DEN HAAG - Auto's met achteraf ingebouwde xenon-verlichting moeten vanaf 2006 voldoen aan dezelfde eisen als de wagens die af-fabriek met deze verlichting zijn uitgerust. De maatregelen zijn nodig om verblinding van andere bestuurders op de weg te voorkomen.
Xenonlampen werken door middel van gasontlading en geven veel sterker licht dan bijvoorbeeld halogeenlampen. Om verblinding te vermijden moeten de 'nieuwe' auto's met deze lampen bijvoorbeeld voorzien zijn van een automatische niveauregeling en koplampsproeiers. Echter, op auto's waar xenon-verlichting later wordt ingebouwd hoeven de voorzieningen niet aanwezig te zijn.
Het ministerie van Verkeer vindt het "logisch" dat deze veiligheidseisen voor alle auto's met xenon gelden. Zij krijgen tot 1 januari 2006 de tijd hun auto's aan te passen.
Vraag
JurgenTDI
Het moet toch niet gekker worden...
Eerst goedkeuren en nu weer dit.
Scherpere eisen aan ingebouwde xenon-lampen
door onze redacte
DEN HAAG - Auto's met achteraf ingebouwde xenon-verlichting moeten vanaf 2006 voldoen aan dezelfde eisen als de wagens die af-fabriek met deze verlichting zijn uitgerust. De maatregelen zijn nodig om verblinding van andere bestuurders op de weg te voorkomen.
Xenonlampen werken door middel van gasontlading en geven veel sterker licht dan bijvoorbeeld halogeenlampen. Om verblinding te vermijden moeten de 'nieuwe' auto's met deze lampen bijvoorbeeld voorzien zijn van een automatische niveauregeling en koplampsproeiers. Echter, op auto's waar xenon-verlichting later wordt ingebouwd hoeven de voorzieningen niet aanwezig te zijn.
Het ministerie van Verkeer vindt het "logisch" dat deze veiligheidseisen voor alle auto's met xenon gelden. Zij krijgen tot 1 januari 2006 de tijd hun auto's aan te passen.
Lekker optijd .
Nederland - Eikelland
Link naar reactie
Delen op andere sites
7 antwoorden op deze vraag
Aanbevolen berichten