Ga naar inhoud
  • 0

Chippen of niet? Rijdt veel..zoek ervaring van anderen


Thevault

Vraag

Hallo,

 

Onderwerp dat ik niet op het forum kon terugvinden....

Ik heb een 2006 Passat 1.9 TDI en loop al een paar weken te dubben of ik de auto wel of niet moet laten chippen.

De voors zijn me wel duidelijk, maar ik heb her en der ook heel duidelijk gelezen dat de extra belasting op de bak/vliegwiel die de extra pks je geven je uiteindelijk flink extra kosten gaan opleveren. Nu rij ik 45000 km per jaar en mag er af en toe het gas flink op houden. Ik wil deze auto eigenlijk nog een jaar of 3-4 rijden en zit dus te twijfelen of het wel zo verstandig is om dit te doen. Ik heb immers geen zin in allerlei kostbare problemen.

Dus: zijn er mensen die ervaring hebben hiermee? TDI laten chippen en daarno nog minimaal een ton gereden?

 

gr

 

Jeroen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
TDI laten chippen en daarno nog minimaal een ton gereden?

 

ik heb de mijne 110pk bij 2ton laten chippen, diverse zaken naderhand aangepast zoals turbo etc. en elke keer weer laten chippen/aanpassen en bij 423dkm was mn (automaat)bak op..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Als je je wagen bij een goed bedrijf laat tunen (jd, vvt e,d)

dan kan het geen kwaad, tuurlijk zullen er wat meer krachten op sommige zaken komen.

Maar die zullen bijna geen invloed hebben, ik rij zelf nu ook bijna 1 ton met een chip rond en mn koppeling, vliegwiel, en bak zijn nogsteeds in prima staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De mijne is met 170.000 gechipt. sta nu op 328.000 km en geen centje pijn. Motor is nog in top conditie.

En blijf nog wel een paar jaar door tuffen (rij ca 60~70.000 per jaar)

Zo lang je maar niet tot de grens gaat tunen is er niets aan de hand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Je zult waarschijnlijk mijn problemen gezien hebben. Ik heb ook een 3C uit 2006 1.9Tdi welke ik op de band heb laten chippen en dus niets onverantwoords om problemen te voorkomen. De normale koppeling moet het ook prima aankunnen echter was de mijne al versleten. Deze onlangs dus laten vervangen bij vag-techniek in Nuenen welke ook chippen. Echter is ook die koppeling nu weer defect door waarschijnlijk een verkeerde montage van de heren bij vag-techniek. Ik zou dus overwegen om te chippen maar houd in je achterhoofd dat de 3C niet echt de meest stevige koppeling heeft naar het schijnt volgens de heren bij zowel Vag-techniek en tuningfactory. Ik zou ook niet meer mijn oude vermogen willen, want dit rijd wel een flink stuk sneller en vooral ook leuker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De 3C 1.9TDI heeft inderdaad een zwakke koppeling, die van mijn ouders is met 160.000km ook kapot (waarschijnlijk drukgroep). Is niet fatsoenlijk zonder trillingen in beweging te krijgen. Nu een JD chip bij Jos eringezet en rijdt prima en de koppeling (die nog niet vervangen is overigens) reageert hetzelfde als voor de chip, vermogen komt ook niet extreem vroeg al vrij. Die koppeling heeft daar niet echt meer van de te lijden.

Heb in mijn 1.9TDI 3BG 74kW ook een JD chip bij Jos, rijdt ook goed, heb wel het idee dat die standaard chips bewust iets minder vermogen afgeven dan op-maat-chips maarja, het prijsverschil moet ook wel voelbaar zijn natuurlijk :mrgreen:

 

Zou er dus mee naar Jos gaan in Dieverbrug, die verkoopt chips van JD en kijkt verder alles ook na, evt EGR en KAT doen enz. Is een stukje rijden maar dan krijg je wel wat. VAGTechniek is nog niet eens zo heel lang geleden van start gegaan en hebben denk ik (aanzienlijk) minder ervaring met VAG TDI motoren dan Jos (mechanische deel) en JD (tunen). Maar qua service ed zit het wel goed als ik de ervaringen op TDIClub zo lees en ze zitten dichterbij voor je. Succes ermee iig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn passat 3c is ook gechipt, heb er de eerste 8-9000km gewoon meegereden, daarna laten chippen en nu staan er 40.000km op en nog niks van last ofzo ondervonden...

Vorige wagen was ook gechipt en heb ze op 125.000km verkocht en liep nog als een nieuwe , ook niks extra aan moeten vervangen gewoon de normale kosten..

Gewoon doen, maar zou voor een chip op maat gaan dan kunnen ze het vermogen geleidelijk aan laten opkomen en niet een boost vanaf 2000rpm,zoals vele ebay chips, dan gaat je koppeling stuk ja...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gewoon doen, maar zou voor een chip op maat gaan dan kunnen ze het vermogen geleidelijk aan laten opkomen en niet een boost vanaf 2000rpm,zoals vele ebay chips, dan gaat je koppeling stuk ja...

 

Voor een geleidelijke boost heb je echt geen chip op maat nodig hoor, de standaardchips van o.a. JD doen dat ook. Om, binnen de toleranties, het maximale uit je wagen te halen heb je een rollenbank tuning nodig. Ook een standaardchip blijft zeker binnen de tolerantiegrens van je koppeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
AHP,

 

Je bent dus niet zo tevreden over VAG-techniek? Vanuit praktisch oogpunt (zit veel rondom eindhoven) wilde ik hem daarnaar toe brengen, maar als ik je verhaal zo hoor...

 

gr

 

jeroen

 

 

Ik ben er van overtuigd dat als er één bedrijf is dat service voorop heeft staan, het wel VAG-techniek is. Als daar een fout wordt gemaakt, wordt er alles aan gedaan om deze te herstellen

 

Echter is ook die koppeling nu weer defect door waarschijnlijk een verkeerde montage van de heren bij vag-techniek

 

hoe weet je dat dit zo is? En heb je daarover dan al contact met hen opgenomen?

 

Ik heb namelijk niets dan erg goede ervaringen met Martin en Lucas

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
[

 

Voor een geleidelijke boost heb je echt geen chip op maat nodig hoor, de standaardchips van o.a. JD doen dat ook. Om, binnen de toleranties, het maximale uit je wagen te halen heb je een rollenbank tuning nodig. Ook een standaardchip blijft zeker binnen de tolerantiegrens van je koppeling.

 

 

daarmee zeg ik ook ebay files, een standaart jd chip zal toch ook al wel volgens zijn normen voldoen anders verkocht hij ze niet he :wink:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Echter is ook die koppeling nu weer defect door waarschijnlijk een verkeerde montage van de heren bij vag-techniek

 

hoe weet je dat dit zo is? En heb je daarover dan al contact met hen opgenomen?

 

Ik heb namelijk niets dan erg goede ervaringen met Martin en Lucas

 

Ik zeg niet dat ik slechte ervaringen met ze heb maar het is wel een probleem veroorzaakt door slechte montage of een defecte drukgroep. Daar zij alles vervangen hebben onlangs lijkt het me ook niet meer dan logisch nietwaar ???

Betreffende chiptuning tja daar kan ik niet over oordelen bij hen. Ik weet wel dat tuning factory en JD het op een band doen om direct alles af te kunnen lezen en aan te passen. Mijn passat is bij tuning factory gechipt en het log heeft en staat nog ergens online hier. Mijn vermogen komt ook niet per direct vrij dus daar ligt het niet aan dat de koppeling defect is. Dit is ook door andere leden bevestigd al hier ;)

Martin had het enorm druk die dag en hing om de haverklap aan de telefoon welke hem wellicht wat afgeleid heeft die dag. We zullen wel zien hoe ze het oplossen. Maar het ging hier niet over mij he ;)

Nogmaals gewoon lekker laten chippen want het vermogen dat er bij komt is zeer zeker merkbaar en ik zou het voor geen goud meer willen missen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat zul je aan Vag-techniek moeten vragen ;) Online staat al het een en ander te lezen. Het vliegwiel weet ik niet welke dat dit is. Alles is gewoon zo door hen geleverd en gemonteerd. Er zat al een Sachs koppeling in maar die pakte maar voor de helft zagen we toen die er uit was daardoor slipte hij. Het vaste vliegwiel is iets dat ze bij Vag-techniek altijd doen schijnbaar dus daar heb ik mee ingestemd. Kostenplaatje dik 800 euro dus daar wil ik wel een beetje waar voor hebben ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hi Jeroen, ik heb zelf hele goede ervaringen met ABT tuning. Vorig jaar zomer was er een aanbieding vanuit Volkswagen inclusief card (25% korting). Ik toen voor € 750 laten tunen. Auto stond 3 dagen bij de dealer en het motormanagement is opgestuurd naar Pon. Alle garantie blijft behouden.

De software is perfect. Je merkt de extra PK's pas als je nodig hebt (vanaf 2000 toeren), dus geen piepende banden als je de straat uit rijdt. Olie verbruik is ongewijzigd en nu na 75.000 km ook geen andere klachten.

Ik zeg; gewoon doen en je hebt er nog jaren plezier van. :lol:

Groet, HR

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Ik toen voor € 750 laten tunen. Auto stond 3 dagen bij de dealer en het motormanagement is opgestuurd naar Pon.

 

Wat kost dat wel niet.. de auto 3 dagen stil laten staan.. bij de gerenommeerde tuners ben je met 2 uur weer rijdend...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hi Jeroen, ik heb zelf hele goede ervaringen met ABT tuning. Vorig jaar zomer was er een aanbieding vanuit Volkswagen inclusief card (25% korting). Ik toen voor € 750 laten tunen. Auto stond 3 dagen bij de dealer en het motormanagement is opgestuurd naar Pon. Alle garantie blijft behouden.

De software is perfect. Je merkt de extra PK's pas als je nodig hebt (vanaf 2000 toeren), dus geen piepende banden als je de straat uit rijdt. Olie verbruik is ongewijzigd en nu na 75.000 km ook geen andere klachten.

Ik zeg; gewoon doen en je hebt er nog jaren plezier van. :lol:

Groet, HR

Ik heb mijn Passat ook bij VW laten tunen, en ik weet zeker dat als ik bijvoorbeeld een chip op maat of zelfs een standaard chip had genomen bij JD Engineering ik veel meer waar voor mijn geld had gekregen. Volgens mij is er gewoon een standaard chip ingegaan en er was geen vermogens uitdraai bij, niks. En dat voor zo veel geld...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb in het verleden meerdere collegas gehad die hun lease-VW via de VW dealer hebben laten chippen. Dit is voor veel lease maatschappijen de enige optie.

Uiteindelijk ken ik heel weinig (ex-)collegas die tevreden waren. De eerste 10duizenden kilometers ging alles goed, maar dan ging dan in 1x zomaar de bak/moter/whatever kapot...rara hoe kan dat met een gloedje nieuwe VW ;)

Dat is ook de reden dat ik dit hele topic heb gepost. In 1ste instantie met de vraag of ik er sowieso aan moet beginnen en ten tweede om te zien wat nu de ervaringen waren van mensen die de motor hebben laten chippen bij een niet-VW dealer en wat hun ervaringen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden