Ga naar inhoud
  • 0

Ratelend geluid van de airco bij koude motor


Barthezz

Vraag

Hallo,

 

Als ik de auto ga starten nadat hij een nacht (of werkdag) stil heeft gestaan, dan komt er een ratelend geluid onder de kap vandaan wanneer ik de airco aanzet. Dit geluid houd eventjes aan en zakt dan weer weg.

 

Zodra ik de airco niet gebruik dan heb ik nergens last van.

 

Nu heb ik verschillende mensen ernaar laten luisteren en ze komen allemaal met iets anders. De één zegd dat het de aircopomp is en de anders zegt dat het een pouli is waar de snaar naar de aircopomp op zit niet goed meer is.

 

Nu is mijn vraag of iemand dit probleem bekend is, voordat ik allerlei onderdelen ga bestellen.

 

Alvast bedankt mocht iemand iets weten.

 

Groeten,

 

Bart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

HEY!!!!!

 

mijn 3c passat heeft ook een ratelend geluid in de motor,

als ie na een nacht stil heeft gestaan word gestart en dus koud is

kan ik het ratelende geluid duidelijk horen.en zelfs mn vrouw hoord het..

 

het lijkt wel een versleten lager die op het punt staat eruit te rachelen.

als er een stukje mee gereden is komt het helemaal niet meer voor,ook niet na lange tijd stationair lopen.

 

ik ben nu bij 2 vw dealers geweest en de ene zei dat het geluid tussen de voorwielen vandaan kwam,(nou daar kom ik dus nooit weer)

de andere zei dat het wel eens aan het distributie gebeuren kon liggen.(lagers van een spanrol b.v.) daar leek het in mijn oren ook op.

nu heb ik het hele distributie gebeuren laten vervangen en dat koste nogal wat natuurlijk, maar het ratelen is gebleven.

 

beetje lastig is natuurlijk dat het alleen bij een koude motor hoorbaar is, en dat de auto een nachtje moet blijven staan

om aan te geven welk geluid het namelijk is.

 

nu word gesuggereerd dat het mischien aan het balansvliegwiel kan liggen. maarja even laten vervangen en weer betalen zonder resultaat,

zit ik niet op te wachten natuurlijk.

 

 

nu weet ik geen antwoord op jou vraag ...maar ik herken wel de klacht.

ik hou je topic inde gaten en ik zal eens naar een airco specialist rijden om zijn mening te vragen over dit.

 

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou ik breng begin volgende week mijn auto weg. Ik laat hem dan daar ook staan en kan hij de volgende morgen ook horen wat het probleem is.

 

Hij dacht zelf dat het misschien aan een spanrol ligt waar de snaar oploopt die de aircopomp aanvoert. Ik hou jullie op de hoogte als er nieuwe ontwikkelingen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou ik heb nu de auto bij de monteur staan. Hij gaat er de aankomende dagen naar kijken. Heb nu vakantie dus heb gezegd, dat hij de auto wel een aantal dagen kon houden. Ik krijg de auto als het mee zit donderdag weer terug en als hij wat gevonden heeft dan belt hij eerst even voordat het zomaar gemaakt gaat worden. Vooral vanwege de kosten natuurlijk.

 

Hou jullie op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou, heb vanmorgen contact gehad omtrent mijn auto en het bovenstaand probleem.

 

Waarschijnlijk dat het een ventilator vin was die meedraait wanneer de airco aangezet wordt. Hij heeft alles uit elkaar gehaald, wat geen makkelijke klus was maar heeft hier wel problemen gevonden. Tevens was de lager die daar zit ook niet helemaal lekker meer. Hij heeft de lager omgedraaid en alles opnieuw ingevet en het probleem is nu verholpen volgens hem. Ik ga vanmiddag de auto weer ophalen en hoor ik het verder nog even van hem. Jullie horen nog van mij, maar ik heb goede vertrouwen dat het probleem is opgelost. Zal vanavond of morgen even verdere uitleg geven van de oplossing van dit probleem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hey,

 

Nee ik heb het niet bij Autohaas laten maken. Ik heb de auto weer gegeven aan de handelaar waar ik hem van heb gekocht. Hij heeft ernaar gekeken en voor 100 euro het een en ander gedaan. Maar hij gaf wel aan, dat als het geratel weer terug zal komen ik de ventilator vin en het lager zal moeten vervangen. Deze kosten zullen dan ongeveer 350 a 400 euro zijn. Dus voor nu ben ik nog niet zoveel geld kwijt. Nu hopen dat het niet meer terug komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

dat zijn weer lekkere bedragen :(

hopen dat het goed blijft.

 

maar wel vaag...een lager omdraaien en zo weer de auto aan een klant meegeven.

 

kan je ook ongeveer aangeven waar de ventilatorvin en lager zit?

 

ik kan namelijk moeilijk bepalen waar het geluid weg komt bij mijn wagen.

ik kijk onder de motorkap en kan niet echt horen of het van achter het blok komt

of vanaf de rechterzijde,soms lijkt het dan weer van de linkerzijde van het blok te komen.

 

gr. henk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou ik kan zelf dit niet echt aangeven want ik weet het zelf ook niet echt goed. Ik weet alleen dat de bumper en alles eraf moest om erbij te komen. Hij had het erover dat het bij de aircopomp zit.

 

Ik zal vandeweek nog wel even langs hem rijden zodat hij het mij even kan aanwijzen. Kan ik jullie ook meer helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Voor degene die ook een ratelend geluid hebben bij koud weer c.q. lage buiten temperatuur. en na een tijdje verdwijnt.

de compressor kan ook last hebben van vloeistof slag. vaak is de oorzaak een te lage buiten temperatuur en een te grote koude middel vulling. Een airco compressor is gemaakt voor het verpompen van gas, geen vloeistof.

Of wat we zelf nog wel eens zien is een te dikke PAG olie, dit versterkt ook dit effect.

 

Mijn advies, check heel goed waar het geluid vandaan komt voor dat een "specialist"er naar kijkt.

Als het de compressor is, check de olie die door de vul machine wordt afgepompt.

Is deze helder en geen metaal stof deeltjes is de kompressor goed en is de oorzaak in 99% de lage temperatuur.

 

Door dat de motor opwarmt wordt de vloeistof slag minder en de olie dunner, dit is de reden waarom het later vaak verdwijnt.

Blijft het geluid en is de olie ook vervuild met metaal deeltjes of is de zuigleiding helemaal ingevroren. Meteen airco uit en afspraak maken met een specalist. Ik ga er wel vanuit dat de airco wel gewoon koelt. koelt deze ook niet meer? meteen de airco uitzetten enn afspraak maken.

 

Ik hoop dat er iemand met deze info mee geholpen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij ons in de werkplaats, we maken airco's voor telecomshelters en treinen, maken de compressoren ook bij 22 graden wat meer geluid. maar als het goed is heb je het geluid niet als je na een rit 10 minuten later weer start.

zomers dat is de werkplaats warmer, boven de 25 graden, en dan is het veel minder. van de 50 units heeft er dan 1 last van een ratelend geluid. maar dit zegt niet dat de unit fout is.

 

de metaalstof zit in de olie, dit kan je alleen checken via een R134a vulstation. die haalt koudemiddel en olie gescheiden uit het systeem. als de olie helder is, vaak wel verkleurd door de rubber slangen in je auto, is de compressor in goede staat.

is de olie een beetje vervuild met stof, is er iets niet goed. te kort olie (PAG 46, 100, 150) of koelmiddel (R134a)

Is de olie zwart en dik. einde compressor. te lang doorgereden met een kapote airco.

 

check regelmatig of de airco nog koude lucht geeft, een auto airco systeem "verliest" koudemiddel. hierdoor wordt de smering van de compressor minder,...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ben je er bij geweest dat hij de olie af tapte?

die is eigenlijk het belangrijkst. verder maakt de compressor ook nog een verschil in olie hoeveelheid.

Sanden heeft 10 ml minder nodig dan de Zexel.

 

groeten toine

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik heb mn passat laatst maar naar jb gebracht voor die ratel.

'smorgens bij het starten piepte ie er ook nog eens bij de laatste tijd.

 

toen ik de klacht onder woorden bracht aan de telefoon zei

jos mij al dat waarschijnlijk het vliegwiel kapot was.

 

gelukkig zijn er nog echte specialisten in dit land want alle geratel is verdwenen

nadat het vliegwiel is vervangen.

gezellige vent trouwens die jos, ondanks de drukte blijft ie vrolijk en maakt tijd

voor de afhandeling van de reparatie,petje af.

 

mn passat ree al lekker zonder goed vliegwiel, maar nu gaat ie weer als een

kanon en is het verbruik gedaald naar makkelijk haalbare 5.8 p/h/km.(wel op 't display)

 

mn passie heeft nu bijna 2ton gelopen maar ze voelt weer aan als nieuw,

intussen heb ik er alweer gauw 1500 relaxte kilometertjes mee gereden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hey,

 

Nee ik heb het niet bij Autohaas laten maken. Ik heb de auto weer gegeven aan de handelaar waar ik hem van heb gekocht. Hij heeft ernaar gekeken en voor 100 euro het een en ander gedaan. Maar hij gaf wel aan, dat als het geratel weer terug zal komen ik de ventilator vin en het lager zal moeten vervangen. Deze kosten zullen dan ongeveer 350 a 400 euro zijn. Dus voor nu ben ik nog niet zoveel geld kwijt. Nu hopen dat het niet meer terug komt.

 

Imitatie Fan kost 80 euro! scheelt een hoop geld!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo, naar het zoeken met de search kwam ik op deze pagina terecht.

Ik heb sinds kort namelijk ook dat ik denk dat ik de aircofan of aircopomp hoor, bij stationair draaien hoor je hem soms, maar bij veel gas geven wel, op t eind als ie in toerental terug loopt, dan ratelt ie na.

De ene keer hoor je hem wel, de andere keer niet das het vreemde eraan.

Vanmorgen dus weer, en meteen er iemand bij gehaald met redelijk verstand van auto's , en die wist me te vertellen dat de aircopomp kapot (aan t gaan) is.

Ik heb voor de rest geen problemen met de airco doet t perfect, en aircofan draait gewoon mee.

Dat ratelen (geluid alsof het ergens tegenaan komt ) kan dat uit de aircopomp komen, en wat is er dan precies kapot?

Of wat kan er eventueel nog meer ratelen?

 

Als ik aan de bovenkant een metalen staaf op t blok houd trilt de staaf niet, houd ik hem tegen de aircopomp aan voel je dat ie veel meer trilt (slaat).

 

Kan een aircospecialist dit probleem herkennen volgens jullie?

 

En kan ik eventueel de aircopomp afkoppelen, of krijg ik dan een fout melding op me display?

 

Iemand bekend met dit probleem?

 

graag reactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Een gedegen aircospecialist kan dit probleem herkennen, er zal dan eerst een drukmeting van het systeem gemaakt worden.

Het ratelen kan uit de airco compressor komen, ook dat is door de aircospecialist te beoordelen.

Je kunt niet zomaar de compressor afkoppelen ! daarvoor moet het systeem eerst drukloos gemaakt worden, daarna kan je de compressor afkoppelen en de leidingen afdoppen zodat er geen vuil in kan komen..denk er wel aan dat als je de compressor afkoppelt er ook een kleinere multiriem gemonteerd moet worden.

 

Gebruik de airco niet meer, totdat je weet wat eraan mankeert, moest de compressor vast lopen ! wordt de multiriem over getrokken.

Laat het systeem controleren, indien de diagnose uitwijst dat de compressor met een burnout bezig is? laat je het systeem leeg halen dan kan de compressor gewoon blijven zitten.

 

De eerste sporen van vervuiling (metaal deeltjes) bij begin fase van burnout, kunnen ontdekt worden bij het demonteren van de orifice.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden