Ga naar inhoud

Septunus

Members
  • Aantal items

    19
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Over Septunus

Profile Information

  • Plaats
    Lelystad

Septunus's Achievements

2

Community reputatie

  1. Ik heb er zelfs 245/40R18 opzitten (die zaten op het setje dat ik heb gekocht). Zal later om prijstechnische redenen wel voor 225/40R18 gaan.. Die zijn veel meer in omloop (gangbaarder).
  2. Het is al een tijdje terug dat ik deze topic gestart heb. Intussen ben ik zelf voor hulpveren gegaan. Bedankt voor de suggestie. Het is achter een stuk strakker geveerd. De kleine hobbels voel je wel net wat meer. Maar wat een verademing dat de achter zijde van de auto niet meer zo deint. Caravan is nu geen enkel probleem meer. De banden (breder als normaal) lopen ook niet meer aan bij de grootste hobbels. De achterkant die in mijn beleving toch al iets lager stond als de voorkant (er ligt altijd wel iets achterin) is nu min of meer gelijk aan de voorkant nu. Er moet opgemerkt worden dat de achterzijde toch wel een cm of 1.5 hoger staat als 'tie stond. Ik heb ook een sportonderstel, maar het heeft in mijn beleving geen afbreug gedaan aan de optische aantrekkelijkheid van de auto. Voor die 150 EUR (incl montage) vind ik het zeer de moeite waard. Ideaal voor een variant die af en toe caravans trekt en soms ook volgeladen wordt (met dakkoffer) voor uitstapjes. Daarnaast stuurt ie een stuk strakker. Ben bijn (bijna dan) geneigd om te zeggen dat de voorkant ook wel mag.. Maar die heeft minder extra stijfheid van veren nodig als achter..
  3. Dank voor de adviezen. De hulpveren doen denk ik precies wat ik zoek. In het geval dat de auto beladen is met baggage e/o caravan een stuk minder doorzakken/knikken als nu het geval is. Ik heb mij er intussen meer in verdiept en zit dat niet zozeer de schokbrekers het probleem zijn maar dat ik de oplossing meer in de veren moet zoeken. Tevens bestaat er iets als niveau regeling, maar gezien de incidentele aard van het probleem en het kostenplaatje (mits het achteraf te plaatsen is) is dat geen optie. Ik ga verder kijken naar de hulpveren !
  4. Ik stuur al een tijdje met tevredenheid met mijn passat (Ja alle 2Mv en verstuivers zijn wel vervangen, en sindsdien houdt hij zich redelijk rustig, nu 286k op teller). In principe wil ik nog wel even doorsturen. Eindelijk heb ik dan ook financieel armslag gehad om er "fantsoenlijke" velgen onder te plaatsen (18"). Echter bij vol geladen auto wil ie bij de grootste hebbels wat aanlopen. Daar ik ook een caravan heb wil ik zien of ik tegen redelijke kosten iets kan doen aan de ophanging. Ik meen mij te herinneren dat load adjusters de auto weer op normale niveau weet te krijgen als tie volgeladen is (wellicht tot een bepaald gewicht). Dan zou voor mij het probleem met aanlopwn opgelost zijn. Ik wil ze dan laten plaatsen door een garage. Heeft een van jullie suggesties van een dergelijk onderdeel? Zijn het bepaalde/specifieke schokbrkeres of moet ik iets anders hebben hiervoor?
  5. Dank. Ik twijvel op zich al niet aan de nut van Xenon. Zal ze eerst gaan (laten) installeren. Mocht ik er nog niet tevreden over zijn dan zal schoonmaken nog een laatste middel kunnen zijn.
  6. Wilde ik 22 november naar de beurt toe gaan rijden. Begaf die passat het toen ineens. Kilometer van mijn huis. Net als andere keren wilde auto van geen kanten meer meewerken en moest ie op oprijwagen worden versleept naar dealer. Daar bleek een pompverstuiver stuk te zijn. Het lijkt er dus op dat de eerder utvallen van de auto met probleem in regelbereik van inspuiting een voorbode is geweest van de op sterven liggende pompverstuiver. Deze keer is de pompverstuiver onder coulance vervangen. Wel opmerkelijk dat ik de eerste keer de volle mep heb moeten betalen en nu met 50% coulance ervan afkomt. Ik vermoed dat er nog wel een keertje een pompverstuver stuk zal gaan. Als het moent daar is zal ik de laatste ook nog laten vervcangen. Tijd zal leren wanneer dat zal zijn. Hopelijk dan ook coulance. Het lijkt erop dat mijn brandstofverdenking niet gegrond is. De kwaliteit van de brandstoffen moeten aan de wettelijke (euro norm) eisen voldoen. Het is ook niet waarschijnlijk dat in de west europese landen brandstoffen worden verkocht die schadelijk zijn voor de motoren. Ik ben vrolijk weer verder gegaan met prijsbewust tanken. Wel prefereer ik de merk stations als het prijsverschil gering is (1 a 2 ct). Ik tank tich wel vaak bij de lokale shell station die vaak dezelfde prijs hanteert als de witte pomp. Er zijn vele passats (veelal met BKP motor) die uitgerust zijn met Siemens pompverstuvers eerder kapot gaan dan van ze mag worden verwacht. Hetgeen dat echt kapot gaat is het piezo element. Die maakt dan kortslutng waarna de computer de motor ook niet meer zal laten starten. Gezien de coulance regeling die hierop zit tegenwoordig is het nu ook een door de fabrikant erkende probleem. Alles valt wel op zijn plek. Jammerljk dat het niet mogelijk is de piezo element te vervangen, maar de complete pompverstuiver unit moet worden vervangen, maar goed het zij zo. Enige waar ik nog geen antwoord op de bosch verstuivers die kennelijk robuuster zijn. Maar ik weet bijvoorbeed net of er ook bosch verstuvers zijn gebruikt op 2.0 tdi motoren. Het kan namelijk zijn dat het verstuivers zijn die geen gebruik maken van de piezo element voor inspuiting waarmee verklaard kan worden dat ze robuuster zijn (en ze waarschijnlijk in de 1.9 blokken worden gebruikt). Wie kan hier nadere toelichting geven op de bosch verstuivers?
  7. Geruime tijd heb ik een 3C 2.0 TDI met DSG (Sportline) uitvoering (2e hands gekocht). Een punt is dat ik eigenlijk nooit kapot ben geweest van de lichtopbrengst van de halogeen verlichting op de passat. Na de laatste APK is de bundel weer eens bijgesteld (Bosch Car Service) en heb ik voor mijn gevoel nog minder effectieve lichtbundel. Bij groot licht s het erg goed. Het verschil tussen dim en groot licht is volgens mij veel te groot nu. Ik heb dus altijd al wel het gevoel gehad dat de halogeen verlichting niet zo;n geweldige bundel geeft. Mijn golf V hiervoor vond ik stukken beter (die heb ik nieuw geleasd en 120000 km mee gereden). Ik ben nu van plan om aftersales xenon in te laten bouwen (auto is van voor 10-2005), maar ik kwam op een ander forum eens tegen (was voor een merc.) dat de koplamp units ook nog wel eens zwart wllen worden bij hoge kilometrages (denk daarbij aan 400k-500k). Mijn gevoel zegt dat dat met een auto van 5 jaar (en 230k) nog niet zo ernstig kan en mag zijn. Maar ik wilde toch beroep doen op de passat kenners. Twee vraagjes heb ik hierbij: 1. Is het aannemelijk dat de koplampunit slijt/verkleurd met vermnderd lichtopbrengst als gevolg? 2. Kan de koplamp unit dan worden gereinigd of moet deze bij ernstige aanslag worden vervangen?
  8. Ik heb ook veelal een trilling in stuur bij ca 130 km/h. Dat is ook altijd als mijn banden (voor voornamelijk) op zijn (profiel ongeveer 3 mm oid). Een set nieuwe banden heeft bij mij ook altijd weer de trilling doen verdwijnen. Ik weet niet in hoeverre jouw banden zijn versleten, maar ik verdenk ze wel voor het veroorzaken van deze trillingen. Voor wat betreft je vliegwiel is het meestal zo dat ze een ratel laten horen als de motor stationair draait. Het is trouwens bekend dat de eerste modellen met een DSG een "constructie"foutje hebben in de vliegwiel waardoor ze een kortere levensduur hebben als van ze mag worden verwacht. Bij vervangen wordt ook veelal een verbeterde versie geinstalleerd.
  9. Ik zal je advies om de brandstof circuit na te lopen meenemen naar de onderhoudsbeurt. Mocht duidelijk worden wat er aan de hand is geweest (of het meest waarschijnlijke) dan horen jullie dat van mij. 22 November staat de beurt gepland.
  10. Km stand is nu ca 225000 km. Heb de auto sinsds 152000 km. Bij 192000 km langs de weg gestaan. destijds in noodloop geraakt, auto wilde niet meer starten. Nu afgesleept te zijn naar de dealer; is geconstateerd dat pompverstuiver 4 kapot was (vermoedelijk de electrische deel). Kort daarna is er nog een gloeibougie van een andere cilinder (ik meen 1) vervangen. Bij 207000 is de 2-mass vliegwiel vervangen. De motor ratelde erg bij stationaire toerental. Beetje gas en het was over. Vervangen van de 2 mass vliegwiel lostte het probleem op. Nu bij 224000 in noodloop geraakt. Diagnose is gesteld door de VW dealer te Saarbrucken (net in duitsland). Ik heb moeten betalen daarvoor, maar ze konden geen rapport overleggen.. maar goed ik was blij dat ik een leenauto van de ANWB had gekregen (Nieuwe Mercedes E220 Combi) en weer verder kon. Voor zover ik weet heb ik de sleutel uit contact gehad. Met een DSG bak moet ik sowieso al de bak in P plaatsen om hem opnieuw te kunnen starten. Naar ik meen hebben ze bij de garage ook geprobeerd te starten, maar dat weet ik niet zeker, was er niet bij nl. Dat heb je als je met vrouwlief en twee jonge kinderen (11 maand en 2.5 jaar) op stap bent. Het is wel jammer dat de historie van de computer verdwenen is. Na repatriering van mijn auto heeft de VW dealer niets meer kunnen constateren en is volgens hen alles goed. De auto startte na opladen van accu prima. De auto moet binnenkort toch een beurt welke ik bij Jos wil laten uitvoeren. Misschien dat hij dan even tijd heeft om over bovenstaand na te denken. Ik heb op internet maar twee threadjes gevonden die het hebben over een probleem met de regelbereik van de pompverstuivers. In het ene wordt het opgelost (door Jos) door de kabelboom te vervangen (electrische storing). in het tweede geval gaat het over de afdichtingsringen van de pompvverstuivers die zouden (kunnen) lekken. in hoeverre ze overeen komen met mijn situatie kan ik niet beoordelen.
  11. In vervolg op het verhaal van de repatriering vanuit frankrijk heb ik het volgende te melden (hoewel het niet echt on-topic is). Twee weken na het verlaten van de voertuig werd het bij de dealer afgeleverd. Opmerkelij was (vond ik althans) dat het anderhalve week onderweg is geweest. Dealer heeft gekeken, maar niet geconstateerd. Motor loopt gewoon weer. Wel werd opgemekrt dat de accu dood was bij aankomst. De computer had ook geen historie meer. Afijn, wel goedkoop, maar met een nare bijsmaak. Op het moment supreme wilde de auto echt niet meer starten. Ik heb er intussen weer aan paar honderd km mee gereden en tot op heden geen problemen gehad. Toen vond ik een briefje in de auto dat de motorkap was beschadigd tijdens de transport en men het weeken dat ertussen zat had gebruikt om de scahde te herstellen. Er zit nu een nieuwe motorkap op. Misschien dat een van jullie iets mee kan. Ik was aan afreizen naar ons eigen landje met een caravan aan de haak. Overwegend reed ik met de handmatige schakelstand (DSG) om zo voldoende toeren te maken (2000 - 2500 rpm) tijdens de toer. Op een gegeven moment moest ik van de snelweg af en vervolgens eronderdoor en vervolgens een ander snelweg op te rijden. Bij afremmen even vergeten terug te schakelen (waardoor ik heel even op probeerde te trekken in te lage versnelling). Toen accuut de juiste versnelling te pakken en versnellen om vaart te maken om de snelweg weer op te rijden. Tijdens het optrekken ineens de auto in vrijloop. Auto ruim voor invoegstrook op zijkant van weg gezet. Alleen de gloeispiraal (oranje) knipperde. Daarna de auto opnieuw proberen te starten, hij sloeg even aan en na een seconde of twee weer af. Daarna nog een keer, vervolgens sloeg de motor helemaal niet meer aan. De auto si afgesleept naar de lokale VW garage (gelukkig zat ik in de buurt van Saarbrucken. De dealer aldaar had enkel geconstateerd dat de computer een melding gaf dat de ontsteking buiten het bereik van de pompverstuiver zat (als ik het zo vrij mag vertalen). Dit kon niet binnen 48 uur hersteld worden waardoor de ANWB voor vervangend vervoer en repatriering zorgde. Bij aankomst bij de dealer hier was de accu kennelijk dood, ze hebben de accu opgeladen en vervolgens een analyse proberen te doen. De auto startte gewoon en er werd niet gevonden. Ook was er geen historie. Nu ben ik eerlijk gezegd bang dat het zomaar weer eens kan gebeuren. Vadaar de vraag of een van jullie weet wat het inhoudt als de bereik van de pompvertuiver niet toereikend is en wat er moet gebeuren om dat te repareren/voorkomen.
  12. Is een relatie met kwaliteit van het brandstof en problemen met pompverstuivers denkbaar? Ik heb zelf regelmatig bij een witte pomp gestaan (eigen auto) omdat ik in de veronderstelling was dat het kwalitatief min of meer om hetzelfde brandstof gaat. Nu ben ik onlangs met caravan op stap geweest in frankrijk en heb ik daar (misschien naiviteit) bij de supermarkten getankt. Op terugweg met caravan is de auto stilgevallen. Momenteel wordt de auto gerepatrieerd. Uit de diagnose van VW dealer in duitsland gaat het vermoedelijk wederom om de pompverstuivers. (ik rijd een 3C 2.0 DSG uit 2005). Onlangs las ik het volgende artikel en vroeg ik mij af of er een relatie bestaat met witte pomp brandstof en problemen met pompverstiovers. http://www.vab.be/nl/actueel/dossiers/p ... aspx?Id=26 Aldaar wordt min of meer gesteld dat de pompverstuivers kwalitatief betere brandstof verlangen omdat het gevoeliger is voor "vervuilingen" in de brandstof. Ik ben zelf iemand die geregeld bij een witte pomp heeft gestaan en ben van plan dat niet meer te doen. Immers de extra kosten van de brandstof wegen niet op tegen de kosten van kapotte pompvertuivers. Maar of het echt zal helpen moet dus blijken. Mijn vraag in deze is of er meer mensen zijn die ook problemen hebben gehad met de pompverstuivers en of ze ook geregeld bij de witte pomp zijn geweest? Misschien blijkt er inderdaad een relatie te zijn.
  13. Houdt er wel rekening mee dat de DSG-7 (volgens specificaties) koppels boven 250 NM niet echt fijn meer vindt.
  14. Rijd zelf (tevreden) een 3C Sportline variant 2.0 140 PK DSG Diesel. Gekocht bij 150k en nu ruim 50k verder. Tot op heden 1 pompverstuiver moeten vervangen. Onderhoudskosten zijn momenteel binnen de marges van hetgeen begroot is (1500 - 2000 p jr) incl. banden, beurten. Ik heb er geen idee of witte pomp debet kan zijn aan kapot gaan van de pompverstuiver. Maar ben nu wel gewoon shell (ietsje verder rijden) gaan tanken die in mijn woonplaats hetzelfde prijsniveau kent als de witte pomp. Er zijn eerrste versies met een ketting overbrenging die wel eens stuk gingen waardoor de hele motor in soep loopt. Voor wat betreft de distributieriem, die moet worden vervangen bij 120000. Dus dat moet je denk ik bedingen oid.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden