Ga naar inhoud
  • 0

[xenon] En we blijven maar burgertjes pesten... bah!


JurgenTDI

Vraag

Het moet toch niet gekker worden...

Eerst goedkeuren en nu weer dit.

 

 

Scherpere eisen aan ingebouwde xenon-lampen

 

door onze redacte

 

DEN HAAG - Auto's met achteraf ingebouwde xenon-verlichting moeten vanaf 2006 voldoen aan dezelfde eisen als de wagens die af-fabriek met deze verlichting zijn uitgerust. De maatregelen zijn nodig om verblinding van andere bestuurders op de weg te voorkomen.

 

Xenonlampen werken door middel van gasontlading en geven veel sterker licht dan bijvoorbeeld halogeenlampen. Om verblinding te vermijden moeten de 'nieuwe' auto's met deze lampen bijvoorbeeld voorzien zijn van een automatische niveauregeling en koplampsproeiers. Echter, op auto's waar xenon-verlichting later wordt ingebouwd hoeven de voorzieningen niet aanwezig te zijn.

 

Het ministerie van Verkeer vindt het "logisch" dat deze veiligheidseisen voor alle auto's met xenon gelden. Zij krijgen tot 1 januari 2006 de tijd hun auto's aan te passen.

 

Lekker optijd .

 

Nederland - Eikelland

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

idd, las het ook

 

Er is ergens een europeese regeling waarin staat dat wanneer je auto van voor 98 of 2000 is uitgerust ermee je geen aanpassingen hoeft te doen.. (heb helaas een bron)

 

 

Maar mijn auto is van 95/96 , en er zijn nooit opties voor verkrijgbaar geweest om deze aanpassingen te doen

 

Hoe kunnen ze mij dan verplichten die opties in te bouwen?

 

En, mijn auto heeft toch al een typegoedkeuring ? Waarom kan er dan in staan "om te krijgen"

 

Maarja, wie gaat er meten dat je meer of minder dan 2000 ansi lumen hebt ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Okay, is dit al goedgekeurd. Of is dit net zoals de losliggende spullen in de auto?

 

Wat betekent het precies. Ik heb xenonlampen ingebouwd, moet ik nu ook sproeiers en niveauregelaars plaatsen, ik snap dit niet helemaal.

 

Wie controleert dit? Bij de APK?

 

Antonio

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden