Ga naar inhoud
  • 0

"Ratelend" geluid bij gas los laten.


Bouman

Vraag

Hallo allemaal,

 

Hierbij wil ik me even voorstellen.

 

Ik ben H.Bouman en ben sinds enkele maanden in het bezit van een Passant Variant 1.8T (1998), voorzien van een andere chip (195pk).

 

De laatste tijd valt het me op dat als ik gas loslaat, bijv. in de tweede versnelling, ik een soort "ratelend" geluid hoor. Wanneer ik weer iets gas geef is dit geluid weg.

Het lijkt er op dat op het moment dat er geen spanning/kracht op de aandrijflijn komt dat geratel begint. Dus op het moment dat je iets gas geeft en er weer spanning/kracht op de aandrijflijn komt is het geluid weer weg.

 

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn ??

 

Met vr. gr.

H. Bouman

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Is het ratelende geluid alleen in 2 waarneembaar of in alle versnellingen?

Heb zo een zelfde probleem gehad met me vorige auto,alleen dat was de bak die aan het eind was(neem aan dat het een MT is)

 

Homokineten hoor je toch voornamelijk in het bochtenwerk?of heb ik di tnou zo fout?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mij begon het ook zo, het bleek de catalysator te zijn waarin een of meer lamellen los zitten. Het gerammel is erger geworden sindsdien maar de cat doet het nog prima (net door de apk gekomen) dus vind ik het vervangen nog niet erg nodig. Wel is het geluid wat vervelend, alsof je met een slopertje langs komt, maar pk's kom ik niet tekort en met de ramen dicht hoor ik het niet.

 

Was wel blij dat het duidelijk 'slechts' dit was (vervangen voor nieuw kost toch ook >225 euro) en niet de distri-ketting zoals ik eerst dacht.

 

Zijn er ook 2ehands catalysatoren te koop?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

 

Was wel blij dat het duidelijk 'slechts' dit was (vervangen voor nieuw kost toch ook >225 euro) en niet de distri-ketting zoals ik eerst dacht.

 

 

Passats ( behalve de 2,3 V5 ) hebben geen distributie ketting maar een distributie riem, dus vandaar dat die het niet was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bij mij begon het ook zo, het bleek de catalysator te zijn waarin een of meer lamellen los zitten. Het gerammel is erger geworden sindsdien maar de cat doet het nog prima (net door de apk gekomen) dus vind ik het vervangen nog niet erg nodig. Wel is het geluid wat vervelend, alsof je met een slopertje langs komt, maar pk's kom ik niet tekort en met de ramen dicht hoor ik het niet.

 

Geluid is inderdaad vervelend. Zoals je zegt; net alsof er een slopertje langskomt!

 

Ik kan inderdaad wel even checken of het de katalysator is, bedankt voor de tip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

met een ijzeren staaf van cat naar je oor om gerichter te luisteren kan helpen. Want cat en de achterzijde van je motor zitten redelijk dicht bij elkaar als je er je hoofd bij houdt om te luisteren.

 

bij mij klonk het eerst alleen bij gas loslaten vanaf 2000rpm ongeveer, dus niet bij klein beetje gas.

later is dat erger geworden en bij minder toerenverschil, echter alleen bij gaslos.

nu is het er ook als ik veel gas geef, eigenlijk alleen bij gas vasthouden hoor je het niet.

 

bij de volgende beurt maar eens zien of de duitse dealer een slimme oplossing heeft (kreeg ergens de tip om er een schroef in te draaien maar dat wilde de NL garage niet doen) zonder meteen een nieuwe te moeten monteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

na een uurtje autobahn is nu het geluid weg?! vastgeslagen, vastegekit met roet, ik weet het niet maar het klinkt nu weer normaal. alleen had ik de indruk dat ik vermogen miste, ik kon niet veel harder dan 180 ipv normaal 220 op de teller. kan ook zijn omdat het wat omhoog ging, maar toch heb ik het gevoel dat er wat weg is.

 

toch tijd voor die duitse dealer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Het ziet er naar uit dat het inderdaad de katalysator is.

Gelukkig niets met de motor of iets dergelijks.

 

Zou je de buitenkant van de katalysator niet voorzichtig met een hamer kunnen "bewerken", of is dit slecht voor de katalysator ???

 

Als je geld teveel hebt kun je dat doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

uitgelezen en inderdaad, teveel tegendruk.

 

wordt vandaag geopend om te zien hoe erg het is.

 

vraag me af wat het motormonagement doet als er rare waarden van de 2e sonde (als ik die heb achter de kat) komen. Gaat ie toch bijregelen of negeert ie ze gewoon en meldt ie een fout in de kat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

update, de kat is in orde. Tot onze grote verbazing is er niks mis mee. Wel met de aansluitingen aan de voorzijde, bij de turbo dus.

 

ga eens ff zoeken naar het 1.8t plaatje dat ik ergens heb, kan ik eens zien hoe dat daar zit.

 

AEB, 1999, 246k.km, ongechipt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ja, als je van boven kijkt, dan zie je links het luchtfilter. De lucht daarnaartoe komt door een plastic platte buis van net onder de motorkap. Precies onder dat stuk plastic zitten een paar buizen die naar het uitlaatdeel lopen, en daar is e.a. versleten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden