Ga naar inhoud
  • 0

3c 1.9tdi 210.000km, houden of verkopen?


512cello

Vraag

Hallo,

 

Ik zal me even voorstellen want ik ben nieuw op dit forum.

Mijn naam is Marcel, 40 jaar en rij vanaf april 2005 een passat zwart metallic 1.9 tdi (105pk). Gekocht en in onderhoud bij lokale dealer en origineel 3 cm laten verlagen met 17 inch Monte Carlo velgen. Staat beschaafd en toch niet standaard. In al die jaren 2 problemen gehad: 1. startslot vervangen in 2007 en 2. kofferdeksel slot vervangen in 2008. Technisch NIETS, 1 x per jaar een beurt en voor de rest tanken en rijden! Kilometerstand nu circa 210.000.

Nu komt de grote vraag, ik rij ongeveer 50.000 km per jaar en wat nu te doen. Nu verkopen of doorrijden?

Nu verkopen betekent nog iets ervoor krijgen of gewoon doorrijden over de 300.000 km. Staan me tussen de 200.000 en 300.000km grote technische trubbels te wachten of kan dat reuze meevallen? Daarnaast moet ik eerlijk bekennen dat een andere auto, passat variant me inmiddels wel aantrekkelijk lijkt gewoon al om het feit om weer eens om te steken.

Wellicht hebben enige wat ervaring hiermee.

Marcel

post-9487-1423823718,475_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Persoonlijk zou ik hem gewoon houden, ik bedoel als hij goed onderhouden is kan hij de 300 000 km makkelijk halen.

Ik rijd zelf een 3b met bijna 3 ton op de teller, enige probleem dat ik heb gehad was dat de turbo gereviseerd moest worden

en de luchtmassameter is vervangen. Voor de rest niks mis mee starten en lopen 8-)

 

Een nieuwe auto kan ook kapot.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Technisch moet het geen bezwaar zijn om door te rijden. Je kent ook de hele geschiedenis van deze auto en weet hoe hij behandeld is. Zelf zou ik alleen inruilen als ik er een heel mooie inruilprijs voor zou krijgen. Over twee jaar zit je met een auto met een hoge km-stand en dan van het vorige model, dus tegen die tijd levert hij niet veel meer op, maar ondertussen rijd je twee jaar veel goedkope kilometers. En straks overstappen naar het nieuwe model is toch ook leuker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Idd, mijn 3B zit op 425dkm ZONDER motorische problemen, heb alleen uit hobby-wegen de motor+bak nu vervangen door een moderner exemplaar(met vermoedelijk >200dkm). De Automaatbak was wel op na 4ton(met tuning van 110 naar ca 180pk).

 

In jouw geval zou je een keer een koppeling kunnen verwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Financieel gezien zit je al over de 2 ton. Mensen willen nog wel een auto met 190.000 op de klok kopen maar boven de 2 ton gaat in meeste gevallen de auto door naar de handel en wordt het kwa inruil moeilijk.

Als de wagen goed bevalt zou ik doorrijden. Je zou evt de wagen eens door de ANWB kunnen laten keur (aankoop keuring) dan weet je hoe de wagen erbij staat.

En als de koppelling en 2massa vliegwiel wordt vervangen, dan heb je voor dat geld geen andere passat!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Tja, wisselend advies maar begin toch een beter beeld te vormen over wat te doen.

Voordat ik deze passat kocht reed ik een nieuwe A4 avant tdi 130pk s-line, bij dezelfde dealer nieuw geleverd in april 2003. Heb er niets dan problemen mee gehad en voor circa € 20.000 !!!! stukken gehad in de 2 jaar dat ik hem heb gehad, tot aan een comleet nieuwe motor, turbo enz. toe. Dat maakte me financieel niets uit ivm garantie maar de ellende, ik heb de auto nodig voor mijn werk en dan elke keer stilstaan is ontzettend vervelend. Afspraken verzetten, klanten boos want ze denken dat het een smoes is dat je auto stuk is en noem maar op.

Aan het einde van de garantieperiode kun je wel raden dat dezelfde dag de audi werd ingeruild tegen deze passat. Ik vond het trouwens ook een prachtig nieuw model.

Mede door bovenstaande heb ik moeite afscheid te nemen van de passat want dat is het tegenovergestelde, iemand sloeg hierboven de spijker al op zijn kop door de uitspraak: een nieuwe auto kan ook kapot...... Er ontbrak nog een toevoeging: zelfs van een gerenommeerd merk.

Ik moet bekennen dat mijn vrouw en ik toch weer bij de dealer zijn wezen kijken voor een stationwagen, de inruilwaarde van de passat werd gesteld op € 12.500,-- dat viel me niet mee en ook niet tegen. Op dit moment denk ik er volgend over:

Als ik technisch gezien qua motor enz. met kosten binnen de € 5.000 blijf voor de komende 2 jaar zou het de moeite zijn om door te rijden en neig ik daar naar. Als van de andere kant ik de komende tijd enkele keren onverwacht stil kom te staan met het een en het ander zal het snel gebeurd zijn, gaat de passat binnen de korste keren de deur uit.

Wat is hier wijsheid, daar ben ik nog niet over uit vandaar deze post.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zit zelf ook bijna aan de 2 ton, moet zeggen rijd perfect een geen problemen tot nu toe.

Misschien dat je eens een draagarm of iets dergelijks moet vervangen.

Maar dat zijn de kosten ook niet echt.

Tzt misschien dat de koppeling er ook eens aan komt maar voor 1000 euro ben je daar ook een heel eind mee.

 

Zou zeggen gewoon doorijden.

Als je iets anders wilt moet er ook direct weer een hoop bij.

En je weet nu wat je rijd.

 

Succes met je beslissing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Als ik technisch gezien qua motor enz. met kosten binnen de € 5.000 blijf voor de komende 2 jaar zou het de moeite zijn om door te rijden en neig ik daar naar

 

sow he wat een budget aan reparaties.. gewoon blijven rijden.. als je normaal doet (en niet meer dan 200pk uit je blok haalt) dan blijft alles heel.. dus ook geen benzine tanken ipv diesel en netjes je olieverbruik in de gaten houden en goede brandstof tanken dan heb je zeker nog 2ton plezier aan de auto.

 

Dit is mijn 2e Passat met meer dan 400dkm ervaring, ik heb nog een aantal auto's meer in bezit met levenservaring w.o. een 1.8T met 210dkm(bij 205d gekocht).. een V8 met 278dkm, een Coupe met 282dkm en een Coupe met 315dkm.

 

De Passat blijft zeker nog tot 1 miljoen km op de teller..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Euro 5.000 en budget aan reparaties voor de komende 2 jaar? Dat dacht je toch maar. Normaal kost de jaarlijkse beurt tussen de € 1.200 en € 1.500 rekend dat eens maal 2 zeg gemiddeld € 2.700 dan zou er nog eens ongeveer € 2.300 extra vervangen dienen te worden in die 2 jaar om aan die € 5.000 te komen. Koppelingtje, draagarmpje enz. en dan zijn we er al heel snel schat ik toch zo in.

Daarnaast heb ik (als hobby) nog een rode 12 cil. F. al ruim 5 jaar, een foto vind ik op dit forum niet gepast die staan er al voldoende op de F-forums dus qua onderhoudskosten ben ik echt wel wat gewend zullen we maar zeggen. Als je trouwens goed op de foto van de passat kijkt zie je links door de ramen op de grasmaaier de afdekhoes liggen en rechts door de ramen de achterkant van mijn hobby.

Toch kijk ik elke dag 's avonds even naar de passat en niet naar de F, raar maar echt waar. De lijnen kloppen ongeloofelijk goed van de passat en bovendien vind ik het nog elke dag een plezier om in te rijden. Tja, de meeste verklaren me voor gek als ik dat wel eens zeg inclusief mijn vrouw. Daarom vind ik het wel leuk dat er dus ook een forum voor deze auto's is en maak ik er graag gebruik van. Zo zie je maar weer, verschillende mensen verschillende wensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als ik je verhaal zo lees heb je een superbetrouwbare auto. Alleen daarom al zou ik er nog in doorrijden. Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat het na 4 jaar weer gaat kriebelen.

 

Het kopen van een nieuwe auto is een hele leuke bezigheid. In ieder geval succes met het doorhakken van de knoop (en anders de beslissing 2 jaar voor je uit schuiven ;).)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Normaal kost de jaarlijkse beurt tussen de € 1.200 en € 1.500.

 

Ik heb zelf nog geen beurt laten doen (nog niet nodig) en kan dus niet vergelijken, maar is dit 'n speciale beurt oid? Vind 't wel erg aan de hoge kant, ondanks 't feit dat dealers niet de goedkoopste zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Leuke auto die met een F. Euhm Ford? :wink:

En nu serieus.

Van de Passat weet je wat je hebt, dat is bij een nieuwe auto maar weer afwachten.

Grote kosten weet je nooit, maar de 105pk motor is in ieder geval betrouwbaar.

 

Nieuwe auto is altijd bijleggen, maar als je paar jaar wacht is de stap nog wel weer groter.

Zelf zou ik voor doorrijden kiezen als je weet dat het een betrouwbare auto is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Wat is er te doen op 9 oct. a.s. dan op Spa?

 

Over de passat, heren bedankt voor alle tips en adviezen: besluit is inmiddels genomen mede door jullie inbreng.

Ik blijf er nog 2 jaar mee doorrijden en wacht het nieuwe model af, kijken of die ook in de smaak valt.

Zoja, zaken zijn er snel gedaan. Anders zien we dan wel weer.

Het is motorisch en technisch inderdaad een zeer betrouwbare auto, daarom houd ik hem. Qua afwerking interieur en materiaalkeuze had het beter gekund dient de eerlijkheid te zeggen, is een passat (of misschien enkel de mijne) inferieur aan vele andere modellen. Geen idee hoe dat komt maar dat is mijn mening.

Don't change a winning team!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden