Ga naar inhoud
  • 0

distributieriem vervangen 90/120dkm


Jasper

Vraag

Heren, gisteren is mijn auto bij de garage geweest.

Monteur daar vertelde dat mijn distributieriem eigenlijk vervangen moet worden, want dat moet volgens hem om de 90dkm.

Nou is mijn riem laatste keer vervangen bij de 120dkm, nu staat de auto op 213dkm, dus dat is inderdaad zo'n 90 verschil.

 

Zelf rekenen, als de riem laatste keer vervangen is bij 120dkm, moet deze nu weer op 240dkm.

Dat is ook wat in mijn boekje staat, i.v.m. longlife interval.

Volgens monteur maakt dat helemaal niks uit, moet toch om de 90dkm.

Wie heeft er nu gelijk?

Is het nu nodig om de riem toch te vervangen? (toch een flinke kostenpost).

Auto is wel gechipt, 100 > 130pk, maakt dat er nog wat bij uit?

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0

Is bij een AVB ook zo :D

 

Dus lekker tot 240dkm laten zitten, monteur moet maar even naar VW bellen om het na te vragen als ie het serviceboekje niet geloofd :P

Wanneer je je olie verwisselt (longlife of vaste interval) staat daar inderdaad los van, maar riem is altijd om de 120dkm bij een 2004+

 

 

En wanneer ik bij mijn 2004 AVB de riem laat vervangen (maar dat duurt nog 71.000km) , zal ik wel zorgen dat het een OEM VW riem wordt zodat ik 100% zeker weet dat die ook weer 120dkm mee kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Deze monteur is redelijk nieuw en ook enorm eigenwijs, ik ook in dit opzicht, dus dat gaat prima samen (not).

Laat riem dus zitten, bij vervangen wordt het inderdaad oem vw riem. Weet al uit ervaring dat multiriem van ander merk geen succes is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

officieel is het "aan" de monteur om te bepalen of ie vervangen moet worden, de meeste gokken het er niet op en doen hem om de 90.. het is vaak om de waterpomp dat dat gedaan word..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bij mij is er rond 240/250 (120k interval) een nieuwe riem op gekomen, ik meen een Gates. Waterpomp en spanrollen e.d. zijn wel gecontroleerd, maar omdat er geen speling op zat zijn ze toen niet vervangen. Het is dat ik de factuur niet in huis heb, anders keek ik nog even wat het kostte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Bij mij is er rond 240/250 (120k interval) een nieuwe riem op gekomen, ik meen een Gates. Waterpomp en spanrollen e.d. zijn wel gecontroleerd, maar omdat er geen speling op zat zijn ze toen niet vervangen. Het is dat ik de factuur niet in huis heb, anders keek ik nog even wat het kostte.

 

Altijd jammer als ze de spanrol en waterpomp niet meevervangen. Zijn op het gehele bedrag de kosten niet. Nu kan je er eigenlijk op wachten dat het een of ander zich tussendoor meldt. Dan zit je meteen weer met zo'n grote uitgave...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
officieel is het "aan" de monteur om te bepalen of ie vervangen moet worden, de meeste gokken het er niet op en doen hem om de 90.. het is vaak om de waterpomp dat dat gedaan word..

 

Nou, in mijn ogen is de auto eigenaar / klant koning en heeft een monteur hooguit een adviesrol in de besluitvorming bij wat wel en niet vervangen wordt... :D

 

Als de fabrikant een interval van 120dkm aangeeft, moet het hele spul (incl de waterpomp) het die tijd wel uithouden. Dat is bij mijn auto bij de 1e riem en 1e waterpomp ook gelukt, dus ik ga ervanuit bij de 2e (huidige) ook. In de onderhoudshistorie valt af te lezen dat de waterpomp is meevervangen bij de 1e riemwissel.

 

Dat zou jij ook even kunnen nalezen of bij de betreffende dealer navragen Jasper, dat geeft misschien iets meer zekerheid (of niet).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
officieel is het "aan" de monteur om te bepalen of ie vervangen moet worden, de meeste gokken het er niet op en doen hem om de 90.. het is vaak om de waterpomp dat dat gedaan word..

 

Nou, in mijn ogen is de auto eigenaar / klant koning en heeft een monteur hooguit een adviesrol in de besluitvorming bij wat wel en niet vervangen wordt... :D

 

Als de fabrikant een interval van 120dkm aangeeft, moet het hele spul (incl de waterpomp) het die tijd wel uithouden. Dat is bij mijn auto bij de 1e riem en 1e waterpomp ook gelukt, dus ik ga ervanuit bij de 2e (huidige) ook. In de onderhoudshistorie valt af te lezen dat de waterpomp is meevervangen bij de 1e riemwissel.

 

Dat zou jij ook even kunnen nalezen of bij de betreffende dealer navragen Jasper, dat geeft misschien iets meer zekerheid (of niet).

 

Nog even in m'n boekje zitten zoeken, bij de 120k is de riem, waterpomp, multiriem en spanrol vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

De Waterpomp niet vervangen is het domste wat men kan doen, zeker gezien een interval van 120dkm.. mocht er in die tijd wat mee gebeuren, en dat komt vaak voor.. dan kan je het hele riedeltje weer openmaken met dito kosten daaraan..

 

@gurby

De klant is idd koning, totdat de riem knapt of de waterpomp zn schoepjes verliest binnen de gestelde termijn, want dan is de klant de duivel..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

@gurby

Zo zie je dus maar dat het soms geen kwaad kan.. had je stug doorgekacheld omdat je vind dat 120dkm 120dkm is dan had je vermoedelijk een erg dure reparatie gehad.. en je ziet maar weer.. 90dkm zou moeten kunnen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Beetje offtopic, maar ik moet nog steeds wennen aan dit soort vervangingstermijnen. Vroeger (ja oke, ik wordt oud :lol: ) hadden alle auto's een distributieketting en desondanks was het advies om die na 100.000 km te vervangen. Tegenwoordig wordt een ketting al helemaal niet meer preventief vervangen, en riemen gaan in sommige modellen ook al 120.000 km mee. :shock:

Dus ik ben het helemaal met Matthijs eens: als er aanwijzingen zijn voor problemen, direct vervangen. Die 120.000 km is al een heel eindje wandelen, 3x de wereld rond :shock:

 

Ik word echt oud...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Heren, gisteren is mijn auto bij de garage geweest.

Volgens monteur maakt dat helemaal niks uit, moet toch om de 90dkm.

Wie heeft er nu gelijk? ................

 

Alvast bedankt.

 

 

Of je nu of straks over 30.000 km de riem laat vervangen, betalen moet je toch (ervan uitgaande dat je de auto nog 30.000 km in bezit hebt). Als je echter denkt dat je zelf de 210.000 km. niet aantikt, kan je beter nu de riem vervangen en heb je zekerheid. Rij je met de auto langer door, dan kan je er voordeel aan hebben als je pas bij 240.000 km. de riem moet vervangen, alleen kan je je zelf natuurlijk voor de kop slaan als er toch binnen nu en 120.000 km. iets gebeurd. Speelt de leeftijd van je riem nog niet mee?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Leeftijd normaal 5 jaar en dus 90.000 of 120.000km. Maar..... het schijnt dat ford het beter weet..... Vriend van me heeft focus 8 jaar oud, en 105.000 km gelopen..., tot dat de riem brak, gelukkig geen motor schade omdat de auto daar tegen "beveiligd was" volgens de garage. Nu heb ik ze wel eens anders gehoord die verhalen van geen schade.... maar zonder gekheid ford fucos 1.6 benzine is dus om de 10!! jaar en 160.000 km nu vraag me toch af waar ze dit op bazeren, zeker als ze naar 8 jaar ook stuk gaan, bij de weg: hij was nummer 3 in 1 maand tijd met een gesprongen riem..... fijn hoor ford dealers. En garantie krijg je echt niet als na 8 jaar de riem het loodje legt. De nieuwe peugeot motoren zijn ook van 120.000 naar 160.000 gegaan, maar wel 5 jaar als ik me niet sterk vergis, ik denk juist de leeftijd erg belangrijk is voor een riem, veroudering van materiaal is de grootste slijtage. Overigens zag mijn eigen riem er na 88.000 km (178.000 km stand) nog super uit incl. waterpomp en spanrol, wel allemaal vervangen, de 1e keer bij 90.000 was dit nog niet gedaan, schijnt dat de dealer meestal pas bij 180.000 de waterpomp en rollen ook vervangt, in mijn geval was dit dus ook geen probleem.

 

Advies: als je toch van plan bent door te rijden met je auto, vervang hem dan zeker niet te laat. Zoals vdub zegt als het te laat is dan is het erg balen.

 

groetjes iwan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Mijn dealer vervangt de waterpomp ook om de andere keer.

Binnenkort ben ik weer aan een nieuwe d- riem toe.

Er zit dan weer 120.000 km. op.

Overigens is de leeftijd van de huidige riem pas 2 jaar en 9½ maand.

In aug. 2007 stond ik op 238.000 en nu dus 359.000

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Heb besloten de riem nog te laten zitten.

Vorige keer (2007) is de riem vervangen met alles erop en eraan, waterpomp, spanners. Is toen ook dikkere riem ingekomen. Laat de riem nu iets voor de 240dkm vervangen. Gezien dat ik op 't moment minder km's maak duurt dat dus nog een jaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Riem interval is om de 5jaar of MAX 100.000km(dat is een veilige marge die ik hanteer) wat eerst bereikt wordt..

 

Volgens de dealer is het 6jaar of 120.000km wat eerst bereikt wordt..(Vind dit wat extreem, heb er al meerdere zien sneuvelen voor de 120K)

 

*een riem slijt/verouderd ook als ie stilstaat, de meeste durven dit wel vergeten..

 

10.000km in 3.5jaar lijkt me ook niet gezond?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Riem interval is om de 5jaar of MAX. 100.000km(dat is een veilige marge die ik hanteer) wat eerst bereikt wordt..

 

Volgens de dealer is het 6jaar of 120.000km wat eerst bereikt wordt..(Vind dit wat extreem, heb er al meerdere zien sneuvelen voor de 120K)

 

*een riem slijt/verouderd ook als ie stilstaat, de meeste durven dit wel vergeten..

 

10.000km in 3.5jaar lijkt me ook niet gezond?

 

Gebruik mijn passat voor naar mijn werk en dat is dichtbij waar ik woon en verder korte ritjes vandaar 10.000 km in 3,5 jaar

Dus als ik het goed begrijp kan ik nog wel een jaartje verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Riem interval is om de 5jaar of MAX. 100.000km(dat is een veilige marge die ik hanteer) wat eerst bereikt wordt..

 

Volgens de dealer is het 6jaar of 120.000km wat eerst bereikt wordt..(Vind dit wat extreem, heb er al meerdere zien sneuvelen voor de 120K)

 

*een riem slijt/verouderd ook als ie stilstaat, de meeste durven dit wel vergeten..

 

10.000km in 3.5jaar lijkt me ook niet gezond?

 

Gebruik mijn passat voor naar mijn werk en dat is dichtbij waar ik woon en verder korte ritjes vandaar 10.000 km in 3,5 jaar

Dus als ik het goed begrijp kan ik nog wel een jaartje verder.

Komt je auto ooit wel eens op bedrijfstemperatuur? Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken over je riem in ieder geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Even een vraag, ik heb vandaag een proefrit gemaakt in een Passat CC uit december 2009, Bluemotion en Longlifeservice.

Toen ik vroeg naar de distributieriem gaf de monteur aan dat de interval 180.000km is. Hier heb ik nog nooit van gehoord en het klinkt mij als redelijk veel:o

Ik ben helaas vergeten toen nog in het onderhoudsboekje te kijken, dus even de vraag hier stellen. Is deze info correct?

Auto heeft nu 89.000 gelopen dus is nog niet ad beurt, maar ik rij dik 27.000 per jaar dus als ik gelijk volgend jaar al aan de beurt ben moet ik dat even meenemen in het totaalplaatje ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden