Vijf maanden geleden, ruim 1 maand na de aanschaf van mijn passat variant 1.6, kreeg ik voor de eerste keer met het probleem te maken. Na ongeveer 15 minuten rijden auto geparkeerd en 5 minuten later wilde de auto niet starten. De startmotor kwam wel gewoon rond maar hij sloeg niet aan. Even onder de motorkap gekeken, een beetje aan stekkertjes gerommeld en hij startte weer. Twee weken later hetzelfde probleem. Rommelen aan stekkertjes hielp niet en pas na 25 minuten startte hij weer. Als de motor eenmaal loopt dan loopt hij ook werkelijk als een zonnetje.
Toen het probleem voor de 3e keer zich voordeed liet ik de ANWB komen. Toen die er eenmaal was liep de motor (helaas) weer. Advies ANWB: Als het zich weer voordoet de kabel van de bobine naar de verdeler loshalen en tijdens het starten tegen massa houden. Geen vonk? Dan bobine vervangen.
Welnu, bij de volgende keer was er geen vonk, dus verving ik de bobine.
Tien dagen later echter was het probleem weer terug. Weer ANWB erbij en hij begon her en der te meten. Brandstofpomp werkte. Er was echter geen vonk. Aansturing op de bobine was er ook niet. Ergens miste een signaal / spanning. Plotseling, nadat de man aan enkele stekkertjes had gefrummelt deed 'ie het weer. Conclusie ANWB: Het zijn deze stekkertjes! Ik blij weer naar huis en de stekkerverbindingen vakkundig schoongemaakt. (ik ben elektronicus, dus reken maar dat ik die stekkers tiptop in orde heb gemaakt)
Toch deed het euvel zich weken later nog 2 keer voor. Bij koude start zelfs. Maar nu was het heel snel weer over nadat ik aan meerdere stekkers had gevoeld. Weken later, na een korte stop bij een benzinestation op de snelweg kwam ik wederom niet weg. Weer ANWB erbij. Volgens deze man was er wel een vonk, maar heel erg zwak. Nu startte de auto weer nadat de beste man aan het zekeringenpaneel had gerommeld. Daar zou de fout dus zitten volgens deze ANWB meneer. Thuisgekomen heb ik de relaisvoeten schoongemaakt en het hele paneel nagelopen.
Een week later sloeg de wagen ineens af terwijl ik voor het stoplicht stond en wilde vervolgens niet meer aanslaan. Na 20 minuten liep hij weer, maar de volgende dag sloeg hij weer af, al na 1 kilometer. Na een half uur startte hij weer, maar ook nu kwam ik weer niet verder dan ongeveer 1 kilometer. Hij sloeg wederom af op een moment dat ik nagenoeg stilstond.
Nu sloeg hij ook na uren wachten niet meer aan. Pas toen ik 's-avonds het weer probeerde (met ANWB er bij) sloeg hij aan. Volgens deze ANWB meneer zag mijn verdelerkap er niet zo heel goed uit. Ook zag hij wat aanslag op de stekkers van mijn bougiekabels. Dit zou er de oorzaak van kunnen zijn dat mijn bobine (wederom) was stukgegaan, althans volgens deze ANWB meneer, die gek genoeg ook zei dat mijn bougiekabels er aan de buitenkant vrij nieuw uitzagen (?!?). Ik heb toen de auto met nagenoeg lege accu naar m'n garage gereden (zit vlakbij m'n huis gelukkig).
Naar aanleiding van een grondige zoektocht op diverse forums alwaar ik deze klacht vaker tegenkwam besloot ik de relais na te kijken en het contactblok te vervangen. Dit contactblok vervangen had voor tenminste 1 forumlid uit België het probleem opgelost. Bij het nakijken van de relais kwam ik op relais nr 30 een twijfelachtige soldeerverbinding tegen en deze heb ik nagesoldeerd. Anderen met deze klacht hadden al een heleboel zaken tevergeefs vervangen, zoals:
Bobine, Hall sensor, temperatuur sensor, benzinepomp, gasklephuis.
Met nieuw contactblokje en nagesoldeerd relais heb ik vandaag zonder problemen boodschappen kunnen doen.
Het afslaan tijdens het rijden kan verband houden met de eerdere klacht maar kan ook een geheel eigen oorzaak hebben denk ik (de motor hield toen ook soms in bij accelereren).
De motor loopt weer als een zonnetje, maar dat was altijd al zo: Als de motor loopt dan loopt 'ie ook heel goed. Ook mijn garagemannetje beaamde dat de motor en de wagen verder in prima staat verkeren.
Hopelijk ben ik nu van het probleem af. Ik zal jullie op de hoogte houden.
Mocht iemand hier het probleem herkennen en de oplossing weten dan hoor ik het natuurlijk graag. Het lijkt er op dat het probleem zich ook bij andere types volkswagen voordoet.
Vraag
steve warson
Vijf maanden geleden, ruim 1 maand na de aanschaf van mijn passat variant 1.6, kreeg ik voor de eerste keer met het probleem te maken. Na ongeveer 15 minuten rijden auto geparkeerd en 5 minuten later wilde de auto niet starten. De startmotor kwam wel gewoon rond maar hij sloeg niet aan. Even onder de motorkap gekeken, een beetje aan stekkertjes gerommeld en hij startte weer. Twee weken later hetzelfde probleem. Rommelen aan stekkertjes hielp niet en pas na 25 minuten startte hij weer. Als de motor eenmaal loopt dan loopt hij ook werkelijk als een zonnetje.
Toen het probleem voor de 3e keer zich voordeed liet ik de ANWB komen. Toen die er eenmaal was liep de motor (helaas) weer. Advies ANWB: Als het zich weer voordoet de kabel van de bobine naar de verdeler loshalen en tijdens het starten tegen massa houden. Geen vonk? Dan bobine vervangen.
Welnu, bij de volgende keer was er geen vonk, dus verving ik de bobine.
Tien dagen later echter was het probleem weer terug. Weer ANWB erbij en hij begon her en der te meten. Brandstofpomp werkte. Er was echter geen vonk. Aansturing op de bobine was er ook niet. Ergens miste een signaal / spanning. Plotseling, nadat de man aan enkele stekkertjes had gefrummelt deed 'ie het weer. Conclusie ANWB: Het zijn deze stekkertjes! Ik blij weer naar huis en de stekkerverbindingen vakkundig schoongemaakt. (ik ben elektronicus, dus reken maar dat ik die stekkers tiptop in orde heb gemaakt)
Toch deed het euvel zich weken later nog 2 keer voor. Bij koude start zelfs. Maar nu was het heel snel weer over nadat ik aan meerdere stekkers had gevoeld. Weken later, na een korte stop bij een benzinestation op de snelweg kwam ik wederom niet weg. Weer ANWB erbij. Volgens deze man was er wel een vonk, maar heel erg zwak. Nu startte de auto weer nadat de beste man aan het zekeringenpaneel had gerommeld. Daar zou de fout dus zitten volgens deze ANWB meneer. Thuisgekomen heb ik de relaisvoeten schoongemaakt en het hele paneel nagelopen.
Een week later sloeg de wagen ineens af terwijl ik voor het stoplicht stond en wilde vervolgens niet meer aanslaan. Na 20 minuten liep hij weer, maar de volgende dag sloeg hij weer af, al na 1 kilometer. Na een half uur startte hij weer, maar ook nu kwam ik weer niet verder dan ongeveer 1 kilometer. Hij sloeg wederom af op een moment dat ik nagenoeg stilstond.
Nu sloeg hij ook na uren wachten niet meer aan. Pas toen ik 's-avonds het weer probeerde (met ANWB er bij) sloeg hij aan. Volgens deze ANWB meneer zag mijn verdelerkap er niet zo heel goed uit. Ook zag hij wat aanslag op de stekkers van mijn bougiekabels. Dit zou er de oorzaak van kunnen zijn dat mijn bobine (wederom) was stukgegaan, althans volgens deze ANWB meneer, die gek genoeg ook zei dat mijn bougiekabels er aan de buitenkant vrij nieuw uitzagen (?!?). Ik heb toen de auto met nagenoeg lege accu naar m'n garage gereden (zit vlakbij m'n huis gelukkig).
Naar aanleiding van een grondige zoektocht op diverse forums alwaar ik deze klacht vaker tegenkwam besloot ik de relais na te kijken en het contactblok te vervangen. Dit contactblok vervangen had voor tenminste 1 forumlid uit België het probleem opgelost. Bij het nakijken van de relais kwam ik op relais nr 30 een twijfelachtige soldeerverbinding tegen en deze heb ik nagesoldeerd. Anderen met deze klacht hadden al een heleboel zaken tevergeefs vervangen, zoals:
Bobine, Hall sensor, temperatuur sensor, benzinepomp, gasklephuis.
Met nieuw contactblokje en nagesoldeerd relais heb ik vandaag zonder problemen boodschappen kunnen doen.
Het afslaan tijdens het rijden kan verband houden met de eerdere klacht maar kan ook een geheel eigen oorzaak hebben denk ik (de motor hield toen ook soms in bij accelereren).
De motor loopt weer als een zonnetje, maar dat was altijd al zo: Als de motor loopt dan loopt 'ie ook heel goed. Ook mijn garagemannetje beaamde dat de motor en de wagen verder in prima staat verkeren.
Hopelijk ben ik nu van het probleem af. Ik zal jullie op de hoogte houden.
Mocht iemand hier het probleem herkennen en de oplossing weten dan hoor ik het natuurlijk graag. Het lijkt er op dat het probleem zich ook bij andere types volkswagen voordoet.
Wordt vervolgd
Steve Warson
Link naar reactie
Delen op andere sites
15 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten