Ga naar inhoud
  • 0

Nieuwe aircofan doet het niet? OPGELOST


MHA

Vraag

Bij het vullen van de airco bleek dat de aircofan het niet deed, een nieuwe geplaatst maar die doet het niet. Getest met 12 volt hij doet het wel. De oude fan was doorgebrand er zal wel een zekering of relais kapot zijn. Ik heb al gekeken in de documentatie maar ik zie wel steeds coolant relais maar geen aircofan relais. De airco zelf slaat wel aan maar bouwt een hoge druk op omdat de fan het niet doet.

 

Wie weet welke zekering of relais de aircofan aanstuurt, en waar zit deze zekering/relais?

 

mvg

Marcel

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Het betreft een 1.9 tdi pd motorcode avb.

 

Hogedrukschakelaar gaan we nakijken, wordt helaas pas donderdag dan heeft mijn collega weer tijd om te kijken.

 

Klopt het dat er in vagcom geen foutcodes zijn voor dit probleem?

 

mvg

Marcel

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek
De airco zelf slaat wel aan maar bouwt een hoge druk op omdat de fan het niet doet

 

Ik was vergeten te vragen bij bovenstaande: slaat de compressor dan af?

 

Als mijn gegevens juist zijn is het relais 214/373 (links boven op de relaisplaat) bevindt zich in de auto in/onder/naast het dashboard.

De zekering 40 amp, als het goed is ligt die naast de accu (gisteren nog vervangen).

 

In alle mogelijke opzichten kun je ook de voorschakelweerstand kontroleren of die niet kapot is, deze vind je terug links onder de chassisbalk. Ik weet niet zeker of het daar aan ligt, omdat de fan dan zou moeten draaien op de hoogste snelheid en gaat niet via de voorschakelweerstand.

Als je de voorschakelweerstand moet demonteren/vernieuwen ! moet de neus naar voren gehaald worden.

 

Als er een te lage of hoge druk storing in het systeem voorkomt zou Vag-com dit moeten aangeven?

Te lage druk foutcode: 00792 = (F129) (lagedrukschakelaar)

Te hoge druk foutcode: 00819 = (G65 ) (hogedrukschakelaar

 

suc6

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo Theo,

Met de oude vulling van 750 gr sloeg de compressor niet af, maar ik gebruikte de airco onder het rijden dus hij werd toch gekoeld door de rijwind ipv de fan. Met de nieuwe vulling begon die na een minuut te "gieren" alsof de riem slipte hopelijk is de pomp nog heel.

 

De airco gaf geen fout 00792 of 00819 .

 

Donderdag gaan we eea bekijken.

 

Bedankt voor de info.

 

Marcel

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo Theo,

Ik heb gekeken bij de accu maar heb geen zekering gezien, of zit deze er soms onder? Als je voor de auto staat helemaal rechts(bestuurderskant) zit wel een zwarte box maar daar zitten geen zekeringen in zal wel de ecu zijn.

 

EDIT: wat verder gekeken op het www en de zekering zit bij de passat achter de lichtschakelaar gaan we daar maar eens verder zoeken

 

mvg

Marcel

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben wel benieuwd waar die 40a zekering zit.

Ook hier passat 3bg 130 pk tdi bj 2002 waarvan de airco niet werkt. Tijdje terug is de magneetkoppeling vervangen en toen werkte die weer goed. Poosje later ging de airco uit als de auto stationair draaide. Dat komt door een kapotte drukschakelaar maar had geen zin om daar weer 150 euro voor te betalen.

Onder het rijden werkte die prima dus was ik tevreden mee.

Maar nu schakelt de airco weer helemaal niet aan.

Zou de magneetkoppeling weer kapot zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

EDIT: wat verder gekeken op het www en de zekering zit bij de passat achter de lichtschakelaar gaan we daar maar eens verder zoeken

 

mvg

Marcel

 

Het is niet verstandig om de airco op die manier te gebruiken als de drukschakelaar defect is, het is een beveiliging voor de compressor ! zodat die niet kapot draait.

De drukschakelaar is denk ik ook niet kapot, omdat de airco onder het rijden wel functioneert en bij stationair draaien slaat de compressor uit.! In beide gevallen doet de drukschakelaar zijn werk.

Op het moment dat de airco uitslaat, is de druk te hoog geworden van het systeem en komt de beveiliging in werking, 1 reden (zijn er meer) waardoor de druk op loopt van het systeem is dat de condensorventilator niet draait.

 

De besparing van 150 euro, kan je zelfs nog op hogere kosten gaan brengen in het ergste geval.

 

Maar nu schakelt de airco weer helemaal niet aan.

Zou de magneetkoppeling weer kapot zijn?

 

Dat is moeilijk te beantwoorden, omdat er (meer) informatie ontbreekt.

 

Wanneer werkte de airco voor het laatst ? of gemerkt dat die niet functioneerde..

 

Het meest voor de hand liggende nu op dit moment is de buitentemperatuur, lager dan +5 °C werkt de airco niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden