Ga naar inhoud
  • 0

Helaas Stuurhuis stuk **opgelost***


Twanzel

Vraag

Hallo allemaal,

 

ik heb al een tijdje last van het volgende:

 

Vooral bij koud weer en bij langzaam achteruitrijden de parkeerplaats af, waarbij ik naar rechts stuur knakt er iets bij mijn linker voorwielophanging . Bij hogere snelheden is het knakken weg, maar lijkt het er op dat er een soort omslagpunt is als ik van links naar rechts stuur en vice versa. Ook lijkt het er op dat het erger is als ik de auto een paar dagen heb laten staan. Tevens lijkt het ook dat het sturen in eerste instantie naar rechts een stuk zwaarder gaat dan naar links. Na een stukje rijden is dit allemaal over en stuurt hij van links naar rechts even zwaar, afgezien van het "omslagpunt"

Na het een en ander opgezocht te hebben, lijkt het erop dat het het veerpootlager is en ben ik van plan om dit maar eens onder handen te gaan nemen.

Iemand nog andere mogelijkheden? of herkent de symptomen? ik zou er enorm mee geholpen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Je verdenkt toch de homokineet? Ik heb een half jaar geleden de hoes vervangen omdat er een gaatje van circa 2mm in zat. Er zat nog wel erg veel vet in de hoes en de homokineet zag er nog geweldig uit. Ook geen rare ratel, die je wel hoort bij een defecte homokineet.

Het rare is dat het maar af en toe voor komt, vooral bij kouder weer. Ook wanneer ik rechtsom de oprit oprij wil het nog wel eens "knakken".

Het lijkt ook wel of hij iets nerveuzer is met sturen, maar dat kan ik me natuurlijk ook verbeelden.

 

Edit: Zojuist even buiten het volgende geprobeerd: In stilstand aan het stuur draaien, daarbij knakt het dus wanneer ik het stuur van links naar rechts draai op het punt dat de wielen recht vooruit staan. Het lijkt aan de rechts van het midden vandaan te komen (de binnenste homokineet van de rechter as zeg maar) De ashoes zag er wel goed uit en geen vet gevonden zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hendrik,

Een half jaar geleden zat er echt een heel klein gaatje in, zelfs zo klein dat er geen vet op de velg zat maar enkel en alleen t.p.v. het rubber. Ik was er dus nog op tijd bij. Ook bij het vervangen van de hoes ben ik totaal geen vuiligheid tegengekomen. (dat was trouwens de buitenste homokineet van de linkeras)

ik heb ondertussen twee gebruikte aandrijfassen liggen en morgen liggen de veerpootlagers voor me klaar. Dan zal het het weekend van 5 december sleutelen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je de knak ook hoort terwijl je auto stilstaat, dan lijkt het me sterk dat hen een van de homokineten is. Ik denk dat het één van de twee bovenste draagarmen is. Ik heb zelf hetzelfde probleem gehad, eerst verdacht ik de onderste draagarmen, maar uiteindelijk ook de bovenste vervangen, en daarna was het weg.

 

Groet Bart

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Helaas na vanochtend de auto op bokken te hebben gezet en goed gekeken te hebben blijkt het knakken uit het stuurhuis te komen. Nu dus op zoek naar een nieuw stuurhuis en kijken of mijn huis garage tijd heeft om dit te vervangen volgende week. Even een tegenvaller dus, heeft iemand een idee wat dat ongeveer moet gaan kosten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ja, ik, dat knakken komt denk ik doordat de auto een keer schade heeft gehad, ik had nl een gebruikt stuurhuis gekocht bij de demontage en die knakte ook.. afgelopen Augustus een nieuwe gemonteerd, deze kosten tussen de 500 en 800 euro afhankelijk van merk..

 

Ik heb zelf bewust voor de goedkoopste gekozen aangezien ik ook al 250 euro had betaald voor die gebruikte.. ben uitermate tevreden over het huis, mede doordat hij veel zwaarder stuurt dan de 1e/2e..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag de auto opgehaald bij de garage, eerst nog gekeken naar andere mogelijke oorzaken. We dachten eigenlijk omdat we vooral net na het starten geen stuurbekrachtiging hadden bij het naar rechts sturen dat het terugslagventiel kapot was. Dus eerst dat vervangen, maar helaas het blijkt toch echt het stuurhuis te zijn. Nu ben ik dus op zoek naar een gereviseerd stuurhuis,zodat we die binnenkort kunnen gaan inbouwen. Wordt vervolgd.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Allereerst voor iedereen natuurlijk nog de beste wensen.

Gisteren eindelijk de auto weer opgehaald bij de garage. Ik had deze afgelopen maandag daar achter gelaten om het stuurhuis te laten vervangen door een nieuw exemplaar. Op de dinsdag werd ik gebeld of beide spoorstangen nieuw besteld mochten worden want de oude zaten zo muurvast dat deze niet los te krijgen waren. Nadat ik daarmee akkoord was gegaan, is het nieuwe stuurhuis +stangen dezelfe dag nog geplaatst. Vervolgens is de auto de volgende dag naar de lokale bandenboer gegaan om opnieuw uitgelijnd te worden. Helaas was het daar zo gigantisch druk omdat er werkelijk nog steeds een run is op winterbanden, dat de passie pas donderdag ochtend uitgelijnd kon worden.

Gisteren belde de garage dus op rond 11.30 met de mededeling dat ze zowel goed als slecht nieuws hadden.....

Het goede nieuws was dat ik de auto weer op kon halen en het knakken nu weg is, het slechte nieuws was:

Punt 1. De auto stuurt een beetje raar, het stuurhuis stuurt wat zwaarder dan het orgineel, en komt het laatste stukje niet uit zichtzelf terug in de middenstand. Het zwaarder sturen vind ik zelf wel prettig, het lijkt ook of de auto veel directer stuurt dan voorheen en het niet terugkomen ervaar ik ook niet echt als een probleem, maar vraag me wel af waar het aan kan liggen. Misschien moet een en ander nog wat inslijten, of moet ik toch nog even wat verder kijken in de ophanging, of is er nog iets te verstellen aan het stuurhuis (alhoewel ik alleen het centreerpunt kan bedenken daarvoor).

Punt 2. Stuurhoeksensor geeft een foutmelding, die zo niet gereset kon worden. Hiervoor hebben we afgesproken dat hij op zoek gaat naar een gebruikte omdat ik eigenlijk niet van plan ben een nieuwe er nog in te zetten. (a 240,euri ex btw)

Thuis nog zelf even gekeken naar de stuurhoeksensor met VAG-Com. Geeft idd fout code 00778 Steering Angle Sensor (G85); Faulty.

Ook is deze niet te calibreren, geeft bij basic settings groep 001 in veld 3 de meling ERROR, terwijl inloggen e.d. wel lukt.

Helaas moet de passie dus nog een keer terug naar de garage voordat hij weer de oude is.

wordt vervolgd..................

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zo vandaag in ieder geval een gebruikte stuurhoeksensor op de kop weten te tikken. Via e-bay.de uiteraard :lol::lol:

Nu hoop ik dat deze aan het einde van de week hier is, zodat ik die vrijdagmiddag nog in kan bouwen, voordat we weer naar limburg vertrekken.

Dan nog op zoek naar de reden dat de wielen het laatste stukje niet meer zelf in de rechtuitstand komen. Ben vanmorgen nog even bij mijn garage geweest voor overleg. Ook mijn monteur kon er zo 1-2-3 nog geen reden voor bedenken. Uitlijnen is gebeurd bij een kundig bedrijf hier in de buurt, maar ook daar zou natuurlijk wel een foutje gemaakt kunnen zijn. Anders nog maar eens de hele ophanging controleren :cry:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dan denk ik dat dat het toch wel is, stuurhuis stuurt nl ook zwaarder dan het oude. Het voelt idd of het rondsel wat teveel weerstand geeft. As. vrijdag ga ik naar de garage terug i.v.m het vernieuwen van de stuurhoeksensor en dus meteen even dit puntje meenemen. Ik laat het weten of dit de oplossing was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Update, na vervangen van de stuurhoeksensor moest de ABS regel-unit opnieuw ingeleerd worden. De garage lukte het niet, dus ben ik zelf maar aan de slag gegaan. Eerst via de OBD-site de juiste login en codering uit zitten vogelen. Ik had gelukkig een complete lijst meegkregen, waarop de complete uitvoering vermeld staat, zoals de auto de fabriek verlaten heeft. Hiermee kon ik de juiste login en codering terugvinden. Voor de zekerheid Joris (Jstruik) even gemaild wat zijn codering was, aangezien dit vrijwel dezelfde auto is (muv sedan/variant maar dat maakte hier niet uit).

Na een dag inloggen-coderen en calibreren, er maar de brui aan gegeven. De codering lukte wel, maar zodra contact eraf was, was ook de codering weer weg.

Blijkt dat dit alleen door de dealer gedaan kan worden..... :angry:

Dus auto afgelopen week even langs de dealer, en kwartiertje later alles weer in orde.....

Auto rijdt nu weer als vanouds en stuurt weer lekker direct.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden