Ga naar inhoud
  • 0

Weigerende Toerenteller, Benzinemeter en Temperatuurmeter


Gerard

Vraag

Lectori Salutem,

 

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een passat 2.0 GL 85Kw uit 1995 op benzine. (Ik zal binnenkort even een fotoalbum aanmaken)

 

Nu heeft de wagen echter een heel eigenaardig probleempje. Als het warm weer is (en dat is het de laatste tijd) dan weigeren de Toerenteller, Benzinemeter en Temperatuurmeter. (Misschien nog wel wat lampjes, maar dat kan ik niet direct zien). De Snelheidsmeter doet het wel gewoon.

Soms werken alle tellers en gaan ze tijdens het rijden uit.

 

Als ik de motor op contact zet voor ik hem start gaat ook alleen het lampje met het accuteken kort branden, ik meende dat normaal ook het lampje van de olie kort zou branden.

 

De motor wordt niet te warm, want ondanks dat de tellers niet werken gaar de ventilator netjes bij 90 graden draaien.

 

Kent iemand dit probleem? Of heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

 

Ik zat zelf te denken aan een van de volgende zaken, maar weet niet hoe ik die kan testen:

- een kapotte spanningsregelaar in het dashboard;

- een kapot relais voor een deel van de dasboard functionaleiten. Ik weet alleen niet welk(e) relais verantwoordelijk is voor de tellers.

- Zou het met het TEX alarm te maken kunnen hebben, die gaat soms ook zonder verklaring loeien en meldt die dat de ultrasone een detectie hebben waargenomen.

 

Volgensmij heeft mijn passat last van een zonnesteek, wie kan me helpen het op te lossen

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik hoop het. Ik ben niet bang dat de betrouwbaarheid van de auto minder wordt, maar het is gewoon irritant.

 

Ik ben de 17e waarschijnlijk wel in Capelle a/d/ IJssel (ligt tenslotte bijna in mijn achtertuin) wellicht dat daar nog informatie te halen is.

 

Vooralsnog wachten we nog maar even af en prutsen we nog maar wat verder in het dashboard. Als ik de oorzaak heb gevonden laat ik het iig weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0
Gast Anonymous

Hallo Gerard,

 

Waarschijnlijk een probleem met een soldering van de printplaat (folie)

van het tellerhuis. Vooral de soldering van de spanningsregelaar wil het nog wel eens opgeven. Tellerhuis demonteren en controleren dus.

 

Veel succes.

 

Roelof

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

is het een klok met een digitale kilometer aanduiding want die dingen gaan altijd kapot die van mij ook ik heb hem laten maken was inderdaad een soldering los maar twee weken later weer kapot nu heb ik 1 van e bay gekocht en hij werkt weer als nieuw koste 220 euro nieuw en bij de vw dealer moest ik alleen voor de printplaat al 378 euro betalen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 0

Afgelopen weekend heb ik het gehele tellerhuis gedemonteerd. Nu blijkt rechtsboven op de printplaat een spanningsregelaar te zitten die op een metalenbeugeltje is gemonteerd achter op de (witte) plastic behuizing. Van vooraf op het tellerhuis gekeken (alsof je op de toerenteller kijkt) zit iets links van de spanningsrekelaar een zwarte cylindrisch vormig onderdeel. Als ik daar druk op uit oefende werkte alles weer.

 

De oplossing is derhalve heel simpel geweest. Ik heb een rubberen ringetje op dit onderdeeltje gelijmd en het geheel weer in het tllerhuis geschroefd. Door dit ringetje wordt er nu permanent druk uitgeoefend op het cylindrisch vormige onderdeel en werkt alles.

 

Gemaakte kosten: 20 minuten en 6ct voor het ringetje bij de Gamma.

 

Kan ik weer gewoon zien hoeveel brandstof ik heb en hoef ik niet meer via de stand van de dagteller de tankinhoud te schatten :D

 

Mocht iemand naar aanleiding van dit probleem nog vragen of opmerkingen hebben dan hoor ik het graag.

 

Ik wil iedereen die gereageerd heeft hierbij ook nog bedanken voor de constructieve bijdragen.

 

Groeten, Gerard

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden