Ga naar inhoud
  • 0

Stelmotoren climatronic zijn rumoerig


vdveen

Vraag

Naar wat zoeken op het forum nog geen bevredigend antwoord.

 

De stelmotoren van de climatronic zijn wel erg rumoerig en blijven continu regelen.

Heb reeds een basisinstelling gedaan,echter het geluid blijft.

 

Als de climatronic uit staat,is het weg,en op de eco stand blijf je het ook horen.

 

Iemand enig idee,lijkt erop dat de stelmotoren de weg kwijt zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Nee niet dat ik kan bevinden.

 

Denk dat de vorige eigenaar het niet eens is opgevallen.

Blijft maar tikken ,lijkt of alle kleppen aan het aansturen zijn.

maakt ook niet uit of je de kleppen handbediend of op de volautomaat.

er staan geen foutcodes in en via KTS bosch in de basisstand gezet

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb hetzelfde probleem en ben erg benieuwd wat de oorzaak/oplossing is. De bijgeluiden die de climatronic veroorzaakt zijn erg frustrerend. Het is inderdaad net of zijn alle kleppen bijna constant aan het bijregelen. Een tikkend, tokkelend geluid. Sinds een paar weken is de climatronic ook regelmatig in de war. Na een poosje begint 'ie soms zomaar warme lucht te blazen terwijl de temperatuurinstelling gelijk blijft. Heb jij hier ook last van Gerrit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb dat ook gehad met mijn vorrige auto.

Wat ik toen begreep van de dealer zijn de stapmotoren dat stuk, ze herkennen hun positie dan niet.

Volgens mij hadden ze daar ook een test programma voor waaruit dat bleek.

Maar dat is al paar jaar geleden, dus de precieze uitleg weet ik niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb geen last van onjuiste luchtaanvoer en temperatuur regeling

 

De airco en kleppen zijn wel in te stellen,alleen het regelen blijft continu aan de gang.

 

This wel vreemd dat de motoren zo blijven stellen

Heb nog niet de juiste oplossing gevonden.

Het basis instellen heb ik al gedaan maar geeft geen effect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ook mijn passat kent dit probleem door de instelling 1 graadje lager of hoger in te stellen is het even weg na stabilisatie van de temperatuur komt het tikgeluid weer terug vlgns een bekende vw monteur is het vaak de stelmotor voor de koud warm regeling en geeft aan dat deze langzaam aan defect raakt en hierdoor zijn nul punt niet vast houdt.

Om deze te vervangen moet het gehele dashboard er uit.

Mijn ervaring is wel dat hij het met de huidige buitentemperatuur erger doet en dat wanneer het kouder of warmer weer is aanzienlijk minder is ik laat het dan ook ondanks dat ik zelf in het autovak zit en het niet erg vindt om een beetje te sleutelen voorlopig zo zitten.

 

 

gert klijnhout

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mooie dure grap,hoorde her en der dat ook het omwisselen van de motoren achter het handschoenenvak op de stekkers een oplossing zou zijn.

dus de motoren uitiwisselen op de kabelboom zodat ze op een ander werkgebied lopen

 

iemand hier ook iets van gehoord

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Mooie dure grap,hoorde her en der dat ook het omwisselen van de motoren achter het handschoenenvak op de stekkers een oplossing zou zijn.

dus de motoren uitiwisselen op de kabelboom zodat ze op een ander werkgebied lopen

 

iemand hier ook iets van gehoord

 

Zou inderdaad een oplossing kunnen zijn, het geluid komt inderdaad achter het handschoenenkastje vandaan alleen weet ik niet of de daar aanwezige stelmotoren gelijk zijn en of deze zo zijn te demonteren zoals ik al eerder schreef heeft een monteur die bij mij in de buurt bij de dealer werkt aangegeven dat het complete dashbord er uit moet om dit te verhelpen.

Maar niet geschoten is altijd mis de komende week zal ik eens het handschoenenkastje er uit halen en kijken hoe het er uit ziet en of deze mogelijkheid bestaat.

 

Ik laat het horen gert klijnhout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn broer had het zelfde probleem , maar ook dat als hij de auto alleen op contact zetten en de clima vol liet blazen en starten dan de auto en ging rijden zakte t blazen in .

Meerdere malen in de basisinstellingen zetten achter elkaar en het probleem was op gelost

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Afgelopen zaterdag even het handschoenenkastje er uit gehaald de twee stelmotoren die zichtbaar zijn zitten onderaan het kachelhuis en zijn helaas niet zonder een ingrijpenden demontage van de kachel cq dashboard te wisselen daarnaast hebben beide stelmotoren een andere kleur (blauw en rood) hetgeen voor mij aangeeft dat deze nadrukkelijk anders zijn en waarschijnlijk niet verwisselbaar zijn.

Wel heb ik de auto even warm laten lopen om te kijken wat er zoal gebeurt, als het interieur op tempertuur komt beginnen zowel de blauwe als de rode stelmotor een middelpunt te zoeken eenmaal gevonden gaan deze over in een fijnafstemming waardoor deze nog maar in hele kleine stapjes gaat regelen deze kleine stapjes veroorzaken het geluid voor mij gevoel kan het systeem geen vaste waarde aannemen waarvan de oorzaak is dat deze verkeerde waarde`s over de interieurtemperatuur binnen krijgt de oorzaak vermoedelijk een vervuilde mini ventilator in het bedieningpaneel daarom ga ik de komende dagen dit paneel eens uitbouwen en deze ventilator met temperatuurvoeler er achter schoonmaken, als ik door het minirooster naar binnen kijk zie ik namelijk behoorlijk wat stof en dat lijkt mij niet juist.

Het automerk waar ik voor werk kent soortgelijke systemen waarbij de meeste klachten over een niet goed werkende clima vaak te herlijden zijn aan een defect buitentemp.voeler of een vervuilde paneel ventilator zeker in auto`s waar in wordt gerookt of veel in stoffige omgevingen moeten werken is dit een veel voorkomend probleem.

Ik laat het weer horen.

 

Gert Klijnhout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik blijf dit topic met aandacht volgen Gert,

Die ventilator kan je daar wel zo bij,waar zit die ongeveer?

 

 

Links in het bedieningspaneel van de climatronic achter het vierkante roostertje zit een mini ventilator deze zuigt lucht vanuit het interieur langs een temperatuurvoeler achter in het bedieningspaneel en meet hierbij de temperatuur van het interieur na demontage van het bedieningspaneel en het verwijderen van de behuizing kan je deze zeer voorzichtig met een uiters zacht kwastje reinigen vaak zit deze vol met stof en als er veel in de auto wordt gerookt is deze vaak ook zeer plakkerig hierdoor wordt het toerental van deze ventilator minder en de luchtstroom langs de sensor aanzienlijk minder met als gevolg dat de reactietijd waarmee deze moet meten veel te laag wordt gevolg is dat het bedieningspaneel sterk wisselende waarde`s binnen krijg en gaat compenseren door om beurten koude en warme lucht gaat toevoegen in het kachelhuis.

 

gert klijnhout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Afgelopen zaterdag even het handschoenenkastje er uit gehaald de twee stelmotoren die zichtbaar zijn zitten onderaan het kachelhuis en zijn helaas niet zonder een ingrijpenden demontage van de kachel cq dashboard te wisselen ...

 

En toch, en toch, en toch: bij mijn passat 3bg heeft een monteur de v68 of v71, iig de stelmotor recirculatie, die ook achter het kachelhuis zit, vervangen zonder alles te demonteren.

Heeft met een spiegeltje goed gekeken waar de schroefjes zitten en had 'm er toen in no time uit.

 

Wat mij betreft kan het dus wel degelijk ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
En toch, en toch, en toch: bij mijn passat 3bg heeft een monteur de v68 of v71, iig de stelmotor recirculatie, die ook achter het kachelhuis zit, vervangen zonder alles te demonteren.

Heeft met een spiegeltje goed gekeken waar de schroefjes zitten en had 'm er toen in no time uit.

 

Wat mij betreft kan het dus wel degelijk ...

 

Dit wil ik bij ook nog eens proberen. Heb er al eens naar gekeken, maar is toch een verdomd lastig karweitje. Alle info hierover is dus erg gewenst ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden