Ga naar inhoud

  • 0

distririem vervangen


silvergreylowe

Vraag

  • Antwoorden 60
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

Alles is te doen,maar of je dat wilt is een 2e.

Je hele voor front moet gedemonteerd worden,incl radiator ,bumperbalk e.d. alles wat voor distributie zit(leuk he,blok in de lengterichting)

Mijn buurman heeft ze multiriem van ze '99 TDI (3B) toendertijd zelf gewisseld,maar als je ziet wat ie daarvoor moest doen.

Ik begin er in ieder geval niet aan,maar die van mij is 7k km geleden gedaan,dus die hoeft voorlopig nog niet(hoe lang kan je eigenlijk met een distributieriem doen?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

silvergreylowe, ik zou het niet zelf doen.

Het is niet alleen heel veel werk maar als je ook maar 1 tandje ernaast zit is het metten duur (zoals Vdub ook al zei)

Daarbij... mocht er iets fout gaan bij de dealer dan is dat zijn probleem.

Gaat er iets fout als je het zelf doet dan is het meteen een groter probleem voor jou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@1john1

 

Het is meestal 90dkm(of heel soms 120dkm) of ivm uitdroging om de 6 jaar. Kijk dus even of ie bij 90dkm een riem heeft gehad, zoniet snel naar de garage want bij 121dkm kan het al mis zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De voorkant van de auto (lock carrier) moet in de servicestand worden gezet, radiator kan blijven zitten. Je hebt er volgens mij geen speciaal gereedschap voor nodig. Let wel goed op hoe de huidige riem is gemarkeerd, op top dead centre van cylinder 1 kan er een half tandje links/rechts verschil zitten, dat moet je wel weer terugkrijgen. Voor de rest is het niet zo ingewikkeld, ik heb het trouwens nog niet zelf gedaan maar als het zover is dan doe ik het zeker zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Moeten er nog zaken als koplampen gedemonteerd worden voordat het front in de servicestand kan ?

 

Ik heb gezocht, maar kan nog nergens een omschrijving vinden hoe je het front in de servicestand zet.

 

Ontopic vraagje:

 

Mijn D-riem zit er nu 70.000km op (=2e riem) en ziet er wel wat uitgedroogd uit, op de rug zie je streepjes (hele kleine barstjes) op de plek waar aan de andere kant de tand op de riem zit. Riem zit er nu 3 jaar op en is droog en op de juiste spanning. Laten zitten of toch maar vervangen ? Ik zou dan ook gelijk de waterpomp doen omdat die ook al 160.000km heeft gedraaid...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

LC in servicestand duurt ongeveer een uurtje, de bouten waarmee de LC vastzit hebben een Torx 45 kop. Je kunt deze het beste met een 3/8 T45 stift + verlengstuk + ratel losmaken. Met 2 bumperbouten ipv special VAG tool 3369 schuif je de LC naar voren, ik heb destijds ook 2 blokken hout gebruikt om terugschuiven van de LC te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb het onlangs laten doen. Bumper moet er af. koplampen niet maar knipperlichten wel. radiateur niet maar koelfan weer wel. precies weet ik het allemaal niet.

Wat ik wel weet is dat het mij incl. spanrollen, waterpomp (preventief) en nog een nieuw linker spatscherm (oude zat een gat in) +/- € 1000,- heeft gekost.

Het betreft een V6 TDI en die moeten om de 120.000 km.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Alles hangt hier af van wat je allemaal moet vervangen:

 

Loopt de waterpomp ook mee? Dan moet die ook vervangen worden. Ook wordt erg vaak uit voorzorg de spanrol van de multiriem en die riem zelf vervangen omdat deze vaak kapot gaat(natuurlijk iets nadat de distr. riem vervangen is..) Gemiddeld ben je bij een garage/dealer vanaf een euro of 850 kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb een paar prijzen opgevraagd voor het vervangen van de D-riem incl. spanrollen, waterpomp, en de overige riemen. (dacht dat dat alleen de multieriem was bij mij maar ze hadden het ook nog over de airco...)

 

Bij de dealer ben ik 550 euro kwijt, en bij mijn eigen garage (voormalige VAG (1e) monteur) ben ik 350 euro kwijt met gebruik van originele onderdelen. Lijkt me niet duur....

 

Gaat om een 74kW TDI.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Er zitten drie riemen op, bij die van mij dan '99 1.8T:

 

1 - krukas poelie naar airco (spanner dmv uitdraaien rol met een bepaald moment)

2 - krukas poelie naar dynamo/radiator fan/stuurbekrachtiging (automatische spanner)

3 - stuurbekrachtiging naar waterpomp (klein v-snaartje, ongespannen)

 

350 is een koopje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden