Ga naar inhoud

  • 0

Brandstofpompen en pompverstuivers


joepie

Vraag

Wie weet er raad?

 

Heb sinds 3 jaar een Passat 2.0 TDI 3C (bwjr 2005, model 2006) en was ook zeer tevreden totdat:

 

onlangs, vlak voor mijn vakantie geeft de computer aan dat er een service beurt uitgevoerd dient te worden in 900KM of 304 days??

 

Aangezien we een vakantie in Spanje hadden gepland en we 14 augustus zouden vertrekken heb ik op 12 augustus een afspraak gemaakt bij de dealer. Beurtje zou zo'n 200 - 300 euro gaan kosten. Toen de auto klaar was moest ik 555,- afrekenen want er was blijkbaar ook een homo-kineet (?) kapot en vervangen en men had een reiniger toegevoegd aan de brandstof.

 

Tevens deelt men mij mede dat de onderdrukpomp (tendem?) olie lekt. Dit bleek uit de zeer vervuilde brandstoffilter, die inderdaad zwart was. Volgens de monteur betekende dit dat er nu olie in de brandstof zit en dat er nog een elektrische pomp achter in de tank zit die dat niet fijn zou vinden. Daardoor zou deze hoe dan ook kapot gaan, hetgeen betekende dat de auto stil zou komen te staan. Aan gezien ik dit risico niet wilde nemen voor zo'n grote trip (rijd ook altijd 's nachts) heb ik beide pompen laten vervangen. Na veel gezeur was VW bereid de pomp die het wél nog deed te vergoeden (?!)en moest ik het voorste pompje zelf betalen. (365,-)

 

Om een lang verhaal kort te maken de feiten op een rij:

 

op 12 augustus krijgt de auto een service (90.000KM)3e keer en altijd bij dealer onderhouden

Homokineet wordt vervangen ;

Branstofpomen voor en achter worden vervangen (op 13 augustus)

In Luxemburg slaat de auto af en krijgt volgens de monteur geen brandstof meer! (14 augustus)

Gezien feestdag van VW in Luxemburg auto zelf met kabel teruggesleept naar Nederland.

Zaterdags bij dealer:"waarschijnlijk een breuk in de kabelboom", kijken we maandag na

Maandag: Pompverstuiver defect, moet vervangen worden is geen garante betreft een electronische storing en dat kan volgens de dealer altijd voorkomen.

Dinsdag de auto afgehaald hij loopt weer.

Vakantie afgezegd.

Afgelopen zondag aan het toeren in de eifel. Auto slaat wederom af. Probleem lijkt hetzelfde.

Volgens de Duitse VW-dealer is er weer een pompverstuiver kaduk. Ook een elektrische storing!!!

Volgens mijn dealer heeft het een en ander absoluut niets met elkaar de maken, waar ikzelf het idee heb dat ik nu nog op het strand in spanje zou liggen als ik niet voor mijn vakantie die beurt had laten uitvoeren!!! Heb nu iets meer dan een week vakantie en heb vrijwel constant in de garage gestaan. Van garantie en coulance wil men niets weten, laat staan over de kosten van de vakantie, welke ik uiteraard niet meer kon annuleren.

 

Op dit forum zie ik hier en daar wél meldingen over het kapot gaan van pompverstuivers in combinatie met olie in de brandstof. Het toverwoord van de dealer is ëlektronisch"dit zou volgens hem aantonen dat dit altijd kan gebeuren en dat zij daar allerminst voor aansprakelijk zijn. De auto moet nog 4 jaar worden en heeft 91.000 KM gelopen! Ik begrijp dat ik 4 van die pompen heb, wanneer gaat de volgende stuk? Ik heb totaal geen vertrouwen meer in mijn auto, waar ik toch 3 jaar veel plezier aan heb beleefd, vóórdat ik naar de dealer ging voor een beurtje!!!

Je voelt je als leek gewoon belazerd!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Antwoorden 105
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Aanbevolen berichten

  • 0

Zuur verhaal. Vwpassat.nl is een forum vol tips en wijze raad. Nieuwe leden worden uitgenodigd om zich zelf voor te stellen in "Ik ben ... en ik rij ...", liefst met een paar mooie fotoos van je auto.

Ik snap je gevoel wel, maar dit kan gebeuren met auto's. 't Is een beetje een kansspel - soms faalt een onderdeel eerder, een andere keer heb je geluk. Een garage die ongevraagd onderdelen gaat vervangen en reiniger in je brandstof doet, tja - daar zou ik niet zo enthousiast van worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

wel bijzonder dat de dealer constatteerd bij een 'beurtje' dat de homokineet defect is.. terwijl een berijder dat normaal toch echt wel hoort.. en je verder geen enkele problemen hebt met de auto en vervolgens je nog wat geldu uit de zak klopt mbt wat pompjes.

 

 

Tevens zou ik NOOIT, maar dan ook NOOIT bij een garage de auto 2dgn voor je op vakantie gaat voor een beurt/onderhoud laten doen.. dr is altijd wel iets wat niet meekomt oid of kapot gaat.

 

Wat betreft je probleem: leg het voor aan Pon, tenslotte is na het vervangen van de pompen het gezeur begonnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Pompverstuiver defect, moet vervangen worden is geen garantie betreft een electronische storing en dat kan volgens de dealer altijd voorkomen.

Gezien je tandempomp defect is, heeft deze dus lekker de motor olie door de verstuivers heen gegooid, met als gevolg dat deze defect is gegaan.

 

Ik zou toch nog eens bij de mannen aan de bel trekken.

 

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb het verhaal van Joep een maand geleden met veel belangstelling gelezen.

Ik rijd nu 8 jaar Passat, eerst 7 jaar een 1.9 TDI van 1999 en sinds 1 jaar een 2.0 TDI van 2006

Tot een maand geleden was ik een echte Passat fan, en erg tevreden met de rijeigenschappen en de betrouwbaarheid van deze auto´s. Mijn vorige Passat heeft mij nooit in de steek gelaten 245.000 km, en was nog steeds technisch perfect in orde.

Ik was al weer enkele jaren aan het wachten tot ik begin vorig jaar een heel mooie Passat 2006 model kon kopen via Ingcarlease met 6 maanden Bovag garantie. Nog maar 116.000 km op de teller en alle onderhoud gepleegd volgens het VW boekje, de volgende beurt en kosten pas over 30.000 km.

Ik heb hem nu 1 jaar en hij gaf er een maand geleden bij 135.000 km op de teller plotseling de brui aan, midden op de A2 ringweg om Eindhoven. Werd gelukkig door een medewerker van Rijkswaterstaat gered uit mijn hachelijke situatie en ik kon de auto door de afsleepdienst bij m´n onderhoudsmonteur af laten zetten.

Blijkt de brandstofpomp in de dieseltank kapot, helemaal zwart geworden. Vond dit al meteen verdacht en ben toen op internet gaan zoeken naar dit probleem, en kwam onder andere de verontrustende berichten tegen op dit forum.

Blijkt bij mij gvd. ook het zelfde aan de hand als bij de auto van Joep.

Er was al direct 1 pompverstuiver kapot, en na reparatie en starten van de auto binnen 5 minuten de 2e pompverstuiver.

Na controle van het brandstoffilter bleek dit helemaal zwart en op aandringen van mijn monteur (goede kennis en goeie VW monteur) was het ook beter om meteen een kleine beurt uit te voeren. Niks geen Longlife II beurt om de 30.000 km zoals volgens VW en een brandstof filter pas na elke 90.000 km !!! vervangen.

Heb er nu dikkere minerale of half-synthetische olie (5W40) in laten doen met een nieuw brandstoffilter, en vanaf nu elke 15.000 km olie verversen en elke 30.000 km het brandstof filter vervangen.

Mij is uit een aantal opmerkingen en verhalen op internet gebleken dat ik dus niet de enigste ben met deze Passat 3C problemen. Waar ik nog de meeste moeite mee heb, is dat de rode draad in dit verhaal is dat er door VW Longlife beurten

worden voorgeschreven die op den duur leiden tot hoge reparatiekosten bij de anders zo degelijke (2.0L) TDI motoren.

Om zogenaamd de onderhouds-intervals zo lang mogelijk te houden wordt er flink bezuinigd op voor de auto het beste onderhoud. Ook heb ik op internet gelezen dat de zgn. Longlife full-sythetische olieen 0W30 en 5W30 eigenlijk (veel) te dun zijn om goed te smeren, en dit verklaart ook het hogere olieverbruik. Was bij mij ook 1 ltr. op 6000-7000km, en wat erger

was, er is dus motorolie door de tandem-brandstofpomp van het motorblok in het dieselcircuit terecht gekomen.

Omdat het brandstof filter bij de laatste beurt mooi is blijven zitten, zit ik nu met de gebakke peren.

Ik zou graag van meer mensen willen weten wat hun ervaring is op dit gebied.

Bij VW-Pon geven ze (nog) niet thuis, maar ik heb dit nog niet opgegeven.

 

groeten van Mari United

 

Ps: Mari United is mijn voetbalteam op Profcoach, maar ik vond dit ook toepasselijk in dit forum

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik woon niet zover van je vandaan maar moet bekennen dat mijn auto flink heeft gestotterd. Is nu nog niet helemaal weg. Ik was ook meer tevreden over mijn 3BG maar de rij eigenschappen van de 3C zijn over het algemeen wel een stuk beter. Ik heb de kabelboom laten vervangen wat al iets geholpen heeft maar we zullen wel zien. Men dacht bij mij ook al aan de verstuivers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Anton, ik zag jouw reaktie op Joep zijn verhaal dat je op dit forum al meer eigenaren met 3C Passats met soortgelijke problemen gezien hebt.

Zijn die nog terug te vinden ? Je denkt met je 1.9 ook een zelfde probleem te hebben. Is jouw Passat ook volgens de VW onderhouds Longl;ife voorschriften

onderhouden ?

Als de overeenkomsten bij deze problemen het voorgeschreven Longlife onderhoud is, dan zou ik graag gezamelijk met een aantal

gedupeerden een vuist willen maken naar VW dat ze hier toch hun verantwoordelijkheid moeten nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De blokken tussen 2005 - en september 2006 zijn zo'n beetje allemaal wel snot ja. Was voor mij een reden om een jong gebruikte 2008-er te kopen. Blijkbaar zijn er meer mensen die het 140Pk blok niet vertrouwden, want de 1,9Tdi wordt meer aangeboden dan de 2.0Tdi.

 

Hebben jullie al gekeken wat de motorcodes zijn van de gedupeerden? Ben ik wel benieuwd naar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb ook nog gekeken naar de problemen die gemeld zijn met 2.0 Tdi motoren, maar dat betrof volgens mij de motorcodes BMP waarbij

de oliepomp aandrijving met ketting problemen gaf. (modellen van 2005 en begin 2006)

Mijn Passat heeft een motorcode BKP en deze hebben een tandwielaandrijving op de oliepomp gekregen.

Wat ik wel zie bij deze motoren is dus de olielekkage (dunne longlifeolie?) via de tandem brandstofpomp in het brandstof circuit.

Doordat de brandstoffilter nog maar elke 90.000 km wordt vervangen wordt deze vervuiling in het brandstof circuit niet bemerkt en komen er problemen

met de opvoerpomp in de tank en bij mij ook de pompverstuivers.

Is dit niet gewoon een probleem van slechte onderhoudsvoorschriften van VW en daardoor onvoldoende onderhoud door de VW-dealer ?

Ik dacht dat de onderhoudsvoorschriften bedoelt zijn om zulke problemen te voorkomen.

Wat is jullie mening hierover ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

mijn passat 2ltr tdi uit maart 2006 heeft hierdoor ook nogal vaak bij de dealer gestaan.

en idd ook mijn wagen heeft longlife onderhouds voorschiften.

gelukkig zat er v-selectie garantie op mijn wagen,anders was het nooit verholpen geweest

zonder een 2e hypotheek.

 

echt een productie fout lijkt mij, iedereen die ik ken met een 3c 2.0tdi heeft dit met zijn auto.

zowel de 140pk als de 170pk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik doe sowieso helemaal niet echt aan die longlife...

 

Discussie met meerdere onafhankelijke garages gehad maar ook met hun monteurs. Natuurlijk een dubbel verhaal want een garage zal natuurlijk vrij makkelijk zeggen dat longlife niet goed is.... vaker een beurt is gewoon simpelweg geld!

 

Het is een klote verhaal om te horen dat door een fout van een dealer, jouw bankrekening geplunderd wordt, daarbij de welverdiende vakantie om zeep geholpen werd!

 

Als dit echt een productiefout is, lijkt het mij dat alle gedupeerden idd een fuist moeten maken! Het programma RADAR.... zouden die hier niets mee doen? Er wordt toch onrecht aangedaan?

 

Succes met de K*T situatie!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Vandaag even bij VAG-Techniek me riem laten vervangen (incl. waterpomp, spanrollen, multiriem) en ook gelijk een DSG-bak beurtje laten doen.

Na dit DSG-bak onderhoud wou Martin de auto starten om deze lucht er uit te laten en had hiervoor de luchtfilter er afgehaald maar de auto sloeg gelijk af.

Per toeval kwam hij erachter dat de oliepomp (van voor) stuk was en dat nu alles op de pomp achterin aankwam. Oliefilter was pikzwart en ik merkte de laatste tijd al dat als de motor af en toe als hij koud was dat hij heel even in hield. Dit alles moet zo snel mogelijk vervangen worden en wordt dus weer een dure grap. 2x oliepomp / nieuw oliefilter / nieuwe olie. +/- 700 euro!!! Ik ben er gewoon niet goed van. In minder dan een jaar heb ik al voor +/-3000 euro aan onderhoudskosten gehad. Beurt met nog de nodige reparaties / apk met nog de nodige reparaties / 2 nieuwe banden / het onderhoud van vandaag / en dan nog het oliepomp geval. Pfffff........

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Martyn,

 

Je bedoeld de benzine (diesel)pomp (een in de tank en een op de nokkenas de zogenaamde beruchte tandempomp).

Oliefilter is altijd pikzwart. Je bedoeld je benzine(diesel)filter ?

Ik kan je verhaal anders niet volgen.

 

 

Andere Martijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Martyn,

 

Je bedoeld de benzine (diesel)pomp (een in de tank en een op de nokkenas de zogenaamde beruchte tandempomp).

Oliefilter is altijd pikzwart. Je bedoeld je benzine(diesel)filter ?

Ik kan je verhaal anders niet volgen.

 

 

Andere Martijn

 

Ja sorry Martijn,

 

Dat bedoel ik. Ik ben echt A-technisch :? .

De brandstofpomp (tandempomp) op de nokkenas is kapot.

Als ik het goed begrijp moet de de pomp in de tank nu alles doen.

Ik probeer nu zo weinig mogelijk met me auto te rijden en laat het z.s.m. vernieuwen.

Kan er al schade in het motorblok of pompverstuivers ontstaan zijn door dit gedoe?

Merk nu sinds een maand dat heel af en toe de motor als deze koud is inhoud.

Het is dus een kleine maand geleden begonnen, maar heb er tot nu toe weinig last van gehad.

 

Groeten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik zou er helemaal niet mee gaan rijden.

De tandempomp is een hogedruk brandstofpomp die de brandstof naar de pompverstuivers pompt. De eerste signalen dat deze pomp aan het defect raken is dat er diesel in je olie komt. Dit komt omdat de brandstofdruk vele malen hoger is dan je oliedruk.

De kans dat er olie in je diesel zit en dat er diesel in je olie zit is heel groot en dit kan je motor ernstig beschadigen.

Ik zou het kleppendeksel even laten lichten om te kijken of er schade is op de nokkenas. Eventueel compressie laten meten.

Indien geen schade:

Je moet de tank leegmaken, je olie aftappen, de tandempomp vervangen, nieuw brandstoffilter, nieuw oliefilter en nieuwe olie en natuurlijk weer verse diesel nemen om dit probleem goed te verhelpen.

Indien wel schade:

Reken op een nieuw motorblok. Als je nokkenas slijtage vertoont is je krukas er meestal erger aan toe.

 

Laat me raden 190.000 kilometer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor de info Martijn.

 

Ik rij geen meter meer met die auto.

Heb voor volgende week vrijdag een afspraak kunnen maken bij VAG-techniek.

Is dan wel even 150 km rijden maar ik heb goede ervaringen met die mannen.

Tank leegmaken is niet nodig werd mij verteld. Olie lijkt dermate veel op diesel

dat als je 1 keer je tank goed leeg rijdt dat dit allemaal verbrand. Voor de rest

natuurlijk wel een nieuwe tandempomp / nieuwe pomp achterin / nieuw brandstoffilter /

nieuw oliefilter / nieuwe olie. Ik laat zowiezo het kleppendeksel even lichten om te kijken

of er schade is op de nokkenas. Compressie laten meten gaat niet omdat dit 2,5 uur duurt

(hebben ze geen tijd voor).

 

KM stand: 125.000

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zow alles is vervangen (tandempomp, brandstofpomp, brandstoffilter, olie, oliefilter).

Er was niks vreemds te zien onder de kleppendeksel.

Alles zag er normaal uit. Ik merk toch een heel klein beetje verschil in het rijden met de auto.

Hij rijdt iets lekkerder en met starten merk ik dat hij in 1 keer aanslaat

(anders moest ik soms iets langer op de sleutel drukken).

 

Hopelijk heb ik voorlopig geen onderhoud meer aan de auto :) .

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden