Ga naar inhoud

  • 0

OEM stoel- en voorruitwarming in 3BG ingebouwd


gurby

Vraag

Zo, mijn Passat is winterklaar :mrgreen:

 

Afgelopen week bezig geweest met inbouw van het volgende in mijn 3BG:

a. Stoelverwarming (orig. VW van AHW-Shop.de)

b. Voorruitverwarming (orig. VW)

c. Komfortblinker (hoe kan het ook anders: ook orig. VW)

 

Van de komfortblinker inbouw heb ik wel een paar foto's maar die plaats ik niet want dat is hier zo langzamerhand wel bekend :)

De inbouw van stoel- en voorruitverwarming verliep in hoofdlijnen als volgt:

 

Na het halve dashboard gedemonteerd te hebben, begonnen met de kabelboom voor de voorruitverwarming te maken. 4 draden gaan achterin de stekker, 2 voor de dash.verlichting en de inkomende plus en geschakelde uitgaande plus (richting het relais in motorruimte). De 2 draden voor de verlichting heb ik achterop de aansluiting voor de achterruitverwarming bijgesoldeert.

post-2484-1423823684,7582_thumb.jpg

post-2484-1423823685,5863_thumb.jpg

 

Een beetje kabelboompje ervan gemaakt:

post-2484-1423823685,7113_thumb.jpg

 

Vervolgens de stoelverwarmingskabelboom erbij gelegd. Links onder het stuur komt ie uit, samen met blauw/rood voor de voorruitverwarming (rood=geschakelde plus (met zekering), blauw is schakeldraad die naar het relais gaat). De stoelvw kabel loopt naar de schakelaars en naar rechts door waar ie onder de bijrijdersstoel moet uitkomen. Ik ging eerst via de rechterkant, dan kom je er net maar is net te krap. Daarna teruggelegd door de middentunnel (niet op foto).

post-2484-1423823685,8363_thumb.jpg

post-2484-1423823685,9457_thumb.jpg

 

Tussentijdse overview, met de rechterschakelaars erin:

post-2484-1423823688,633_thumb.jpg

 

De bijrijderskant weer bijna dicht, carkit mooi weggewerkt, komfortblinker erin en stoelverwarmingsstekker ligt klaar:

post-2484-1423823689,1017_thumb.jpg

 

Hier de aansluitingen voor de stoelverwarming, plus de aftakking die onder de bestuurdersstoel gaat uitkomen (deze loopt wel langs de linkerdorpel, is lang genoeg):

post-2484-1423823688,4924_thumb.jpg

 

Dan is het aangesloten, de blauwe schakeldraad ligt er nog die moet naar voren en de geschakelde plus voor de stoelverwarming bungelt er nog, is daar ook nog niet aangesloten (en een paar losse afgeknipte draadjes liggen er). Middenconsole is klaar:

post-2484-1423823688,9924_thumb.jpg

 

De hoezen van de stoelzitting zijn nog even in de wasmachine geweest, eerst binnen en toen buiten (toen het zonnetje ging schijnen) te drogen gelegd:

post-2484-1423823688,758_thumb.jpg

post-2484-1423823688,8674_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 63
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

Deel 2:

 

Een uitgeklede stoel ziet er zo uit (schuim van leuning er nog op):

post-2484-1423823686,0707_thumb.jpg

 

Het matje van de zitting eropgelegd, een close-up van het temperatuurvoelertje en het matje goed in de gleuven geduwt en vastgeplakt:

post-2484-1423823687,0706_thumb.jpg

post-2484-1423823686,93_thumb.jpg

post-2484-1423823686,7737_thumb.jpg

 

Het matje voor de rugleuning:

post-2484-1423823687,18_thumb.jpg

 

Dan de stoelen weer in elkaar, kabels aan de onderkant vastzetten en dan kunnen die teruggeplaatst in de auto (natuurlijk eerst even goed stofzuigen op de plaatsen waar je normaal nooit bij kan). Dan is het onderdeel stoelverwarming compleet. Hij wordt warm maar het duurt wel een aantal minuten voordat je het goed opmerkt. Heeft misschien ook wel met de huidige temperatuur te maken, erg koud zijn de stoelen natuurlijk toch al niet. Denk dat je pas 's winters het gevoel van 'sudderende familiejuwelen op standje 5', zoals een TDIClub-er dat eens zo prachtig verwoordde, zult gaan merken.

 

Voor de voorruitverwarming gaan we vanuit het interieur met 2 draden naar het relais onder de motorruimte, een massa en de blauwe schakeldraad vanaf de schakelaar. Hiervoor gaan we door de ECU kast, daar zit een ruime doorvoer die onder het stuur in de dradenmassa uitkomt. Ik heb een dikke rode voedingskabel vanaf ECU zijde erdoor geduwd als trekdraad (let niet op die bruine draad die uit de ECU bak steekt, was een los draadje) en vervolgens beide kabels eraan getaped en naar voren getrokken:

post-2484-1423823687,8362_thumb.jpg

post-2484-1423823687,9456_thumb.jpg

post-2484-1423823688,0862_thumb.jpg

De bruine draad wordt onder het stuur aan een massapunt bevestigd.

 

Zo ziet het er in de motorruimte dan uit (links hangt het schakelrelais al klaar):

post-2484-1423823688,258_thumb.jpg

 

Dan moet de verwarmbare voorruit geplaatst worden (heb de heren monteurs even onherkenbaar gemaakt):

post-2484-1423823687,305_thumb.jpg

 

Onder de motorkap dan nog het relais aangesloten, waterdicht getaped en kabels vastgezet:

post-2484-1423823687,3987_thumb.jpg

 

Aansluiting op raam linksvoor onder/naast pollenfilter:

post-2484-1423823687,4768_thumb.jpg

 

Aansluiting op raam rechtsvoor:

post-2484-1423823687,5862_thumb.jpg

 

Zekering (60A) op accu en stroomdraad die naar het relais gaat:

post-2484-1423823687,6956_thumb.jpg

 

Dat waren de foto's wel zo'n beetje.. de kabel onder de motorruimte heb ik samen met monteur na het plaatsen van de voorruit vastgezet (en relais waterdicht ingetaped), de ruitenkit moest toch nog drogen voor ik weg mocht dus tijd genoeg daarvoor. Daar waar de blauwe en bruine draad uit de ECU bak de motorruimte inkomen hebben we het gaatje in de rubber doorvoer ook meteen even volgekit zodat dat ook 100% waterdicht is.

 

Het eindresultaat, een super sjieke (en functionele!) middenconsole:

post-2484-1423823688,383_thumb.jpg

De schakelaar van de voorruitverwarming heeft een timer, na 4 minuten springt hij weer uit. Overigens heeft mijn achteruitverwarminsschakelaar ook een timer, is de schakelaar van het 2004 model (knippers in spiegels).

 

Tevens nog een aerotwin achterop geplaatst maar daar geen foto's van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@ Joris: de stoelverwarming is kant en klaar van AHW-SHOP.de , kost zo'n € 200

Is een originele VW uitbreidingsset, incl. de schakelaars (compleet t/m de 15a zekering en mooie inbouwhandleiding!).Met de kabel in het doosje ga je vanaf het stekkertje in de rugleuning naar onder de stoel.

Op de 1e foto zie je de volledige set (incl rechts de komfortblinker en aerotwin voor achter), op de 2e foto een schakelaar van dichtbij:

post-2484-1423823689,4298_thumb.jpg

post-2484-1423823689,2111_thumb.jpg

 

Voor de voorruitverwarming zit je op zo'n 60 euro aan materiaal denk ik, plus je eigen risicio (of: € 70 bij de vw dealer) om je ruit te vervangen als ie aan vervanging toe is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mooi repo.

Handig voor in de KB.

 

Wat ik zeker handig vind is zo'n voorruit.

Ben zelf niet van de elektrische deken generatie dus stoelverwarming zie ik voor mezelf het nut niet van in. Als jij het maar comfortabel vindt, daar gaat het om.

 

Ook netjes gedaan trouwens :thumb:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

werd gelukkig niet platgebeld :mrgreen:

 

Mooi verhaal van gemaakt Gurby

(wel ter notitie, de massalus van voorruit niet vergeten, maar staat wel in de duitse handleiding)

 

als je de juiste rubbertjes in de stekkers en relais gebruikt is aftapen niet nodig

 

stoelverwarming staat ook bij mij op het lijstje, dan heb ik echter knop te veel

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
werd gelukkig niet platgebeld :mrgreen:

 

Mooi verhaal van gemaakt Gurby

(wel ter notitie, de massalus van voorruit niet vergeten, maar staat wel in de duitse handleiding)

 

als je de juiste rubbertjes in de stekkers en relais gebruikt is aftapen niet nodig

 

stoelverwarming staat ook bij mij op het lijstje, dan heb ik echter knop te veel

 

Dan toch maar het modje van de roosters!! :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
(wel ter notitie, de massalus van voorruit niet vergeten, maar staat wel in de duitse handleiding)

Klopt daar heb ik geen foto van gemaakt. Had het thuis al even geschuurd voor een goede massaverbinding en de monteur heeft hem gewoon vastgezet bij het afmonteren van het interieur na de plaatsing ruit (ik was toen even naar de supermarkt gewandeld). Overigens zat er bij mijn auto daar waar dat ringetje zit een kunststof clipje die een aantal snoertjes bij elkaar houdt, van o.a. de binnenverlichting en airbag on/off lampje...(maar die kon wel verplaatst worden)

 

werd gelukkig niet platgebeld :mrgreen:

Hartstikke bedankt nog hoor voor de tips & stroomloopschema's :D

 

die PORN knop kan er wel uit..

Die kan je hier op het forum vast wel goed verkopen :mrgreen:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

wat prachtig gedaan zeg!! mijn variant uit '99 heeft de standaard stoffen zwarte bekleding van vw. Is het mogelijk om hier ook stoelverwarming in te bouwen? of is dit alleen mogelijk bij leren bekleding? Is het een kwestie van hoezen eraf, strips met sensoren erop plakken en hoezen er weer op?

 

ik hoor het graag!

 

Gr niels

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden