Ga naar inhoud
  • 0

Vandaag nieuwe schokdempers geplaatst


strui901

Vraag

Hallo leden,

 

Vandaag aan de klus geweest, alle schokdempers vervangen door nieuwe gasgevulde AL-KO's na 248.000km trouwe dienst.

De beruchte lange bout van de bovenste draagarm hoefde er niet uit, scheelt een hoop gedoe.

 

Verder alle benodigde zaken aanwezig, zoals koffie, broodjes en nog meer koffie :D . Oh ja, natuurlijk ook een verenspanner, doppen 16 en 18 en steeksleutel 16 en 18. Heb je echt nodig en zitten vaak niet in een standaard set.

 

Het resultaat is super. Merkte het al vanaf de eerste meters. Auto is veel stabieler, waggelt niet meer, stuurt beter en remt ook beter. Geweldig.

 

Had graag een how-to gemaakt, maar kreeg erg zwarte vingers van het gesleutel. Daarom niet al teveel plaatjes gemaakt.

 

Jammer: de linker stofhoes van de homokineet is kapot. Zit nog wel vet in, laat deze komende donderdag vervangen bij de APK. Maar goed, ben er op tijd bij.

 

Binnenkort maar weer eens goed schoonmaken en weer genieten!

post-5178-1423823371,5263_thumb.jpg

post-5178-1423823371,6044_thumb.jpg

post-5178-1423823371,6513_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Nog even een toevoeging:

 

Eerste demper zijn we bijna twee uur mee bezig geweest, de tweede een uur en achter was beide een kwartier.

De achterkant stelt zo goed als niets voor, de voorkant is best ingewikkeld door de draagarmconstructie.

 

Ben er erg blij mee en ga zo weer een stukje toeren richting Leeuwarden en eind van de dag weer naar huis (Zwollywood).

 

 

Groeten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zolang je niet je stuurkogels vernieuwd hoeft dat niet.

Door het plaatsen van nieuwe schokbrekers verander je de wiel geometrie niet.

Bij verlaging zou ik het wel weer doen, dat heeft wel enige invloed op de geometrie van de ophanging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Zoals Nitro68 schrijft:

 

Ik hoef hem niet uit te lijnen omdat ik niets anders heb gedaan dan de veerpoot verwijderen en weer terugplaatsen.

Hij is niet verlaagd, dus de geometrie is niet gewijzigd.

 

Verder ook geen problemen: banden slijten mooi gelijkmatig af, stuur staat recht en hij spoort prima.

 

Gisteren lekker stukje gereden en ben dik tevreden. Auto is wat stugger en bevalt me erg goed. Schijnt een eigenschap te zijn van ALKO dempers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Haha,

 

Ja, dat zou wat zijn.........

 

Ik bedoelde eigenlijk voordat ik de schokdempers plaatste.............

Omdat er nu niets veranderd is hoef ik ook niet uit te lijnen. Maar hou het natuurlijk wel voor een iets langere termijn in de gaten :-)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Nog even een toevoeging:

 

Eerste demper zijn we bijna twee uur mee bezig geweest, de tweede een uur en achter was beide een kwartier.

De achterkant stelt zo goed als niets voor, de voorkant is best ingewikkeld door de draagarmconstructie.

 

Ben er erg blij mee en ga zo weer een stukje toeren richting Leeuwarden en eind van de dag weer naar huis (Zwollywood).

 

 

Groeten!

Hallo,

waar heb je die dempers gekocht,en welke heb je.

Zijn ze ook stugger dan de originele dempers,heb een paar nodig voor de achterkant tegen het doorzakken met de caravan.

MVG R.Nijhof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik heb deze, geadviseerd door een mede-passatter, besteld bij car-bock.de

 

Zondagavond besteld en woensdag in huis. Echt super.

 

Ben er nog steeds heel blij me. Ze zijn zeker stugger dan de originele dempers, al weet ik natuurlijk niet hoe deze zich gedragen na bijna 250.000km

Maar goed, vooralsnog een wereld van verschil. Heerlijk.

 

Succes ermee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Door ervaring (en adviezen) wijzer geworden:

Auto lekker hoog op blokken of zo... Wielen eraf.

Onder de motorkap zitten aan beide zijden aan de uiteinde van je schokbrekers 2 rubben doppen die je eruit moet peuteren. Daaronder 2 moeren die je losdraait. Hiermee komt je schokbreker boven los.

Vervolgens de 3 bouten die je daarom heen ziet loshalen om het hele spul te kunnen laten zakken om ruimte te maken waardoor het mogelijk wordt om beide armpjes aan de bovenkant los te halen.

Onderste bevestigingsbout van de schokbreker losmaken.

Ophanging goed neerwaarts drukken waardoor je de schokbreker er zo tussenuit kunt halen.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het is inderdaad zoals hierboven beschreven.

 

Ik herken alleen het verhaal van de 2 rubber doppen niet. Was bij mij niet aan de orde.

'Mijn' procedure:

 

-Auto op bokken

-Wielen eraf

-Onderste bout schokdemper losmaken

-Afdekkap parafaan verwijderen

- Onderaan waar de poot bevestigd is zit met een soort ringetje om de draad de poot op zijn plaats. Dit ringetje verwijderen en weggooien

- 3 bouten onder de motorkap losdraaien

De veerpoot kan nu iets naar beneden

-De twee bouten bovenop de poot losdraaien

De poot komt los en de afdekkap blijft achter

- Met een groot moment de onderste draagarm naar beneden drukken en de dempers over je arm heentillen naar de voorkant van de auto

- De veerpoot eruit pakken en de demper verwisselen

- Zaakje weer terugbouwen

 

Check ook deze link: http://home.comcast.net/~hhong4/shockspringinstall.htm

 

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Henk en Rob. Met interesse jullie beschrijving van de demontage en montage gelezen. Geeft de burger weer moed. Nog een vraag aan Rob: heb jij de bovenste draagarmen niet losgemaakt? Dat miste ik nl. in jouw beschrijving. Jouw beschrijving lezende komt enkel de veerpoot onder de auto uit (zoals bij auto's met Mc Pherson voorvering) Mijn passat is van 2002.

 

Wicher

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

ik ga van het weekeind ook met mijn schokdemeprs voor aan de gang en had nog een vraagje: Misschien zie ik het direct als ik eraan begin (moet ook de Engelstalige link nog ff rustig doorlezen), maar welke kap bedoel je precies met "Afdekkap parafaan verwijderen"? Voor de rest klinkt het als een duidelijke omschrijving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo esmamaju,

 

Inmiddels heb ik 50.000km met de AL-KO dempers afgelegd en het bevalt nog steeds prima.

Had even de passat van de garage te leen met originele dempers, werd daar bijna zeeziek in.

 

Wat mij betreft is het precies goed en kan het eenieder aanraden, zeker voor die euries.

 

Sorry voor de late reactie, ik zit mijn posts wat door te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo strui901

 

Ik ben ook van plan om de schokdempers van mijn passat variant 2002, nu ging naar car-bock.de zijn hebben 8 artiklen

weet je nog welke had je besteld als je referentie nr nog heeft of spesificaties graag

ik ben bang dat is de verkerd gaan bestellen, heb ik geen zin in

 

 

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden