Ga naar inhoud
  • 0

Trekhaak en universele kabelset


OmePeter

Vraag

Onlangs een Passat Advance 2.0 TDI 103 KW bj. 2007 gekocht. Als fervent Opel rijder is dit toch wel een openbaring.

Een trekhaak en een universele kabelset(zonder aansluiting op de canbus) gekocht. Toen ik deze er onder wilde laten zetten kreeg ik te horen dat de kabelset niet geschikt was. Ik zou er problemen met de abs en esp mee krijgen, omdat de auto niet weet dat er een caravan aangekoppeld zit. Aangezien ik in Spanje woon en het spaans nog niet goed beheers begrijp ik de uitleg hierven niet goed. Kan iemand mij hiermee helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Let op, je hebt dus een speciale aansluitbox voor VW nodig. Bovendien moet hij op de CAN-bus aangemeld worden. De software daarvoor heeft de VW-dealer, dus die kan dat voor je doen. Heel wat forumleden hebben VAGCOM software. Die kunnen het dus zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Stuurrapparaat heb ik nog nieuw liggen... Aansluitschema ook als het moet.... Je moet wel altijd op canbus aansluiten, de verlichting van de aanhanger wordt over canbus aangestuurd + gecontroleerd. En je moet hem inderdaat ook bij de abs module coderen ivm met abs en esp, eventueel autohold en dergelijke...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je hebt van het stuurapparaat (dat in de koffer zit) enkele kabels naar de zekeringdoos links, een massakabel en een can-bus kabel.

Verder heb je een reeks kabels naar de 13 polige stekker op de trekhaak.

 

Kabels zitten er bij mijn stuurdoos niet bij, maar ik wil wel even kijken wat het gaat kosten om een kabelboom voor je te maken.

De stuurdoos mag weg voor 50€ (deze is splinternieuw, wegens dubbel aangekocht...)

 

Grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@dreke

Het liefst heb ik het helemaal compleet. In dit deel van Spanje is op dat gebied niets te verkrijgen, en ben ik op Murcia aangewezen wat ook niet echt goed is. Dus als je het hetzelfde kunt maken als orgineel, dan graag. En even laten weten wat de kosten zijnmet opsturen naar Spanje. Vast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi, de kabelset maken zal al gauw zo'n 60 € aan stekkers, stekkerpinnen enz. komen. Verzending komt op 9.6€ als ik het onder 1kg kan houden, maar reken daar niet op met al die draden, 19.2 € als ik het onder de twee kilo kan houden.

Dus al met al toch niet zo goedkoop....

 

grtz, dre

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een klein schopje aangezien ik met een vergelijkbaar iets zit.

Mijn Passat is een 3b uit 2000, ook ik heb er een aftermarket Brink trekhaak opzitten. Alleen is bij mij de universele kabelset al aangesloten (al een aantal jaren).

Op het moment dat ik een aanhanger aansluit doen de knipperlichten en het remlicht het zoals ze het behoren te doen. Schakel ik de gewone verlichting in, werkt niets meer zoals het hoort (bij remmen dimt de gewone verlichting, op het dashboard brand het icoontje voor mistachter e.d.).

 

Hoe kan ik dit het beste verhelpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een kleine waarschuwing !

Op mijn werk (bij VW-dealer) krijgen mijn werkplaatscollega's regelmatig auto's binnen met een niet originele trekhaak waar de accu van leeg is.

Na het vervangen van de imitatie kabelset en canbus-regelapparaat voor een origineel is het probleem opgelost.

 

Het is enkelt ter informatie !

 

grtz. Mark

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden