Ga naar inhoud
  • 0

aansluiten autoradio


PietD

Vraag

Heb ik net mijn nieuwe Passat, dacht ik snel een radio in te bouwen....

Helaas kom ik tot de conclusie dat op het aansluitblok met DIN verloop beide 12V draden continue 12V leveren.

Er is dus geen geschakelde 12V bij!

 

Weet iemand waar ik die kan vinden, of nog beter: waar zit die rode draad ergens aangesloten (zekeringkastje of zo?) en kun je die daar omsteken op een geschakelde aansluiting??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Heel soms (meestal toch wel bij auto's op leeftijd) als een teun de beun ergens een geschakelde voeding ergens vanaf wil halen maar hij kan nix vinden dan takte hij wel eens van het dashbord licht af.

 

Dus als je zo snel geen geschakelde voeding kunt vinden zou je eens kunnen proberen of er een draad reageert op de licht schakelaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

geschakelde spanning schakeld inderdaad pas na uitnemen van de sleutel en niet al bij sleutel terugdraaien.

 

anders draad vanaf je zekeringkast halen, aftakken is niet alleen rommelig en voor een volgende niet goed na te gaan, het is ook niet goed omdat je zorgt voor extra belasting van de bedrading, zekering van het ding waarvan je tapt en voor het ding zelf. Bovendien kun je je te pletter gaan zoeken als je over een jaar of wat een zekering eruit hebt liggen terwijl dat apparaat wel werkt maar het aan je radio ligt die je hebt vervangen voor een zwaardere bijv.

 

kleine tip: maak een draadje met krokodillenklem naar lampje en van lampje naar een geisoleerd iets (spijker of zo) zodat je makkelijk en duidelijk kunt zien of ergens spanning op staat. Vooral in de voetenruimte handiger dan een spanningsmetertje zonder verlichting en met meestal korte draadjes die je beiden vast moet zien te houden terwijl je de sleutel uitneemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Idd, bij een Passat(en andere recente vw's) moet je de sleutel uit het contact halen om de stroom van de contactdraad te halen, dus allen terugdraaien naar stand 0 heeft geen nut.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is inderdaat zo dat je eerst de sleutel helemaal uit het contact moet halen voor dat de stroomkring voledig wordt verbroken.

Maar voor een 12v continu en een 12v schakel moet je net achter je zekeringen kast kijken, daat zitten 3 bouten met wat dikkere draden.

Bij mij is de middelste de schakeldraad. Ik heb geen foto's van de aansluiting zelf maar als je op de 2e foto de 2 rode iets dikkere draden volgt dan vind je het zeker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heren, bedankt voor alle adviezen. het lijkt er op dat ik toch ergens onder het dashboard op zoek moet naar een geschakelde 12V draad.

 

Die is wel te vinden want ze hebben er electrisch een zooitje van gemaakt bij VW.

 

Het betreft hier een splinternieuwe VW Passat 2.0 TDI Variant Comfortline.

 

Beide draden voor de radio (geel en rood) hebben continue 12V. Een garagemonteur bevestigde dat dit zo was omdat de standaard fabrieksradio's dit nodig zouden hebben. Ik heb wel eens betere smoesjes gehoord.....

 

Verder staat er in het boekje dat de 12V van de sigarettenaansteker een continue 12V zou zijn (dit was ook zo bij mijn vorige Passat). Handig om de GPS muis atijd actief te houden. Helaas heeft deze nieuwe Passat zijn eigen gebruikershandleiding niet gelezen. Deze aansluiting is nu geschakeld....

 

Zal wel niks anders opzitten dan wat afschermplaten los te maken en met de bedrading te gaan rommelen. Gewoonweg zonde om dit bij een nieuwe auto te moeten doen.

 

Tenzij iemand nog een goeie tip heeft voor een andere oplossing....

Zulke foute bedradings ellende zou eigenlijk door VW gratis gecorrigeerd moeten worden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mijn Passat (ook een verse) zit er linksonder, ACHTER het vakje onder je lichtschakelaar een rode (altijd plus) en gele (geschakelde plus) draad. Daar heb ik m'n carkit op aangelsoten en 't werkt prima. Misschien kun je 'm daar vandaan vissen....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gewoon ff een schakel draadje trekken is toch niet zoveel werk.

En over die garage, hebben ze zelf wel eens een instrutie boekje gelezen.

Volgens mij weten ze zelf niet waar ze mee bezig zijn.

Ik zou ook een andere garage zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

hey Cees,

misschien een noob/newbie vraag, maar hoe krijg je dat verdomde bakje eruit??

Mijn Passat is 100km oud en durf nog niet te veel kracht op die dingen te zetten.

Zitten die kabels er dan mooi achter? Ik heb de onderkant eraf gehaald en zie véél rode en gele kabeltjes

thx

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

laat maar hoor, thx (het bakje onder de lichtschakelaar waar Cees het over had).

Ik heb het inmiddels los gekregen, maar zie niet waar ik de kabels kan op aansluiten.

Ik ga even bij een installateur langs. Voor een paar Euri ga ik niet het risico lopen om de electronica in de war te sturen.

Voorlopig heb ik genoeg aan het geluid van een DSG met 125kw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

na een weekje eindelijk mijn radio geïnstalleerd gekregen. Op de kabelboom voor de radio pre-out staat de + op zwart en de massa op rood .... :roll:

Voor de onderbroken 12v heb ik de sigarettenaansteker gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
na een weekje eindelijk mijn radio geïnstalleerd gekregen. Op de kabelboom voor de radio pre-out staat de + op zwart en de massa op rood .... :roll:

Voor de onderbroken 12v heb ik de sigarettenaansteker gebruikt.

 

Of ik ben gek geworden [wat best mogelijk is] of er klopt hier iets niet.

Zwart lijkt mij toch altijd massa. Als dit klopt wat je zegt zou ik het maar verandere als ik u was anders kunt u er in een later stadium er nog last van krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Denk je? :shock:

Aan de CAN ben ik niet aangekomen.

Ik meet gewoon 12V aan de uitgangen, maar omgekeerd. Ik durfde eerst niet de aansluiting maken, schrik om 12V op de massa te zetten.

 

Het kon gewoon niet anders: ik meet 12V tussen de "massa draad" en het koetswerk... (en geen potentiaal verschil tussen de zogezegde + en het koetswerk).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zelf was er gewoon mee terug gegaan, zonder die aanpassingen die Piet D gedaan heeft, het is toch verdomme een nieuwe auto, mag het toch wel goed zijn.

Maar ik heb nu tijdelijk een huurwagen ( Golf FSI) en daar is ook een Din radio ingebouwd van LG geloof ik, maar wanneer ik de sleutel eruithaal, blijft hij ook lekker door spelen, zelfs wanneer je de auto opslot zet, dus moet ook steeds het front je eruit halen, anders blijft hij gewoon door lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb mijzelf nog niet voorgesteld, maar heb al wel een keer een golf 5 meegehad van de spuiter die een dubbeldin had ingebouwd. Deze ging uit als de auto opslot ging en aan als deze van slot afgehaald werd. Bij de Berlingo van mijn vader werkt dat ook zo.

 

Dus mischien hoort het zo. Maar aan een nieuwe auto zou ik niet gaan klooien. Ik zou het oplaten lossen door de garage.

 

Er hoeft nu geen storing te zijn, maar over een half jaar kan dat wel optreden. Heb dat zelf ervaren met een vw transporter die niet meer wilde starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden