Ga naar inhoud
  • 0

VAG scope


passatvw

Vraag

Hallo, ik heb een vraag, door dat ik mijn auto vaak heb uitgelezen, kwam ik een 'nieuwe onderdeel' tegen VAG Scope.

Ik wil graag weten wat ik allemaal moet instellen en wat, wat is.

Dit is wat ik heb gedaan:

Ik kies Select Controle Module

10h3fo7.jpg

En vervolgens in het tapblad Drivetrain, 01-Engine

10h3g1z.jpg

En vervolgens: Meas. Blocks - 8

10h3mf4.jpg

Dan heb ik maar een paar (3) groepen gekozen, 000, 001, 002 (ja ik doe ook maar wat :)

Toen ben ik maar gaan rijden, Ja hij doet wat (weet niet wat wat is)

10h3gog.jpg

Heb het maar afgesloten, en krijg het zelfde scherm weer terug..

10h3gye.jpg

 

Maar wat zijn de codes en wat kan je allemaal uitlezen?

Wie heeft hier meer ervaring mee?

 

greetz,

 

Richard

10h3ih5.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Richard, das een hele coole functie.... daarmee kun je een soort van gegevensstroom tijdens het rijden in grafiek weergeven.

 

Net zoiets als bij F1..... alleen dan in je eigen Passat.

Je krijgt bijvoorbeeld te zien hoe hard je reed, wat je verbruik was, hoe ver het gas open stond... al dat soort dingetjes.

Best leuk om te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb al zoveel mailtjes gehad tot nu toe, dat ik ze er wel bij zet :D .

BTW orgineel heb ik van de TDI club ®

------------------------------------------------------------------------------------

Loggen

 

Je kunt met de [Measure Blocks] veel gegevens te weten komen over het functioneren van de auto.

Met meetwaarden wordt bedoelt de hoeveelheid/functie van een onderdeel.

Hoe werken de meetwaardes?

1. Ga naar [select]

2. dan naar [01 - Engine]

3. dan naar [Meas.Blocks - 08]

4. zoals je nu ziet kun je in 3 groepen meetwaarden tevoorschijn toveren; later bij het maken van logs zul je dit lezen als Group A, Group B en Group C.

5. met de + en de - kan je wisselen tussen de verschillende kanalen waarvan het nummer bepaalt welk onderdeel je meet.

Hier staat algemene lijst (bron Ross-Tech) met de betekenis van alle kanalen voor benzine motoren.

Hier staat een vrij complete lijst (bron tdiclub.com) met de betekenis van alle kanalen voor diesel motoren.

De de belangrijkste kanalen (voor TDI's) van [01-engine] zijn:

Kanaal 000 Pomptiming. Controle ervan na een distributiewissel of gewoon een tussentijdse controle (alleen vd = verdelerpomp, geen pd = pumpdüse = pompverstuiver).

Kanaal 001 Injectie hoeveelheid.

 

Kanaal 003 Lucht Massa Meter (LMM). Hier kun je de gemeten hoeveelheid lucht zien bij je actuele toerental. Bij stationair toerental, warme motor en een werkende EGR klep is de gemeten luchthoeveelheid ongeveer 250 +/- 20 mg/r, als je met vag-com de EGR-klep dicht zet is dat ca. 360 +/- 20 mg/r, en bij een afgedopte klep ongeveer 455 +/- 20 mg/r.

Kanaal 005 o.a. toerental en snelheid.

Kanaal 006 o.a. toerental, intake air temperature; altitude correction.

Kanaal 007 Temperatuur van de brandstof, luchtinlaat en koelvloeistof (om G2 en G62 te controleren)

Kanaal 008 Inspuithoeveelheid vraag, inspuithoeveelheid koppel, inspuithoeveelheid LMM.

Kanaal 011 Turbodruk. Met deze functie kan je zien hoe hoog je turbodruk is bij het actuele toerental.

Kanaal 020 Torque (alleen pd).

 

Hoe werkt het loggen?

De gemeten Groups uit de Measureblocks worden in een log op tijdsvolgorde weergegeven. Dit is makkelijk als je bijvoorbeeld je LMM uit wilt lezen. Je rijdt in zijn 3 bij 1000 toeren en trapt hem dan tot de 4000 toeren door. Omdat je een log maakt kan je nu bij ieder toerental je gegevens terug vinden die je in de Groups van de Measureblocks hebt ingesteld.

 

Hoe doen we dat?

Zoek een mooie rustige weg uit waar je wel 100km/u kunt halen zonder gekke fratsen onderweg. Mocht je in je eentje een log maken, let dan goed op de weg ipv op de laptop want een ongeluk is zo gebeurt met 4000 toeren. Testen in de 3e versnelling is ideaal voor het maken van een logfile. Start de laptop ergens stilstaand op, start VAG-COM en ga naar Select en Engine (01). Na de instelling van de Groups in de Measureblocks kunnen we beginnen met het loggen van de gegevens. Je kan eventueel de logfile een herkenbare naam geven, bijvoorbeeld: Logs\Henks LMM test.CSV. Tip: Zet alvast de cursor op de Start knop. Rij rustig in de 3e versnelling (denk aan 1000-1500 toeren), stamp het gaspedaal onderin en druk gelijktijdig op de linkermuisknop waarvan de cursor al gepositioneerd was op de Start button in VAG-COM. Terwijl de auto doortrekt in toeren is VAG-COM druk bezig om de gegevens op te slaan. Het mooie van VAG-COM is dat de Start- en de Stopknop op dezelfde plaats zitten. Bereik je de 4000 toeren (wat meer dan genoeg is in mijn ogen) druk dan weer op de linkermuisknop zodat de log gestopt is.

 

Wat bevat de logfile nu?

De logfile bevat de 3 Groups die zijn ingesteld uit de Measureblocks. Van die 3 Groups zijn de gegevens verzameld van het starttoerental tot het stoptoerental. Helaas is de logfile nu een aaneengebreid stuk cijfers geworden. Hier voor heeft VAG-COM een oplossing gevonden: CSVconverter. Deze is te downloaden op deze link. CSVconverter zet je logfile om in leesbare rijen en kolommen in Excel. Nu is het toch een stuk leesbaarder toch! De logfiles staat opgeslagen op C:\Program Files\VAG-COM\Logs

 

Wat is de Sample Rate?

De "sample rate" is het aantal metingen per sekonde wat VAG-COM kan doen. Met de meest agressieve protocol-timing kunnen met de ECU uit onze VR6 uit 1997 net 4.0 metingen per sekonde halen, als we één groep meten (single group). Deze ECU heeft een snelheid van 9600 baud. De meeste nieuwere ECU's draaien op 10400 en hebben dus een fractie hogere snelheid. Het is dus begrijpelijk als je tegelijkertijd twee groepen meet dat de sample rate terug valt naar 2.0, en bij het meten van drie groepen tegelijkertijd naar ca. 1.3. De sample rate varieert van controller naar controller en ook de gebruikte pc zal ook enige invloed hebben. Sommige controllers (in het bijzonder AG4 transmissions en Digifant-III ECU's) hebben een 'hybrid' data-type die een lange 'header' moeten lezen als ze van groep wisselen. Meer dan één groep bekijken werkt wel bij deze types, maar de sample rates wordt extreem langzaam. Als je bij de 'Sample Rate Display' telkens 'Reading Header' ziet, dan weet je 'hoe laat het is'. Bij controllers welke KWP-2000 hebben is er een [Turbo] knop in het Measuring Blocks scherm. Als je daarop drukt dan wordt de sample rate duidelijk verhoogd, tot wel 30 metingen per sekonde bij het uitlezen van een enkele groep in onze Touareg. Als je op [Turbo] hebt gedrukt dan blijf je in deze 'High-Speed mode' totdat je het Measuring Blocks scherm verlaat.

Op tditech staat een uitstekende uitgebreide uitleg over het maken van logs.

Voorbeeld logs.

De maximale waarde die de lmm haalt kan per motortype nogal verschillen. Van de AHU is bekend dat ie, ook in nieuwstaat, niet veel meer haalt dan 840 mg/r.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zet het altijd gewoon in mijn GSM... die heeft een omreken tool

Van PK's naar Kilowatt

 

Wist je trouwens dat 1PK niet overal het zelfde is...?

Die Britten op hun eilandje hanteren een afwijkende maat.

(Ik dacht dat hun PK iets meer was als de onze)(Onze is de DIN PK... ofwel... de DEUTSCHE INDUSTRIE NORM PK)

 

Maar je kunt volgens mij niet zomaar van PK's naar Nm en/of omgedraaid...

Want dat was dacht ik weer afhankelijk van het toerental van de krukas...

Meer weet ik er ook niet meer van...

Tijdens natuurkunde was het voor mij meestal :sleep: totdat de proefjes kwamen waar men iets mocht opblazen :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wel er staan toerentallen op...

 

2 x pi x m x n x 1,359623

p =----------------------------------

60000

 

 

Of

 

(p x 60000)

m = -----------------------------

(2 x 1,359623 x pi x n)

 

 

p = vermogen (uitgedrukt in de bekende PK's, moet normaal kW of Kilowatt zijn)

m = koppel in Newtonmeter (Nm)

n = krukastoerental uitgedrukt in toeren per minuut (tr/min.)

pi = 3,141592654 (als de motor draait beschrijft de krukas een cirkel!)

2 = 2 krukastoeren bij 1 volledige arbeidsduur (4-takt)

1,359623 = omzetting van kW naar PK's

60 = 60 sec. = 1 minuut (toeren per minuut) (1W=1Nm/s)

1000 = omzetting van 1000 Watt naar 1 kW.

 

 

En neej... ik ben niet zo geniaal dat ik dit wist maar had ondertussen snel een tabellenboek uit een kast getrokken :):wohow:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
:google:

Nou zeg het maar, ik heb volgens de formule geprobeerd, maar ik denk dat ik dan in de maling wordt genomen,(niet door ReneR, maar door de formule.

2 x pi x m x n x 1,359623

p =----------------------------------

60000

Wat moet ik met P nu doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je Nm wilt moet je voor deze formule gaan denk ik

 

 

(p x 60000)

m = -----------------------------

(2 x 1,359623 x pi x n)

 

 

p = vermogen (uitgedrukt in de bekende PK's, moet normaal kW of Kilowatt zijn)

m = koppel in Newtonmeter (Nm)

n = krukastoerental uitgedrukt in toeren per minuut (tr/min.)

pi = 3,141592654 (als de motor draait beschrijft de krukas een cirkel!)

2 = 2 krukastoeren bij 1 volledige arbeidsduur (4-takt)

1,359623 = omzetting van kW naar PK's

60 = 60 sec. = 1 minuut (toeren per minuut) (1W=1Nm/s)

1000 = omzetting van 1000 Watt naar 1 kW.

 

Bij mijn auto met de info van auto trader zou het dus zoiets worden :

 

(92 x 60000)

m = -----------------------------

(2 x 1,359623 x pi x 3500)

 

M= 184,6174 Nm

 

Zo zou het volgens de formule moeten zijn....

Maar volgens het boekje heeft mijn auto 168 Nm

 

Dit kan ik alleen maar verklaren als het toerental van de krukas is en dus ook de Nm op de krukas gemeten zijn en dat ik dus ergens een kleine 16 Nm verlies. (ik gok op de automaat bak)

 

Maar das alleen maar mijn theorie... geen idee of dit dan ook helemaal klopt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je kan ook nog het volgende doen download K-power en maak de logjes met vagcom.

 

http://home.hccnet.nl/b.ruseler/tdiclub/KPowerSetup.exe

 

je maakt met vag-com een log van kanaal 5 en kanaal 6.

trap in z'n derde versnelling van ongeveer 1000 toeren door tot zo'n 4200 toeren.

 

daaqrna koppeling in, en in z'n vrij zetten, daarna auto laten uitrollen en als je ongeveer 50 kilometer per uur rijdt, dan loggen stoppen.

 

vervolgens zet je een aantal gegevens in het scherm van Kpower.

Namelijk hoeveel je auto weegt ( zie kerntekenbewijs, dus lege auto)

dan hoeveel jij weegt ;)

daarna hoeveel graden het is, en hoeveel liter brandstof je in je auto hebt.

 

want 30 liter diesel is wel 30 kilo meer ballast.

 

enfin, dan logje importeren, en je ziet de curve.

 

Deze heb ik van mijn auto gemaakt

 

 

 

K-Power19-03-2006.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nee ik was niet op de rollenbank geweest bij JD, had geen zin, ik had mijn LMM defect (ineens)

 

Maar ik heb het nogmaals geprobeerd, en kijk:

111kvtw.jpg

Ik denk niet dat ik mag klagen, voor een gesjipte 100 PeeKaatje

(als het klopt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden