Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 17-04-21 in alle zones

  1. Als je met vcds de geheugen module van je stoel benaderd kun je dat aan/uit zetten bij in/uit stappen gaat je stoel iets naar achteren waardoor de zijwang van je stoel niet beschadigd. Uitstappen gaat ook wat gemakkelijker
    2 punten
  2. @infernoken Goed idee, daar wordt dus aan gewerkt, een beetje geduld. Een probleem is dat er bij de nieuwe passat veelal online wordt gecodeerd. En bijkomen dat RT zelf ook geen labelfiles aanbiedt... Zelfs dat er een aantal modules helemaal geen codering ondersteund.
    2 punten
  3. Hoi allen, Jaren geleden alweer dat ik een Passat had, nu een Alhambra modeljaar 2012, maar ik kijk hier af en toe nog wel. Ook rondom mijn panoramadak lekkage problemen heb ik hier gezocht, maar niet bar veel info gevonden, dus ik ga mijn verhaal hier even delen. Wie weet heeft iemand er wat aan. Het probleem dat ik had, komt ook veelvuldig bij andere VAG auto's voor en zeker ook de Passat, getuige alles wat ik op Duitse fora heb gevonden. Alle panoramadaken zijn ongeveer hetzelfde, onderdelen en nummers zullen verschillen omdat ze natuurlijk ook bij de vorm van het dak horen. De VW Sharan/Seat Alhambra delen hetzelfde panoramadak frame bijvoorbeeld met de Skoda Superb en Yeti. De Passat heeft een ander nummer en allicht een iets andere vorm of formaat dan. Maar dat maakt voor deze bijdrage niets uit. Op dit forum heb ik ook gelezen over hele hoge kosten bij de VW garage, dat klopt natuurlijk ook, dit frame waar het hier over gaat kost ca € 1.500 bij de dealer en dan nog de arbeid. Maar als je een beetje handig bent en lef hebt, en de ruimte om je auto droog te stallen, kun je voor een bescheiden bedrag een heel eind komen! Het frame van het dakraam lekte bij mij. Je hebt de dwarsliggers voor en achter waar de motoren aan bevestigd zijn, en de langsliggers aan de zijkanten waar de gelijders enzo doorheen getrokken worden en waar de glasplaten aan vast zitten. Bij de eerste bouwjaren (2011/2012 etc) waren de langsliggers in aluminium kleur en de dwarsliggers zwart, latere jaren was het hele frame zwart. Maar wat wel blijft, is dat de dwarsliggers van kunststof zijn en de langsliggers van metaal/aluminium, verschillende materialen dus. Ze zijn verlijmd aan elkaar en worden op iedere hoek ook met 2 schroeven op de plek gehouden. Omdat het verschillende materialen zijn, de dwars- en langsliggers, gaat door de verschillende warm/koud werking wellicht de lijmverbinding kapot als die ouder en minder flexibel wordt... Bij mij (en vele anderen in Duitsland ook) heeft de lijmlaag in ieder geval losgelaten waardoor het ging lekken. Als je binnen in de auto op het kunststof deel drukt dat verlijmd is, zie je het vocht ertussendoor kruipen. Uiteraard moet je dan eerst de hemel naar beneden trekken of, beter nog, geheel demonteren. In navolging van 2 mensen in Duitsland die dit met foto's hebben laten zien (1 Passat en 1 Octavia), heb ik mijn frame uit de auto gehaald en de dwarsliggers en langsliggers van elkaar losgehaald door de schroeven los te maken en de overblijvende kit met een mes los te steken. Mijn auto lekte op beide voorste hoeken, en bij uit elkaar halen van het frame zag je ook heel goed dat de kit-rups op de voorste hoeken niet meer hechtte aan het kunststof deel, hij viel in zijn geheel gewoon uit de gleuf waar die in zit. Bij de achterste hoeken heb ik met een spateltje redelijk wat tijd moeten spenderen om het eruit te steken. Een (tijdelijke?) noodoplossing is overigens Captain Tolleys, een goedje dat in zulke kieren kruipt en afdicht. Heb ik in 2017 ook toegepast maar begon nu eind 2020 dus toch weer te lekken. De opgedroogde Cpt Tolleys was ook erg makkelijk met hele stukken tegelijk er weer af te trekken overigens. Toen alles goed schoongemaakt en met Sikaflex 221 opnieuw aan elkaar verbonden. Meer kit gebruikt dan de fabriek, het liep er nu aan beide kanten tussenuit dus alles goed opgevuld. Aantal dagen laten drogen, vervolgens moet je een nieuw binnenrubber plaatsen (de oude trek je kapot, nieuwe heeft nieuwe lijmlaag, kostte € 95) en toen het dak terug gemonteerd. Ook de verbinding van de afvoerslangen heb ik nog even opgevuld met kneedkit en toen met zelfvulkaniserende tape ingebonden, zodat ook die verbinden niks meer kunnen doorlaten. Voor deze spullen gekozen omdat je dit ook zonder (plak)resten kunt verwijderen indien nodig. Komende tijd maar eens zien of het nu dicht blijft maar ik heb er alle vertrouwen in! Al met al heeft de actie, met name vanwege het binnenrubber, ongeveer 120 euro gekost en ik denk zo'n 15 uur werk. Komen wellicht nog wat kosten bij omdat ik smeervet zoek. Bij VW kost de door hun gebruikte (speciale?) vet € 45.91, dat is artikelnummer G060751A2. De doorlooptijd van de hele activiteit was anderhalve week. Hier nog een aantal foto's bijgevoegd, als iemand vragen heeft hoor ik dat graag! Overigens, mijn eerste actie om het probleem te verhelpen was een compleet ander Sharan dak te kopen bij een demontagebedrijf en die te plaatsen. Kwam uit 2018 en kostte € 300. Die zat erin en bleek toen op de achterste verbindingen ook te lekken... dus weer teruggebracht en toen voor deze oplossing gegaan. Het probleem is echt niet alleen leeftijd/ouderdom afhankelijk, je leest ook over deze lekkage bij auto's die nog in de garantieperiode zitten. ps. Max 1 MB aan bestanden toevoegen is toch ook niet meer van deze tijd?
    1 punt
  4. Laatste 2 foto's. Bij vragen laat maar weten! Ik kom niet iedere dag op dit forum maar ik reageer zsm.
    1 punt
  5. Ik bedoel meten tijdens het starten. Dus tot hoever hij spanning trekt. Dus je hebt een 2de persoon nodig die start terwijl jij de accu meet. Of je moet lange kabels aan je meter hebben
    1 punt
  6. Ik kan wel een foto maken van de 3c van @tiptronic, die heb ik toen omgebouwd.
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forumvoorwaaden