Ga naar inhoud

• 0

OEM stoel- en voorruitwarming in 3BG ingebouwd

Vraag

Geplaatst

Zo, mijn Passat is winterklaar :mrgreen:

Afgelopen week bezig geweest met inbouw van het volgende in mijn 3BG:

a. Stoelverwarming (orig. VW van AHW-Shop.de)

b. Voorruitverwarming (orig. VW)

c. Komfortblinker (hoe kan het ook anders: ook orig. VW)

Van de komfortblinker inbouw heb ik wel een paar foto's maar die plaats ik niet want dat is hier zo langzamerhand wel bekend :)

De inbouw van stoel- en voorruitverwarming verliep in hoofdlijnen als volgt:

Na het halve dashboard gedemonteerd te hebben, begonnen met de kabelboom voor de voorruitverwarming te maken. 4 draden gaan achterin de stekker, 2 voor de dash.verlichting en de inkomende plus en geschakelde uitgaande plus (richting het relais in motorruimte). De 2 draden voor de verlichting heb ik achterop de aansluiting voor de achterruitverwarming bijgesoldeert.

post-2484-1423823684,7582_thumb.jpg

post-2484-1423823685,5863_thumb.jpg

Een beetje kabelboompje ervan gemaakt:

post-2484-1423823685,7113_thumb.jpg

Vervolgens de stoelverwarmingskabelboom erbij gelegd. Links onder het stuur komt ie uit, samen met blauw/rood voor de voorruitverwarming (rood=geschakelde plus (met zekering), blauw is schakeldraad die naar het relais gaat). De stoelvw kabel loopt naar de schakelaars en naar rechts door waar ie onder de bijrijdersstoel moet uitkomen. Ik ging eerst via de rechterkant, dan kom je er net maar is net te krap. Daarna teruggelegd door de middentunnel (niet op foto).

post-2484-1423823685,8363_thumb.jpg

post-2484-1423823685,9457_thumb.jpg

Tussentijdse overview, met de rechterschakelaars erin:

post-2484-1423823688,633_thumb.jpg

De bijrijderskant weer bijna dicht, carkit mooi weggewerkt, komfortblinker erin en stoelverwarmingsstekker ligt klaar:

post-2484-1423823689,1017_thumb.jpg

Hier de aansluitingen voor de stoelverwarming, plus de aftakking die onder de bestuurdersstoel gaat uitkomen (deze loopt wel langs de linkerdorpel, is lang genoeg):

post-2484-1423823688,4924_thumb.jpg

Dan is het aangesloten, de blauwe schakeldraad ligt er nog die moet naar voren en de geschakelde plus voor de stoelverwarming bungelt er nog, is daar ook nog niet aangesloten (en een paar losse afgeknipte draadjes liggen er). Middenconsole is klaar:

post-2484-1423823688,9924_thumb.jpg

De hoezen van de stoelzitting zijn nog even in de wasmachine geweest, eerst binnen en toen buiten (toen het zonnetje ging schijnen) te drogen gelegd:

post-2484-1423823688,758_thumb.jpg

post-2484-1423823688,8674_thumb.jpg

• Antwoorden 63
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

• 0
Geplaatst

Ja. Kan ook bij stoffen bekleding, Gurby heeft het ook bij stof gedaan. Er zit volgens mij wel verschil in de verwarmingselementen bij stof of bij leer.

• 0
Geplaatst

Ik heb de set bij AHW-shop.de besteld, en vantevoren nagevraagd aan ze of het voor stof of leer was. De reactie die ik kreeg : 'nur fur stoff!' , oftewel alleen voor stof.

De stoelverwarmingsset voor leren stoelen hebben ze denk ik niet bij AHW shop, ik heb ze iig niet gezien.

Het is inderdaad een kwestie van stoelhoezen eraf, matjes erin plakken en de hoezen er weer op. Met name de rugleuning is wel een rotklus. Ik kreeg het ook niet op tijd af (had auto de volgende dag weer nodig), had 1 rugleuning uit elkaar maar dat had behoorlijk wat tijd gekost dus heb de rugleuningen verder laten doen door een autobekleder hier om de hoek. stoelen waren anderhalf uur weg en koste een paar tientjes maar dan weet je ook dat het goed is.. De zitting en verdere demontage+montage heb ik vervolgens thuis weer zelf gedaan.

Begin er dus alleen zelf aan als je ruimschoots de tijd hebt (en je goede humeur die dag verder niet meer nodig hebt :lol: ). Je kan ook als eerste alleen de bijrijdersstoel doen en je bestuurdersstoel laten zitten, dan kan je nog met je auto weg. als je kalm aan doet gaat het heus prima lukken. succes!

• 0
Geplaatst

Respect, mooie mods hoor! Ik zou helemaal kriebelig worden als ik mijn interieur zo eruit zag zien.

Ik hield vast een handvol schroeven over..... :embarassed:

• 0
Geplaatst
Respect, mooie mods hoor! Ik zou helemaal kriebelig worden als ik mijn interieur zo eruit zag zien.

Ik hield vast een handvol schroeven over..... :embarassed:

Yep, en niet te vergeten: ook onderdelen :mrgreen:

Maar erg knap gedaan allemaal. Super.

• 0
Geplaatst

Godsamme,

bij zo'n reportage voel ik mijzelf echt een kluns met twee linkerhandjes. Lijkt me echt fantastisch als je dit soort mods zelf kan uitvoeren. Ziet er strak uit Gurby. Dit zijn dus 2 van de mods die je bedoelde. Waar kan ik tzt mijn Athene Sport langsbrengen? :wink:

Zonder gekheid, echt super zoals je de mods beschrijft, en vooral hoe je ze in beeld brengt.

• 0
Geplaatst
Godsamme,

bij zo'n reportage voel ik mijzelf echt een kluns met twee linkerhandjes. Lijkt me echt fantastisch als je dit soort mods zelf kan uitvoeren. Ziet er strak uit Gurby. Dit zijn dus 2 van de mods die je bedoelde. Waar kan ik tzt mijn Athene Sport langsbrengen? :wink:

Zonder gekeheid, echt super zoals je de mods beschrijft en vooral hoe je ze in beeld brengt.

Er zit in de stad kennis zat.

kom een keer op de koffie en ik leg je e.e.a. uit hoe ik t gedaan heb :mrgreen:

• 0
Geplaatst

Die is prima Wouter.

Bij Seite moet je Faher und BeifahrerSitze kiezen en dan wordt de prijs hoger en dan krijg je een setje voor beide voorsteoelen.

Succes!

• 0
Geplaatst

Heb dit topic nog maar eens helemaal doorgelezen aangezien ik inmiddels (eindelijk ;-) ) bezig ben met deze mod.

Afgelopen weekend heb ik voorzichtig de dikkere draden gesoldeerd. Heb heel voorzichtig de stekkertjes van de originele (korte) kabel gedemonteerd.

En hierop heb ik de langere nieuwe kabels gesoldeerd.

Met een beetje geluk gaan mijn maatje en ik deze week in een verwarmde garage de draden trekken en afmonteren.

Nog een vraagje aan jou Gurby (Gerben).

Waarom monteer je eigenlijk het relais helemaal links (bestuurderszijde) in de motorruimte ??

Dit omdat alle kabels door de ECU doos naar binnnen doorgevoerd worden. Kan dat relais hier niet ergens gemonteerd worden ??

Verder mooi duidelijk verhaal. Helemaal icm how to van onze duitse vriend ;-)

• 0
Geplaatst

Maurice, bedoel je de voorruit- of de stoelverwarming? Ik gok de voorruit.

Zo ja, maakt het eigenlijk niet veel uit waar je het relais plaatst volgens mij. Als het maak op een plek is waar je deze goed vast kunt zetten en er redelijk bij kunt.

• 0
Geplaatst

Excuses, ik bedoel idd het relais voor de voorruitverwarming.

Ik wilde eigenlijk de kabels zo kort mogelijk houden, vandaar mijn vraag.

Tevens lopen er op die plek ook de aircoleidingen, en m.i. weing mogelijkheden om de kabels vast te maken.

• 0
Geplaatst

Ik heb getracht om bij mij een plek te vinden waar inderdaad de kabels niet te lang worden, waar ik er redelijk bij kon en waar het relais niet snel vochtig/heet wordt. Kan wel aangeven waar ik deze geplaatst heb, maar aangezien ik geen 1.9TDI rijdt heeft dat niet veel zin want onder de kap is het totaal verschillend.

Je moet iig een plek vinden waar je makkelijk met je 4 kabels heen kunt, waarbij ergens in de buurt van de ECU vaak wel een goed plek is:

- De 2 draden van de ruit kunnen er makkelijk naartoe

- Massa is daar makkelijk te verkrijgen

- Voeding van accu zit in de buurt

- Schakeldraad vanaf schakelaar kan daar makkelijk de motorruimte in

• 0
Geplaatst

Thanx,

Ik zal binnenkort (als ie in de verwarmde garage staat) eens goed kijken wat een mooie plek voor dat relais is.

Wordt vervolgd.

• 0
Geplaatst

Plaats dat relais lekker waar je 'm zelf hebben wilt... :mrgreen:

Die plek bij de airco leidingen (bijrijderskant) heb ik ook maar overgenomen van anderen die het zo hebben gedaan.

Er zit daar trouwens wel al een mooi punt om hem op vast te schroeven, en er is daar meer ruimte dan aan de ECU kant denk ik. Succes!

• 0
Geplaatst
Plaats dat relais lekker waar je 'm zelf hebben wilt... :mrgreen:

Gaat helemaal goed komen :wink:.

Ga mijn stinkende best erop doen.

• 0
Geplaatst

is de voorruit van de 3bg hetzelfde als die van een 3b? (A)

Stoelverwarming wil mijn vrouw ook, dus ook ik kan binnenkort weer lekker aan het klussen :)

• 0
Geplaatst
is de voorruit van de 3bg hetzelfde als die van een 3b? (A)

Ik weet niet of een 3BG ruit in een 3B past / hetzelfde zijn.

Maar aangezien wel meerdere onderdelen van een 3BG op een 3B passen denk ik het wel.

Heb toen gewoon aangegeven dat ik een ruit met verwarming wilde.

En dat was geen enkel probleem volgens de man van Autotaal Glas.

• 0
Geplaatst

Weet iemand voor mij welke onderdelen precies nodig zijn om de voorruitverwarming in te bouwen? En waar de delen te bestellen zijn.

Ik moet een nieuwe ruit hebben en aangezien de winter er weer aankomt lijkt me dit een prachtige extra uitbreiding van de auto. (stoelverwarming ook, maar dat laat de portefeuille even niet toe. Ruit dus eerst maar)

Veel dank!

edit: oja, verzekerd voor ruitschade.

• Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden