Ga naar inhoud
  • 0

Onregelmatig lopende motor Passat 3c 2.0tdi 125kw.


dim70

Vraag

Hallo mensen,

 

Ik heb al een tijdje last van een onregelmatig lopende motor (niet continu maar af en toe), dit uit zich bij stationair lopen met een schuddende motor.

Ook is het zo dat dan wanneer ik rij en plots gas geef de motor even inhoudt en dan pas op komt.

Er komt bij vol gas ook een fluitend geluid onder de motorkap vandaan, en ik heb het gevoel dat ik ietsje vermogen minder heb en lijkt mij in verband te staan met de turbo of iets dergelijks.

Als mijn auto stationair loopt lijkt het ook wel of het geluid in de uitlaat dan veel zwaarder klinkt.

En om het verhaaltje af te maken is het ook nog zo dat wanneer hij dus onregelmatig loopt en ik ga parkeren omdat ik thuis kom bijvoorbeeld, ik uit stap en bij het linker achterwiel een verbrande rubberlucht ruik, heel vreemd vind ik het allemaal en ook een beetje onsamenhangend!

Deze problemen doen zich alleen maar voor als dus de motor onregelmatig loopt, verder rijd hij perfect.

Nou heb ik eens gelezen dat er iets van een regelklep voor de turbo en uitlaatgassen zit, klopt dit en zou dit er iets mee te maken kunnen hebben?

 

 

Iemand?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

hoi ik heb ook een passat met zo'n motor. ook uit maart '06.

 

bij die van mij fluit er ook wat als ik t gas helemaal intrap,dat deed ie al vanaf ik m kocht.

laatst heeft ie een 2e fluitje erbij gekregen, zal wel ergens turbo druk tussen weg lekken.

 

en mn vader heeft het er ook wel eens over gehad dat ie achter naar rubber stonk.

maar hij rijd maar weinig in mn wagen, zelf heb ik t nog nooit geroken.

moet er wel bij zeggen dat ie in die tijd vaak bij de dealer heeft gestaan voor een "stotter" klacht.

bleek later dat de brandstofpomp die op de tank zit kapot was, en doordie zijn de verstuivers toen beschadigd.

 

maar dat was met mijn auto,wil niet zeggen dat dat bij de jouwe ook het geval is.

heb je ook longlife onderhoud schema? met 0w40 olie?

 

gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Henk,

 

Hij heeft net een longlife gehad op 117.000, nieuwe distributie en waarschijnlijk ook die olie die jij opgeeft.

Brandstofpomp op de tank kapot en verstuivers beschadigd, dure grap zeker?

Loopt of liep jouw auto ook onregelmatig toen hij stotterde?

als hij bij mij stottert loopt hij ook onregelmatig en stinkt hij naar rubber links achter, zo niet is er totaal niks te merken en te ruiken.

Toch maar eens langs de garage denk ik maar!

 

Bedankt Henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hmmm apart, de mijne ruikt ook naar rubber.... dacht dat dit te maken had met de remschoenen of het rubber van de banden.

 

Heb zelf geen last van inhouden van de motor, wel een vreemde rammel. Dit heeft volgens matthijs te maken met de egr klep en turbo... de garage dacht daar anders over en vervangt nu de hydrolische motorsteunen (?) iig iets met cilinders.

 

Het valt mij misschien meer op omdat ik de auto altijd binnen heb staan en als ik uit stap, loop ik altijd langs de linker achterkant.

 

Mijn auto is dan uit 2008, maar het is natuurlijk in principe dezelfde wagen.

 

Ben benieuwd of iemand weet wat die rubber lucht kan zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ook af en toe (laatste niet meer) zo'n brand lucht alleen komt het bij mij niet achter vandaan maar voor bij de motor rechts. Ik heb met regenachtig weer daar ook eens wat damp vandaan zien komen. De dealer heeft al eens druk op alle leidingen gezet van het koelsysteem en geen lek gevonden maar dit heeft blijkbaar niet geholpen. Ook heb ik een paar weken geleden dat stotteren gehad tijdens accelereren maar dat was de volgende dag weer over en ik heb er nog geen last meer van gehad. Volgende week gaat hij naar de garage voor onderhoud dus dan zal ik de klachten weer eens voor leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo sinds gister heb ik ook een soortgelijk euvel waargenomen, na ongeveer 1 km rijden stond ik al in de file, de motor was nog koud ( waar ga je heen met pasen) de auto maakte lichte schokjes die door de gehele auto voelbaar waren. Net of iemand er zo nu en dan tegen aanduwd. Nadat ik langer had gereden ongeveer 15 km was het niet meer waarneembaar bij het stilstaan. Ook heb ik wel eens het idee dat hij stinkt, een verbrande lucht, lijkt een beetje op iemand die met zn handrem erop gereden heeft. ( iets wat overigens niet kan in mijn auto ) Heel af en toe slaat de ventilator ook aan na parkeren en het afzetten van de motor na een korte rit zonder echt inspanning van de motor te vragen.

De dealer kon van dit laatste niets vinden, maar goed het schokken is nieuw

 

km stand is 46000 km. bouwjaar 2009

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb ook weleens dat de auto een heel klein schokje geeft als je stil staat, net of hij een ontsteking overslaat ofzo. Dit had ik bij mijn 2.0tdi toledo uit 2005 ook. Had er verder geen last van en/of problemen mee gehad.

 

Misschien dat vDub (Matthijs) dit kent?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb de afgelopen week de passie eens even lekker op zijn staart getrapt met de boedoeling hem eens even schoon te branden!

Uiteraard wel met een warme motor.

Het resultaat tot op heden is dat het stinken en het zware geluid in de uitlaat niet meer is voorgekomen.

Ik hou jullie op de hoogte.

 

Greetz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik laat morgen een rijdendelog van mijn auto maken, kan ze gelijk vragen wat of dat inhouden hiermee te maken kan hebben, lijkt me niet dat zwaar geluid uit de uitlaat hiermee te maken heeft.

 

Ik heb btw. laatst de N75 laten vervangen, mijn auto stonk en had een zwaar en brommend uit de uitlaat, althans, dat dacht ik. Ze hebben de N75 vervangen, dit stuurt de EGR klep aan. Het zware brommende geluid is nu weg en hij ruikt ook weer "normaal" naar "chloor".... De geur die ik rook leek op de geur van olie uit de motor als je het oliepijl checkt.

Dat brommende geluid was bij mij vooral te horen als je stationair een klein beetje gas gaf en het toerental naderde de 1300/1400 rpm..

 

Lijkt dit op jouw brommen en stinken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die rubber meur heb ik ook zo af en toe, en inderdaad ter hoogte van het linker achterwiel.

Ben wel benieuwd waar dat vandaan komt, net of de band aangelopen heeft. Ik kan nix vreemds vinden.......maar het moet toch ergens vandaan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ruik dit ook bij mijn linker achterwiel, kan het niet zijn dat de uitlaat ergens langsheen loopt en dat je dit ruikt? Of een rubber waar de uitlaat inhangt?

 

Het lijkt mij dat als er dan meerderen zijn met dit "probleem", dat er dan ook een aantal moeten zijn waar dit "probleem " van is opgelost?

 

Bij mij is het vaak als ik een langere afstand gereden heb en de auto goed warm geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey Fopperr,

 

Dat lijkt inderdaad op mijn probleem wat betreft het brommen.

Tsja, die lucht doet in mijn neus toch echt voor een rubber lucht aan dat dan weer wel.

 

Overigens is mijn auto (nog) niet gechipped...

 

Zie ik dan toch nog een beetje licht aan het einde van de tunnel?? :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik hoop het!!

 

Volgens mij is de N75 niet een heel duur ding om te vervangen....

 

Laat ff weten of het bij jou opgelost is.

 

Wat betreft die lucht: Ik dacht dat je vieze lucht uit de uitlaat bedoelde... ik ruik bij mij soms ook een schroeiende rubber lucht bij mijn achterwiel links.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Moest vandaag toevallig voor mijn werk bij een garage iets uitvoeren, dacht bij mijzelf laat ik eens mijn probleem voorleggen!

Ik vroeg of hij ervaring had met 2.0 tdi's, kreeg een volmondige ja te horen van deze meneer.Toen ik vertelde dat de uitlaat soms zwaar bromde vulde hij mij gelijk aan over het vermogensverlies wat daarmee gepaart ging.

Ikke blij natuurlijk!!

Hij vertelde me dat het de EGR klep was en dat deze blijft hangen, een nieuwe gaat ongeveer 240euro kosten en is vrij simpel te vervangen.

Voordat ik dit zou laten doen gaf hij me een flesje diesel reiniging mee voor het reinigen van verstuivers e.d. nu maar even afwachten dus...

Ben blij te weten wat er aan de hand is en wat het me gaat kosten als ik het laat repareren.

 

Groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat brommen deed de mijne ook, N75 laten vervangen en probleem opgelost... Begreep van Matthijs dat de EGR klep vervangen bij een 2.0TDI nogal lastig was... zou aan de turbo zitten o.i.d., maar dat kun je beter aan hem vragen.

 

Denk dat €240,- nog steeds een dure oplossing is... of die dieselreiniging werkt? Geen idee, mij is verteld dat dit vooral helpt als je vanaf begin af aan al dit spul gebruikt...

 

Als het werkt, hoor ik dit natuurlijk graag:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo eindelijk m'n Passie naar de dealer gebracht en naar mijn storing laten kijken.

 

Heb eerst de tuning moeten laten verwijderen omdat er geen motor update kon plaatsvinden volgens de dealer!

Dit updaten werd geblokkeerd door de tuning werd mij verteld ( geloof er niks van maar ach).

Aangezien dit euvel bij een kleine beurt naar voren kwam konden zij het storingzoeken dus niet uitvoeren omdat de laatste software eerst in de motor moest zitten voordat ze uberhaupt naar de storing gingen kijken.

 

 

Uit het storingzoeken kwam naar voren dat er een temperatuurvoeler bij het roetfilter defect was.

De sensor gaf 400 graden aan terwijl dit 90 graden mocht zijn geloof ik.

Heb het probleem (sinds donderdag 4-11-2-10) niet meer terug gehad en hoop dat dit zo blijft!

Kosten 218 eurootjes dat dan weer wel, maar het valt me nog mee moet ik zeggen.

Ga nog even een aantal weekjes rond touren om te kijken of de storing ook weg blijft en dan als een speer weer naar Chipmeister!!

 

Voorlopig weer een blije passat rijder!

 

 

Groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden