Ga naar inhoud
  • 0

2.0 TDI (DPF) DSG: 15W40 of 5W30?


koffie

Vraag

Van het weekend ga ik met mijn 3C (2009) op vakantie. Er staat 5000 km op de teller, en ik wil zometeen even de olie controleren (en olie bij me hebben).

Het gaat om een 3C 2009, 2.0 TDI DSG 140 pk met roetfilter. Tevens zit er een ABT flash op waardoor hij dus eigenlijk gelijk is aan de 170 pk motor.

Van mijn vorige auto (diesel) heb ik nog een onaangebroken fles BP 15W40 staan. Als ik echter bij http://www.kroon-oil.com/nl kijk, adviseerd deze 5W30.

Wat is nu wijsheid? De olie erin (als er al wat bij moet) die ik nu heb, of toch andere kopen?

 

BTW: ik ga geen caravan trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Vanmorgen m'n voorraad Meguiars aangevuld, tevens een litertje olie voor de vakantie meegenomen. Na kenteken controle kreeg ik Kroon oil Helar SP LL 03, 5W30 mee. Deze is speciaal voor vw passat diesel motoren met DRF vanaf bj 2005 >

 

Kijk nou in je instructie boekje, staat er gewoon in aan welke VW norm je olie moet voldoen en dat moet dan ook op de fles olie staan...............heb je je kenteken niet voor nodig.........foutje is zo gemaakt met dat soort "checks"

Zal bij jou VW507.000 zijn schat ik in.

Als de voorgeschreven norm niet op de verpakking staat, de olie niet gebruiken!

Laat je nooit verleiden met "deze kan ook meneer", die VW norm is er niet voor niets. (daar staan de eisen in beschreven waar het smeermiddel voor dat type motor aan moet voldoen)

Verkeerde VW norm gebruiken kan tot motorschade leiden dus pas daar mee op!

 

Andersom kan ook. Een oudere motor waar een minerale of halfsyntheet olie vereist is er vol syntheet in gaan gooien omdat duurder wel beter zou zijn.

Helemaal fout, motorconstructie is daar niet op ontworpen en leid tot verhoogde slijtage en zelfs motorschade.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Aha, ik had die VW norm wel gevonden in het boekje, maar snapte niet wat voor olie dit zou zijn.

Ik begrijp nu pas dat dit op de verpakking kan staan.

Zal voor de terugreis even het peil checken en evt. wat olie bijkopen.

 

Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden