Ga naar inhoud
  • 0

stuurkogel wil niet los


Boukedevoldere

Vraag

Hallo,

 

Wat ik inschatte als routine klus blijkt toch tegen te vallen: linker stuurkogel zit vast in de spoorstang ik krijg hem er niet uitgeschroeft. Omdat het draadend van de fuseekogel in rubber gegoten is kan ik er denk ik ook niet veel kracht op zetten om hem met geweld los te krijgen. Hij zit denk ik vast geroest. Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem oplos. (het is een 3B uit 2000)

 

Ik hoor het graag,

 

Groeten Bouke

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dat zijn vervelende dingen :( Laatste keer dat ik zo'n ding bij m'n Passat los moest halen had ik gelukkig professionele hulp. Hij zette een lange pijp (meter of 2) tussen stuurstang en draagarm, en liet iemand daar flink op drukken. Tegelijkertijd sloeg hij met een flinke hamer op de zijkant van de draagarm, daar waar het tapse eind van de stuurkogel zit. Na een paar flinke klappen schoot ie eruit. Het rubber is alleen een stofhoes, de kogel zelf is van staal en kan wel wat kracht hebben, maar het kan uiteraard kapot...

 

Er bestaan volgens mij ook trekkers voor stuurkogels, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Al geprobeerd hem te laten schrikken? (Heel hard boe roepen :P ) Met een vuisthamer op de behuizing waar hij in zit te tikken. Is het er een waar een inbus in zit zodat je een beetje kunt proberen te jutteren? Niet te snel opgeven, dit kunnen lastige gevallen zijn en als je uiteindelijk gaat stoken zijn de rubbers zeker weg..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zoals Ted al aangeeft, een fuseekogeltrekker. Die krijgen dit in de meeste gevallen echt wel los zonder bloed, zweet en tranen. Als er zwaarder gereedschap aan te pas moet komen, is vaak vervanging nodig na de slachting. De kogel zit vaak niet vastgeroest, maar geklemd, omdat het gat waar hij inzit en het stukje waar geen draad op zit beide conisch zijn. Als je hier bij montage de aanhaalmomenten niet in acht neemt, zit het inderdaad véél vaster dan de bedoeling is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Zoals Ted al aangeeft, een fuseekogeltrekker. Die krijgen dit in de meeste gevallen echt wel los zonder bloed, zweet en tranen. Als er zwaarder gereedschap aan te pas moet komen, is vaak vervanging nodig na de slachting. De kogel zit vaak niet vastgeroest, maar geklemd, omdat het gat waar hij inzit en het stukje waar geen draad op zit beide conisch zijn. Als je hier bij montage de aanhaalmomenten niet in acht neemt, zit het inderdaad véél vaster dan de bedoeling is.

Hoi Arie, het probleem zit bij het draadeind van de stuurkogel, dat deel dat in de spoorstang zit gedraaid. Het loshalen van de kogel ging wel goed. maar nu moet de kogel nog van spoorstang...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zie dat het gaat om de verbinding met de spoorstang, maar eerdere reacties hadden het allemaal over een vastzittende kogel. Die verbinding met de spoorstang kan wel gaan roesten inderdaad. Inweken met kruipolie en evt. laten schrikken. Dit mag gerust warm worden gestookt, als er iets afbreekt of kapot draait inderdaad ook het spoorstang deel vervangen. Stuurkogel is goedkoper (+/- 42,- bruto) dan de spoorstang (+/- €64,- bruto)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Zie dat het gaat om de verbinding met de spoorstang, maar eerdere reacties hadden het allemaal over een vastzittende kogel. Die verbinding met de spoorstang kan wel gaan roesten inderdaad. Inweken met kruipolie en evt. laten schrikken. Dit mag gerust warm worden gestookt, als er iets afbreekt of kapot draait inderdaad ook het spoorstang deel vervangen. Stuurkogel is goedkoper (+/- 42,- bruto) dan de spoorstang (+/- €64,- bruto)

(Ik zie nu dat je Arjen heet excuses) moet er veel worden weggesloopt voordat ik een spoorstang kan vervangen? Dan nog een vraag over heet stoken: de spoostang heeft binnen in ook weer een kogelgewrichtje of iets dergelijks, zit daar geen kunsstog in dat kan smelten? of kan ik de spoorstang gewoon heet stoken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb dit akkefietje ook meermaals gehad.. zowel bij de Passat als bij de V8.. met de stuurkogeltrekker op spanning zetten en een speciale roestoplosser(die wordt ff heel koud) erop spuiten en ik kreeg de trekker zon beetje naar mn hoofd geslingerd..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Volgens mij heb ik dit topic aardig van koers afgebracht ;) Sorry Bouke, hoop dat het nog gelukt is, ik heb zelf geen ervaring met het verwijderen van de spoorstang, moet toch mogelijk zijn zou je denken zonder dat hele stuurhuis uit te bouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden