Ga naar inhoud
  • 0

Airco fan draait niet maar is niet defect. oorzaak?


KeesD

Vraag

Weet iemand mij te vertellen waar de drukschakelaar en de serieweerstand zit, die de ventilator achter de airco radiateur aan en uit schakelt?

 

De hele airco is inmiddels vervangen omdat de compressor was vastgelopen. Gevolg: metaaldelen in het circuit, dus alles vervangen waar de koelvloeistof door loopt. Zal wel een dure grap worden: Verdamper, compressor, fan, condensor, doorspoelen en vullen.

De rekening heb ik nog niet, omdat die fan het dus nog niet doet zoals het hoort en dus de boel nog niet echt gerepareerd is. De garage moet nog verder zoeken en heeft de fan nu maar voorlopig permanent op de geschakelde 12V accuspanning gezet na het contaktslot.

Omdat ik zelf ook redelijk handig ben, denk ik graag ook mee. Komt bij dat elektronica voor mij ook bekend terrein is.

Ik heb daarom het hele schema doorgelopen waarom deze fan niet draait. Alles werkt, zoals de aansturing van de relais voor snelle en langzame stand van de fan, de 40A zekering en dus ook de fan zelf. De enige twee componenten die ik niet kan vinden zijn de dubbele drukschakelaar die waarschijnlijk in de airco leiding moet zitten en een voorschakelweerstand.

 

Als ik weet waar die zitten, zou ik ze even kunnen overbruggen om te zien of de fan dan wel aanspringt.

Voor zover ik kan bedenken zijn dit de enige componenten die nog defect kunnen zijn.

 

Ik zou erg geholpen zijn met een antwoord. Bedankt al vast.

 

Het betreft een VW Passat Diesel TDI sportline 6 versnellingen 130pk uit 2003.

Een verder fantastiche auto waarvan ik eigenlijk nooit afstand wil doen omdat hij zo lekker ( zuinig ) rijdt. Vandaar mijn noodkreet.

 

Overigens nog een vraag over het sport onderstel: De vering is inmiddels nogal slap geworden, zodat de auto met regelmaat bij verkeersdrempels met de bodem over de straat stuitert. Weet iemand een betaalbaar setje schroefveren voor deze auto?

 

Al vast bedankt voor jullie reacties.

 

Kees

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hey Marco,

 

ja, de fan WAS stuk en is ook vervangen. Echter draait hij nog steeds niet met de originele bekabeling aangesloten. Voorlopig is de stekker van de fan nu maar aangesloten op de +12V achter het contaktslot. Zodra ik de auto nu start, begint de fan op maximaal toerental te loeien en stopt pas weer als ik de motor afzet. Voorlopig is dit volgens de garage de enige oplossing, waarbij de airco toch gebruikt kan worden.

 

Nou ben ik daarom erg enieuwd waar ik de serieweerstand ( voorschakelweerstand ) van de fan kan vinden in mijn auto.

Die is naar alle waarschijnlijkheid doorgebrand. De garage gaf aan, dat ze de drukschakelaar ook al vervangen hebben, maar zij weten niks van een serieweerstand...... Volgens het schema wat ik via deze site te pakken heb gekregen zit die er wel degelijk in.

 

Hoop dat iemand mij kan helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Ted,

 

Je bent mijn held !

 

Dat is inderdaad de weerstand waar ik het over heb. Van de prijs wordt ik nog niet vrolijk... Ik lees iets van 155 euro !! voor een simpele weerstand.

Ze weten bij de VAG groep wel wat rekenen is voor onderdelen.

 

Maar goed, nu ik de oorzaak te pakken heb, knutsel ik zelf wel een weerstand in elkaar voor een fractie van die prijs.

 

Hartelijk dank voor je meedenken en meezoeken.

 

Groet van een andere gepassioneerde Passat rijder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee, probleem is opgelost, maar.....

 

Ik had er nog bij willen vermelden dat het hier niet 1 weerstand is, maar 2 weerstanden. Vandaar de 3 aansluitingen met 1 gemeenschappelijke richting aircofan.

Dat de weerstand zo duur is, valt achteraf wel mee als je bedenkt dat het een 0,8 Ohm weerstand is die bij inschakelen van de fan een kortsluiting "ziet". Een niet draaiende fan heeft nl. een weerstand van nagenoeg 0 ohm. In dat geval loopt er bij een accuspanning van 14,4 Volt een stroom van 18 Ampere. Het vermogen van die weerstand moet dan (14,4 x 14,4 ) / 0.8 = 260 Watt zijn.

Dat is best veel als je ook nog bedenkt dat die 280W weggestookt moet worden bij een buitentemperatuur die ook wel eens erg hoog kan oplopen in de brandende zon boven het asfalt.

 

Liever plaats je dan een weerstand die 400W kan wegstoken, dan wordt hij zelf iets minder warm, maar dan is het wel een weerstand die nogal massief moet zijn en goed zijn warmte kwijt kan naar de omgeving. Vandaar die metalen plaat aan die weerstanden.

 

Mogelijk is hij juist defect gegaan, omdat hij origineel misschien van een te laag vermogen is. Een nieuwe gaat dan weer de zelfde weg, met als risico dat de airco weer wordt opgeblazen vanwege een te hoog oplopende druk. Bij mij was dus de airco pomp vastgelopen om die reden.

 

Wat ik nu ga doen is die originele weerstand bestellen en plaatsen. Parallel aan die weerstanden plaats ik twee zoemers ( je weet wel, van die dingen die waarschuwen als je je binnenverlichting aanlaat ). Zodra nu die zoemers gaan zoemen, weet ik dat er weer een weerstand is doorgebrand en zet ik mijn airco af ter voorkoming van een wederom vastlopende aircopomp.

 

Dit is misschien een tip voor anderen. De zoemers moet je dan aansluiten tussen de rode draad en de rood-witte ( zoemer 1) en een andere tussen de rode draad en de rood-groene ( zoemer 2).

De reden waarom deze zoemers normaal gesproken niks doen, is omdat ze bijna worden kortgesloten door de 0,8 ohm weerstanden en alle stroom dus door die weerstanden loopt en niet door de zoemer. Over die weerstanden valt maar een klein deel van de totale batterijspanning en dat is te weinig om ze ook te laten zoemen. Zo'n zoemertje koop je voor een paar euro bij een bedrijf als Conrad of Farnell, of de betere auto speciaalzaak.

 

Ik hoop dat ik hiermee een nuttige bijdrage lever aan dit fantastische forum.

Al twee keer ben ik via deze weg aan de juiste informatie gekomen.

Dank dus ook aan alle mede gebruikers/organisatoren en meedenkers!

 

Groet, Kees.

 

Zo, nu kan dit item echt worden afgesloten.

Voor iedereen die vreest voor een dure airco reparatie ooit, dan is dit een mogelijke manier om een falende aircofan op tijd te ontdekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Je bent mijn held !

:embarassed: Bedankt Kees :embarassed:

 

Leuk idee hoor van die zoemers :thumb: Toch moet ik zeggen dat je hier niet vaak hoort over doorgesmolten weerstanden, dus je risico dat ie direct weer kapot gaat is volgens mij niet heel groot. Enige voorbeeld wat ik nog ergens terugvond was van iemand die een fan had die heel zwaar liep en daardoor veel te veel stroom trok, en meerdere keren de weerstand verbrandde. Dus ik zou zeggen kijk eens goed naar je fan zelf want die dingen gaan wel zeer regelmatig kapot.

 

Verder zit er volgens mij in het airco systeem een druk- (of temperatuur?) schakelaar die de zaak afschakelt als de druk (temperatuur) te hoog oploopt als de fan kapot is. Je zou je dus af kunnen vragen of je schakelaar wel goed is, maar ik zou je niet durven zeggen hoe je dat zelf verder nu kunt testen.

 

Nou ja succes ermee en een coole zomer toegewenst :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey Ted,

 

zoals ik al schreef: De fan is ook al vervangen ( omdat die niet meer echt wilde).

 

Je hebt gelijk voor wat betreft die druk EN temperatuur sensor. Volgens het schema zitten ze er beide in.

 

Ik heb het schema van het airco circuit, waaruit ik kan afleiden dat de druksensor er een is met 2 nivo's.

De eerste schakelaar komt in bij 14 Bar ( heb ik weer ergens anders op dit gave forum kunnen lezen), dan gaat de fan normaal gesproken via de beruchte serieweerstand draaien op gereduceerde snelheid ( als die weerstand heel is, anders blijft de fan gewoon uit). De druk zal dan afnemen in het systeem omdat de temperatuur van de koelvloeistof afneemt vanwege de fan die draait.

 

De tweede drukschakelaar komt volgens dat zelfde verhaal wat ik las in op 18 Bar en dan gaat de fan volgas draaien zonder serieweerstand en dan schakelt hij de pomp ook uit. Met een of twee defecte serieweerstanden loopt de druk dus eerst op tot 18 bar en pas dan schakelt hij uit en zal de fan gaan draaien op volgas.

De airco werkt dan altijd tot het nivo van de tweede overdruk beveiliging. Dit vergt meer van de aircopomp, die dan ook veel heter wordt vanwege de hogere druk. Bij mij is hij daarop vastgelopen, althans dat is de theorie van de garage.

 

Verder zit er ook nog een naloop regeling in, die er voor zorgt dat de fan nog even na blijft draaien als je de auto uit zet met een te hete airco.

Die naloop van de fan gebeurt ook weer via een serieweerstand. Dit is de tweede serieweerstand die in dat zelfde weerstandblok zit.

 

Bij het slopen en vervangen zal ik wel wat foto's maken en later nog hier plaatsen.

 

Wordt vervolgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
zoals ik al schreef: De fan is ook al vervangen ( omdat die niet meer echt wilde).

Ah ok dat had ik ff gemist sorry.

 

De airco werkt dan altijd tot het nivo van de tweede overdruk beveiliging. Dit vergt meer van de aircopomp, die dan ook veel heter wordt vanwege de hogere druk.

Dat is wel een interessante theorie... Is het niet een optie een indicatie (zoemertje, ledje etc) aan de 1e overdruk beveiliging te hangen? Dan "zie" je niet alleen de staat van de weerstand maar van het hele systeem. Welke schakelaar is dat? F129?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De overdrukschakelaar is inderdaad F129 en de thermo schakelaar is F18 en de fan is V7.

 

Die zoemer aan de drukschakelaar hangen is volgens mij geen goede optie, omdat de eerste overdruk van 14 bar eigenlijk nog geen fout situatie is.

Het kan dan voorkomen dat je al rijdend met een goed functionerende airco telkens die kl!@#^%* zoemer hoort. LOL.

 

Ik wil ook niet de auto volhangen met zooi. Een LEDJE lijkt me ook minder, omdat die overdag in de zomerzon nogal eens over het hoofd gezien kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb precies het zelfde probleem alleen mijn airco pomp doet het nog alleen bij stationaire valt airco uit

ik gebruik nu de airco alleen als ik rijd.

ik moet 1st mijn airco fan testen op 12v kijken of hij nog doet zo niet moet airco fan vervangen kan ik beste zelf doen

als blijkt dat de schakelaar die niet doet dan word het beetje probleem ik ben niet handig bij elektro dingen

 

ik heb in dit topic

viewtopic.php?f=147&t=50007

 

zoek je nog steeds schokdempers ??

ik heb ze via een website in Duitsland besteld ze zijn gespecialiseerd in vw onderdelen waren ze 4 schokdempers voor volgens mij 170 euro ik heb ze onder mijn passat uit 2003 echt groot verschil

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden