Ga naar inhoud

stinken naar uitlaatgas


goony

Aanbevolen berichten

Even een vraagje. Ik rijdt inmiddels in mijn derde passat TDI naar volle tevredenheid. Wat mij opvalt bij de Passat die ik nu rijdt is dat de uitlaatgassen enorm ruiken. Het is geen verbrande olie of iets anders. Gewoon een hele extreem sterke,scherpe penetrante luchtweg en ogen irreterende lucht. Het is niet de kat want die is vervangen en voor het vervangen deed ie het ook al. De auto rijdt verder prima. Wie heeft suggesties wat het zou kunnen zijn? Kan het bijvoorbeeld aan een niet goed werkende egr liggen dat de uitlaatgassen zo stinken?

Alvast bedankt voor jullie reacties. (Als de wind vanachter de auto komt krijg ik die vieze lucht zelfs in de binnnenzijde van de auto, bah)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien zit er een verstuiver los. Doe je motorkap eens open en start de motor eens. Als de diesel er uitspuit dan weet je het. Ik erken je probleem namelijk. Heb het een tijd geleden ook gehad met een dieselauto. Misschien dat dit ook het probleem bij jou auto is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verstuiver kan ook lek zijn. Is bij veel dieselauto's merkbaar door diesellucht in het interieur bij stationair draaiende motor bij stilstaand voertuig. Dieseldampen hopen zich op in het motorcompartiment en worden vervolgens door de aanjager opgezogen die deze (schadelijke!) dampen het interieur in slingerd. Wanneer de auto rijdt merk je het niet, door rijwind worden de dampen weggezogen onder de auto. Kan ook lekkend spruitstuk zijn, of andere gedeeltes waar uitlaatgassen doorkomen. Probeer eens verschil te merken door bij stlstaande auto de recirculatiestand van de aanjager te gebruiken, als het dan minder is zit er iets niet goed onder je motorkap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij wordt hier langs elkaar heen geschreven. Topic starter meldt dat hij UITLAATGAS ruikt en geen diesel.

Ik denk dat je het uitlaat traject even moet nakijken op lekkage. Indien hier een lek zit wordt het misschien door je luchtaanzuig naar binnen gezogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitlaat net nagelopen, ruik geen lekkage en zie geen lekkage. Ik vind die van mij trouwens wel heel erg stinken, veel penetranter dan die van mijn buurman (heeft ook awx motor).

Luchtaanzuig voor interieurblazers waar zit die?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het nog steeds niet waar het vandaan komt. Als ik de oliedop eraf haal terwijl de motor draait ruik ik natuurlijk ook uitlaatgas, maar dat ruikt naar normaal uitlaatgas zeg maar. Hoe zou het kunnen komen dat het gas uit de uitlaat zo extreem stinkt? Zou er ergens in het systeem smurrie aangekoekt kunnen zitten? EGR nagelopen, maar die is brandschoon. Ook nergens olielekkage ofzo. Het is echt een hele sterke lucht uit de uitlaat. Hij rookt niet (net als zijn baasje,hahaha)

Iemand nog een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Frans, het isniet de airco.

 

De stank komt uit de uitlaat en deels via mijn luchtroosters naarbinnen. Als ik de luchtcirculatie binnenin de auto houdt (kun je instellen op climatronic) an heb ik geen last van stank in de auto. Ik vermoed een van de volgende dingen:

-EGR defect

-ontzettend vies uitlaatspruitstuk

-carterventilatieslang

-of een combinatie hiervan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de volgende ontdekking gedaan. Vandaag was het prachtig weer dus de climatronic was druk aan het werk door koude lucht in de auto te blazen. Nu viel het mij op dat er niks geen stank door de luchtroosters kwam. Bij warme lucht dus wel. Ik vermoed dat het daar ergens zit. Koude lucht komt uit de airco en onder het voorruit vandaan. Waar wordt de warme lucht vandaan gehaald? Ik weet via de warmte van de motor, maar hoe gaat dat in zijn werk? Ik vermoed namelijk dat daar het stankprobleem vandaan komt? Iemand een idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De koude en warme lucht komt door dezelfde inlaat waar het wordt verwarmd door de kachelradiateur of het wordt gekoeld door de verdamper van de airco.

Wat hier aan de hand zou kunnen zijn is dat de verdamper die koud wordt en waarop de in de lucht aanwezige waterdamp neerslaat ook de stank laat neerslaan en deze dus wordt afgevoerd via je condensafvoer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Ik weet het niet meer. EGR is afgedopt nu. En stinken doet ie nog steeds in combinatie met een beetje onregelmatig lopen/licht inhouden bj 40 en 70 km/h.

Soms als ik start roet ie eventjes. En soms bij de start loopt ie even als een trekker (3,5 poten?) even gas geven en het is klaar.

Nokkenasafstelling is goed trouwens.

iemand ideeen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 months later...

Heb mijn passat een paar maanden geleden verkocht en er een touran van 2007 voor in de plaats genomen ivm last in mij rug . Betreft een TDI 2.0 ( 170pk) met dsg. Rijdt uitstekend echter ook bij mij stinkt hij in de auto. De geur komt naar binnen toe als de auto stilstaat. Als hij rijdt heb ik er geen last van, waarschijnlijk verwaait hij dan

 

Ook buiten de auto stinkt hij meer dan de passat. Dacht eerst dat de geur uit de uitlaat kwam van de bijverwarming die achter het rechtervoorwiel zit.

Echter deze is nu uitgeschakeld en er komt steeds geur naar binnen toe nog steeds.

 

Als ik om de auto heen loop komt de meeste geur van de linkerzijde ( bestuurderszijde) vandaan. Ook de deuren en de achterklep sluiten goed verder.

 

Met koude lucht blazen ( clima werkt) stinkt het niet in de auto, het is puur bij het verwarmen van de auto.

 

Goony heb jij al een oplossing?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden