Ga naar inhoud
  • 0

Stelmotoren climatronic zijn rumoerig


vdveen

Vraag

Naar wat zoeken op het forum nog geen bevredigend antwoord.

 

De stelmotoren van de climatronic zijn wel erg rumoerig en blijven continu regelen.

Heb reeds een basisinstelling gedaan,echter het geluid blijft.

 

Als de climatronic uit staat,is het weg,en op de eco stand blijf je het ook horen.

 

Iemand enig idee,lijkt erop dat de stelmotoren de weg kwijt zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Reset door auto op contact en dan de econ knop en de luchtknop recht vooruit samen in te drukken.

Je ziet dan wat Chinees in het display je hoort de kleppen werken.

Na enige tijd gaat is ie klaar. Heeft dit niet gewerkt dan of laten zitten of kleppen vervangen (KASSA).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

is dit wat:

Actuator Test

All components of the Climatonic system are exercised during this test.

Requirements: Ignition off, Motor off, Vehicle stopped, Battery voltage 15 < 15.5 V.

To begin the self-test routine, simultaneously press and hold „ECON“ and „Recirculate“ then turn on the iginition (do not start engine) while keeping the buttons pressed, and continue pressig the buttons for about 2 seconds more. All LCD segments in the Climatronic display will now illuminate.

During the following automatic actuator test (duration ~30 seconds), all actuators will be exercised in a serial fashion. In addition, all control unit inputs (Sensors, Motors, Servos, etc) will be checked that can be checked with th motor off. During the test all buttons are disabled, and all LCD segments are black. Once initalized, the self-test cannot be interrupted via the control panel nor via VAG-COM. Upon completion of the test, the control unit automatically switches into „Internal Error Memory Mode“ (see above.)

To leave „Internal Error Memory Mode“, press the „ECON“ button.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
wat is nou de juiste oplossing tegen het tikken en tokkelen??

die van mij doet het ook maar ben hier de oplossing niet echt tegen gekomen

 

De oplossing is al vaker voorgekomen :wink: ofwel je doet een outputest zoals werd omschreven.

Output-test, stuurt de motoren/stelkleppen aan, maar als die het noorden kwijt zijn (begin/eind stand) zal de output test een foutcode opslaan.

Dan rest nog alleen een basic test, die de motoren/stelkleppen in de juiste positie zet...de stelmotor hoeft per definitie niet defect te zijn, de stelklep kan ook vast zitten.

Door de basic test uit te voeren, kunnen ze los schieten en is meerdere keren uit te voeren, wel dient men er dan op te letten of de foutcodes terug komen ? en alvorens een basic test uit te voeren zullen eerst de foutcode's gewist moeten worden.

Een basic test is succes vol als alle waarden op 0 staan.

 

succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Die zit ook op dezelfde plaats en geldt voor ac systemen die een dual ac systeem hebben.

Nut zie ik er niet van in, bestuurder/bijrijder kunnen zelf de temp instellen ? bestuurder 23°C bijrijder 20°C !

Zit er dan een tussenschot, tussen bestuurder en bijrijder ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Theo, Heb al een paar keer de basis settings gedaan, maar de V71 komt steeds terug met een foutmelding. Dus dat wordt de boel loshalen en kijken waar het probleem in zit. Zal van het weekend eens kijken of ik het dashboardkastje eruit kan krijgen.

Wordt dat een nieuwe motor of kan het ook wat anders zijn?

 

Mvg

 

Harry

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Reset door auto op contact en dan de econ knop en de luchtknop recht vooruit samen in te drukken.

Je ziet dan wat Chinees in het display je hoort de kleppen werken.

Na enige tijd gaat is ie klaar. Heeft dit niet gewerkt dan of laten zitten of kleppen vervangen (KASSA).

 

ik heb dit geprobeert , het is nu een stuk rustiger geworden,al maken ze nog wel wat geluid.

 

thanx

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb ook last van gerammel en getik, bij de dealer hebben ze hem gereset, maar dat heeft niet geholpen, heb hem zelf al een paar keer gereset via display, helpt ook niet, dus dat wordt kleppen vervangen.

Maar welke, heb alles gelezen, maar welke voor een 3c?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is echt om gek van te worden,

 

Heb dashbord kastje er uit gehaald, en bij mij is het alleen de klep achter het middenconsole (onder op je kachelhuis , kleur rood) die steeds staat te regellen, zal straks eens de basic settings proberen,

 

heb het kachelhuis paneeltje er een keer een dag uit gehad, weet niet of dit er mee te maken kan hebben, het was me eerder nog niet optevallen,

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb ik ook, maar moet zeggen dat het in de warme weken veel rustiger is. De airco is fris en ruikt schoon (in november nog beurt gehad en bijgevuld) en het regelen van de stelmotor is veel minder.

Nog maar even aankijken of heeft iemand al ervaring via het handschoenenkastje?!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dit is dus voor een 3B(G).

De V71 stelmotor zit achter het dashboardkastje en kan je zien als je dit demonteert met drie torx schroeven aan in de bovenrand en 2 schroeven onder achter de klep van het kastje en 2 schroeven onder het kastje (klep dicht dus). Daarna trek je het kastje er deels uit en verwijder je het stekertje van de lampje, waarna je het hele kastje verder naar achteren eruit trekt. Dan kan je met de hoofd op de bodem achter het luchtkanaal met ventilator het motortje zien zitten gemonteerd op een in wit kunststof houder met 2 Torx15 schroeven. In het werkplaatsboek staat dat deze T15's moet verwijderen en ook de steker. Dit dus niet uit eigen ervaring.

 

De V68/85? STELMOTOR met ROOD stangetje zit bovenop de tunnel samen met de V70? (wit stangetje). Het is mij zonder problemen, standaard gereedschap en wat geduld, gelukt deze te DEMONTEREN in een uurtje tijd. DUS NIKS PER DEFINITIE HET HELE DASHBOARD DEMONTEREN!!! (

) Je kan bij 2-3 motoren als je het dashboardkastje en een klein driehoekje van de zijkant van de tunnelbekleding met 1 T20 schroef met daaronder weer een 8 mm zeskantschroef (geeft net wat extra ruimte) hebt gedemonteerd. Haal de oranje steker los, en met steeksleuteltje 5,5 kan je de zeskant/Torx15 schroefjes eruit draaien. Daarna draai je de motor zo dat je het stangetje los kunt maken en deze eraf te pakken is. Terugmonteren door de schroeven in de gaten te plaatsen met een punttangetje en dan aandraaien.

De stelmotortjes doen het vaak niet omdat de 5kOhm potmeter die erin zit slecht contact maakt. In de stekeraansluiting de 3 pinnen naast elkaar (links, loper, rechts), de 2 andere pinnen zijn de motor. Ik heb motorkastje open gemaakt door met schroevendraaiertjes onder de klipjes steeds verder te openen. Erin zit dus een motortje, een paar tandwieltjes en de (instel)potmeter met de stekeraansluiting. Let wel op de positie van de potmeter tov de as. Na het oplichten van het draaibare randje van de potmeter kan er met contactspray (met smerende werking) hierin gespoten/gespoeld worden. Dit zorgde bij mij dat de stelmotor een stuk rustiger werd. Als je alles eruit wilt halen moet je eerst het motortje verwijderen waarna de steker met potmeter eruit kan.

Uit een aantal internet-instructies blijkt dat het slijpsel de storing veroorzaakt en dat schoonmaken/spoelen ook werkt.

De volgende informatie heb ik nu pas gevonden na "stellmotor reparatur" te googlen;

Zie voor een Passat 3B(G) ook http://www.pimpowski.de/passat_3BG_stellmotoren.html

Zie voor een Golf IV: http://www.motor-talk.de/forum/stellmot ... 16134.html (download Stellmotoren-Climatronic.pdf)

Zie voor een Polo: http://www.polo9n.info/Wissen/anleitung ... n-tauschen

 

Ik heb foto's gemaakt van het uitbouwen en het inwendige van de stelmotor. Interesse -> PM

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden