Ga naar inhoud
  • 0

parkeersensor van slag


kasper

Vraag

Ik heb sinds een jaar een volkswagen passat station (3c) waarbij het laatste half jaar er een probleem is onstaan met een parkeersensor aan de rechtervoorkant.

 

Vooral bij 's ochtends (vermoedelijk regenachtig weer) geeft deze bij het starten een vol-signaal af alsof de sensor extreem dichtbij iets registreert. Dit zie ik op de RCD310 radio als een melding rechtsvoor met alle afstandsstreepjes zwart gekleurd (zijn er nooit minder). 'S avond heb ik dit nog (bijna?) nooit gehad, dan detecteert de sensor wel goed. Dat de sensor op tilt slaat maak ik zo'n 2 keer per week mee.

 

Wat er allemaal al is geprobeerd :

Sensors schoonvegen / auto herstarten

Sensors vervangen / swappen

Kabelboom vervangen

park assist sensor vervangen (ivm evt verwarring door crosstalk)

Ander nummerbordhouder (ondieper, gedachte was dat de sensor misschien tegen de houder aankeek).

Radio geswapped.

 

De dealer krijgt het probleem maar niet opgelost en de auto is al ong. 7 keer hiervoor nagekeken.

Pon zou ook hebben geadviseerd bij de laatste reparaties (keurde goed om kabelboom kompleet te vervangen), maar weet volgens mij ook niet zo wat er aan de hand is. Lastige is dat als de auto er staat hij het euvel natuurlijk net niet laat zien.

 

Mijn vermoeden is zelf dat de sensor niet goed in de grill is geplaatst of dat er misschien vocht tussen de sensor en grill komt te zitten als het vochtig weer is wat de sensor dan op tilt laat slaan. Ik heb namelijk bij aanschaf een highline grill laten monteren en toen zijn de sensors dus opnieuw geplaatst. Misschien dat het plaatsen een heel secuur werkje is ? Het verklaart nog niet helemaal waarom ik pas na een half jaar problemen mee kreeg, maar misschien dat onder invloed van het weer iets langzaam qua kwaliteit achteruit is gegaan ?!

 

Wie o wie herkent dit probeem of heeft een goede tip voor mij ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

ik heb een maatje die heb een multivan

en die had het zelfde

het probleem was dat de bekabeling achter de bumper beschadigd was

en vals contact maakte met de massa

de draad was door beweging beschadigd en langzaam doorgesleten

dus inspecteer de draad van de sensor eens :idea:

 

vr grt ydwer

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dank voor je snelle reply.

 

De kabelboom is bij mij echter al vervangen. Of is dit een specifieke draad die niet hoort bij de kabelboom ?

Snap alleen nog niet helemaal waarom het 's ochtends dan vooral voorkomt, maar ik gok dat als de massa niet goed is doorgelust dat inderdaad weersomstandigheden van invloed zijn op een ongedefinieerd potentiaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

In de kabeboom voor PDC zit ook alleen de berdrading voor PDC. Ik vermoed eerder dat eer een afsluitrubber niet goed gemonteerd zit, zodanig dat je bij vochtig weer een verlies krijgt... Bij de eerste 3C's is hiervoor zelfs een terugroepactie geweest, maar dat zou Pon natuurlijk ook wel weten....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dreke,

 

Ook dank voor jouw reply.

Dit ga ik zeker als feedback richting Pon gebruiken ..

 

Is het zo dat het plaatsen van de afsluitrubber een speciale handeling is ?

Of dat bv voor een highline grill nou net toevallig andere rubbertjes nodig zijn als voor een standaard grill ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik herken het verhaal wel een beetje. alleen bij regenachtig weer. Zowel voor als achter. Beet je gasgeven en wat rijwind en het probleem is weg. Komt eigenlijk alleen voor al shet heeft geregend en de auto in de wind heeft gestaan. Bij mij is het zeer incidenteel komt per half jaar 1 of 2 keer voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb sinds een paar maanden een sedan uit 2006 maar dit probleem heb ik ook. Mijn auto staan onder een net te kleine carport wat dus betekend dat de sensoren achter altijd regen / wind vangen. Als het een nachtje geregend heeft dan gaan ze vol aan. Als ik dan al een klein stukje heb gereden dan is het vaak al verholpen. Voor heb ik het slechts 1x gehad. Dat was na een rit van een paar uur in erg slecht weer, bij thuiskomst ging toen ook voor vol aan. Ben al met een gieter bezig geweest maar zo gauw als het water weg is stoppen ze met piepen. Ik kan helaas niet zien op mijn RNS300 (tenminste ik zou niet weten hoe) of het altijd dezelfde sensor is. De garage kan dus ook niets zien zolang het gewoon werkt. Al met al wel een irritant probleem, wat nu met het geweldige herfstweer wel vaak voor komt. Misschien zaterdag toch nog maar een keer met de tuinslang proberen :roll: .

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

quattro_rs,

 

De sensoren zijn allemaal opnieuw besteld, en ook al eens een keer onderling met elkaar geswapped (storing rechtsvoor -> sensor mid rechtsvoor / mid linksvoor geswapped, storing blijft echter mid rechtsvoor !), dus het lijken de sensors niet te zijn.

 

Bij mij is het verder ook zo dat het na een beetje rijden het weer vanzelf verdwijnt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je hebt de kabelboom in de bumper al vervangen. Dan zou ik toch maar eens de stekker van die kabelboom (achter de koplamp links, onder aan chassisbalk) eens kontroleren, en eventueel de kabelboom in de motorruimte naar binnen toe, onder de luchtfilter, batterij enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden