Ga naar inhoud
  • 0

Stelmotoren climatronic zijn rumoerig


vdveen

Vraag

Naar wat zoeken op het forum nog geen bevredigend antwoord.

 

De stelmotoren van de climatronic zijn wel erg rumoerig en blijven continu regelen.

Heb reeds een basisinstelling gedaan,echter het geluid blijft.

 

Als de climatronic uit staat,is het weg,en op de eco stand blijf je het ook horen.

 

Iemand enig idee,lijkt erop dat de stelmotoren de weg kwijt zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

heb recent de module vervangen om het linker LCD schermpje bijna niet te lezen was.

De dealer had dit nog NOOOOOOIT gezien dat die LCD kapot ging ja ze konden wel een nieuwe unit plaatsen a 460 euro (is wel ex montage meneer)

Op ebay een gebruikte gekocht en bij mij valt alleen om de herrie van ik van 16 graden naar LO gaat

Die originele unit had dit niet ?

 

Wat bedoelen jullie met" Soms helpt het om meerdere keren in de basisafstelling te zetten."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek
Wat bedoelen jullie met" Soms helpt het om meerdere keren in de basisafstelling te zetten."

 

Dat wordt gedaan met Vag-com als bijvoorbeeld de regeleenheid is vervangen of een stelmotor, het kan ook voorkomen dat een stelmotor/klep vast zit en kan door de basisafstelling een paar keer uit te voeren dat de motor/klep los komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik blijf dit topic met aandacht volgen Gert,

Die ventilator kan je daar wel zo bij,waar zit die ongeveer?

 

 

Links in het bedieningspaneel van de climatronic achter het vierkante roostertje zit een mini ventilator deze zuigt lucht vanuit het interieur langs een temperatuurvoeler achter in het bedieningspaneel en meet hierbij de temperatuur van het interieur na demontage van het bedieningspaneel en het verwijderen van de behuizing kan je deze zeer voorzichtig met een uiters zacht kwastje reinigen vaak zit deze vol met stof en als er veel in de auto wordt gerookt is deze vaak ook zeer plakkerig hierdoor wordt het toerental van deze ventilator minder en de luchtstroom langs de sensor aanzienlijk minder met als gevolg dat de reactietijd waarmee deze moet meten veel te laag wordt gevolg is dat het bedieningspaneel sterk wisselende waarde`s binnen krijg en gaat compenseren door om beurten koude en warme lucht gaat toevoegen in het kachelhuis.

 

gert klijnhout.

Kleinout,

 

Is het nog gelukt om deze unit uit te bouwen en de sensor te reinigen??

Ik heb hetzelfde probleem, en helaas is er door de vorige eigenaar in de auto gerookt dus ik ben bang dat de voeler

ook zeer vuil zal zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ja het bedieningspaneel heb ik even uitgebouwd en schoongeblazen met de fietspomp perslucht uit de compressor vondt ik te eng.

Bij dit reinigen kwam er zeer veel stof uit en reageerd de regeling nu veel beter op temperatuursverschillen alleen heeft het niets geholpen voor het tikken van de stelmotoren.

 

G.Klijnhout

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je het met de compressor zou doen (jah, en dat klinkt heel fout) :) moet je even ervoor zorgen dat het ventilatortje niet ongecontroleerd kan rond draaien.

Want dan gaat het veel te hard draaien en dan heb je kans dat het kapot gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mijn broer had het zelfde probleem , maar ook dat als hij de auto alleen op contact zetten en de clima vol liet blazen en starten dan de auto en ging rijden zakte t blazen in .

Meerdere malen in de basisinstellingen zetten achter elkaar en het probleem was op gelost

 

Hoe doe je dat 'meerdere malen in de basisinstellingen zetten'?? Denk namelijk dat ik zo te lezen hetzelfde probleem heb!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek
Hoe doe je dat 'meerdere malen in de basisinstellingen zetten'?? Denk namelijk dat ik zo te lezen hetzelfde probleem heb!

 

Met vag-com wis je eerst alle foutcodes die zijn opgeslagen, dan ga je naar 08 - airco/climate control, dan naar 04 basic settings, bij groep vul je 001 in en druk je op GO.

 

Als de test positief is afgerond staat in alle blokken alles op 0.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

@Richard dat klopt inderdaad "resetten" om de opgeslagen foutcodes te wissen en te achterhalen welke foutcode.

Een basis afstelling (basic settings) en/of een output test gaat "niet" via het bedieningspaneel van de ecc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb inmiddels een klein experimentje uitgevoerd bij een audi A4 van 1996.

Deze is uitgevoerd met eenzelfde kachelhuis en stelmotoren enige verschil is dat dashbord uit een boven en een onderdeel bestaat en dus niet geheel er uit hoeft.

Klacht van deze was eerst tikkende stelmotoren en na een tijdje complete uitval van de boven onder verstelling, tunnelbak en onderste deel van dashbord gedemonteerd al de 3 stelmotoren er uitgehaald hierbij bleek dat 2 van deze waren vast gelopen en dus niet meer deden, nieuwe motoren waren niet op voorraad bij dealer dus de stoute schoenen maar aangetrokken en ze uit elkaar gehaald.

Dat laatste was simpel 5 torx schroefjes en het dekseltje er af halen tandwieltjes er uit daarnaast het speelgoed motortje er uit en deze getest op een acculader (7 volt) hierbij bleek dat deze niet meer draaide doordat de collectortjes en koolborsteltjes zeer ernsig vervuild waren deze met een beetje remmenreiniger schoongemaakt en goed laten drogen daarna werkte deze weer perfect.

De boel in omgekeerde volgorde weer gemonteerd en daarbij de tandwieltjes met een beetje vet gesmeerd.

Alles doet het weer perfect en bijkomend voordeel het tikkende geluid is ook over.

Deze audi rijdt nu al weer een paar weken zo rond en blijft het perfect doen.

Binnenkort bij wat beter weer bij mijn passat het dashbord er uit en dezelfde behandeling aan de stelmotoren uitvoeren daarbij hopen dat ook bij mij het geluid weer een tijdje over is.

 

Gert Klijnhout

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik (nou ja, m'n Passat 3BG) heb dezelfde tik problemen. Volgens mij heeft dat tikgeluid te maken met dat de stelmotor niet "weet" welke positie die staat. De motor zoekt naar een positie totdat die dat wel "weet". Anders zou dus door veel de kleppen te verstellen of de motoren in de basis setting te zetten met b.v. VAGcom en dus te laten draaien, de motoren soepeler gaan draaien en dus het geluid minder worden of over gaan. Iemand van het forum heeft er een keer via een geboord gaatje contactspray in gespoten waarna het over was. Die had het over een potmeter die slecht contact maakt en met zijn weerstandverandering de positie van motor doorgeeft....

Ik ben wel nieuwsgierig wat er in zo'n stelmotor zit. Misschien zit er bij een Gert Klijnhout's A4 een ander type motor in????

Ik DENK dat het stappenmotoren zijn die met pulsen worden aangestuurd waardoor deze elke keer een stapje verder gesteld worden. Met VAGcom worden tijdens de basic setting van de motoren, de kleppen helemaal open en dicht gestuurd zodat een positie van een ventilatieklep aan een "waarde" van de motor wordt gekoppeld.

In VAGcom krijg ik met mijn Passat niet altijd feedback van de positie van alle stelmotoren. De kleppen verstellen en dus het draaien van de motoren klinkt net zoals de kleppen die wel goed feedback geven en geen storingscode op de climatronic geven. Ook duurt het niet lang(er) voordat een klep van geheel open naar dicht gaat - het gaat dus niet zwaar of zo.

Mijn climatronic geeft de volgende storingscodes;

00603 - Footwell/defroster Flap Positioning Motor (V85)

35-10 - - - Intermittent

01272 - Positioning Motor for Central Flap (V70)

35-10 - - - Intermittent

Naar wat ik tot nu toe heb begrepen is dat de V85 stelmotor onbereikbaar is zonder het hele dashboard eruit te schroeven (correct?)- laat maar dus, dan maar een minder goed te regelen luchtstroom op de voeten.

Waar de V70 stelmotor zit is me nog niet duidelijk - achter het dashboardkastje? of toch ook in de luchttoevoer/airco midden achter het dashboard?

Wie weet wel waar die stelmotoren precies zitten bij een Passat 3BG?? En of je er evt. bij kan om een gaatje te boren en te injecteren met contactspray, zonder je dashboard er even uit te halen?

Ik moet wel zeggen dat ik de laatste maanden geen getik meer hoor. Mijn auto heeft tot februari 2010 een tijd stil gestaan (misschien 1 jaar? - bij de domeinen) en in de zomer had ik nog regelmatig dat harddiskgeluid (daar zit natuurlijk ook een stel/stappenmotor in).

 

Vraag; wie weet wel precies hoe het e.a. werkt en in elkaar steekt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Martijn, ik weet dat de V85 en V70 kleppen niet goed werken. Zo te voelen en horen zijn dat kleppen die voetenruimtelucht en de verwarmingslucht regelen.

Ik vermoedt dat dat de kleppen zijn die rood en blauw gemarkeerde bedieningsarmpjes hebben en onderaan het kachelhuis zitten.

Maar zeker weten doe ik dat niet. Elsawin heb ik bij mij nooit goed draaiend gekregen. Wil jij voor mij kijken waar de kleppen zitten bij een 3BG?

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Kennelijk niet... Maar helaas weet ik nog steeds niet waar m'n V85 en V70 kleppen fysiek zitten.

Ik wil daar met het beter wordende weer naar kijken en evt. gaatje boren en vol spuiten met contactspray met beschermende smerende werking. Hopelijk doet dat voor een tijdje goed.

Kan iemand mij een plaatje laten zien? Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast TheoStek

De V70 zie je heel goed zitten als je het dashboardkastje hebt uitgebouwd, als ik me goed herrinner rode stangen. Bij het afstellen van de temperatuur van de motor kunt je kijken/ luisteren of deze nog functioneerd.

Voor de V85 moet het gehele dashboard eruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey,

Bedankt Theo.

Ik heb eens gekeken naar wat er precies beweegt als je een bepaalde instelling doet op de climattronic. Maar het was mij niet helemaal duidelijk omdat er volgens mij twee motortjes tegelijkertijd gingen bewegen onder het kachelhuis (boven de tunnel) met blauwe en rode stangetjes, toen ik volgens mij de temperatuurinstelling deed. Zijn dat misschien de kleppen voor verwarmde en koude lucht?

De andere motortjes hadden witte stangetjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden