Ga naar inhoud
  • 0

[3B] Veel reparaties nodig, advies


Paradise

Vraag

Vandaag bij de VW dealer m'n Passat 3B gebracht voor jaarlijkse servicebeurt. Daar kwam helaas een hoop ellende uit:

- hydraulische kabel van de Stuurbekrachtiging lekt olie, 330 euro

- kabelspanner vd distributieriem is lek. Vervangen & vervangen van distributieriem en multiriem: 700 euro

- reflector koplampen niet meer voldoende: 450 euro

- cruise control is niet/moeilijk te repareren. iig 200 euro, maar misschien werkt het dan nog niet. Dan nog 400 euro extra.

- aantal kleine zaken als bougies, filters, etc

 

Al met al een kleine 2000 euro aan reparaties voor een auto die ik net 2 weken heb. Dat is wel even schrikken! Zeker omdat ik het servicerapport uit 2008 nog heb waarin dit alles nog niet aan de orde was.

 

Ik vraag me af wat wijsheid is. Ten eerste denk ik dat het erg duur is voor hetgeen gedaan moet worden. Daarnaast twijfel ik of het het geld waard is voor een auto met 147000 op de teller uit 98 die er netjes uitziet en 4000 euro gekost heeft. Ik heb de verkopende dealer er nog niet over gesproken, maar ik vrees dat ik daar weinig kans maak.

 

Ik ben benieuwd naar jullie meningen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi,

 

Op dit moment moet de dealer het niet hebben van de verkoop van auto's maar van het onderhoud, dus misschien moet je een 2nd opinion overwegen. Wellicht dat dat wat meer helder maakt. Tevens zou ik aanspraak maken op de garantie, tenzij je de auto uit de handel gekocht hebt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

- hydraulische kabel van de Stuurbekrachtiging lekt olie, 330 euro

slang bedoelen ze? de rekslang is de duurste met ca 150 euro, de andere slangen aan de pom>stuurhuis varieren van 12-50 euro

 

 

- kabelspanner vd distributieriem is lek. Vervangen & vervangen van distributieriem en multiriem: 700 euro

nooit van gehoord.. wat kijken ze naar gekke zaken voor een beurtje..

 

 

 

- reflector koplampen niet meer voldoende: 450 euro

Ik heb nog wel een set org. liggen en misschien nog wel meer mensen, voor een zacht prijsje zijn die wel te koop

 

- cruise control is niet/moeilijk te repareren. iig 200 euro, maar misschien werkt het dan nog niet. Dan nog 400 euro extra.

niet direct belangrijk, wel gek dat ze dat constateren bij een beurt..

 

- aantal kleine zaken als bougies, filters, etc

gangbare werk dus..

 

 

Mocht je tijd hebben en zin hebben om naar Vorden te komen wil ik met alle plezier een 2nd opinion doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Direct het aanbod van Matthijs aannemen en naar Vorden rijden.

Vanuit Deventer is dat zo gepiept.

Mochten er alsnog dingen blijken te zijn die gerepareerd moeten worden heeft Matthijs vast wel een adresje.

En anders zou ik andere goede (onafhankelijke) garage zoeken.

D'r zijn vast wel in jou omgeving of anders hier op het forum mensen die ervaringen hebben met bepaalde garages.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn aantekeningen van het telefoongesprek komen niet helemaal overeen met wat de monteur genoteerd had, hier nogmaals de lijst met de goede benamingen:

- Koplampen hebben doffe reflectoren

- Demper spanrol distributieriem lekt olie

- Krukaskering distributiezijde lekt olie

- Rubberen stuurbekrachtigingsleidingen zitten onder de olie en beginnen zacht te worden

 

Ik ga graag op je aanbod in Matthijs, zal je even een PB sturen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

En als je de reparatie wil laten uitvoeren kun je ook hiervoor waarschijnlijk ook bij Hans Sloot terecht in Lochem. Vraag Matthijs maar voor meer info over Hans, hij kent hem erg goed. Wil je contact gegevens kun je me een PB sturen of vraag het ook aan Matthijs.

Ik ben voor al mijn problemen ook bij hem geweest. Is voor mij 1,5u rijden maar was voor mij meer dan de moeite waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vanavond met Matthijs naar de punten gekeken die de VW dealer noemde. Tot mijn grote verbazing blijkt het allemaal niet zo ernstig te zijn. Sterker nog, van een lekkende d-riemspanner of lekkende stuurbekrachtigings-leidingen is helemaal geen sprake. Wat een opluchting!

 

Wel voel ik me genaaid door de vw dealer die me bijna bakken met geld uit hadden laten geven voor totaal onnodige reparaties. Zou ik daar nog wat mee kunnen doen?

 

Matthijs, enorm bedankt voor je tijd! Zonder jou had ik niet geweten wat ik ermee had moeten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Altijd al gezegt dat de dealer een stealert is. : :evil:

 

Ga trouwens voor onderhoud nooit naar de VW stealeart, maar gewoon naar een subdealer van Slopel.

Lopen tenminste niet ieder keer andere koppen rond.

 

En als het me te gek word doe ik het zelf. :lol:

 

Toch mooi voor je dat de reparatie's nog meevallen.

Heen gaan hoef je er mee niet, want ze spelen toch altijd onschuld hunzelf. :roll:

 

Toppie van Matthijs dat hij je er mooi mee geholpen heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Nou ja.. we hebben beide gekeken en geconstatteerd dat er eigenlijk niet veel mis was.. buiten dat idd de reflector van de koplampunit iets aan het schilferen was..

 

De D-riem met spanners waren/leken als nieuw.. mag ook wel na pas 27dkm. De carterpan was wel iets vettig, maar ik vermoed dat dat de carterpanpakking is.. dan roest het iig niet onder de auto..

 

We houden het gewoon ff in de gaten, mocht ie voor de beurt moeten dan kijken we er gewoon nog ff naar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

die was volgens Koen defect en daar had ie zelf naar gevraag bij de dealer om er eens een blik op te werpen.. eerlijkgezegd zijn we zelf vergeten te kijken wat er mee was/is..(vond ik ook de minst belangrijke)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
-

 

- kabelspanner vd distributieriem is lek. Vervangen & vervangen van distributieriem en multiriem: 700 euro

nooit van gehoord.. wat kijken ze naar gekke zaken voor een beurtje..

 

 

 

.

 

Hij zal wel de hydrolischekabelspanner bedoelen, die kan inderdaad lek zijn dan fuctioneert het niet meer en kan je distributie riem er heel erg uit komen te zien. en zelfs breken dus zou maar oppassen.

 

Spreek uit ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
-

 

- kabelspanner vd distributieriem is lek. Vervangen & vervangen van distributieriem en multiriem: 700 euro

nooit van gehoord.. wat kijken ze naar gekke zaken voor een beurtje..

 

 

 

.

 

Hij zal wel de hydrolischekabelspanner bedoelen, die kan inderdaad lek zijn dan fuctioneert het niet meer en kan je distributie riem er heel erg uit komen te zien. en zelfs breken dus zou maar oppassen.

 

Spreek uit ervaring.

 

We hebben de spanrol bekeken, die is samen met de distributieriem vervangen, 27000 km geleden. Is dat 't zelfde als de 'hydrolische kabel spanner' die jij bedoelt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
-

 

- kabelspanner vd distributieriem is lek. Vervangen & vervangen van distributieriem en multiriem: 700 euro

nooit van gehoord.. wat kijken ze naar gekke zaken voor een beurtje..

 

 

 

.

 

Hij zal wel de hydrolischekabelspanner bedoelen, die kan inderdaad lek zijn dan fuctioneert het niet meer en kan je distributie riem er heel erg uit komen te zien. en zelfs breken dus zou maar oppassen.

 

Spreek uit ervaring.

 

We hebben de spanrol bekeken, die is samen met de distributieriem vervangen, 27000 km geleden. Is dat 't zelfde als de 'hydrolische kabel spanner' die jij bedoelt?

 

De hydroloschekabelspanner is de spanner die de distributie riem op spanning houdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag ben ik opnieuw bij de garage geweest om samen met een monteur de punten te bekijken waarvoor zij reparatie-advies gaven. Conclusie:

 

- Slangen stuurbekrachtiging zijn niet lek. Hooguit licht zwetend, maar niks om je druk over te maken. Vervangen is niet nodig, hooguit een beetje schoonpoetsen.

- Krukaskering lekt wel wat olie, maar voor mij is het lastig te beoordelen of dit dusdanig is dat deze vervangen moet worden, waarbij ik me vooral afvraag wat de schade is op het moment dat deze geheel de geest geeft. Zijn de kosten dan aanmerkelijk hoger dan wanneer ik 'm preventief zou laten vervangen? Monteur zegt van wel, maar ik heb m'n twijfels.

- Demper van de spanrol is lichtelijk lekkende. Hierbij snap ik het gevaar; als deze niet meer functioneert houdt de spanrol de riem niet meer op spanning, waarbij de gevolgen zich laten raden. Maar dan nog; het is aan dit onderdeel niet af te zien dat deze elk moment er mee ophoudt.

 

Het blijft in mijn ogen een kwestie van interpretatie. Wanneer vervang je een onderdeel en wanneer zie je iets nog een tijdje aan? Ik ben van mening dat de adviezen, gezien de aanschafprijs en marktwaarde van de auto, vrij overtrokken waren. Toch ben ik blij dat de garage de moeite heeft genomen om mij zelf te laten zien wat zij geconstateerd hebben. Dit overigens pas na een negatieve review op Autoweek die per toeval door 1 van hun monteurs gevonden was. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden