Ga naar inhoud
  • 0

(winter)bandenvraag door leek.


saho

Vraag

Hallo

 

Wij zijn nieuw en hebben pas een VW Passat 2003 automaat 2.3V5 stationwagen gekocht.

 

Daarop zitten standaard 205/55R16 banden.

 

Nu hebben we van onze oude auto nog 4x winterband maat 205/65R15 (dat was trouwens een opel omega). Deze zijn maar 1 winter gebruikt.

 

Kunnen deze onder onze passat? Mijn man heeft geprobeerd ze eronder te zetten, maar achter kwam hij tegen de remklauw aan.

Ik weet dat er een topic is over banden en velgen, maar dat is zo technisch dat ik er niet uit kom.

Omdat daar gesproken werd over J-waarden heb ik wel op de stalen velg gekeken en daarop staat: ET33 8,5Jx15

 

Alvast bedankt

 

SaHo

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Die banden kunnen niet onder als ze nog op de velgen gemonteerd zitten.

Opel heeft een andere steek als VW. Die velgen passen er dus niet op.

Je kunt wel de banden eraf laten halen en (gebruikte) 4 stalen 15" velgen voor een passat kopen.

Bandjes overzetten en klaar is ehhh....... Saho!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Helaas gaat dit niet op :-(

De 2.3 V5 vanaf bouwjaar 2000 heeft (voor zover ik weet) minimaal 16 inch nodig vanwege de remklauwen. Daarnaast is de buitendiameter van de band met de maat 205/65-15 iets groter dan de maat die onder een Passat moet, al is dat probleem niet onoverkomelijk.

Daarnaast heeft The Master gelijk, de steek (dat is de onderlinge afstand tussen de wielbouten) is bij een Passat net iets groter dan bij een Omega (112 om 110 mm). Met wat geweld zou je ze er misschien op kunnen krijgen (los van die remproblematiek) maar dat leidt tot levensgevaarlijke situaties. Dus eigenlijk is het maar goed dat die remmen in de weg zitten :wink:

 

Beste oplossing is denk ik om de Omegawielen op marktplaats te verkopen en voor de Passat een nieuw/ander setje aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden