Ga naar inhoud
  • 0

Uitlaatgas-waarschuwingslampje


Reinn

Vraag

Hallo,

 

Afgelopen zaterdag starte ik me Passat en ging en bleef er constant een oranje controlelampje in het dashboard branden, het Uitlaatgas-waarschuwingslampje.

 

In heb overgenomen wat hierover in de handleiding staat:

 

Knippert: asl de katalysator door cilinder-overslag kan worden beschadigd

Brandt: als tijdens de rit een storing ontstaat waardoor de reiniging van de uitlaatgassen verslechterd (b.v. defecte lambda-sonde).

Gas loslaten en voorzichtig naar de dichtstbijzijnde Volkwagen-dealer rijden de motor laten controleren.

 

Nou moest ik die dag familie naar schiphol brengen dus ben ik na een korte inspectie evengoed gaan rijden. Thuis de auto weer geparkeerd. Het vreemde is alleen toen ik de volgende dag de Passat weer starte, het controlelampje niet meer brande.

 

Tot nu toe is het ook niet meer teruggekomen en de auto rijdt verder ook prima, en alles klinkt ook vertrouwd.

 

Mijn vraag is wat kan dit veroorzaakt hebben, en is het belangrijk dat is evengoed langs de garage ga ?

De Passat heeft namelijk net de 30.000KM gepasseerd en een paar weken geleden een grote onderhoudsbeurt gehad bij de dealer.

 

Misschien een defecte lambdasonde ?

 

Alvast bedankt voor de reacties!

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

ik heb niet echt een andwoord op jouw vraag, maar ik heb precies hetzelfde gehad , ik heb gebeld met de dealer en die zeiden dat ik even langs moest komen om hem intelezen , maar ik kon wel doorrijden zei hij maar moest wel even komen maar na 2 dagen was het lampje ook bij mij weer uit en de auto rijd prima merk niks hoor niks , ik ga denk ik nog wel even een keer bij de dealer langs om hem in te laten lezen voor de zekerheid

gr geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hoi Reinn,

 

Dat lampje is vermoedelijk van je roetfilter(DPF).

 

Je moet dit wel even in de gaten houden, het kan zijn dat het roetfilter vol zit of de auto kan het roetfilter niet goed regenereren.

Misschien heeft de rit naar schiphol hem wel goed gedaan( Alkmaar / A-dam) is ook niet echt en trip.

 

Ik weet niet of je veel file rijd of korte stukjes? hier zijn ze wel gevoelig voor.

 

Vraag het anders even na bij de dealer.

 

Gr.Speedy

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Bedankt voor jullie reactie,

 

Ik heb er in de tussentijd weer een paar honderd kilometer mee gereden, dat kan de auto dus goed hebben gedaan ? Verder heeft de auto heeft een paar weken terug een grote onderhoudsbeurt bij de dealer gehad en neem ik aan dat ze daar het roetfilter vervangen hebben.

 

Vandaag trouwens nog met de lokale VW garage gebeld en deze TS in het kort verteld, antwoord was dat ik gewoon door kon rijden, omdat nu het waarschuwingslampje niet meer brand ze er kennelijk ook niets mee kunnen doen. Mocht het weer terug komen moet ik wel naar de garage gaan, anders niet.

 

Aangezien ik i.v.m me werk ook maar weinig tijd over heb om langs de garage te gaan, ik het hier maar mee doe.

 

Het roetfilter zal ik wel in de gaten houden, bedankt !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Het waarschuwingslampje is weer terug helaas.. Begin volgende week ga ik langs de dealer om het te laten controleren. Vind het wel erg raar dat het na een paar dagen weer terug is gekomen. Maar als ik volgende week naar de garage ben geweest laat ik nog weten wat het probleem is geweest. Bedankt voor jullie hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Hoi Reinn,

 

Dat lampje is vermoedelijk van je roetfilter(DPF).

 

Je moet dit wel even in de gaten houden, het kan zijn dat het roetfilter vol zit of de auto kan het roetfilter niet goed regenereren.

 

Gr.Speedy

 

had vernomen van een vw garagist dat het genererinsproces van de DPF enkel maar start rond de 2000tr/min en dat je daar gedurende de tijd dat het proces in beslag neemt niet onder mag gaan of dat dan het proces wordt stopgezet.En dat als de filter zijn genereringsprocessen niet kan doorlopen sneller vol zal komen te zitten.

weet niet of deze info allemaal klopt, kan misschien door iemand hier bevestigd worden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

nmw moet je de auto met regelmaat belasten op de snelweg om het filter goed te laten werken, probeer eens een stukje (duitse) snelweg en rijd eens een tijdje 150 ofzo..

 

Welke(kwaliteit) brandstof tank je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Ik tank altijd diesel bij een Shell Express. Nog een een paar maanden V-Power Diesel getankt, maar mee gestopt omdat gewone diesel simpelweg goedkoper is.

 

Maar de auto heb ik vanochtend naar de VW dealer gebracht, die gaan hem vandaag uitlezen en hopelijk het probleem meteen verhelpen. Als ze domweg het roetfilter zijn vergeten bij de grote onderhoudsbeurt ga ik dat in het vervolg zelf verzorgen.

 

Hoe dan ook, vanmiddag weet ik meer en dan zal ik de uitkomst hier posten!

 

Iedereen bedankt !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gisteren de auto opgehaald. Het probleem is nu gelukkig verholpen! Het ging om een defecte lambdasonde en ze hebben ook meteen de auto voorzien van een software update. Iedereen nogmaals bedankt ! Het was een klein probleem, maar ik ben zuinig op me auto dus kan me dan snel zorgen maken. Groeten, Reinn

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Na afgelopen Zondag 370km gereden te hebben begon bij mij ook opeens het lampje te branden.

Meteen maar een afspraak gemaakt bij de (merk) dealer. Vandaag hebben ze de storing verholpen.

 

Het bleek een vacuumleiding te zijn. Hierin zat een klein scheurtje en deze zoog valse lucht aan.

Inclusief de storing lokaliseren via de computer en het vervangen van de slang €54,37 daar valt dus niets van te zeggen.

Het lijkt ook of de auto iets beter presteert, maar dat kan ook schijn zijn natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Hallo ook bij mij is storting opgetreden VW Varian 2lrt D 140PK High Line met business pakket en nog wat zaken meer

9maanden oud ruim 50k gereden

Onderweg en bij een dealer in Maastricht laten resetten. Met advies eea in de gaten te houden....

 

scherm print met fout codes meegekregen; Zelfdiagnose 004.01 storingsgeheugen afvragen

functie met succes uitgevoerd

2storingen herkend

01137 P0471 000

Druksensor 1 voor uitlaadgas Onaannemelijk signaal

 

09299 P2453 000

Roetfilter verschildruksensor Onaannemelijk signaal

 

150km goedgegaan, maar brandt inmiddels wel weer 2k km. Volgende week bij eigen dealer afspraak.

 

wel vreemd dat bij uitlezen storinggeheugen de melding 'Lenkrad WerkStatt ' van 2weken ervoor niet terug komt. Storing zelf overigens ook niet (meer)

 

Tank gewone shell diesel, V-power mag niet van lease mij ivm kosten....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

die uitlaatgassensor komt wel eens vaker voor geloof ik, nmw is het een kwestie van die sensor vervangen en dan is het probleem weg.

 

Tank gewone shell diesel, V-power mag niet van lease mij ivm kosten....

 

Tja.. motorschades worden meestal toch al door garantie van het merk opgelost dus waarom zouden ze..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Gisteren wagen in garage geweest ivm genoemde storing. Dag bezig geweest geen idee of er materialen zijn vervangen, sorry voor deze des-interesse maar blijft een lease wagen. Storingslampje in iedergeval nu al 300km uit. Wel gelijk een alu-stuurplaatje (zonder 'R') meegenomen;

'errug sjiek'

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Dat lamp ging bij mij laatst ook branden nadat we van nederland naar Parijs waren gereden (maandag) en drie dagen later terug wilden rijden.

Helaas ging dat lampje branden na 10 meter rijden en konden we niet harder dan 40- 50 km.

De zaak stil gezet en mobiliteitsdienst van VW gebeld. Drama mega drama, komt er een drol van een fransman die niet eens kijkt en de zaak op de een sleepauto zet. Maak die sukkel nog schade ( de kabel schoot los ) achteraf kras op de velg en het loodjes eraf)

 

Staat nu nog bij de dealer ze kunnen de storing niet vinden. bellen ze me op om toestemming van 340 euro onderzoekskosten om de storing te vinden??

Oh ja je duopomp is kapot rep 600 euro, stuurstang hoes 300 euro, hij moet een beurt hebben + distri riem kost me nu tot 2000 euro en wie weet wat er nog komt

En de auto is van 2006 en heeft 113 k gelopen

 

Zal een topic aanmaken met het hele verhaal later

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden