Ga naar inhoud
  • 0

Bury telefoonhouder op telefoonvoorbereiding


koffie

Vraag

Na lang wikken en wegen heb ik de gok genomen: ik heb een bury cradle gekocht voor de telefoonvoorbereiding in de Passat.

 

Eerst wat background info: wanneer je het Executive Plus pakket besteld, komt er telefoon voorbereiding in je auto. Dit kun je niet tegenhouden (tenzijn je een RNS510 los besteld).

Met die voorbereiding kun je direct bluetooth bellen. Nadeel is dan wel dat je geen integratie met je boordcomputer/radio hebt en je dus iemand uit je adresboek met het handje op de telefoon moet kiezen.

Eigenlijk kun je dus alleen opnemen en ophangen met het knopje op het stuur, al het andere doe je met de hand op de telefoon.

Geen fraaie oplossing dus.

 

Een vervolg stap is het premium telefoon systeem. Nadelen: waarschijnlijk nog steeds die lelijke keypad om te bellen, en ten tijd van bestellen een onzekerheid of het nu wel of niet ging werken in een Passat. Tevens behoorlijk duur en RSAP only.

Een andere oplossing is een Fiscon BT module. Deze is goedkoper, heeft volledige integratie met de bootdcomputer en de radio en is 'gewoon' bluetooth, dus niet RSAP.

Een iPhone bijvoorbeeld is niet RSAP en zal dus alleen met een Fiscon werken, niet met de premium van VW.

Voor zover ik weet hebben alleen Nokia telefoons RSAP.

 

Ik heb dus gekozen voor een Fiscon BT oplossing. Werkt uitstekend.

Klein nadeel is wel dat je nog steeds die cradle houder op je dashboard hebt.

Daar kun je cradles voor kopen zodat daar je telefoon in kan en opgeladen kan worden (bedoeld voor het telefoon voorbereiding en premium systeem).

Probleem: de cradles van VW zijn schreeuwend duur, en er zijn niet veel modellen te krijgen.

 

Nu heeft VW die cradle niet zelf ontworpen, dit is gewoon een systeem van de firma Bury welke op de canbus integreerd.

Je kan dus ook een cradle van Bury zelf kopen, deze past er prima op.

Ik heb dus via ebay een bury cradle voor mijn telefoon gekocht, met als doel dat ik mijn telefoon op een vaste plek kwijt kan terwijl hij ook nog opgeladen word.

 

Nu weet ik dat mijn dealer zekering F12 (in de zekeringkast onder de motorkap) verwijderd heeft. Zekering F12 is verantwoordlijk voor het telefoon systeem.

Wanneer ik deze terug zou plaatsen, gaat de telefoonvoorbereiding meteen op de canbus brullen, terwijl mijn Fiscon daar ook nog tussenzit. Dat gaat dus niet werken.

Een ander probleem: de cradle heeft een koptelefoon pin, welke in de telefoon schuift als je de telefoon in de houder steekt.

Hierdoor denkt de telefoon meteen dat er een (enhanced) koptelefoon is aangesloten en stopt via bluetooth en gooit alle audio over die pin.

 

Wat moet er dus nu gebeuren om die bury cradle te plaatsen, zodat mijn telefoon opgeladen word en de rest via bluetooth afgehandeld word?

 

Om te beginnen moet de cradle open, we moeten namelijk de koptelefoon plug verwijderen.

Als dat gebeurd is, moet er nog stroom naar de telefoon.

Met mijn klusmaatje hebben we het volgende zitten redeneren: mijn specifieke telefoon heeft 5 volt nodig. Maar dat kan 'de auto' nooit van te voren weten. Wij denken/gokken dus dat er altijd 12 volt op het telefoon systeem zal zitten, en dat de losse cradle die je koopt, dat afvlakt naar het juiste voltage waar de cradle voor bedoeld is.

We willen dus wel stroom op de cradle, maar geen broadcast van de oude hardware op de canbus.

We zullen moeten gaan nameten of onze gedachte klopt dat er 12 volt in gaat, en 5 volt uitkomt.

Als dat zo is, is het een kwestie van uitzoeken welken pinnen er voor de stroom zorgen (de losse cradle die je koopt, en de cradle op het dashboard schuiven met een connector in elkaar, deze connector heeft iets van 19 pinnen).

Dan zou het een kwestie zijn van 12 volt op de juiste pinnen zetten, en je hebt een werkende cradle. :)

 

Ik heb net met ElsaWin gekeken, je kan de cradle op het dashboard redelijk makkelijk verwijderenm je hebt dan de cradle met een kabelboom in je handen. Deze kabel is niet lang genoeg om er uit te trekken.

Wanneer je het handschoenenkastje verwijderd, zou je die kabel los moeten kunnen maken. Vanaf die cradle zitten er dan 2 kabels/kabelbomen. Met een beetje mazzel is 1 daarvan puur voor het stroom.

 

Enfin, allemaal theorethische gedachten, maar we gaan het wel proberen :)

De cradle heb ik al, ik heb Elsawin tot mijn beschikking en van de week gaat de cradle open (moet ook nog de juiste maat schroevendraaier vinden).

 

VW_Cradle.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ondertussen al wat verder zitten studeren.

Als ik de Bury houder open, lijkt het er inderdaad op dat er een printplaat in zit die het voltage aanpast naar de specifieke houder.

 

Ook heb ik het dashboardkastje verwijderd om zo de 2 kabels van de houder los te kunnen maken.

Ik dacht dat er 2 kabelboompjes zouden zijn, maar het blijkt dus 1 kabelboompje en 1 antenne te zijn.

Met multimeteren heb ik inmiddels achterhaald welke pin de massa is van het oplaadfriemeltje. Ik ben er echter ook achter gekomen dat de plus daarvan niet bedraad is vanaf de kabelboom naar de cradle.

Dat word dus nog even een uitzoek klusje. Ik ben er echter van overtuigd dat als we erachter zijn waar we de plus op moeten zetten, dat we dan een werkende oplader / cradle hebben.

 

To be continued.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Waarom heb je geen compleet bury system 8 gekocht ?

 

De basisplaat kun je met een beetje creativiteit zo op de originele voetplaat monteren, de kabel van het originele systeem loskoppelen en dan de kabel van het bury systeem er doorheen trekken ?

 

Dan op de TEL-IN van de radio aansluiten, deze zit in de Quadlock stekker (staat op de radio welke dat is.)

De originele telefoon zit namelijk ook op die aansluiting achter in je radio, die gebruik je toch niet meer.

 

rcd300_pin.jpg

 

Zo zit het bij mij aangesloten (parrot)

Tel +

Tel -

Tel Mute

En regel het volume van de carkit via de radio.

Ook als de radio uit staat en er komt een gesprek binnen, dan gaat de radio aan en na stoppen van het gesprek gaat deze ook weer uit.

 

Werkt super !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

volgens mij is het me duidelijk.

 

Ik heb een iPhone, deze werkt dus alleen via de Fiscon (met de stuurbediening dan waarschijnlijk).

Heb dus ook de vwBury op het dashboard geklikt (via de originele telefoonhouder van VW zelf. Vond ook onder de bijrijdersstoel een module die blijkbaar voor de telefoon bedoeld is.

 

Als ik dan stuurwielbediening i.c.m. mijn Bury wil hebben, moet ik dan (afgezien van de benodigdheden zoals het multistuur, kolommodule e.d.) een fiscon erbij halen om met de bediening op het stuur, de nummers uit mijn telefoon te kunnen zoeken en bellen? Of gaat dit sowieso niet.

 

 

Groeten Foppe

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een oud topic omhoog trekken.

Past zo'n Bury S9 cradle op een af-fabriek telefoonvoorbereiding?

Ik heb nog een iPhone 5/5s cradle (3C0051435CQ) in de auto (B6) maar loop al een tijdje met een iPhone 6s.

Gaat zo'n cradle van 45 euro werken op het bestaande systeem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden