Ga naar inhoud
  • 0

Welk aandraaimoment voor de wielbouten passat b6?


Fred3C8

Vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Afgelopen maandag heb ik nieuwe lichtmetalen wielen met zomerbanden laten monteren bij Bandentrend in Hoogeveen. Daar hebben ze wielen met 100nm op moment vastgezet, dit omdat ze bang zijn de lichtmetalen wielen te beschadigen.

Kijk anders eens op de site van Gerrit Speek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Afgelopen maandag heb ik nieuwe lichtmetalen wielen met zomerbanden laten monteren bij Bandentrend in Hoogeveen. Daar hebben ze wielen met 100nm op moment vastgezet, dit omdat ze bang zijn de lichtmetalen wielen te beschadigen.

Kijk anders eens op de site van Gerrit Speek.

 

120Nm staat voorgeschreven, wielen zijn niet van suikergoed! :mrgreen:

Beschadigen gaat pas gebeuren met vastknetteren met een luchtsleutel of met hand met gebruik van een kruissleutel oid en dan doorraggen.

 

Kan die topic titel niet aangepast worden, lijkt wel een vraag hoeveel die bouten wegen..........

 

VB: " Welk aandraaimoment voor de wielbouten?"

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wat kunnen de consequenties zijn?

Het komt normaal gesproken (bij originele wielen) niet echt op de Nm aan. Grootste probleem zit 'm bij kwalitatief minder sterke imitatie-lichtmetalen velgen. Daarbij kan het voorkomen dat door een te hoog aanhaalmoment de zittingen van de bouten vervormd raken, met in het ernstigste geval scheurvorming rond de boutgaten.

Mocht je echt idioot hoge aanhaalmomenten gebruiken dan kan op een gegeven moment wel metaalmoeheid optreden in de wielbouten, waardoor deze kunnen afbreken. Maar ook wat dat betreft zit VW aan de veilige kant, zij gebruiken 14mm bouten in plaats van de gebruikelijke 12mm. Dus dat komt niet erg vaak voor :wink:

 

Het beste kun je afgaan op het advies van de leverancier van je velgen. Bij origineel VAG kun je dus je instructieboekje raadplegen, anders de TÜV-Bescheinigung of ABE die bij de velgen is meegeleverd. Die 125Nm is een waarde die eigenlijk altijd goed is. Bij zware autos met veel hitte-ontwikkeling in de voorste remschijven is soms een iets hoger aanhaalmoment zinvol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Wat kunnen de consequenties zijn?

Het komt normaal gesproken (bij originele wielen) niet echt op de Nm aan. Grootste probleem zit 'm bij kwalitatief minder sterke imitatie-lichtmetalen velgen. Daarbij kan het voorkomen dat door een te hoog aanhaalmoment de zittingen van de bouten vervormd raken, met in het ernstigste geval scheurvorming rond de boutgaten.

Mocht je echt idioot hoge aanhaalmomenten gebruiken dan kan op een gegeven moment wel metaalmoeheid optreden in de wielbouten, waardoor deze kunnen afbreken. Maar ook wat dat betreft zit VW aan de veilige kant, zij gebruiken 14mm bouten in plaats van de gebruikelijke 12mm. Dus dat komt niet erg vaak voor :wink:

 

Het beste kun je afgaan op het advies van de leverancier van je velgen. Bij origineel VAG kun je dus je instructieboekje raadplegen, anders de TÜV-Bescheinigung of ABE die bij de velgen is meegeleverd. Die 125Nm is een waarde die eigenlijk altijd goed is. Bij zware autos met veel hitte-ontwikkeling in de voorste remschijven is soms een iets hoger aanhaalmoment zinvol.

 

Ha Arjen,

 

 

Met deze informatie kan ik wat mee!

 

Volgens mij heb ik originele velgen, zowel de winter als de zomer. Heb de velgen nu op 140nm aangetrokken, maar vond dit al aan de hoge kant. Ik hoefde niet als een idioot aan de momentsleutel te trekken, maar toch wel veel kracht.

 

Zal inderdaad eens navragen wat de standaard voor mijn alu velgen zijn.

 

Thanks voor de info!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hahaha, sorry, dus als je een kopietje uit een manual kan maken, ben je een kenner;-), dan kan ik mezelf ook tot kenner benoemen... heb alleen geen zin om daar kopietjes van te gaan maken:P

 

Maar zonder gekheid, iedereen die meer verstand van de passat heeft dan mij, is een kenner.... Als jij dus meer verstand van de passie hebt, ben je in mijn ogen dus een kenner:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hmmm, woont in Deutschland und liest kein deutsch! :mrgreen:

En maar klagen over die alochtonen in NL. :lol:

 

Maar die 120Nm is al een waarde die voor de 3C gebruikt werd, ik weet niet beter.

Instructie boekjes worden over het algemeen slecht gelezen...........als je alleen al ziet hoe vaak er gevraagd wordt "wat voor olie er in moet".................pfffffff, staat er ook allemaal in.

Best een handig naslagwerkje, "In het land der blinden is eenoog koning" :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik praat net zo goed Duits als de gemiddelde allochtoon in Nederland, Nederlands spreekt....

Ik ben wat het manual lezen betreft erg makkelijk.... ik lees the manual eigenlijk nooit, vaak is dat eigenlijk ook niet nodig. (toch maar vaker doen dus).

 

ik heb eigenlijk 4 ogen.... 2 normale en een bril, dan weer eigenlijk 6.... lenzen... naja, what ever

 

 

Knackerbrodewrode... (mijn beste Noors:P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Geldt ditzelfde aandraaimoment ook voor de Passat CC? 125 Nm?

 

Dank je

 

Nog zo een lui knorbeest! :mrgreen: Zeker ook een duits instructie boekje? :wink:

Of kan niemand meer lezen tegenwoordig? :book:

 

Het is 120Nm btw. (Volgens het boekje in ieder geval)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden