Ga naar inhoud
  • 0

Passat 3bg verlagen


mboomsma

Vraag

Ik ben van plan mijn passat 3bg comforline uit 2002 iets te laten zakken. Graag zou ik wat aankoop advies willen hebben en waar ik op moet letten. Zomers wordt hij goed gebruikt voor de vakantie met vollast lading en aanhanger. Wat zijn zo de gemiddelde richtprijzen om dit te laten doen?

Alle tips zijn welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Mathieu,

Het doorzakken onder vollast ligt aan het setje dat eronder komt (stugheid), doorzakken doet ie altijd. Verder moet je ook letten op de ET-waarde van je velgen. Ik heb Koni eronder en van de zomer waren de banden nauwelijks zichtbaar en toch nergens last van gehad. Ik heb in de zomer 19 inch met een ET-waarde van 40 eronder (org. ET37).

Van een ander forumlid (dezelfde koni-set) weet ik dat ie van de zomer, net voor vertrek op vakantie, de wintervelgen moet monteren omdat de banden vol in de spatbordranden sloegen en er niet mee te rijden was.

 

Ik weet niet wat jij voor velgenmaat onder je wagen hebt, lijkt me zeker belangrijk om daar eerst naar te kijken.

 

P.S. Koni-set was 520 euro incl. montage

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb zelf ook een 3BG uit 2002 waar dringend lichtmetalen velgen onder moeten. Ik zit sterk te denken aan RS6 18" velgen.

Wat ik verderop in dit forum lees "moet" ik dan ook verlagen.

Ik denk er sterk aan aan om dit middels de goedkopere variant (alleen verlagingsveren) te doen.

Omdat ik toch ook wel van rijcomfort hou, veel drempels in de wijk en een vrouw heb (slechte combinatie) denk ik dat ik hem 'slechts' 30mm ga verlagen.

Of het voldoende is om het tractor-effect weg te halen weet ik niet maar ik denk het haast wel.

 

Na wat rond gekeken te hebben op o.a. marktplaats kwam ik erachter dat een setje verlagingsveren ongeveer komt op 150 euro.

Montage hiervan weet ik niet, moet ik nog even rondvragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Na wat rond gekeken te hebben op o.a. marktplaats kwam ik erachter dat een setje verlagingsveren ongeveer komt op 150 euro.

Montage hiervan weet ik niet, moet ik nog even rondvragen.

 

 

Hou er dan wel rekening mee dat je voor dat geld eigenlijk geen (top)kwaliteit moet verwachten. Door invering op bv een drempel kan je dan nog de grond kussen met je neus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoeft niet meteen een schroefset te zijn.

Wat is de km stand van je wagen, of hoe oud zijn je huidige schokdempers.

Als deze als een aantal jaar meegaan, heb je kans dat als je met die schokdempers verlaagd, deze binnen de korste keren gaan lekken.

Dan moet je alsnog de boel weer los hebben en weer een rondje uitlijnen etc.

zou 't meteen goed doen, scheelt op de langebaan kosten.

Heb bij mij rond km stand 180.000 de originel traktor vering incl dempers vervangen voor een KW set.

is rond om 35 mm verlaagd en drempels kosten nu geen moeite meer.

Je mag evt wel een rondje rijden om te voelen hoe dat rijdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Oke, dat kan. Ik had toen bij mijn Seat (sport uitvoering) bij meer dan 150dkm (weet het niet meer precies) een gebroken veer. Nergens in heel NL geen veer te vinden. Dus gekozen voor verlagingsveren van Eibach. Nou, stuiteren als een gek. Dus vandaar dat ik er niet zo'n voorstander van ben.

 

Gr. Siebe

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je een schroefset steekt kan je gewoon kiezen hé. Ga je op verlof, dan draai je je Passat op de hoogte die je wenst, als je het gewoon bent, een goed half uurtje werk.

Beladen koffer zou ik me geen zorgen in maken dat hij erg inveert hoor. Je rijdt toch geen rallye ... Ik reed ook laag rond als ik op verlof reed, en reed ook 200kmh, nooit iets gehad ...

Natuurlijk zal de neus van een Passat af en toe iets raken als je te bruut een drempel afrijdt.

Ik rij nu een week met een v-maxx schroefset,die vooraan heel plat ligt, en achter redelijk, en veel raak ik niet me de neus,wel op vele drempels onderaan de passat in het midden.

Stuiteren doe je volgens mij alleen als je meer dan 6cm lager gaat.

Ik zit ook met een kind van 2j op de achterbank maar deze zie ik nooit links en rechts schudden :-)

Ik let wel op de rijstijl op sommige wegen natuurlijk.

 

Enkel verlagingsveren is te doen,maar dan max 35mm op je originel dempers,anders zullen deze snel slijten. Zelf meegemaakt met een set KW-veren.

Ook van andere gehoord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik ga v-maxx hier niet promoten. Ik ben daar superblij mee,anderen verre van.

Ik heb slechte ervaring met kw bijvoorbeeld.

Ik stel alleen "een schroefset" voor.

Dan kan je je auto zo hoog en laag zetten als je zelf wil naargelang omstandigheden he.

Nu gaat de mijne even weer omhoog omdat ik veel km's ga afleggen...

Eens meetingperiodes gaat hij weer serieus omlaag gaan zodat er weer traagjes wordt gereden en af en toe omwegen.

Maar in augustus ga ik op verlof, dus weer wat omhoog, dus alleen maar voordelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Enkel verlagingsveren is te doen,maar dan max 35mm op je originel dempers,anders zullen deze snel slijten. Zelf meegemaakt met een set KW-veren.

Ook van andere gehoord.

 

 

Hier snap ik geen zak van. Als ik het goed lees zijn de KW veren niet goed omdat de originele dempers stuk gaan???

 

Verlagen door alleen veren te plaatsen gaat gewoon niet goed goed, ook niet bij min. 30mm. Zeker wanneer de dempers wat ouder zijn maak je een combinatie die nieuw niet eens goed functioneert, laat staan wanneer de dempers al wat meer km's achter de rug hebben.

 

Stuiteren heeft niets met een stugge veer te maken, eerder met een set set die niet goed bij elkaar past, dit geeft een zeer oncomfortabel gevoel.

 

Jos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Dus je advies is een schroefset van V-maxx, zou hem idd wel willen aanpassen op de omstandigheid.

Bedankt voor je info

 

Mijn advies kreeg ik destijds om niet voor een v-maxx te gaan ivm de zware /lange auto (passat variant), die schroefsetjes waren wel goed voor middelzware auto's.

Heb toen een Koni sportkit (-40mm) laten plaatsen en bevalt me nog steeds zeer goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb momenteel een H&R verenset op het oog met zo'n 40mm verlaging. Maar nu lees ik van Jos_br dat je je beter niet kunt verlagen met alleen een verenset?! Volgens de verkoper was het geen probleem met de bestaande dempers. Een schroefset is het voor mij toch niet.

Maar de keuze wordt zo niet makkelijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Heb momenteel een H&R verenset op het oog met zo'n 40mm verlaging. Maar nu lees ik van Jos_br dat je je beter niet kunt verlagen met alleen een verenset?! Volgens de verkoper was het geen probleem met de bestaande dempers. Een schroefset is het voor mij toch niet.

Maar de keuze wordt zo niet makkelijker.

 

Als je nog nooit gereden hebt met een compleet sportonderstel, dan rijdt het verlagen met alleen veren prima. Ik heb zelf ook jaren met Eibach veren gereden (ondanks verwoede pogingen van Jos om mij te overtuigen), maar na het rijden met een compleet onderstel wordt bij mij een auto nooit meer verlaagd met alleen veren.

 

Het is niet ideaal om kortere veren te gebruiken met standaard dempers, want de dempers zijn te lang en niet afgestemd op de stuggere veer. Het werkgebied en mate van demping is niet berekend op de zwaardere veer. Ze ondersteunen elkaar dus niet, maar werken elkaar eerder tegen. Bij normaal rijden merk je daar niet zo heel veel van, maar op klinkerwegen en snelle bewegingen van de auto merk je het wel.

 

Lees onderstaande info maar eens (incl filmpje):

 

http://www.kw-suspensions.eu/int/kw_damper_basics.php

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Enkel verlagingsveren is te doen,maar dan max 35mm op je originel dempers,anders zullen deze snel slijten. Zelf meegemaakt met een set KW-veren.

Ook van andere gehoord.

 

 

Hier snap ik geen zak van. Als ik het goed lees zijn de KW veren niet goed omdat de originele dempers stuk gaan???

 

Jos.

 

Ik zeg niet dat KW niet goed is, ik bedoel dat enkel veren, een der welk merk, niet gezond is.

 

Ik heb destijds ook mijn vaste verlaging geruild voor een kw var 1 op mijn ibiza. Stukken beter.

 

Nu al de 2e v-maxx schroefset. 1 op een golf II, 1 op een Toledo, en nu op de Passat.

Nooit probs gehad, en ik doe ook 30000km per jaar, na 50000km op de toledo nog steeds perfect, ringen met de hand verstelbaar, wat ik niet kon bij de KW...

 

Mijn rijstijl is wel NIET sportief en liefst van al rij ik zo laag mogelijk. Misschien dat het sportief rijden met een kw of wat ook mss beter is dan v-maxx weet ik niet, maar daar gaat het hier lang niet om in dit topic :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Goededag

Ik heb een 3bg sedan uit 2004 wil er een schroefset onderzetten maar nu denkt de monteur denkt dat al mn draagarmen los moeten en dat een probleem met zich mee kan brengen iets met fuseestukken ofzo heb dr zelf geen verstand van dus dacht hier weten jullie vast meer van haha mvg.e

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Goededag

Ik heb een 3bg sedan uit 2004 wil er een schroefset onderzetten maar nu denkt de monteur denkt dat al mn draagarmen los moeten en dat een probleem met zich mee kan brengen iets met fuseestukken ofzo heb dr zelf geen verstand van dus dacht hier weten jullie vast meer van haha mvg.e

Je kan idd problemen krijgen met homokineten omdat je aandrijfassen onder een ander hoek komen staan. Was bij mijn ook het geval.

Fuse kan ik me zo 123 niet iets speciaals in voorstellen, moeten los maar niet meer dan dat. En daarna mag je weer gaan uitlijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden