozen, origineel VW is iets van 240 euro ex btw, imitatie was 110 euro ex. Let ook op de stekker, er zijn er met 2 en 3 pinnen, dus even de juiste bestellen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 frenske1973 Geplaatst 3 juli, 2010 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 3 juli, 2010 Let ook op de stekker, er zijn er met 2 en 3 pinnen, dus even de juiste bestellen. Denk dat ik ook gewoon imitatie bestel. Stekker is ovaal met 2 pinnen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 frenske1973 Geplaatst 3 juli, 2010 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 3 juli, 2010 Bij Winparts geven ze 2 types aan: eentje met 3 en 2 pinnen inderdaad. Maar bij versie met 2 pinnen geeft hij aan dat de stekker rond is. Bij mij is die echter ovaal. Hij geeft VW - 8D0959455D als VW onderdeelnummer aan. Neem aan dat die niet de juiste is? Of moet ik gewoon de stekker omsolderen? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Gast TheoStek Geplaatst 3 juli, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 3 juli, 2010 Bij imi kun je de stekker om pluggen, is al ééns verschenen en verklaard hier op het forum. Je moet een 300 watt ventilator hebben..8D0959455C, er wordt vaak vermeld R of C , R staat voor Radiator fan en de C voor Condensor fan. Toepassing: Passat, Audi A4/A6/A8 OEM nr: 8D0959455C / 4B0959455 / 7M0959455G. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 frenske1973 Geplaatst 3 juli, 2010 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 3 juli, 2010 Bedankt Theo! Denk dat ik de kabel bovenaan bij de oude fan doorknip en dan de nieuwe daar vastsoldeer. Dan hoef ik de hele kabel niet onderlangs los te frotten.. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 W E Geplaatst 3 juli, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 3 juli, 2010 Ik heb hetzelfde gehad met mijn 3BG, nieuwe ventilator erin gezet en toen draaide die weer vrolijk mee zodra ik de airco gebruik. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 unknown32 Geplaatst 3 juli, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 3 juli, 2010 Domme vraag misschien... maar welke fan is van de airco?Eentje ( links ) is zo te zien een visco-fan die aangedreven wordt door de motor. Neem aan dat deze voor de motorkoeling is? De andere ( rechts ) is een electrische. Deze draait echter niet als ik de airco inschakel. Heb echter geen problemen met de airco. Hij koelt prima met deze temperaturen. 1.9 Tdi 130pk Aut bwj 2002 Domme vragen bestaan niet, als je het niet weet, je ziet vanuit de bestuurders zijde. De condensorventilator (rechts) moet draaien en wordt aangestuurd bij een druk van 1,6 bar, zeker bij deze temperaturen!! de electrische, volgens mij, en correct me if i'am wrong, wordt de fan gestuurd door een temp en druk sensor. maar als je zeker wil zijn kan je een mede forum lid (theo stek) vragen. Klopt ATS de ventilator wordt aangestuurd door de HD schakelaar, het systeem kan niet fatsoenlijk werken als de bewuste ventilator niet draait. Zoals Jasper al vermelde Inderdaad, ene visco fan is van de motorkoeling. Andere is van de airco, hoort wel te draaien bij ingeschakelde airco. Fan kan kapot zijn, of aansturing ervan.Links van het kapje van het stuurbekrachtigingsreservoir zit de stekker ervan. (Je ziet opzich dan ook de draad naar de fan lopen.) Kunt die stekker eraf halen en spanning meten met multimeter, weet je of het de aansturing is of de fan zelf. Wil toch nog ff duidelijk vermelden, als de fan (ventilator niet aanslaat) de druk in het systeem te hoog wordt, de HD schakelaar kan defect zijn waardoor het systeem niet wordt uit geschakeld !! Gebruik de airco niet meer, ofwel je krijgt een F16 geluid na verloop van tijd, of de prijs van een Stelth bommen werper Ik heb dus last van dat F16 geluid... Een dezer dagen spring ik bij de dealer binnen... Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 frenske1973 Geplaatst 6 juli, 2010 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 6 juli, 2010 Zo! Nieuwe fan zit erin! Was even wat gefriemel, aangezien ik de front niet in service-stand had gezet.. Kon allemaal maar net! Kabels bovenaan de oude fan doorgeknipt, en aan de nieuwe gesoldeerd. Alles werkt weer zoals het hoort! De oude nog ff een tik met de hamer gegeven en daarna 12v op gezet.. En raad eens.. Die draaide weer Toch maar geen risico genomen en de nieuwe erin gezet. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 frenske1973 Geplaatst 6 juli, 2010 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 6 juli, 2010 Edit: Auto gaat volgende week naar de aircospecialist om toch even het systeem te laten controleren/vullen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Jee13 Geplaatst 6 juli, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 6 juli, 2010 mijn fan is ook deaud misschien ook eerst maar eens een tik geven ? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 frenske1973 Geplaatst 6 juli, 2010 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 6 juli, 2010 mijn fan is ook deaud misschien ook eerst maar eens een tik geven ? Zou het zeker ff proberen. Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Jee13 Geplaatst 6 juli, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 6 juli, 2010 potver net ff tik tegen gegeven met hamer op as van fan hij doet het weer ! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 frenske1973 Geplaatst 6 juli, 2010 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 6 juli, 2010 Kiek! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 3V Geplaatst 6 juli, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 6 juli, 2010 Echt een hightech auto, zo nen Passat Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Gast TheoStek Geplaatst 7 juli, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 7 juli, 2010 Kun je ook een tik geven met de hamer op het raam als deze open en dicht gaat ? Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 Jee13 Geplaatst 7 juli, 2010 Rapporteer Share Geplaatst 7 juli, 2010 Kun je ook een tik geven met de hamer op het raam als deze open en dicht gaat ? Ja hoor, open wel dicht gaat wat lastig Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
0 frenske1973 Geplaatst 23 juli, 2010 Auteur Rapporteer Share Geplaatst 23 juli, 2010 Airco is vorige week afgevuld en gecontroleerd. Kon geloof ik 95gr koelmiddel bij. Viel allemaal wel mee dus! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Vraag
frenske1973
Domme vraag misschien... maar welke fan is van de airco?
Eentje ( links ) is zo te zien een visco-fan die aangedreven wordt door de motor. Neem aan dat deze voor de motorkoeling is?
De andere ( rechts ) is een electrische. Deze draait echter niet als ik de airco inschakel.
Heb echter geen problemen met de airco. Hij koelt prima met deze temperaturen.
1.9 Tdi 130pk Aut bwj 2002
Link naar reactie
Delen op andere sites
28 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten