Ga naar inhoud
  • 0

[Opgelost] Niet meer aanslaan bij warme motor


steve warson

Vraag

Vijf maanden geleden, ruim 1 maand na de aanschaf van mijn passat variant 1.6, kreeg ik voor de eerste keer met het probleem te maken. Na ongeveer 15 minuten rijden auto geparkeerd en 5 minuten later wilde de auto niet starten. De startmotor kwam wel gewoon rond maar hij sloeg niet aan. Even onder de motorkap gekeken, een beetje aan stekkertjes gerommeld en hij startte weer. Twee weken later hetzelfde probleem. Rommelen aan stekkertjes hielp niet en pas na 25 minuten startte hij weer. Als de motor eenmaal loopt dan loopt hij ook werkelijk als een zonnetje.

 

Toen het probleem voor de 3e keer zich voordeed liet ik de ANWB komen. Toen die er eenmaal was liep de motor (helaas) weer. Advies ANWB: Als het zich weer voordoet de kabel van de bobine naar de verdeler loshalen en tijdens het starten tegen massa houden. Geen vonk? Dan bobine vervangen.

Welnu, bij de volgende keer was er geen vonk, dus verving ik de bobine.

Tien dagen later echter was het probleem weer terug. Weer ANWB erbij en hij begon her en der te meten. Brandstofpomp werkte. Er was echter geen vonk. Aansturing op de bobine was er ook niet. Ergens miste een signaal / spanning. Plotseling, nadat de man aan enkele stekkertjes had gefrummelt deed 'ie het weer. Conclusie ANWB: Het zijn deze stekkertjes! Ik blij weer naar huis en de stekkerverbindingen vakkundig schoongemaakt. (ik ben elektronicus, dus reken maar dat ik die stekkers tiptop in orde heb gemaakt)

Toch deed het euvel zich weken later nog 2 keer voor. Bij koude start zelfs. Maar nu was het heel snel weer over nadat ik aan meerdere stekkers had gevoeld. Weken later, na een korte stop bij een benzinestation op de snelweg kwam ik wederom niet weg. Weer ANWB erbij. Volgens deze man was er wel een vonk, maar heel erg zwak. Nu startte de auto weer nadat de beste man aan het zekeringenpaneel had gerommeld. Daar zou de fout dus zitten volgens deze ANWB meneer. Thuisgekomen heb ik de relaisvoeten schoongemaakt en het hele paneel nagelopen.

 

Een week later sloeg de wagen ineens af terwijl ik voor het stoplicht stond en wilde vervolgens niet meer aanslaan. Na 20 minuten liep hij weer, maar de volgende dag sloeg hij weer af, al na 1 kilometer. Na een half uur startte hij weer, maar ook nu kwam ik weer niet verder dan ongeveer 1 kilometer. Hij sloeg wederom af op een moment dat ik nagenoeg stilstond.

Nu sloeg hij ook na uren wachten niet meer aan. Pas toen ik 's-avonds het weer probeerde (met ANWB er bij) sloeg hij aan. Volgens deze ANWB meneer zag mijn verdelerkap er niet zo heel goed uit. Ook zag hij wat aanslag op de stekkers van mijn bougiekabels. Dit zou er de oorzaak van kunnen zijn dat mijn bobine (wederom) was stukgegaan, althans volgens deze ANWB meneer, die gek genoeg ook zei dat mijn bougiekabels er aan de buitenkant vrij nieuw uitzagen (?!?). Ik heb toen de auto met nagenoeg lege accu naar m'n garage gereden (zit vlakbij m'n huis gelukkig).

 

Naar aanleiding van een grondige zoektocht op diverse forums alwaar ik deze klacht vaker tegenkwam besloot ik de relais na te kijken en het contactblok te vervangen. Dit contactblok vervangen had voor tenminste 1 forumlid uit België het probleem opgelost. Bij het nakijken van de relais kwam ik op relais nr 30 een twijfelachtige soldeerverbinding tegen en deze heb ik nagesoldeerd. Anderen met deze klacht hadden al een heleboel zaken tevergeefs vervangen, zoals:

Bobine, Hall sensor, temperatuur sensor, benzinepomp, gasklephuis.

 

Met nieuw contactblokje en nagesoldeerd relais heb ik vandaag zonder problemen boodschappen kunnen doen.

 

Het afslaan tijdens het rijden kan verband houden met de eerdere klacht maar kan ook een geheel eigen oorzaak hebben denk ik (de motor hield toen ook soms in bij accelereren).

De motor loopt weer als een zonnetje, maar dat was altijd al zo: Als de motor loopt dan loopt 'ie ook heel goed. Ook mijn garagemannetje beaamde dat de motor en de wagen verder in prima staat verkeren.

 

Hopelijk ben ik nu van het probleem af. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Mocht iemand hier het probleem herkennen en de oplossing weten dan hoor ik het natuurlijk graag. Het lijkt er op dat het probleem zich ook bij andere types volkswagen voordoet.

 

Wordt vervolgd

 

Steve Warson

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dank voor jullie reacties.

Ik ben al eerder op het forum gekomen met dit probleem, maar dan door te zoeken op anderen die hetzelfde probleem hadden. Een Belgisch forumlid (ben even z'n naam kwijt) mailde me zelfs razendsnel terug. Hij had hetzelfde probleem en het contactblokje bleek bij hem de boosdoener. Bij een ander bleek relais 30 de boosdoener. Toch zag ik veel mensen met hetzelfde probleem waarbij de fout nog niet was gevonden ondanks het vervangen van veel onderdelen zoals bobine, brandstofpomp, gasklephuis, sensoren etc etc.

Geen garantie, van particulier gekocht.

Toerentalsensor: Bij mijn model gaat het dan om de Hall gever / hall sensor, die in de verdeler zit. Anderen met dit probleem hebben deze sensor wel vervangen maar zonder resultaat.

Ik heb nu wel een speciaal pakket aan "diagnose-spullen" in de auto:

- Een busje "koude spray" om razendsnel de hall-gever te koelen en zodoende te checken of de temp van dit onderdeel van invloed is.

- De oude (vorige) bobine. Als ik deze aansluit direct nadat de klacht zich weer voordoet en hij loopt dan wel (en niet op de warme bobine) dan zegt dit ook al genoeg.

- Een setje kabeltjes met krokodillebekjes, om handmatig de hall-puls te simuleren en te kijken of er wel een vonk komt als ik het middelste pootje van de hall-sensor tegen massa aan tik.

De fout moet haast wel elektronisch zijn, want of hij loopt perfect of hij wil totaal niet aanslaan. (ook niet even of slecht lopen)

 

Twee dingen zijn absoluut niet de oorzaak:

- De brandstofpomp deed het prima terwijl de auto niet wilde starten.

- De startonderbreker. Zit bij mij niet in de sleutel, maar bestaat uit een plastic ring rond het contactslot met daarin een magnetisch gevoelige sensor die kan zien of het contactslot ook daadwerkelijk omdraait bij het starten. Starten door draadjes los te halen en tegen elkaar te houden kan dan dus niet. Als je dat doet en de sensor ontvangt geen puls dan stopt de motor na een paar seconden met draaien. Dit hebben we in de praktijk al getest.

 

Als ik eenmaal het lek boven water heb dan zullen vele anderen met dit probleem ook verder geholpen zijn.

Vooralsnog heb ik het gevoel dat de slechte soldering in relais 30 heel goed de oorzaak zou kunnen zijn. Omdat een slecht contactblok dezelfde fout zou kunnen veroorzaken (slecht contact wordt warm door hoge overgangsweerstand en onderbreekt op een gegeven moment de stroom) heb ik het contactblok vervangen, simpelweg om deze fout uit te sluiten. Het contactblok kun je bovendien niet (zoals het relais) uit elkaar halen om na te kijken.

 

Dank voor jullie bijdragen. Alle goede raad en tips zijn uiteraard altijd welkom.

Ik hou jullie op de hoogte!

 

Steve Warson

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Opgelost!

Zoals gezegd heb ik het contactblokje laten vervangen en tevens relais 30 vakkundig nagesoldeerd.

De fout kan in beide onderdelen hebben gezeten. Mocht iemand hetzelfde probleem krijgen doe dan hetzelfde. Een forumlid hier tipte me over het contactblokje wat bij hem de boosdoener was. Dank voor de tip nogmaals. Het nasolderen van het relais was voor mij (als voormalig bruingoed reperateur) een koud, of nee, een warm kunstje. Als je hier geen ervaring mee hebt vervang dan gewoon het relais.

De auto loopt alweer ruim 2 maanden als een zonnetje. Ik ben blij dat ik met mijn kennis van elektronica plus de info van dit forum het euvel voor relatief weinig geld heb kunnen verhelpen. (contactblokje was iets van 15 euro, arbeidsloon voor vervangen slechts 80 euro.) Dit was trouwens nog een hele klus. (ik was bij de reparatie)

 

Een dergelijke fout kan al snel veel geld gaan kosten, omdat men vaak eerst bobine, verdeler en bougiekabels gaat vervangen. En als dit niet helpt zal een (merk)garage al snel overgaan tot het vervangen van een groot deel van de elektronica plus bekabeling. En dan zit je al snel aan honderden euro's reparatiekosten...

 

Dus aan een ieder met dezelfde klacht: Doe hier je voordeel mee!

 

Steve Warson

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey hallo,

 

Nu heb ik een Polo uit 95 1.6, die het zelfde probleem heeft. Hij start wel, maar dan na 1 seconde knijpt hij hem af, en slaat hij weer af. Het gebeurt ook nogal random. De ene keer bij warm weer, en de andere keer bij koel weer en regen. Soms doet hij het na een paar keer starten, gisteren dus niet...

 

Gisteren de hele accu leeg gestart, en wilde hij niet aanslaan. Vanmorgen nog een keer proberen, en met het resterende voltage uit de accu sloeg hij in 1 keer aan. Niet meer uitgezet, en in 1 keer doorgereden naar de garage met het verzoek om het contactslot te laten vervangen. Het schijnt dat met polo's van 1995 dit een veel voorkomend probleem is, en dat die op latere modellen zijn vervangen met vergulde stekkers.

 

zometeen kan ik hem weer ophalen, en hoop daarmee dat het probleem is verholpen.

 

Echter, ik lees in je berichtje dat je af en toe ook last had van een inhoudende motor bij optrekken, is dat probleem ook verholpen met het vervangen van dat relais en contactblokje?

 

 

groeten,

 

Dennis

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
ehmm.. we zitten hier op een Passat-forum..

 

Dat snap ik heel goed, maar ik dacht passat is ook volkswagen, en blijkbaar hebben meerdere types VW het zelfde probleem..

 

bij mij was dit topic doorslaggevend om het 1 en ander te laten vervangen. En tot nog toe heeft het geholpen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik kan me inderdaad goed voorstellen dat VW in de Passat en de Polo een zelfde type contactslot monteert. Goed te horen dat het jou geholpen heeft.

 

Wat jouw vraag betreft over het inhouden, helaas is degene die bovenstaande oplossing had al een paar weken niet meer online geweest, ik weet dus niet of hij je de oplossing kan vertellen :-(

Zelf kan ik het me eerlijk gezegd niet echt voorstellen want dat startprobleem was meer alles-of-niks, hij deed het prima of hij deed het niet, afhankelijk of de verbinding contact maakte of niet. Die problemen die jij aankaart lijken toch een andere oorzaak te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo, ik heb dit onderwerp met aandacht gelezen omdat ik dit soort problemen ook met mijn andere auto (Ford) heb gehad. Ik heb deze van ellende maar weggedaan omdat ook de dealers er niet uitkwamen. Mijn vraag is wat wordt er met het contactblokje bedoeld, het voetje waar het relais inzit??

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo Clovis80, 3v en Alfred,

 

Ik lees de berichtjes nu pas. Ben idd al lang niet meer hier geweest.

Allereerst het inhouden van de motor: Dit gebeurde alleen toen de problemen erger waren geworden, dus ook afslaan tijdens het rijden. Ik vermoed dat zowel het ene probleem uit het contactblokje en het andere uit het relais het relais kwam.

Nog steeds rijdt de auto prima.

Met contactblokje bedoel ik een schakelaar die vast zit aan het contactslot. Contactblokje is met een pen/stift verbonden met het contactslot. Wanneer het contactslot wordt omgedraaid beweegt die pen en die zet de schakelaar in het contactblokje om.

Het contactblokje is een typisch volkswagen probleem. Het komt ook voor bij polo's en golfjes. Dat een ford hetzelfde probleem heeft lijkt niet waarschijnlijk.

Dit soort problemen valt meestal terug te leiden op slechte elektrische contacten. Stekkers, relais, relaisvoeten en ook zekeringen die slecht contact maken in hun voetjes zijn nogal eens de boosdoener. Op de gok maar wat vervangen is niet aan te raden. Probeer wanneer de storing er is methodisch te werk te gaan met een spanningsmeter en doe dat heel grondig: Een bobine die geen vonk geeft hoeft niet defect te zijn maar kan bijvoorbeeld ook een voedingsspanning of een aanstuurpuls missen. Vag-com uitlezen geeft ook lang niet altijd zekerheid wanneer er een draadbreuk is of een slecht contact.

 

Ik zal trouwens even kijken of ik iets kan aanvinken waardoor ik een e-mail notificatie krijg zodra er een post is in een topic van mij.

 

Groeten allen!

 

Steve Warson

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden